חשיפה ארוכה


sasson88

חבר אתר
הודעות
32
מעורבות
0
נקודות
6
היי,במהלך ההתנסות שלי עם הפוגי xt20 ניסיתי לעשות תמונה של מפלים כך שהתמונה תימרח (חשיפה ארוכה)-באור יום הדבר בלתי אפשרי התמונה יוצאת לבנה לגמרי והבנתי שצריך פילטר nd.
השאלה היא איך יודעים איזה בדיוק לקנות כך שיתאים לעדשה 18-55?
 

michael123

חבר משקיען
הודעות
9,673
מעורבות
1,415
נקודות
113
נכון, אתה צריך nd filter
תבדוק B-W, Hoya לפי קוטר של ההברגה
58mm אם אני לא טועה, תבדוק באתר של B&H, החל מ-40$ ועד ל-200$ ויותר
 
נערך לאחרונה ב:

carmi

כתב האתר
צוות האתר
הודעות
14,184
מעורבות
1,629
נקודות
113
666-fujinon-xf-18-55mm-r-lm-ois-lens-5_1353425533.jpg

ראה על העדשה מקדימה רשום הקוטר 58
ואז פילטר ND בקוטר 58 של 10 סטופים בדרך כלל מתאים לכך והחברות שמיכאל המליץ באמת טובות
 

sasson88

חבר אתר
הודעות
32
מעורבות
0
נקודות
6
תודה!!
 

sasson88

חבר אתר
הודעות
32
מעורבות
0
נקודות
6
יש מליון סוגים
 

תמונות מצורפות

  • 88193673-D432-482D-A65F-A2B8B8F53373.png
    88193673-D432-482D-A65F-A2B8B8F53373.png
    KB 510.4 · צפיות: 151
  • 0B92E232-94FF-43C1-835E-138C408F549F.png
    0B92E232-94FF-43C1-835E-138C408F549F.png
    KB 491.3 · צפיות: 149

menahem

כתב האתר
הודעות
1,536
מעורבות
360
נקודות
83
יש מליון סוגים



ND פילטר עובד בדומה למשקפי שמש. הוא מוריד את כמות האור שעוברות לעדשה/עין ומצריך הרחבת האישון/צמצם בהתאמה.



ישנם שני סוגים של פילטר ND: הסוג הראשון הוא כזה שכשקובעים את כמות האור שתחסם היא תסונן ללא תנאי. הסוג השני הוא ND פילטר מדורג,כלומר כזה שבצד אחד שלו מסנן כמות אור כלשהי ובצד האחר לא מסנן בכלל או פחות. פילטר מדורג טוב לשימוש כאשר לא כל האוביקט מצריך החשכה של האור.



לפלטר ND אין סטופים (למרות שמרבים לדבר על פילטר 10 סטופים כמו מעלי). כמות האור הפילטר מסנן היא תוצאה של משוואה מתמטית כשאחד המשתנים בה הוא כמות האור שתופחת ביחס למפתח הצמצם שיגדל על מנת לפצות על החשיפה.



המספרים ליד הפחלטרים הם שטח העדשה שהפילטר יחשיך ומשכך גודל הצמצם שצריך לפתוח על מנת לפצות על ההחשכה.



פילטר ND2 שמסומן כ ND 100 מכסה את ה 1/100 של העדשה ומצריך הורדה של שש ושני שליש סטופים בצמצם.

פילטר ND 0.3 שמסומן כ ND 2 מכסה 50% משטח העדשה ונדרש הורדה של 1 סטופ בצמצם.



נבהיר משהו: כשאני אומר מכסה הכוונה היא: הפילטר חוסם את הכניסה של האור לעדשה למעט חריר במרכז העדשה במקרה של ND 100 חריר שהוא החלק המאה של העדשה ובמקרה השני חריר שהוא מחצית מקוטר העדשה ובמרכזה.



מהסיבה הזו חשוב מאוד להתאים את קוטר הפילטר לקוטר העדשה.



פילטר ה ND הוא עוד משהו שעומד בדרכו של האור לסנסור של המצלמה. ישנן הרבה דרכים לצמצם את כמות האור ולמרכז אותה למרכז העדשה בהתאם לעומק הסינון של הפילטר ומשכך יש הרבה תוצאות שונות,ומשונות,של האור שמגיע בסופו של דבר לסנסור של המצלמה. ככול שהפילטר איכותי יותר (ומשכך גם יקר יותר אך לא תמיד המחיר,הגבוה,הוא ערובה לאיכות גבוהה) הוא יפגע פחות באור שעובר דרכו ומגיע לסנסור. פילטרים פחות איכותיים לא יפזרו את האור בצורה שווה בחריר שהם עצמם יצרו והעדשה תמשיך,ולא פעם תתרום משלה,לעיוות האור שבא מהאוביקט המצולם ולתמונה....לא משהו.



אז כמו בהרבה מקרים מוצר איכותי גורם לכאב איכותי בכיס. וכמו במקרה של עדשות,לא תמיד המחיר הגבוהה ערובה לאיכות גבוהה ולכן תמיד רצוי לחפש בגוגל ולראות מה אומרים אחרים על הפילטר המסוים או אלה המסוימים. וכדאי,אם כבר נועצים ברב גוגל,לחפש סקירות לעדשה ולגוף שבו משתמשים כי אותו פילטר על אותה עדשה אבל לתבריג/גוף אחר מתפקד קצת אחרת....



האם יש כלל אצבע לאיזה ND פילטר להתחיל ו/או להשתמש ומתי?



בגדול:לא.

ל "לא" הזה יש הרבה סיבות למשל: ישנם יצרנים שמסמנים את בפילטרים בכל מיני מספרים מרשימים ומדברים על מספר "סטופים" מרשים ובפועל מדובר בפילטר ND בעל כסוי נמוך עם תוספת לעדשה שנועד לדרג את החשיפה מה בפועל מכניס עיוותים כמו,למשל,נטייה לגווני הכחול או האדום להשתלט על התמונה.



אם עד עכשיו הדברים לא מסובכים דיים אז הינה עוד סיבוך: הפילטר צריך להתברג לעדשה. התבריגים עצמם הם סטנדרט ואין בעיה שפילטר כלשהו לא יתברג אבל ישנה חשיבות לחמר שממנו עשוייה המסגרת של הפילטר וזו אותה מסגרת שמתברגת לעדשה. בפילטרים הזולים מדובר בסגסוגת אלומניום, באלה היקרים יותר גם מדובר באלומניום אבל מאיכות גבוהה מאוד ובממש יקרים מדובר בפליז.



למה זה חשוב?



פילטר ND הוא משהו ששמים מצלמים ומחזירים לתיק הצילום. כלומר יצא לנו,בחיי הפילטר, להרכיבו ולפרקו הרבה פעמים מעין העדשה. עין הדשה הוא אחד מהמקומות הפגיעים שלה,אם מלכלוך ועד לחבטות בכל מיני אוביקטים ושאר מריעין בישין. תבריג מחומר זול,ובשימוש תדיר כאמור מעצם מהות הקומפוננטה,עלול להזיק לשפת העדשה ולתבריג ששם. נוסף לזה....:משקל. הפילטר נמצא בקצה הרחוק מהמצלמה וממרכז שיווי המשקל שלה ומשכך למשקלו יש השפעה על המשקל של המצלמה ביד. ואם הרכבנו פילטר ND והעלנו את זמן החשיפה יציבות של המצלמה חשובה מאוד לתמונה חדה ברורה ודינאמית. וכן חומר קשיח קל משקל וכזה שיסבול הרבה מאוד הברגות חשוב במהלך לקיחת ההחלטה לקנות או לא,וחומר כזה בא עם תג מחיר.



עכשיו,ננסה לעשות קצת סדר ולבנות איזה שהוא סולם ערכים שיאפשר לקבל החלטה על "איזה פילטר ND טוב בשבילי"?



צומת החלטה ראשון:

לפי סוגת הצילום האם צריך ND פילטר או ND פילטר מדורג (כזה שמעביר חלק מהאור ללא סינון).



צומת החלטה שני:

יצרני הפילטרים משתמשים בשלוש טרמינולויות שיווקיות: פילטר עם X סטופים, פילטר ND 0.3 פילטר ND2.

לפילטר אין סטופים,כפי שציינתי לעיל,וההגדרה הזו חשודה וגם היצרן...חשוד.

הסימון ב ND ואחריו 0.3 או כל מספר שהוא כפולה של 0.3 (כלומר 0.6,0.9,1.2,1.5 וכו המרווחים של 0.3) או הסימון ב ND וצמוד אליו סיפרה (למשל ND2, ND4) כאשר הספרות עולות בכפולה של 2 כלומר:2,4,8,16,32,64, וכו) שני אלה הם סימונים של החלק שדרכו עובר האור במרכז העדשה וכתוצאה מכך מספר הסטופים במצמצם שצריך לפתוח. אז בצומת ההחלטה הזו אם הפילטר לא מסומן באחד מהמדדים הסטנדרטיים (ושני המדדים זהים אחד לשני כלומר ND 0.3 שווה ל ND2 ו ND 0.6 שווה ל ND4 כו) אז לא בטוח שמדובר ביצרן שמיצר מוצר איכותי אבל יש לו מחלקת שיווק יעילה….:(



צומת החלטה שלישי:

כדי שלא "ניתקע" בשטח עם מצב שבו המון אור מהאוביקט המצולם ואין בנמצא פילטר אז המצב הרצוי הוא להסתובב עם סט פילטרים. יצרנים מובילים בתחום מספקים ערכות קיט עם סט של פילטרים ובניהם גם פילטר ND מכמה דרגות של החשכה אבל...:הערכות האלה יקרות להחריד ואם לא מדובר במשהו שזה עיסוקו או חזק ב"דת" הצילום ההוצאה הזו לא נדרשת.

מה שכן נדרש זה לבדוק מה באמת צרכים,לאיזו סוגת צילום ולאיזו בעיית תאורה רוצים לתת פיתרון ובהתאם לזה לבחור את ה ND הנדרש.

אם משהו מחפש ND פילטר לצילום מפלי מים באמצע יום קיץ בישראל רבתי אז פילטר ND64/ ND 1.8 זה מקום טוב להתחיל בו אבל אם אותו הצילום הוא באזור השבר הסורי אפריקאי (ים המלח) יש סכוי שהצילום יהיה עם הפנים לשמש ואז גם הפילטר הזה יהיה מעט מידי. ואם משהו מצלם פורטרטים באמצע אלנבי,גם ביום קיץ בוהק פילטר ND הוא לא כוס התה של סט הצילום.…



צומת החלטה רביעי:

לסמוך על ביקורת של אחרים ובעיקר כאלה שהם מתמשים כמוכם ולא נציגי מכירות של יצרנית הפילטר. ואיך יודעים? מחפשים בגוגל ומסתכלים כל ההערות ההארות וגם על התגובות לביקורות.

חלק מהיצרנים (אלה המכבדים את עצמם) שמים לינקים לביקורות על הפילטרים שלהם ומנסיוני,בדרך כלל,מדובר בביקורות אוביקטיביות גם אם הסוקרים קיבלו (בהשאלה או בלא תמורה) את הפילטרים מהיצרן...נשמע קצת אוקסימורון אבל מנסיוני זה באמת קורה...



וצומת החלטה אחרון:

מנהל הבנק. הזול,במקרה הזה,יקר אבל היקר איננו הזול בהכרח. צריך לתקצב בתקציב שיאפשר לפחות שני פיינליסטים ולבחור בזה שנותן את הערך הגבוה ביותר לתקציב שבמקרה של פילטר גם זה שמכניס הכי פחות עיוותים לאור שנכנס לעדשה וממנה לסנסור...וכן יש כאלה.

למשל זה -->

וגם זה -->

מנחם
 


למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור