ביצועים מומלצים ל Mahler: Symphonies 1-9

  • פותח הנושא oferT
  • פורסם בתאריך

oferT

חבר משקיען
הודעות
5,204
מעורבות
46
נקודות
48
מעופר לעופר, לא ממש משנה כרגע ביצוע כזה או אחר, חייך עומדים להשתנות :)
קח את זה לאט לאט לאט, הייתי ממליץ לפי סדר כרונולגי.

תודה עופר

חשוב להבהיר שאני מכיר כבר את מאהלר ודי נחשפתי אליו
פשוט הדיסקים שהיו אצלי היו שייכים לאחי שבשלב מסוים החליט שהוא כן רוצה את הדיסקים
לכן החלטתי לרכוש את כל החבילה באריזה אחת.
 

katzofe

מושעה
הודעות
1,392
מעורבות
73
נקודות
48
אין חייה כזו, "המוסיקה כפי שהיא".
כוונתי היא למבצעים שאינם נוטים להגזים , אצל קאראין לדוגמא מרגישים שדבר
לא נכפה על המוסיקה ,שום ביצוע שלו לא נשמע מאולץ או לא טיבעי
אין לו את התיאטרליות המאפיינת מבצעים כמו שולטי ,ברנשטיין, מהטה ועוד


נ.ב
השניה של מהטה נשמעת לי נוקשה מדי, השימוש המוגזם בטימפני
בפרק הראשון לא במקומו
 

מאסטרו אודיו

עוסק בתחום
הודעות
1,790
מעורבות
338
נקודות
83
כוונתי היא למבצעים שאינם נוטים להגזים , אצל קאראין לדוגמא מרגישים שדבר
לא נכפה על המוסיקה ,שום ביצוע שלו לא נשמע מאולץ או לא טיבעי
אין לו את התיאטרליות המאפיינת מבצעים כמו שולטי ,ברנשטיין, מהטה ועוד

אבל המוסיקה של מאהלר תיאטרלית, מתוסבכת, גרוטסקית, מתייאשת,
מתלבטת בין רומנטית למודרנית, סובלת, מתפוצצת...
קאראיין כמעט נאבק בכל אלה ומנסה לאלף את מאהלר.

בדיוק מהסיבה הזאת אני חושב שהחשיבות של ברנשטיין גדולה מאוד. הוא
תפש את הקונפליקט אצל מאהלר ושם עליו את הזרקור.
הוא גם הביא את הנושא לדיון במאמרים מרתקים.
 

נערך לאחרונה ב:

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,225
מעורבות
2,744
נקודות
113
כוונתי היא למבצעים שאינם נוטים להגזים , אצל קאראין לדוגמא מרגישים שדבר
לא נכפה על המוסיקה ,שום ביצוע שלו לא נשמע מאולץ או לא טיבעי
אין לו את התיאטרליות המאפיינת מבצעים כמו שולטי ,ברנשטיין, מהטה ועוד


נ.ב
השניה של מהטה נשמעת לי נוקשה מדי, השימוש המוגזם בטימפני
בפרק הראשון לא במקומו
אז אולי אתה אוהב מאהלר "נטול מאהלרין"? :)

בפרשנות האישית שלי, עצם המהות של מאהלר זה לבנות עולם שלם בצלילים (שזו, כמדומני, הגזמה כלשהי :)), והוראות הביצוע נראות די הפוכות מאי-הגזמה -- די קיצוניות. לא, לא "די" קיצוניות אלא מאוד קיצוניות, כמו "Sturmich bewegt, Mit grosster Vehemenz" -- משהו כמו "סוער ונרגש, בפראות עצומה" (פרק שני של החמישית), וכל הניגודים העצומים והמיידיים במצבי הרוח ובדינאמיקות, השימוש בתיזמורת ומקהלות אדירות, והפטיש הזה בשישית!

נראה שתיאטראליות א-לה-ברנשטיין מאוד מתאימה למאהלר, ואני לא יודע על איזה קטע של התופים יצא קיצפך, אבל הדינאמיקה הכתובה להם נעה בין pppp ל-fff, כך שייתכן גם שמהטה "מדייק" כאן ואחרים מרסנים מדי.

עמיר
 

שמעון ב.

חבר משקיען
הודעות
1,305
מעורבות
0
נקודות
0
אבל המוסיקה של מאהלר תיאטרלית, מתוסבכת, גרוטסקית, מתייאשת,
מתלבטת בין רומנטית למודרנית, סובלת, מתפוצצת...

שירה ממש!
 

katzofe

מושעה
הודעות
1,392
מעורבות
73
נקודות
48
ויחד עם זאת המוסיקה שלו אינה נטולת פגמים (מעברים חדים מדי בין הבנאלי לנשגב, אפיזודות שלא
תמיד ברור הקשר בניהן ,לפרקים המוסיקה נוירוטית בצורה מוגזמת ועוד)
אין לי שום בעיה עם ביצועים 'נטולי מהלר' -גם את הסימפוניות של ברוקנר תיקנו וכיום כמעט שאין מבצעים
אותן בגירסאותיהן המקוריות- ובלבד שיושג האיזון שלדעתי כה חשוב (אחרת היא תשמע סובלת ,מתייאשת
מתוסבכת ומתפוצצת מדי )
לכן עדיף לדעתי מבצעים 'מרוחקים' ללא מעורבות ריגשית יתרה ומכאן קאראין הוא הבחירה הריאשונה שלי.

נ.ב.
בקשר לפטיש ב'שישית' ובכן עוד לא שמעתי מישהו המבצע את הוראת המלחין כלשונה (נקישה של פטיש
עץ כמדומני) אלא משתמשים בטימפני .
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,225
מעורבות
2,744
נקודות
113
ויחד עם זאת המוסיקה שלו אינה נטולת פגמים (מעברים חדים מדי בין הבנאלי לנשגב, אפיזודות שלא
תמיד ברור הקשר בניהן ,לפרקים המוסיקה נוירוטית בצורה מוגזמת ועוד)
אין לי שום בעיה עם ביצועים 'נטולי מהלר' -גם את הסימפוניות של ברוקנר תיקנו וכיום כמעט שאין מבצעים
אותן בגירסאותיהן המקוריות- ובלבד שיושג האיזון שלדעתי כה חשוב (אחרת היא תשמע סובלת ,מתייאשת
מתוסבכת ומתפוצצת מדי )
לכן עדיף לדעתי מבצעים 'מרוחקים' ללא מעורבות ריגשית יתרה ומכאן קאראין הוא הבחירה הריאשונה שלי.

נ.ב.
בקשר לפטיש ב'שישית' ובכן עוד לא שמעתי מישהו המבצע את הוראת המלחין כלשונה (נקישה של פטיש
עץ כמדומני) אלא משתמשים בטימפני .
ה"פגמים" כביכול אינם מאפיינים של היצירות עצמן כלל ועיקר -- הם באזני המאזין בלבד!
(המאזין הספציפי והחושבים כמותו -- הוא אינו הייחיד)

כנ"ל לגבי כל ה"מדי" ו"מוגזם" למיניהם -- אם בנוירוטית, בסבל ,בייאוש, בתיסבוך, בפיצוצים ובטימפאני -- אולי אין "מדי" -- אולי אי אפשר יותר מדי אפילו אם רוצים? אולי הוא רצה ו/או "המוסיקה דורשת" (ביטוי מגוחך כלשהו) יותר ממה שאוסף, אפילו אדיר, של כלים וקולות מוגבלים יכול להעביר? לפחות זו התחושה שלי עם מאהלר, ולעזאזל האיזון!

מאהלר לא הייה מאוזן, אלא מתוסבך ונויירוטי וכל אלה, ולא שמאהלר עצמו משנה.

מבחינתי המעברים האלה הם חלק בלתי נפרד מהאופי המיוחד של מאהלר ושל יצירתו, ושבלעדיהם היצירות היו אולי "מסודרות מדי".

עמיר
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,225
מעורבות
2,744
נקודות
113
התיכתובת הזו מזכירה לי חילוקי דיעות עם חבר שנוהג לומר "יותר מדי" כמעט על כל דבר שזז או לא.

"חזק מדי" הוא אומר על קטע מסויים. אני מראה לו שכתוב בפארטיטורה fff, והוא אומר שבכל זאת הייה צריך לנגן את זה חלש יותר.

כנ"ל עם מהר מדי, לאט מדי, יותר מדי פדאל, יותר מדי מזה ויותר מדי מההוא.

למה מה? על סמך מה? מאיפה?!

מתסכל. נותן לי הרגשה של ניסיון להקטין ולצמצם את המוזיקה למימדים שהם יכולים/מוכנים לקבל.

אני לא רוצה צימצום/הקטנה, וגם לא ניפוח.
אני לא רוצה שיעדנו את התוקפני ושיתקיפו את העדין, כך ששניהם יהייו באמצע מאוזן.
ואני לא אוהב איפוק ו-understatement. אני אוהב full statement.

אני מעדיף שהביצוע ילך ב"כיוון של היצירה" ולא ינטרל אותה ו/או יביא אותה לפשרת אמצע.

אם זו יצירה צעקנית, שייצעק!
אם זו יצירה חולמנית, שיחלום!

אם זו יצירה חרישית, שינגן בשקט-בשקט, ושיישמעו את ההבדלים בין ppp ל-pp ל-p, אבל עדיין במסגרת שקט, לא שיתרגמו mp ל-f.

אני רוצה את כל הסקאלה שייש בכל יצירה, לא יותר מזה אבל בוודאי לא פחות מזה.

עמיר

נ.ב., ובמיולד במאהלר.
 

מאסטרו אודיו

עוסק בתחום
הודעות
1,790
מעורבות
338
נקודות
83
יפה כתבת (Y)
 

oferT

חבר משקיען
הודעות
5,204
מעורבות
46
נקודות
48
טוב אחרי תקופה מה

החלטתי שהגיע הזמן להאזין למאהלר ביותר קשב.

בחגים נתתי לו לזרום עימי במשך שעות בשביל להעמיק יותר בסימפוניות המרכבות שלו
וככה על הדרך להכיר אותו לא רק בקטעים בדדים כפי שנהגתי בעבר.

למאהלר התוודעתי לפני כמה שנים טובות דרך אחי -ובכלל למוזיקה קלאסית
הכל התחיל ממנו לפני כמה עשורים טובים. אבל לא התעמקי ממש במאהלר
אלא במיוחד בשנייה שאיתה התחלתי ובחמישית שאפילו הייתי בודק מערכות.

בכל אופן ישבתי שוב היום להאזין לשנייה שאיתה הייתה לי הכרות טובה כפי שאמרתי
קשה לתאר במילים את עושר שהמלחין הזה יכול להעביר -דרמטיות וחדווה מוזיקלית
חוויה מהפנטת.

אני יודע שלרכוש מארז שלם טומן בתוכו דברים איכותיים, ופחות איכותיים/טובים/מוכרים
זה הסיכון שברכישה כזו אבל זה מצד שני נותן ערך ואפשרות להעמיק עם המלחין וכך אפשר לרכוש סימפוניות
ספציפיות לפני מלחינים/תזמורות וכד'.


אגב הביצוע של השנייה שיש לי במארז דווקא אהבתי -לונדון עם אוטו קלמפרר.
 
נערך לאחרונה ב:

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,225
מעורבות
2,744
נקודות
113
החלטתי שהגיע הזמן להאזין למאהלר ביותר קשב.
...
אני יודע שלרכוש מארז שלם טומן בתוכו דברים איכותיים, ופחות איכותיים/טובים/מוכרים
זה הסיכון שברכישה כזו אבל זה מצד שני נותן ערך ואפשרות להעמיק עם המלחין וכך אפשר לרכוש סימפוניות
ספציפיות לפני מלחינים/תזמורות וכד'.
...
אגב הביצוע של השנייה שיש לי במארז דווקא אהבתי -לונדון עם אוטו קלמפרר.
כל זמן הוא זמן טוב לזה :)

אין צורך להסביר ו/או חצי+ להתנצל. זה בסדר גמור לקנות מארזים.

תיזמורת לונדון? זה נראה כמו חלק מהשם. אולי כתוב שם Philharmonia London?

משמח לקרוא שאתה נהנה! (Y)(ורד)(heart)
עמיר
 

oferT

חבר משקיען
הודעות
5,204
מעורבות
46
נקודות
48
בכלל לא מתנצל -רק מציין שלרכוש מארז שלם זה לא הכי אידאלי
אבל גם לא כל כך נורא. אכן תזמורת פילהרמוניה

בכלל בתקופה האחרונה אני חזר לאט לקלאסית אחרי תקופה ארוכה שהזנחתי את הז'אנר
לטובת ג'אז.

תודה
 


למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור