איך להקשיב למוזיקה , התובנות שלי


ronengolanpt

אוהב את התחום
הודעות
267
מעורבות
333
נקודות
63
הקדמה
התחביב שלנו הוא מיוחד , האהבה הזו לשמוע מוזיקה טובה , במערכת איכותית , עם סאונד שגורם לנו לשכב על הספה לעצום את העיניים ולשמוע עוד ועוד מוזיקה , זה המטרה שאליה כולם שואפים , ואני מקווה שאתם שם או לפחות בדרך לשם

על מנת לשפר את חושיי המוזיקליים , אחד הדברים שאני הכי אוהב לעשות זה לשמוע SETUPS שונים , אתה יכול לקרוא המון ברשת על ציוד , אבל רק חווית האזנה מאפשרת לך "להתבגר" ולהבין מה אתה שומע ומה אתה אוהב , לכן ביקרתי בחנויות המתמחות , אצל היבואנים השונים , ואצל חברים , אני חושב שזה תרם לי המון.

אחד מהדברים שהפריעו לי , זה שבצעדיי הראשוניים , ידעתי להגיד , שאני אוהב את הסאונד או לא אוהב , אבל לא ידעתי להסביר מה אני אוהב ומה מפריע לי , הצעד הבא היה להכיר את השפה , ישנו עולם שלם של מושגים , ומי שאינו אודיופיל לא יבין מעולם מהו סאונד בהיר , כהה , או בוצי ועוד כהנה וכהנה ביטויים .. , אבל זה לא הספיק , כי לא ידעתי היה לי מושג קלוש איך לתרגם את מה שאני שומע לעולם המושגים ולשפה הזאת , ואז ניסיתי להבין כיצד כדאי להקשיב למוזיקה , חיפשתי הרבה חומר ברשת , התייעצתי עם חברים מהתחום , וגם הגעתי לכמה תובנות בעצמי ואותם רציתי לשתף ..

רק לחדד , כולנו מאזינים למוזיקה , ונהנים ממנה , את זה כולם יודעים , הכוונה כאן לתת כלים על מנת לקבל תובנות על מה שאנחנו שומעים , ואיך אנחנו שומעים כדי שנדע לתאר את זה לעצמנו ..

אז איך להאזין ?

במה

הפרדת כלים על הבמה
במקרה הזה חייבים לקחת קטע מוזיקלי שיש בו מספר גבוה של כלים , תעצמו עיניים ותחשבו , האם אתם מצליחים לדמיין היכן יושב נגן הפסנתר ?, והיכן נגנית הכינור ?, האם הם נמצאים משמאל לזמר או מימינו ? אם הצלחתם להבחין בפרטים הללו , אז הSETUP הוא בעל הפרדת כלים טובה שבה כל כלי נמצא במקומו במרחב צליל כזה יתואר כסאונד אוורירי , מצד שני בSETUP לא מוצלח , אין הפרדה טובה והתוצאה שמתקבלת זה "קקופוניה" של הרבה כלים ש"דורכים" אחד על השני ולא נותנים "אוויר" אחד לשני.

חברים , אם עצמתם עיניים , ואתם רואים בדמיונכם שני רמקולים מנגנים במקום במה שלמה עם זמר ולהקה , זה אומר הרבה מאד , הSETUP שלכם לא מצליח "להיעלם" בחלל ובמקום "להרגיש" להקה אתם "מרגישים" ציוד , יכול להיות שזה מיקום , אקוסטיקה , סינרגיה בין חלקי המערכת , או הקלטה לא איכותית , אבל זה לא איך שזה אמור להישמע , ומצריך בחינה ובדיקה מדוע זה קורה ואיך לשפר , זה לא אמור להישמע כך זה בטוח..

home+stage+blue.jpg

גודל הבמה
אתם עדיין עם עיניים עצומות אני מקווה .. ;) , אז תבחרו קטעים שונים , נגיד בהופעה חיה של דייר סטרייטס או METALLICA , הבמה אמורה להיות ענקית , עם מרחב גדול בין חברי הלהקה , אתם מצליחים להרגיש את זה , או שזה נשמע לא קרוב למציאות ?

ועכשיו קחו הופעה אינטימית וקטנה , זמרת ופסנתר , ותעצמו עיניים , האם הזמרת שרה קרוב אליכם ורק לכם , או שהיא שרה ממש מרחוק , ומה בכלל אתם רוצים שיקרה אם אוהבים להיות בשורה הראשונה בקהל , או שאתם מעדיפים להאזין מרחוק , ליצרנים השונים דרכים לכייל את הסאונד כל שהDELAY שלו ייתן תחושה של במה רחוקה או קרובה , יש כאלה שטוענים שזה קשור להעדפות האזנה של ארץ המוצא , הבריטי יעדיף במה רחוקה בעוד שהאמריקאי יעדיף את הכל לפנים , והגרמני בכלל רוצה הכל ניטרלי ומדויק , ומכיוון שמערכות שונות הגיעו מארצות שונות , אז לפעמים המערכת היא "תבנית נוף מולדתה" , תנסו לשמוע האם המערכת שלכם נאמנה לארץ המוצא , או שלא , זה מעניין ..

החיים בתלת מימד
נקודה לציון , לבמה כמו כל דבר במציאות , יש שלושה ממדים , אם כל הלהקה נמצאת "בשורה אחת" אז אין לבמה שהSETUP שאתה שומע "עומק" , האם המתופף לא אמור להיות מאחור והסולן מקדימה , אולי זה בכלל הפוך , תקשיבו , זה יכול להיות מרתק ..

סיכום במה
מבחני הבמה שלעיל יתנו לכם אינדיקציה האם הבמה שהמערכת שלכם מייצרת קרובה או רחוקה , גדולה או קטנה , והאם הSETUP שלכם מסוגל לייצר במה שונה בהתאם לסוג המוזיקה שמתנגן , תנסו לראות האם המערכת שלכם משחזרת במה שיש לה קורלציה לבמה שהיא אמורה לייצר , האם הבמה תלת מימדית , הכלים מסודרים במרחב באופן מאוורר , ומרחק הבמה מתאים לאיך שאתם אוהבים להקשיב..

קטעים לבדיקת במה
1. לאונרד כהן הגדול מכולם , Famous Blue Raincoat , באלבום הופעה בשם Songs from the road

81%2BMlpHOlRL._SL1500_.jpg

קרן אן , בשיר Not Going Anywhere , זמרת ישראלית שחייה בצרפת , עם קול שלא מהעולם הזה

500x500.jpg


רזולוציה
רזולוציה זה היכולת של הסטאפ להשמיע את כל הניואנסים בהקלטה , ככל שהרזולוציה והפירוט יהיו גדולים יותר , אתה תשים לב לפרטים שלא שמת אליהם לב בעבר , שימו לב שהרבה פעמים שאנשים מחליפים סטאפ , הם מספרים שהם נחשפו לרבדים בשיר , שלא היו קיימים קודם , וזה מרגש אותם ..

מצד שני יש כאן בעיית הביצה והתרנגולת , כיצד אני מזהה רבדים שאולי איני שומע ואני לא יודע בכלל שהם קיימים , במקרה כזה אני מציע לשמוע את ההקלטה בSETUP נקודת ייחוס ברמה מאד גבוהה (מישהו אמר נמר .. ?) , להכיר את כל הרבדים של ההקלטה , ואז לשמוע שוב בSETUP שלכם , ולראות מה חסר ..

ההקלטה הכי טובה שאני מכיר לנושא הזה היא HOTEL CALIFORNIA ,שימו לב שזה חייב להיות עותק איכותי , ברזולוציה הכי גבוהה שאתם יכולים , והקלטה טובה , אחרת המקור יהווה את הבעיה.

מוזיקלי או מפורט
הרבה פעמים , כשהSETUP מאפשר לשמוע ברזולוציה גבוהה , האוזן לא תמיד מאושרת מה"עושר בצלילים" , וסאונד כזה נחשב אודיופילי ומעייף בעיני אנשים שונים , והם מעדיפים סאונד יותר "מוזיקלי" עם פחות פרטים , וזה נשמע להם כמו הדבר האמיתי (חובבי הHARBETH , מתחברים ?) , מצד שני ישנם אנשים שסאונד מעולה בעיניהם הוא סאונד עשיר בפרטים (חובבי פוקאל , אתם שם) , מה ששמתי לב , זה שבעיניי , זה עניין של העדפה , זה כמו שתשאלו אם בלונדיניות עדיפות על ברונטיות , כל אחד אוהב משהו אחר וזה בסדר ..

TShifi.jpg

תזמורת
תשמעו הקלטה , שבה יש מגוון של כלים מוזיקליים , שמנגנים בנפרד ולא בהרמוניה , ותקשיבו לצלילים
למשל אם אתם עוצמים עיניים ושומעים כינור , זה נשמע כמו כינור אמיתי ? , אם אתם יכולים להישבע שיש מצב שזה פרלמן אצלכם בסלון , אז המצב מצוין , אם לא תנסו להבין מה חסר , אותו דבר לגבי חצוצרה , זה נשמע כמו נשיפת חצוצרה או קרוב ,ומה לגבי המפוחית והצ'לו וכך הלאה , שימו לב לצליל ולדעיכה שלו , שימו לב לכמות האויר (האם החצוצרה מילאה את החלל בסאונד , או שנראה כאילו לנגן החצוצרה "חסר קצת אוויר")

הכלי המאתגר ביותר הוא הפסנתר , כי יש לו רוחב סרט לאורך כל הספקטרום , והוא מצריך דעיכה מהירה , אם אין לכם זמן לבדיקה של כל הכלים , הפסנתר הוא האינדיקטור הטוב ביותר לטיב הסאונד , ואפילו מערכות גדולות נופלות בו

בסופו של דבר תרגישו איך המערכת שלכם מעבירה קולות שונים , יכול להיות שחלק מהכלים עוברים בצורה מושלמת , וחלק פחות , וחשוב להכיר את זה , כדי להבין איך המערכת שלכם משחזרת תזמורת.

4414_Potlander_Review_HiFi-Farms_CJ-Monserrat_1.jpg

אופי הצליל
המבחן הוא להבין האם האופי של הצליל שהמערכת משמיעה הוא ניטרלי , חם או בהיר

חלק מהאנשים רודפים אחרי צליל ניטרלי ולטענתם הוא הנכון והמדויק ביותר , מצד שני מכיוון שרובנו לא היינו באולפן הקלטות אז טכנית נורא קשה לאפיין צליל ניטרלי

חלק אחר של האנשים אוהב מערכת חמה או חמימה , שמאפשרת הגברה של תחום התדרים התחתון בעיקר הBASS וגם הVOCALS , והתחום העליון שנחשב ל"מעייף" יותר להאזנה מוחלש מבחינה ספקטרלית , בקוטב השני נמצאות מערכות בהירות שמגבירות דווקא את תחום התדרים הגבוה

ממה שאני חוויתי , רוב האנשים מעדיפים סאונד ניטרלי או לפחות חמים , ומיעוטם יעדיפו סאונד בהיר , מצד שני , הרבה מהמערכות ששמעתי היו בהירות מדיי , אני לא יודע אם זה האוזן שלי , או שהטכנולוגיה ש"צובעת" את התחום הזה , אבל תנסו לקטלג את המערכת שלכם , לאחד מהקטגוריות האלו ולראות להיכן זה נופל..

הזמר
כמה שחשובה התזמורת והלהקה , בסוף מי ששר זה הסולן , בדרך כלל בתדרי מיד , והסאונד שלו חשוב מאין כמוהו.

גם כאן תעצמו את העיניים , ותנסו לשמוע , אם אתם יכולים להישבע ששלמה , שלום , בוב , פרנק או כל מי שאתם שומעים , קפץ לסלון שלכם , אז יש לכם מערכת שמעבירה מצוין את VOCALS שלהם , אם לא אז המערכת פחות מצטיינת בזה

תנסו גם לשמוע שירים של זמרים מול זמרות , אם המערכת שלכם מעבירה את לאונרד כהן מצוין , אז אולי היא תיפול אצל סינדי לאופר , זה תחום שונה לגמרי של צלילים , בנוסף תנסו לזהות האם בשירים הללו הזמר "העלים" את הלהקה או שהלהקה העלימה את הסולן , הם אמורים להיות מאוזנים אחרת הסינרגיה פחות טובה

לגבי גוון הקול , האם אתם מצליחים לשמוע את כל הניואנסים בקולו , את הרעד בקול שלו , את הנשיפות , את הסיגריה שלפני , את ההתרגשות , את הגיל שלו\שלה

Solo-Female-Acoustic-Guitarist-Vocals.jpg

תחום תחתון
בהקלטה עם חלק תחתון מודגש , תנסו לשמוע כמה זה קרוב למקור , האם המתופף בחדר ? , בדרך כלל אם הWOOFERS שלכם רזים , או המגבר חלשלוש , התשובה תהיה שלילית , אם אתם "מרגישים אם הבס בבטן" אז אתם בכיוון הנכון , תנסו להרגיש האם ה"דעיכה" של התופים נשמעת נכונה , במערכות רבות , הדעיכה אטית מדיי , ואז הכל נשמע "מרוח" (או בוצי אם אתם מתעקשים) וקשה לשמוע קטעים כאלה לאורך זמן

Drummer-and-band-in-cathedral-1024x683.jpg

אז נתתי לכם מספר דגשים שאני מחפש בזמן שאני שומע מוזיקה , תנסו להשתמש בהם ולראות מה אתם מרגישים וחווים , ואם גם תשתפו אז בכלל הרווחתי ..;)

יום מקסים
 

נערך לאחרונה ב:

Anton

אוהב את התחום
צוות האתר
הודעות
433
מעורבות
222
נקודות
43
תודה רבה על הפוסט רונן, ממש נהנתי לקרוא. נשמע שבאמת עשית חתיכת מסע ולמדת לעומק את מה שאתה אוהב, מאוד מרשים
 

goe1951

חבר משקיען
הודעות
540
מעורבות
142
נקודות
43
ווואווו !
כל הכבוד על ההשקעה. כתבה נהדרת ומוחשית.
הכתבה העשירה אותי בידע מוזיקלי. עם כל השנים ששמעתי מוזיקה לא ידעתי להסביר את תחושותיי ומה יש לי או חסר לי במערכות שהיו לי. עכשיו החכמתי !
תודה רבה לך.
אתה מורה ? אם לא אז חבל כי אתה יודע להעביר את הידע שלך בצורה ברורה ומובנת ומלווה בהסברים מובנים לקהל המיועד.
 

GROOPER

אוהב את התחום
הודעות
460
מעורבות
175
נקודות
43
ללא ספק ה "פוסט המושקע של השנה".
 

נערך לאחרונה ב:

ronengolanpt

אוהב את התחום
הודעות
267
מעורבות
333
נקודות
63
ווואווו !
כל הכבוד על ההשקעה. כתבה נהדרת ומוחשית.
הכתבה העשירה אותי בידע מוזיקלי. עם כל השנים ששמעתי מוזיקה לא ידעתי להסביר את תחושותיי ומה יש לי או חסר לי במערכות שהיו לי. עכשיו החכמתי !
תודה רבה לך.
אתה מורה ? אם לא אז חבל כי אתה יודע להעביר את הידע שלך בצורה ברורה ומובנת ומלווה בהסברים מובנים לקהל המיועד.
תודה רבה , אני לא מורה , אולי כשסאונד יהיה חלק מתוכנית הלימוד של בית הספר .. ;)
 

exupgh12

חבר משקיען
הודעות
4,889
מעורבות
3,005
נקודות
113
רונן, היכן היית כשהתחלתי את התחביב, כתוב לעילה ובצורה שכל הדיוט יכול להבין את המושגים.
מאחל לכולנו שתמשיך להעלות באתר "מפרי עטך".
 

נערך לאחרונה ב:

DavidGil

חבר משקיען
הודעות
1,877
מעורבות
1,870
נקודות
113
תודה רבה רונן. פוסט מעניין.
לעניות דעתי, אי אפשר לבחון מערכת ללא האזנה לקטע קלאסי סימפוני.
רק תזמורת סימפונית, עם שישים נגנים בדרך כלל, יכולה לחדד לך בצורה משכנעת את הניואנסים שאתה הצגת בפוסט שלך.
 

genvirt

חבר משקיען
הודעות
2,303
מעורבות
773
נקודות
113
תודה על ההשקעה רונן, מעניין לקרוא ועוד יותר עכשיו יהיה לנסות:)
 

genvirt

חבר משקיען
הודעות
2,303
מעורבות
773
נקודות
113
אגב קרן אן - יש מופע עוד מעט (2 למאי) https://www.zappa-club.co.il/zappashow/keren-ann/02-05-2019/21:00/
 

leni

אוהב את התחום
הודעות
477
מעורבות
130
נקודות
43
תודה רבה רונן. פוסט מעניין.
לעניות דעתי, אי אפשר לבחון מערכת ללא האזנה לקטע קלאסי סימפוני.
רק תזמורת סימפונית, עם שישים נגנים בדרך כלל, יכולה לחדד לך בצורה משכנעת את הניואנסים שאתה הצגת בפוסט שלך.
וגם מקהלה בהרכב מלא.
 

נמר

כתב אודיו
צוות האתר
הודעות
20,088
מעורבות
4,236
נקודות
113
כתוב מעולה!!!!

נהנתי מכל אות.
 

ronensud

חבר משקיען
הודעות
1,194
מעורבות
733
נקודות
113
אחלה כתיבה אבל תיארת איך מאזינים לסאונד, לא למוסיקה.
 

arix

חבר משקיען
הודעות
2,341
מעורבות
486
נקודות
83
פוסט מעולה , כל הכבוד !
שנכנסתי יותר לתחום ה AUDIO לפני כשנה וחצי כאן בפורום, אנשים כאן כתבו "במה" וכל מיני מושגים שלא הבנתי על מה הם מדברים עד שלפעמים היה נדמה לי שאנשים כאן מחרטטים וכותבים שטויות , במשך הזמן הבנתי על מה מדברים, אחרי קריאת הפוסט שלך אכן זה עשה לי סדר בראש (או באוזן) :)
 

efi1965

כתב האתר בצפון
צוות האתר
הודעות
1,484
מעורבות
394
נקודות
83
אחלה כתיבה אבל תיארת איך מאזינים לסאונד, לא למוסיקה.
אומר לך איך מאזינים למוסיקה, קונים פטיפון ותקליטים :שתוי:
מצאתי שרק כך יש לי סבלנות לשמוע עד הסוף בלי לזפזפ.

רונן כל הכבוד פוסט מושקע ומאלף :בעד:(ורד)
 

itay123

חבר משקיען
הודעות
3,717
מעורבות
2,431
נקודות
113
אומר לך איך מאזינים למוסיקה, קונים פטיפון ותקליטים :שתוי:
מצאתי שרק כך יש לי סבלנות לשמוע עד הסוף בלי לזפזפ.

המממ לא
לפחות לא מבחינתי.

פשוט אתה עצלן לקום ולשנות תקליט/אלבום/קטע, אז ממתין שיסתיים...;)

רונן אחלה פוסט:שתוי:
 

yeuda27

חבר משקיען
הודעות
524
מעורבות
353
נקודות
63
כל הכבוד לך רונן. מפיק מרגליות. נהנתי מאוד.
 

רוזי1

חבר משקיען
הודעות
4,346
מעורבות
882
נקודות
113
כל הכבוד על הפוסט המושקע.

גם אני ניסיתי להבין במשך שנים רבות כיצד נכון לשמוע למוסיקה וכיצד לנתח את שאני שומע.
אומר לך איך מאזינים למוסיקה, קונים פטיפון ותקליטים :שתוי:
מצאתי שרק כך יש לי סבלנות לשמוע עד הסוף בלי לזפזפ.

רונן כל הכבוד פוסט מושקע ומאלף :בעד:(ורד)
מדהים איך חלק מהאנשים פה מצאו את הדבר היחיד אשר דרכו אפשר לשמוע מוסיקה.
מדהים איך אני יכול לשמוע דיסק מוכסף בלי לזפזפ.... ועוד יש לי שלט ביד....
(כנראה שאני לא ממש שומע מוסיקה)
 

למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור