האתגר


ברקצ

חבר משקיען
הודעות
1,804
מעורבות
269
נקודות
83
איך מצאתי את עצמי יושב לחוץ באמצע ספה קטנה בין שני גברים כבדי גוף שנראים כמו גובים של המאפיה בסציליה ?

הכל התחיל ביום בהיר אחד ...
התפתח פה דיון על האפשרות "לדגדג" את ההאזנה לכלי נגינה אמיתיים ובמיוחד לתיזמורת במערכת ביתית.
נושא ה"דיגדוג" תפס תאוצה עד שרעד לנו הדגדגן. ואז העלה המאסטרו אתגר - להגיע אליו לביתו האישי ביותר כדי לראות האם נדוגדג או נצא סתם דג.
אז ניצלתי הזדמנות שאחד הקליינטים הנודניקים שלי שבמילא לא משלמים ביטל פגישה שהיתה מיותרת מראש וקפצתי אל עופר.
מסתבר שלא הייתי לבד ... קודם כל התנחל לו על הספה כאילו הוא בנט איש יקר בשם ניץ. וקצת מאוחר יותר הופיע לו כאילו משום מקום ובידו מקדח בלק אנד דקר מוכן לפעולה - השניץ.
וכך מצאתי את עצמי לחוץ כמו תיון בין שני הנפילים המיתולוגיים שישבו מימיני ומשמאלי, ואני הקטן - באמצע. ניץ ושניץ ובאמצע הברקצ.
המערכת : ה VC7 בורדמן של עופר. פאואר של לאברדין. והפרה שנראה כמו קופסת סיגריות על סטרואידים של טאונסנד.CD אקיוט.
בתור עזרה קיבלנו אלמנטים אקוסטיים יחודיים מגזירת נייר שיוצרו במפעל היזע של הילדים של עופר ושהיו תלויים מולנו לבין המערכת. אין ספק שאלמנטים אלה תרמו המון לייצוב תמונת הסטראו ושיפור היענות הבס של המערכת.
התחלנו בכלי נשיפה. עברנו לתיזמורת בתקליטים (מאהלר 7, ראוול פסנתר), חזרנו לקלאסי ב CD עם האורגן בסימפוניה ה 3 של סן סאנס וקינחנו באנריקו ראווה רגע לפני שהייתי חייב להברוח ולהשאיר את הסיציליאנים המשופמים (השפם וירטואלי בלבד אבל אני בטוח שהיה מתאים להם) לנפשם.

נעצור רגע ואספר מה אני אישית מחפש במערכת. כל אחד והסטיות שלו. יש כאלה שגודל במה למשל הוא הפקטור מספר 1 אצלם. אני לא.
מה אני מחפש ומה חשוב לי ? 1. פירוט 2. טונליות 3. דינמיות
פירוט - ככל שאשמע יותר מה מתחבא "מאחורי" ההקלטה כך אהנה יותר. מבחינה זו איכות ההקלטה חשובה כנראה הרבה יותר מאיכות המערכת.
טונליות - שכלי נשמע כמו שהוא באמת. לא פשוט. כי בכלים אמיתיים יש אובר טוניים וכל מיני שדים שלא יוצאים כולם בהקלטה.
ודינמיות - זה "הפרויקט הבלתי אפשרי". איך תכניס תזמורת של 60-70 נגנים או יותר בסלון של עופר ? מראש ברור שזה בלתי אפשרי.
אז מה מתוך זה היה לנו ?
הפירוט של המערכת היה מהטובים ששמעתי. שומעים כל היס וכל פיפס. מבחינה זאת השילוב של האלקטרוניקה עם הרמקולים האלה ובחלל ההאזנה הנתון הוא באמת מצויין.
טונליות ? גם מקבלת ציון גבוה. יש משהו ברמקולים מבוורצים (גילו נאות - גם לי יש אחד) שמצליח להעביר אווירה אמיתית של כלים - נשיפה, מיתר, נקישה - בצורה נשמעת מאד אמיתית. תגיד עיוות ? יכול להיות. 50% מההנאה מאנלוג הרי בנויה על סוג של "עיוות" ...
דינמיות ? פה כבר מגיע האתגר. הסקסופון והחצוצרה נשמעים מצויין, חזק, ברור - אבל כמו שהיו האחרים שנוכחו באירוע המוסיקה החיה אצל עופר לא מזמן (לצערי לא הייתי) - זה לא מתקרב לדבר האמיתי שנושף מולך. ובתזמורת ? ובאורגן ? כצפוי ... לא היה לנו סיכוי.
מסקנות :
1. אני מזמן לא משווה מערכת למוסיקה חיה - אלא מערכת למערכת. בתור שכזאת, אין ספק שהמערכת של עופר היא מהטובות בארץ. אני תולה זאת לא מעט ברמקולים של ברודמן, שנראה לי שנשמעים מצויין בשידוך עם כמעט כל אלקטרוניקה.
2. האתגר היה, בוצע, נרשם. עדיין לא שמענו מערכת שנשמעת כמו תיזמורת ולדעתי גם לא נשמע בקרוב.
3. אני סאקר של דינאמיות. השילוב של פרה פאסיבי עם הפאואר של לברדין נותן צליל טבעי, נעים, שיש המכנים אותו "אנלוגי". אבל אני מרגיש שאם עופר היה מחבר אחד הגרייפונים שלו ,או אם שניץ היה מגיע עם המונובלוקים שלו , המערכת היתה מתקרבת יותר לשיחזור של צליל גדול , כמו זה של האורגן בסן סאנס. זה לא שלא היה צליל "חזק". אפשר היה להגביר את הצליל עוד עד שהשכנים היו מגיעים במרוצה (כמעט הגיעו). יש משהו בדינמיות של הגברה חזקה ש"תופס" את הרמקול, מוציא ממנו את המיץ, נותן את ההרגשה של "אומף" אמיתי. מבחינה זו רוב מגברי המנורות הענוגים או האלקטרוניקה הבריטית-צרפתית שמתגאה ב 50W שלמים פשוט לא מספיקה להעביר את הדינמיות הנדרשת.

לסיום נרשם שהכרנו לניץ את מייקינג מיוזיק של זקיר חוסיין, דיסק נפלא בהקלטה פנטסטית, דיסק שאח שלי היה מכנה "דיסק הזיונים המושלם" והוא כנראה ידע על מה הוא מדבר.
 

Audiofreak

עוסק בתחום
הודעות
2,001
מעורבות
1,059
נקודות
113
האתגר? תקנה שופר!
ואז גם 40-50w יספיקו, די להאשים את המגברים, תאשימו את הרמקולים!
 

ברקצ

חבר משקיען
הודעות
1,804
מעורבות
269
נקודות
83
עוד מעט ראש השנה אז נתקע בשופר ...

שמעתי אוואנגרד. שמעתי קליפש. שמעתי JBL ישנים. לשופרים יש יתרונות ויש חסרונות. כמו לכל רמקול.

לא ברור לי עד היום ה"קטע" של יצרני על שמייצרים מגברים של 50W , או 75W אם הם ממש נחמדים. בכל זאת ההגברות האלה, שחלקן יקרות עד יקרות מאד, אמורות להתאים לכל מיני סוגים של רמקולים, ולא רק לסוג אחד - לא ? אז ראבק. האנשים האלה לא שמעו בחיים חצוצרה או תזמורת (אפילו קטנה !) בחיים ??

נראה שהם פשוט וויתרו מראש ואמרו (כמו שאני אומר) שאין סיכוי לשחזר מוסיקה אמיתית במערכת ביתית, אז למה לנו להתאמץ ? נעשה קצת נעים באוזן וזהו.

מוסיקה זה לא רק "נעים".
 

נמר

כתב אודיו
צוות האתר
הודעות
20,088
מעורבות
4,236
נקודות
113
רמקול נציל כמו אוונגארד לא יכול לעבוד טוב עם מגברים חזקים. הוא הופך להיות תוקפני ולא נעים.
המגברים החלשלושים הללו נועדו לרמקולים נצילים (94 וצפונה) עם עכבה יציבה ורצוי 8 אוהם.
כשתשמע רמקול כזה עם מגבר כזה לעומת בהמה של 200 וואט, אתה תבין בדיוק מי מהם טוב יותר. תתפלא, אפילו מי מהם דינמי יותר על רמקול נתון.

בקיצור. למגברים החלשים הללו יש יעוד בדיוק כפי שלאותם שרירנים יש יעוד.
הבורדמן לעומת זאת, עובד יותר טוב עם מגברים חזקים. אם היה אחד כזה אצלו, כנראה שלא היית מתלונן על גודל, דינמיות וכאלה. היית פשוט מקבל אותם מהרמקול בקלות (כמובן במגבלות החלל והרמקול עצמו. זה לא pa).
 

שניצל

חבר משקיען
הודעות
8,041
מעורבות
1,485
נקודות
113
תגיד ברקצ ? אני לא שמתי לב שיש לך מתניים של רקדן פלמנקו ,אז מה אתה עושה קולות של "שחיף" ?
בקשר למסקנות שלך ,אני חושב אותו דבר כמוך לגבי הדינמיקה אבל עם קצת פחות קומפלימנטים להפרדה ולמיקרודינמיקה ,הויברציות של הרזונטורים שמה באמת חיננים לכלים אקוסטים אבל קצת ,טיפה מאפילים על המיקרודיטיילס ,קופסאות "יבשות" מעבירות את זה יותר טוב בתקווה לא לדפוק הטונליות והעושר שנוצר מקופסה מנגנת ,
אבל היה כייף !
 

M0TI

אוהב את התחום
הודעות
389
מעורבות
18
נקודות
18
ברקצ, ללאברדין יש 3 דגמי פאואר, באיזה מהם מדובר ?
 

ברקצ

חבר משקיען
הודעות
1,804
מעורבות
269
נקודות
83
מוטי - אין לי מושג ... גדול ושחור. תשאל את עופר.

נמר - התכוונתי בדיוק למה שאמרת. אם נגיד יש אולי 10% מהרמקולים שמסוגלים לתפקד עם מגברים של 50w ומטה - למה יצרני הגברה עושים מגברים שלא יוציאו את המיטב מ ה 90% האחרים ? מגברי מנורות מתקתקים ומגברי ssאלגנטיים ועדינים עם 40-50 וואט יגבילו את בחירת הרמקולים שלך ל 10% מההיצע הכולל או פחות .

וכן - אין לי ספק שהברודמנים ירוויחו מהגברה חזקה יותר.
 

ברקצ

חבר משקיען
הודעות
1,804
מעורבות
269
נקודות
83
שניץ - אני לא מדבר יותר על המימדים של חברי כי אני רואה אותך כבר מתקרב עם המקדח ביד.
למזלנו עופר מפצה בתחום הגובה והרזון על המיגבלות של כולנו.
 

חומוס

חבר משקיען
הודעות
2,499
מעורבות
402
נקודות
83
ברקצ, אחלה דיון. אבל...מישהו באמת חשב שאפשר להניע כאלה רמקולים עם מגבר חלש?
 

ברקצ

חבר משקיען
הודעות
1,804
מעורבות
269
נקודות
83
חומוס - ה VC7 נחשב רמקול קל יחסית להנעה. ומעבר לזה כפי שאמרתי אין בעייה להוציא עם ההגברה הזאת ווליום גבוה מאד. כשהחניתי את האוטו במרחק של כמה עשרות מטר מהבית של עופר שאלתי את עצמי מי המשוגע שעושה מסיבה בכל השכונה , עד שהבנתי שזה מגיע מהבית שלו. פלא שהשכנים לא עושים בו לינצ' ושורפים אותו עם המערכת ביחד אם הוא שומע כל יום בווליום כזה.
אלא מה ? העניין שקראתי דינמיות (ואולי יש לו שם אחר יותר טוב) הוא היכולת לשלוט ברמקול כדי להוציא ממנו את הצלילים החדים והמדויקים הן בעליונים אבל במיוחד בנמוכים. שמעתי תאוריה שזה קשור בדאמפינג פקטור של ההגברה. אולי תלוי בפרמטרים אחרים. למשל העוגב של סן סנס נשמע חזק מאד - ודרך אגב היופי שפרה של טאונסנד הוא שאפשר להגביר שם לכל עוצמה שהיא ומאחר והוא פרה פאסיבי אין לו היס או עיוות בכל ווליום שהוא - אבל חסר עדיין את האנרגיה הזאת שתופסת אותך בבטן ומטלטלת. במקרה של תדרים נמוכים יכול להיות שצריך פשוט להוסיף סאב ולפנות את הרמקולים לטפל כמו שצריך בטווח התדרים שמ 80H ומעלה. אבל אז כמובן מתמודדים עם הבעייה הידועה של אינטגרציה של סאב עם הרמקולים.
 

נערך לאחרונה ב:

מאסטרו אודיו

עוסק בתחום
הודעות
1,790
מעורבות
338
נקודות
83
תודה ברקצ, כתבת מאוד יפה. נהניתי מאוד לארח אותך ואת שתי הגורילות.
מקווה שיצאת בריא ושלם.

המגבר לא חלשלוש וגם לא חלש - 55 וואט מאוד חזקים (מכפיל ב 4 אוהם).
ברור שמגבר של מאות וואטים יתן שליטה יותר טובה (היו לי שם כמה כאלה).
הסן סאנס מבחן אולטימטיבי למערכת ואני ממעט לשמוע מוסיקה בומבסטית כזאת.
(מסקרן לשמוע את זה אצל שניצ. צריך לשבת רחוק מהרמקולים כדי לקבל בס עוגב
נמוך ותהודה כזאת של אולם).
סה"כ אני מאוד מרוצה עם ההרכב הנוכחי במוסיקה שאני שומע ומחכה שהנגן שלי
יחזור לתפקוד (שמענו עם אחר).
 
נערך לאחרונה ב:

nizans

חבר משקיען
הודעות
616
מעורבות
10
נקודות
18
היי ברק שמחתי להכיר , אבל מינוחים של גדול לגביי , מפתיע.
לגבי חווית האזנה , את המערכת של עופר אני מכיר מספר שנים והיא מהמהנות והחוויתיות ביותר שאני מכיר. מה שמפתיע ברמקולים VC7 ( וגם בברונדמנים קטנים יותר ששמעתי ) שכדי לקבל תוצאה טובה ומהנה מספיק מגבר ששווה לכל כיס אודיופילי, כמובן שככל שההגברה איכותית ומשקעת יותר כך גם ה- VC7 מתגמלים בהתאם.
את הקדם של אלגרי אני שומע פעם ראשונה ומודה הופתעתי , כיצד המכשיר הצנוע משקף את המקור שלפניו , מפתה לנסות אותו אצלי למרות עקב אכילס , אין שלט ולא רואה את עצמי חוזר אחורה בזמן, אבל התוצאה הסונית בהחלט מתעלקת לי על המוזה.
לסיום הרי לא הכל דבש , בעצם כן דבש הנגן לטעמי מוזיקלי מדיי במובן השלילי של החוויה ,במערכת איכותית כמו של עופר . זה מכיוון שאני מכיר את הנגן הקבוע שלו .
חוץ מזה תודה לעופר ואת שניצל תמיד כיף לפגוש , רק חבל שהוא לא מבין במכוניות כמו שהוא מבין בנ....... ובאודיו.
 

ברקצ

חבר משקיען
הודעות
1,804
מעורבות
269
נקודות
83
אני רואה שגם ניץ וגם שניץ לקחו באופן מאד אישי וקשה את ההתייחסות למימדיהם הנדיבים. אז למען גילוי נאות ולכל מי שמעולם לא פגש אותי - למרות שבחלומותי אני רקדנית בלט דקיקה המרחפת בקלילות מעל במות ברחבי העולם, במציאות גם אני מהג'אמוסים הכבדים והיציבים שבנמצא. דווקא משום כך לדחוס את שלושתנו בתוך ספה אחת היה מבצע לא פשוט.
בקשר לעוצמת ההגברה : זהו נושא רגיש אצלי מאז ומתמיד. כמעט בכל מערכת ששמעתי הרגשתי שחסרה עוצמה. אין רמקולים ששמעתי שלטעמי לא היו נהנים מתוספת של סאב הגון. לדעתי עולם האודיו כולו צריך להתגייס לפתרון הבעייה של הוספת סאבים למערכות ופתרון בעיית האינטגרציה של סאבים עם רמקולים "רגילים". גם הרמקולים הטובים ביותר בדרך כלל מצטיינים במיד באס יותר מאשר בבאס אמיתי. הבאס הוא כמו רקע שעליו מצויירת המוסיקה. זה לא רק עוגב - זה טימפני וקונטרה בס ואפילו האוקטאבות הנמוכות בפסנתר כנף, שפשוט לא נשמעות כמו שצריך באף מערכת.
 

מאסטרו אודיו

עוסק בתחום
הודעות
1,790
מעורבות
338
נקודות
83
אני רואה שגם ניץ וגם שניץ לקחו באופן מאד אישי וקשה את ההתייחסות למימדיהם הנדיבים. אז למען גילוי נאות ולכל מי שמעולם לא פגש אותי - למרות שבחלומותי אני רקדנית בלט דקיקה המרחפת בקלילות מעל במות ברחבי העולם, במציאות גם אני מהג'אמוסים הכבדים והיציבים שבנמצא. דווקא משום כך לדחוס את שלושתנו בתוך ספה אחת היה מבצע לא פשוט.
בקשר לעוצמת ההגברה : זהו נושא רגיש אצלי מאז ומתמיד. כמעט בכל מערכת ששמעתי הרגשתי שחסרה עוצמה. אין רמקולים ששמעתי שלטעמי לא היו נהנים מתוספת של סאב הגון. לדעתי עולם האודיו כולו צריך להתגייס לפתרון הבעייה של הוספת סאבים למערכות ופתרון בעיית האינטגרציה של סאבים עם רמקולים "רגילים". גם הרמקולים הטובים ביותר בדרך כלל מצטיינים במיד באס יותר מאשר בבאס אמיתי. הבאס הוא כמו רקע שעליו מצויירת המוסיקה. זה לא רק עוגב - זה טימפני וקונטרה בס ואפילו האוקטאבות הנמוכות בפסנתר כנף, שפשוט לא נשמעות כמו שצריך באף מערכת.

מסכים לגמרי! אני מודה שאני מתעצל לסחוב סאב הביתה ולנסות. אין ספק שכוונון נכון של סאב
טוב ישחרר את ה״מועקה״ הזאת מהרמקולים ויתן להם לפרוח.
 

M0TI

אוהב את התחום
הודעות
389
מעורבות
18
נקודות
18
ברקצ, לא התייחסת ל'סופר טוויטרס' של טשאונד, הם לא היו בסביבה ?
 

YOSSI24

חבר משקיען
הודעות
1,916
מעורבות
472
נקודות
83
עוד מעט ראש השנה אז נתקע בשופר ...

שמעתי אוואנגרד. שמעתי קליפש. שמעתי JBL ישנים. לשופרים יש יתרונות ויש חסרונות. כמו לכל רמקול.

לא ברור לי עד היום ה"קטע" של יצרני על שמייצרים מגברים של 50W , או 75W אם הם ממש נחמדים. בכל זאת ההגברות האלה, שחלקן יקרות עד יקרות מאד, אמורות להתאים לכל מיני סוגים של רמקולים, ולא רק לסוג אחד - לא ? אז ראבק. האנשים האלה לא שמעו בחיים חצוצרה או תזמורת (אפילו קטנה !) בחיים ??

נראה שהם פשוט וויתרו מראש ואמרו (כמו שאני אומר) שאין סיכוי לשחזר מוסיקה אמיתית במערכת ביתית, אז למה לנו להתאמץ ? נעשה קצת נעים באוזן וזהו.

מוסיקה זה לא רק "נעים".

הזכרת רמקולים מאוד נצילים בין94-100 דב 50וואט מפרקים להם את הישבן,
ו200 וואט ומעלה לבורדמן היו חונקים אותו מרוב אהבה והסאונד כנראה היה עוד יותר רזה
 

נמר

כתב אודיו
צוות האתר
הודעות
20,088
מעורבות
4,236
נקודות
113
ו200 וואט ומעלה לבורדמן היו חונקים אותו מרוב אהבה והסאונד כנראה היה עוד יותר רזה

למה בדיוק 200 וואט היו גורמים לבורדמן להשמע רזה?
 

רוזי1

חבר משקיען
הודעות
4,346
מעורבות
882
נקודות
113
כי כנראה זאת הסטיגמה.
הבעיה היא שמשיכים ל"שפר" את המערכת על סמך אותן סטיגמות.

אני חושב, שכבר רבים הבינו שכמות הואטים אינה בהכרח מספרת כיצד המגבר נשמע.
אם הואט הראשון הוא טוב, אז עוד 199 כאילו יתקבלו בברכה, ואם הוא רע אז לא צריך עוד רבים כמוהו.
 

YOSSI24

חבר משקיען
הודעות
1,916
מעורבות
472
נקודות
83
למה בדיוק 200 וואט היו גורמים לבורדמן להשמע רזה?

כשאני קורא באתר dagogo שמגבר 7 וואט, ongaku וואט27, ו300b, מחוברים לברודמן עושים טסט עליו ומתלהבים,
אני לא מחזיק בדעה שרמקול לא יכול לסבול מעודף כח, באודיו כמו בחיים כל קיצוניות לא טובה,
מניסיוני, בעבר הרחוק היה לי את לגסי 7 דריברים 3 היו ״12, אך הרמקול היה נציל 95 דב, היו מחוברים לפרו ניו זלנדי
400וואט ב8אוהם הסאונד היה רזה הסקספון קטן,יצא לי לנסות טרשאולד ט200 100וואט היי קרנט פרה ט2
הבחור אמר שמכר את הסט,זו היתה חתונה קטולית,עד היום אני לא מצטער על מה שהיה לי, אבל אני מצטער על מה
שלא היה לי.
 

למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור