אנלוגי מול דיגיטלי


matanoosh

חבר משקיען
הודעות
4,068
מעורבות
1,564
נקודות
113
.-
 

נערך לאחרונה ב:

רונן ש

חבר משקיען
הודעות
814
מעורבות
270
נקודות
63
אכן חובבי האנלוגי (ואני ביניהם) מדווחים על כיף, סאונד טבעי, לא מעייף, ועוד תארים.
כנראה שיש שם אמת, ואני נוטה לשייך את יתרונות האנלוג דווקא לתהליך שלפני ההשמעה - כלומר להקלטה (בהנחה שהיא על סלילים), והמאסטרינג.

אבל -

לאנלוגי (בהנחה שמדובר בתקליטים, כן?) יש חבילת חסרונות מובנית לא קטנה, שאין אותה בדיגיטאלי, אפילו CD red book:
השניים העיקריים והגדולים:
1. תחום דינאמי מצומצם יותר (לא יותר מ-50 או 60 די בי), נחות משמעותית מכל פורמט דיגיטאלי.
2. ריצפת רחש גבוהה (כן, קשור לתחום הדינאמי מצידו השני..)

אז אם אתה מתכוון לשקט המוחלט, השחור, שמדיה דיגיטאלית נותנת מעצם טבעה, ושכדי להתקרב אליה צריך להשקיע מאמץ עצום וממון רב בפטיפון - אז אולי סיפקתי כיוון.

עוול רב נעשה ב-20 שנה האחרונות למדיה הדיגיטאלית הבסיסית, זו של 16 ביט וקצב דגימה של 44.1KSs, שיכולה לתת הרבה הרבה יותר אלמלא שורת עוולות שנעשו ושאפשר לדבר עליהן מפה ועד הירח. בין היתר - דיסקים ״פושעים״ עם דחיסה עצומה ותחום דינאמי מזערי של 20 ולפעמים 10 די בי.

אגב - מה שאמרתי קודם על פטיפונים אינו נכון לסלילים.
טיפ סלילים מקצועי (לא ״ביתי״) עם סליל שהוכן באופן מקצועי יתן תחום דינאמי אדיר ורוחב פס אדיר, יותר מכל סטנדרט דיגיטאלי קיים וכמובן הרבה יותר מיכולות האוזן האנושית.
 

matanoosh

חבר משקיען
הודעות
4,068
מעורבות
1,564
נקודות
113
-
 
נערך לאחרונה ב:

רונן ש

חבר משקיען
הודעות
814
מעורבות
270
נקודות
63
אני מתרשם שאתה די בקצה, עם הפטיפון והשרשרת האנלוגית שלך.
פעם אתארח אצלך (נראה לי שאנחנו קרובים גיאוגרפית), ואולי אביא כמה תקליטים חדשים "שחורים" שלי, ונאזין, ונוכל יחד לבודד - בהבנה ובתחושה - את אותו בוץ שאתה מדבר עליו.
אבל, שוב, תחושת הבטן שלי היא שאתה כבר מתייחס לתכונות די אינהרנטיות. כי כבר סילקת כמעט כל דבר אחר.
 

matanoosh

חבר משקיען
הודעות
4,068
מעורבות
1,564
נקודות
113
-
 
נערך לאחרונה ב:

tzachi

חבר משקיען
הודעות
2,412
מעורבות
386
נקודות
83
לנמר יש מערכת אנלוגית שמספקת שקט ברמות דיגיטליות אבל רף המחיר שם הוא מחוץ לספקטרום של רוב האודיופילים .
 

nkorah

חבר משקיען
הודעות
530
מעורבות
75
נקודות
28
חשוב לקחת בחשבון שהתחום הדינאמי הוא די תיאורטי ברוב החדרים. חדר מאוד שקט (שאינו מבודד אקוסטית) יציע רצפת רעש של 35-36 dB. בסביבות 85 dB אנחנו כבר גורמים לאוזן נזק, כאשר בעוצמה של 90 dB נגרם לאוזן נזק לא הפיך בפרק זמן די קצר.

המשמעות היא שהטווח הדינאמי השמיע בפועל הוא כ- 45 dB שמצויים במסגרת היכולת של כל פורמט כמעט. אפילו אלו הדחוסים. מה עושים אתם זו כבר שאלה אחרת...
 

נערך לאחרונה ב:

נמר

כתב אודיו
צוות האתר
הודעות
20,088
מעורבות
4,236
נקודות
113
תודה רונן. הענין הוא שהאנלוג אצלי מושקע ברמות, ונדמה לי שעולה יותר מפי 2.5 מהדיגיטל. ויש תקליטים שאכן מציעים רקע מאד שחור, ורצפת רעש נמוכה. אבל כשהמוסיקה מתחילה, אם נשים את היתרונות האנלוגיים בצד, הבוציות הזאת מבאסת - בייחוד כשמחליפים לדיגיטל. וזה לא שה- WEISS הוא מכשיר מי יודע מה פתוח.
אז השאלה אם הבוץ הזה הוא אינהרנטי למדיה או שאני צריך לעשות מקצה כיוונים.

לא מכיר את הבוציות הזו או שאולי אני לא מפרש נכון.
בוץ מתפרש אצלי כמקשה אחת בלי הפרדה להבדיל מחול יבש שהוא גרגרים מופרדים.
וזה לא אמור להתרחש בפטיפון זרוע ופונו מהסוג שיש לך.

אצלי השקט באנלוג הוא כמו cd (במיוחד אחרי התקנת הזרוע החדשה) והרזולוציה היא כיתה אחת למעלה מאשר מקבצי היי רז.

מבחינת הטווח הדינמי 60 דציבל זה המון. זה מספיק בשביל לגרום לכל חובב לא להרגיש בכלל את ההבדל בין 60 ל-90 ב-99 אחוז מהפעמים.

עם זאת. מוסיקה לא מסתכמת בטווח דינמי ושקט. למרקם יש משמעות, להולוגרפיה, ליכולת לנגן מהר וטבעי (בלי דיגיטציה). בתחום הבס למשל, אני מכיר מעט מאוד נגנים דיגיטלים שיכולים בכלל להתקרב ליכולות של מערכת אנלוגית טובה. בתחום המיד יש תחרות ובתחום הגבוה הדיגיטלי לא שם עדיין.
 

matanoosh

חבר משקיען
הודעות
4,068
מעורבות
1,564
נקודות
113
-
 
נערך לאחרונה ב:

נמר

כתב אודיו
צוות האתר
הודעות
20,088
מעורבות
4,236
נקודות
113
אני לא יכול להגיד לך אם זה עניין של כיוונים או לא.
אני לא יודע מי כיוון, אני לא יודע מה מצב הראש של הפטיפון שלך, אני לא יודע מה הולך אצלך.
אני כן יודע שציוד בקליבר הזה שיש לך לא אמור להיות כזה שאינו מצליח ליצר הפרדה שמפילה את המאזין להכסא.
חלק מהעניין של אנלוגי טוב הוא ההפרדה, המהירות והרזולוציה.
 

נמר

כתב אודיו
צוות האתר
הודעות
20,088
מעורבות
4,236
נקודות
113
הבנתי אותך איתי.
ואיך זה קשור למה שאנחנו מדברים עליו?
 

יואלפלרמן

חבר משקיען
הודעות
2,427
מעורבות
106
נקודות
63
למתנוש
כתבת : "... אז אני שומע - שקט. מופתי אפילו. על משקל רקע שחור. אבל עדין בדיגיטלי התחושה היא שזה יותר טוב". לא ברור מה זה "יותר טוב", ולמה זה מתייחס.
אם אתה משווה שקט לשקט כאשר אין מוזיקה, צריך לבדוק מכשור.
אם יש שקט מוחלט בין קטעים ובכל זאת משהו לא "עובד" דווקא במוזיקה, ייתכן ויש בעיה בכוונון הראש/זרוע ו/או בבעיה אחרת במערכת (ויברציות ובעיות שיכוך וכו'). מערך אנלוגי רגיש יותר לדברים כאלה.
חוויתי תחושת "בוץ" - אצלי, שיכולה להיות שונה לגמרי מאשר אצלך - פעם מזמן והיא "טופלה" עם בסיס ייעודי לפטפון. לדעתי צריך לבדוק באופן שיטתי.

לגבי תחום דינמי: מניסיוני (אצלי, אנשים, תערוכות) - ממש לא בעיה.
 

matanoosh

חבר משקיען
הודעות
4,068
מעורבות
1,564
נקודות
113
-
 
נערך לאחרונה ב:

zs

חבר משקיען
הודעות
4,908
מעורבות
1,590
נקודות
113
לא מכיר את הבוציות הזו


עם זאת. מוסיקה לא מסתכמת בטווח דינמי ושקט. למרקם יש משמעות, להולוגרפיה, ליכולת לנגן מהר וטבעי (בלי דיגיטציה). בתחום הבס למשל, אני מכיר מעט מאוד נגנים דיגיטלים שיכולים בכלל להתקרב ליכולות של מערכת אנלוגית טובה. בתחום המיד יש תחרות ובתחום הגבוה הדיגיטלי לא שם עדיין.
:בעד: סקפטי גם לתחום המיד.
מאוד נכון גם מה שכתב יואל.
ומתן, אצרף לינק וזאת מכיון שיש לי את אותו פונו .כך שזה לא זר לי .
ויודע במה דברים אמורים. השואה בין אנאלוג לדיגיטל. http://www.positive-feedback.com/Issue39/asr_basis.htm

ואם לא בא לך על כל הממבו ג'מבו ,אז תמצית מהסיכום לגבי מה שהעלתה.
More than likely, if you've been on the scene for a while and have an affinity for the early days of stereo, initial exposure to the Basis Exclusive is likely to shock. It doesn't sound cozy and comfortable like Golden Age analog—this is LP playback as you've not heard it before.

You will hear a remarkably low noise floor, stupendous dynamic range and unlimited headroom. The grandest crescendos are distortion-free. These areas have always been weak points for analog. The Basis Exclusive gives digital a run for the money in these. But the stuff that has always made analog more convincing is there, too: the naturalistic soundstage and note production, the flowing musical line.
 

tzachi

חבר משקיען
הודעות
2,412
מעורבות
386
נקודות
83
נכון לגבי אנלוג שניתן להגיע לתוצאות יותר טובות ממה שהרוב מכיר
אבל גם בגיגיטאל ניתן לשפר יותר ממה שהרוב מכיר .
כמובן הכול במחיר . במחיר של פטיפון מטורף ניתן לקנות גם ממיר מטורף כמו זה : http://www.msbtech.com/products/dacSelect.php?Page=../index ואפשר לממיר המטורף הזה לחבר שעון יותר רציני כזה : http://www.msbtech.com/products/femto.php?Page=../index ולשנות את המודול כניסת USB לאחד מאילו : http://www.msbtech.com/products/usb2.php?Page=../index .
ולא שכוח שתחום המיחשוב והסאונד הדיגיטאלי מתפתח כל הזמן במהירות מטורפת . ותחום האנלוג הגיע למקסימום מבחינת חומרים ראשים שיכוח וחו' .
נכון להיום רוב האודיופילים הדיגיטאלים מרכיבים מחשב ומשפרים אותו עם כל מני שיפצורים שמיצרים לנו מסביב כגון ספק לינארי מערז שקט דונגלים וכדומה . ולעתי ממש מעבר לפינה יפרצו הסטרימרים האודיופילים שיהיו אותו דבר רק בנוי מראש לאודיו וככול שהביקוש יגבר נראה יותר מוצרים גם ברף העליון .
אז גם עם יצא תקו בהשוואה אנלוג דיגיטאל או נצחון קל בנקודות צריך לקבוע תחרות חוזרת כל שנה !
לבסוף גם הפטיפונים יקשתו מזנונים .
 

MOAR

אוהב את התחום
הודעות
182
מעורבות
51
נקודות
28
מענייו יהיה אם בעתיד יהיו פלאגינים ל DAC שיאפשרו לו לשחזר סאונד של פטיפון .
כיום בעולם המקצועי ישנם פלאגינים שמדמים סאונד של מכשירים שונים .
תארו לכם DAC שיכול לשחזר ( דרך תוכנה } סאונד של פטיפון על לפי בחירה.
 

ymym

אוהב את התחום
הודעות
247
מעורבות
80
נקודות
28
.. ובאותו הקשר של האירוע הבא עליכם לטובה, שאלה:

ציוד דיגיטלי: מחשב (ספק לינארי, ללא חלקים נעים) + ממיר Weiss Dac202.
ציוד אנלוגי: TW Acustic Raven AC3 + Shelter 5000 + TW Acustic Raven 10.5 tonearm

אני מאזין לאחרונה להרבה משניהם. אבל למרות שיש עדיפות כאלה בזמן ההאזנה לאנלוגי, אני לא יכול שלא לכמוה לניקיון ול- extension הנוסף הזה שיש בדיגיטל, וחסר לי באנלוג. זה כאילו האנלוג נשמע תמיד בוצי קצת, ומלוכלך בכל הספקטרום, בהשוואה לדיגיטל.
מה דעתכם? זה אופי הטכנולוגיה? מגבלות הציוד הספציפי שלי? או כיוון לא נכון?


הציוד האנלוגי שלך הוא חלום רטוב,
כולם קשורים לאופי צליל שקשר אותם מלכתחילה למוסיקה, אולי אין אצלך שום בעיה ופשוט הרפרנס שלך הוא לא פטיפון.
שמעת מערכת אנלוגית שנשמעה טובה מדיגיטלית?
 

נמר

כתב אודיו
צוות האתר
הודעות
20,088
מעורבות
4,236
נקודות
113
ולא שכוח שתחום המיחשוב והסאונד הדיגיטאלי מתפתח כל הזמן במהירות מטורפת . ותחום האנלוג הגיע למקסימום מבחינת חומרים ראשים שיכוח וחו' .

האנלוג מתפתח כל הזמן. בין אם ביכולות יצור בקנה מידה שונה מאשר לפני 20 ואפילו 10 שנים, פיתוח פטיפונים מקרבון, אקרילים שונים ובטכנולוגיית תלת מימד הביא אותם לביצועים עוד יותר טובים. אפילו הגומיה שמחברת בין הצלחת למנוע מקבלת עדכונים.

זרועות מחומרים מודרנים עם יכולות שיכוך שבהחלט משנים את התמונה האנלוגית מקצה לקצה. מנועים מדויקים יותר, טכניקות הידוק התקליט לצלחת הפטיפון, מגברי פונו טובים יותר, טכניקות מודרניות ליצור ראשים ומחטים.

התחום האנלוגי משפר את עצמו מנקודת מוצא אחרת לגמרי מהדיגיטל. ומכאן היתרונות שלו. האנלוג בשל יותר, ״מאורגן״ יותר.
 

נמר

כתב אודיו
צוות האתר
הודעות
20,088
מעורבות
4,236
נקודות
113
מענייו יהיה אם בעתיד יהיו פלאגינים ל DAC שיאפשרו לו לשחזר סאונד של פטיפון .
כיום בעולם המקצועי ישנם פלאגינים שמדמים סאונד של מכשירים שונים .
תארו לכם DAC שיכול לשחזר ( דרך תוכנה } סאונד של פטיפון על לפי בחירה.

בהקלטות הדיגיטליות משתמשים בפלאגים ש״מחממים״ את הצליל. נגן התקליטורים או המחשב מקבל את התוכן ככזה.
הבעיה היא לא בקובץ ולא בהקלטה. הבעיה היא באופן הניגון שלו. פטיפון ונגן תקליטורים לא מתחרים אחד בשני משום שלאנלוג יתרון מונה אחד מהותי - פחות המרות (במיוחד אם הכי אנלוגי מלכתחילה).

כל המרה, מעבר וירטואלי או פיזי לוקח איתו משהו מהצליל. צמצם את ההמרות ותתקרב למקסימום.
 

למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור