כתבתי. מחברים את המקרופון, לוחצים על כפתור שמתחיל את העיבוד וסגרת את כל הפינה הטכנית.
האמן לי, אחי שהוא עושה את זה לבד, לא תצטרך לתקן דבר.
לגבי נקודת החיתוך. תלוי ברמקול, אצלי חתכתי ב-40 הרץ. רמקול אחר יכול להעדיף 60, 30, 35, 120 הרץ.
נמר,
דומני שלפחות בהכללה, ה-RC האוטומאטי של סאב דואג לסדר את עקום ההיענות של הסאב עצמו בהתחשבות בחדר, אך ללא התחשבות ברמקולים האחרים.
בדרך כלל יש לסאב לפחות שני כפתורים, עוצמה ונקודת חיתוך (ובד"כ גם כפתור לפאזה, משתנה באופן רציף או רק היפוך). שני אלה משמשים לשליטה על ההתאמה בין הסאב לשאר הרמקולים (בסטריאו רק הקדמיים, כמובן). בציור הבא עקומת ההיענות של הסאב מתוארת ע"י הקו החום ושל הרמקולים הקדמיים ע"י הירוק.
כפתור העוצמה שולט על גובה הקטע האופקי של הקו החום, וכפתור החיתוך על איפה הוא מתחיל לרדת.
אנחנו צריכים לקבל שלכל נקודה על ציר X, סכום ערכי Y של שני הקווים יהייה קבוע (ושווה לערך Y של הקו הירוק בתחום האופקי שלו).
אם לא נמקם את הגובה של גובה הקטע האופקי של הקו החום בדיוק מול הקטע האופקי של הקו היירוק, הבאס יהייה חזק מדי או חלש מדי.
אם נקבע נקודת חיתוך בערך X נמוך מדי, יהייה לנו "שקע" שבו הבאס חלש מדי באיזור החיתוך.
אם נקבע נקודת חיתוך בערך X גבוה מדי, תהייה לנו "גבעה" שבה הבאס חזק מדי באיזור החיתוך.
כלומר, נקודת החיתוך של הסאב צריכה להיות מעט נמוכה יותר מהנקודה שבה תגובת הרמקולים הקדמיים לבאס מתחילה לרדת.
אפשר כמובן לנסות לקבוע את העוצמה ואת נקודת החיתוך בעזרת האוזן, אם כי נראה לי שאז נקבל משהו לאו דווקא מדוייק, ובד"כ עם טיפה (או הרבה) יותר מדי באס ממה שנדרש כדי להשלים את מה שחסר בקידמיים. מה שנקרא "אם כבר קנינו סאב, אז שנישמע אותו"
נראה לי שמומלץ להשתמש במכשירי מדידה מדוייקים יותר כדי לדעת את העוצמה ונקודת החיתוך, ולא נראה לי שה-RC בכלל רלוואנטי לעניין זה.
בברכה!
עמיר
נ.ב. 1, יש סאבים, כמו ה-Velodyne שהייה לי, שייש לו לא רק נקודת חיתוך ועוצמה, אלא מעין איקוולייזר פאראמטרי של איזה 10 נקודות שאפשר לקבוע את תדירותן ואת המידה שבה רוצים להחליש או לחזק בנקודה זו. את התוצאה בודקים בעזרת מיקרופון וצלילים מיוחדים שהסאב מייצר, לפי תצוגה על המסך.
נ.ב. 2, מתחת ל-30 וקצת הרץ כמעט אין מוסיקה, כך שאין משמעות רבה למה שקורה בין 17 ל-20 הרץ, וכנראה גם לא הרבה מתחת ל-30, אלא אם יש איזשהו אורגאן כנסייתי ענק בתדירויות שכמעט לא מגיעים אליהן.
נ.ב. 3, כשהרמקולים הקדמיים יורדים נמוך די הצורך, לפעמים קשה להבחין בין עם/בלי סאב, כך שבמקרה כזה הוא לא משפר הרבה, אם בכלל.