1. מה ההבדל המרכזי בין 6D לבין 6D MARK II? ההבדל בעלות משמעותי ואם אלך על 6D אוכל לשקול להוסיף לרכישה גם עדשת 70-300 כך שיהיה לי כיסוי על הטווח.
על זה ענה מיכאל מעלי.
2. בגזרת הקרופ המליצו לי על 80D - מישהו יודע מה היתרונות/חסרונות מול ה 77D?
ההבדל בין השתיים איינו גדול ודי זניח. בלינק שמצורף השוואה בין השתיים.
לינק-->
https://www.dxomark.com/Cameras/Compare/Side-by-side/Canon-EOS-80D-versus-Canon-EOS-77D___1076_1156
3. שאלה נוספת - אשמח להסבר מה קורה כשמשתמשים בעדשת FF על גוף קרופ - למשל, אם ארכוש עדשת EF 70-300 לגוף כמו 77D - האם שדה הראייה יקטן ב כ-1.6?
אין בעיה או מניע לחבר עדשת FF למצלמת קורפ.
האם שדה הראייה יקטן ב כ-1.6?
לא בטוח שהבנתי את הכוונה. זוית ה"ראייה" של עדשה כלשהי (למשל ה 70-300) היא פונקציה של התיכנון האופטי שלה ועדשות הזום,כמו זו,לא ממש מצטיינות בזוית "ראיה" רחבה. הזוית הזו לא משתנה אם העדשה מחוברת ל FF או ל קורפ.
המספרים המשמשים להמרה בין FF לקורפ די מבלבלים. נתחיל מזה שתמיד טווח העדשה ניתן במ"מ ביחס למצלמת FF ולא משנה אם היא ל FF בלבד, FF + קורפ או רק ל קורפ בלבד.
כדי ל"המיר" את טווח העדשה ב FF מקרופ מכפילים את הערכים שלה ב 1.6 (במקרה של קנון וב 1.5 במקרה של ניקון,סוני ופוג'י) כך שבמונחים של FF העדשה הזו על מצלמת קורפ היא 112-480 אך זוית הראייה נשארת זהה. גם ערכי ה F מתשנים ובמקרה הזו יהיו באזור ה F4 בקרופ במקום F2.8 ב FF.
במציאות - או יותר נכון כאשר שוקלים את החלטות הרכישה האם ישנה משמעות (ברמה של החלטה של לקנות או לא) המספרים האלה מספרים סיפור אחר לגמרי.
איך זה יתכן?
בין תבריגי ה FF לתבריגי הקורפ (בקנון) יש הרבה מאוד הבדלים הם שם,לא סתם. אחד מהם,והמשמעותי לענינן שלנו,זה המרחק בין קצה העדשה המתברג למצלמה לבין הסנסור שלה. בתבריגי הקורפ המרחק הזה גדול יותר ולכן אם תחברי עדשת קורפ בלבד למצלמת FF ישנו פוטנצאיל נזק לסנסור ולתריס של המצלמה שכן בעדשות הקורפ קצה העדשה נכנס עמוק יותר,או קרוב יותר,לתריס ולסנסור של המצלמה.
קל המחיש זאת: קחי פנס,כנסי לחדר חשוך,עמדי מטר מקיר והאירי עליו. עכשיו קחי צעד אחור כשהפנס מאיר על הקיר...בחדר החשוך. מה ראינו? כשהיינו מטר מהקיר חלק כלשהו של הקיר הואר באור הפנס וכשזזנו מטר/צעד אחורה אותו פנס האיר שטח גדול יותר של הקיר.
הפנס זו עדשת המצלמה והחלק בקיר שמואר זה הסנסור. במטר מהקיר זו אותה עדשה (פנס) מאיר סנסור קורפ (השטח המואר בקיר) וכשזזנו מטר/צעד אחורה אותה עדשה (הפנס) האירה שטח גדול יותר בקיר – הסנסור FF שלנו.
מאחר וחיברנו עדשת FF לתבריג קורפ (שוב בקנון) המרחק,ועוד כמה פרמטרים (שהם ברמת השיח האלקטרוני בין העדשה למצלמה) גורמים למצלמה לזהות את העדשה בערכיה המקוריים כלומר 70-300 F2.8 וכל שאר הפרמטרים של העדשה.
לאור האמור לעיל האם יהיו שינויים בין צילום עם אותה עדשה במצלמת FF ואחר כך ב קורפ?
התשובה היא כן והיתרון פה הוא למצלמת ה FF כי כשמגיע יותר אור לסנסור הוא גם מקבל יותר פרטים ובהתאם משתנים,לטובה בד"כ,ערכי התמונה במובנים של פירוט דינאמיות ועושר בצבעים.
האם היתרון,זה שציינתי בפיסקא האחרונה, הוא Deal Barker לטובת גוף ועדשה FF? התשובה היא כן רק אם:
1. חשוב לצלם לבצע עיבוד לתמונות אחרי שנלקחו בתוכנות עריכה כדוגמת לייטרום.
2. חוץ מהמצויין בסעיף 1 הצלם מתכוון להדפיס את התמונות ואני ממש לא מתכוון להדפסה במדפת הדיו/לייזר הביתית.
3. האם הצילום הוא בשביל ה FUN וכתחביב או שעובר את השלב הזה למגזר התחביב המקצועי או ממש כמקצוע.
4. בסוגות מסוימות של צילום (למשל צילום אסטרופיזיקה) למצלמות הקורפ חיסרון גדול בגלל גודל החיישן וכמות האור הנכנסת.
ולסיום: כבר אמרתי את זה הרבה פעמים ובכולן - זה נשאר נכון: עדיף להשקיע בעדשות טובות על חשבון גוף פלחות מתקדם ואחר כך להתקדם בגוף,אם בכלל נדרש.
מנחם