כבלי מתח אודיופילים - התאוריה


arye.gur

חבר משקיען
הודעות
2,592
מעורבות
882
נקודות
113
הוכיחו את קיומם של גלי הגרביטציה, מצאו את חלקיק היגס , פיצחו את ה-DNA האנושי והמדע עדיין לא מבין איך יש הבדלים בין אינטרקונקטים - וואלה אתם עפים על עצמכם..... איזה מסתורין מדעי זה הכבלים האלה.....מדהים.

כנסו קצת לפורומים של אודיו מקצועי ותבינו מה שומעים ומה לא והאם יש "חור מדעי" בתחום האודיו..
אני מבין שאתה כל הזמן מושך לכיוון החשמל. החור המדעי קיים בהבנת מערכת השמיעה. כשלא מכירים את מערכת השמיעה, אפשר לחזור פעם אחר פעם על בדיקות השוואתיות בין כבלים, אבל עדיין לא מכירים את מערכת השמיעה.

מאחר ופרופסור קציר שהוא פרופסור לפיזיקה ואוהב מאוד מוסיקה ואת הקשר שבין מוסיקה, כלי נגינה והמח, והוא אף מרצה בתחומים האלה באוניברסיטת תל אביב, אמר לי שברור לו שיתכנו הבדלים בשמיעה מבלי שיהייה להם הסבר מדעי, אז בנושא הזה (רק בנושא הזה) אני מתייחס בספקנות למהנדסים שלהם הכל ברור. כנראה שהם לא למדו מספיק כדי להגיע לשלב שבו דברים נעשים ברורים פחות.

תחקרו את המושג: פסיכואקוסטיקה.

אריה
 

נמר

כתב אודיו
צוות האתר
הודעות
20,086
מעורבות
4,236
נקודות
113
אז כן, אני לא סומך על האוזניים אבל מה לעשות, איתם אנחנו שומעים ומתענגים מהצליל.
והם שיקבעו אם הסאונד טוב או לא.
בסוף חייב להיות מבחן שמיעה.

סמוך עליהן, האוזניים שלך, בשימוש נכון, יבחינו בכמה דברים שאחלה אנלייזר לא יעלה עליהן. באחת הביקורות שעשיתי לרמקולים, ״אודיום״ שמם, ביטלתי את המבחן משום שחשתי שמשהו לא בסדר באחד מהרמקולים. לא הצלחתי להגיע לבמה ראויה, משהו שם נשמע לי לא נכון, לא תקין. היבואן חש כי אני מתרץ ולא רוצה לבחון את הרמקול שלו. משם, רצה להוכיח לי כי הרמקול מעולה והבעיה היא באוזניים המעאפנות שלי. אז הלך לטכנאי - רפי האוזמן שמו (ז״ל) וזה מכיר אותי, וההוא, היבואן, התלונן עלי שאני מתרץ והוא מוכרח להוכיח לי שהרמקול פיקס. מדד רפי, ומצא שהכל באמת פיקס ואני לא פיגורה אורגנית שתתווכח עם פיגורה אלקטרונית מדויקת במיוחד. אממה, לימים (לא יותר מידי - כמה חודשים) הודיעה החברה על קיט שידרוג לקרוס שינתן בחינם לכל בעלי הרמקולים. היבואנים קיבלו את הקיט, החליפו, והופ - הרמקול פתאום נשמע מעולה. אז מה היה? אחד מהרכיבים שם היה תקול, כשאני הבחנתי בזה הסקופ לא היה רגיש מספיק. אבל כשעבר זמן, והבעיה החריפה, היא ניכנסה לספקטרום של הסקופ. דהיינו, האוזן שלנו יותר רגישה מהסקופ אם המאזין לא מקשיב כמו עגל. לשמוע מערכת, ולהתנסות בה, להרגיש את הצליל, לחוות אותו בעצמות, בעור, בשיערות שעל הידיים (אם יש) זה משהו שכל אחד יכול לעשות. רק צריך לרצות להקשיב.

מהנדס זה לא מילה גסה.
הם שבנו לך בסוף את המערכת ולהרבה אנשים כאן.
חלקם סתם זרקו רכיבים ללוח, וחלקם חשבו קצת וניסו להבין לאן הם צריכים להגיע ומה נשמע נכון וטוב.
אני מניח שלחברות הטובות יש כללים וחוקים של מה זה טוב.
אני מנסה להגיע לנקודה הזאת.

גם בחברות האלה יש מהנדסים. אבל לא כאלה של rf אם כי מומחים בהנדסת חומרים וחלקם גם פיסיקאים. לא שאני מזלזל ב-rf, אבל וואלה, אלה שמייצרים כבלים טובים (לא כולם) רחוקים מלהיות בורים.

לגבי ההסברים שאתה מחפש. אני 15 שנה כותב על התחום הזה. רכשתי לא מעט חברים (וכמה אויבים - גאה בעצמי שאלא האויבים שלי). בין חברי כמה פיסיקאים, מהנדסי חומרים ותתפלא, מהנדסי rf. כולם שומעים הבדלים בין כבלים והם בתוכם מתווכחים למה זה מתרחש. אחרי 15 שנה שלא הגיעו לתשובה מוחלטת, ושום אקדמיה לא תממן מחקר לנושא הכל כך שולי הזה שלא משפיע על אף אחד בעולם, הם החליטו פשוט לשמוע כבלים שונים עד שימצאו את שלהם.

מיקרופונים יש לי בטונות. לא מעניין אותי למדוד ולא מעניין אותי ״מחקרים מדעים״ של חברי פורום. עברתי את זה מזמן. כן מעניין אותי להשמיע למתלבטים מציאות כזו שלא יצליחו להתעלם ממנה.

ואגב. טענת שצריך לשלם הרבה כסף על כבלים טובים? אז כשתבוא, אתה תראה שיש לי כבל מאוד זול שמזין את המגבר המאוד יקר שלי. לרכיב אחר יש לי כבל חשמל מאוד יקר. הכבל הזול לא נבחר מטעמי תקציב. בלי עין רעה אני יכול להרשות לעצמי לרכוש כמעט כל כבל שמסתובב בשוק האודיו. לא בגלל שאני עשיר גדול, אם כי משום שמדובר בכמה אלפי דולרים ולא מילארדים. בחירה של כבל קשורה להתאמתו למערכת.

הקיצר...
אלבום של ריטה יש לך?
אני גר בראשון, אשמח לקפוץ אם ההזמנה עדיין בתוקף.
וכן אני מפחד, לשמוע את פיסגת הסאונד ואחר כך לחזור לחזור לספוטיפיי זה מפחיד, כי כמו שזוהר אמר 'לפעמים לא צריך לדעת הכול

המקום היחיד שאני מוכן לשמוע את הזמרת המעצבנת הזו הוא בשבי החמאס. היא ו״סי היימן״ הן שתי זמרות שהגוף שלי לא מסוגל לעכל. פעם אחת מישהו הדגים לי את המערכת שלו עם ריטה. באותו הרגע עלתה בי קינאה לגלעד שליט בתקופה הרעה שלו.

אל תפחד לשמוע ואל תפחד לא למצוא את ההסברים. או כמו שזוהר שר ״לפעמים גם מותר לא לדעת הכל...״

הבית שלי פתוח תמיד לכל מי שבא לשמוע. קפה יש, עוגיות גם ואם תהיה רעב, יש גם מנגל זמין במיידי.
 

ח_ג_י

חבר משקיען
הודעות
1,480
מעורבות
477
נקודות
83
רוברט יקירי, ערב טוב.

הוכיחו את קיומם של גלי הגרביטציה, מצאו את חלקיק היגס , פיצחו את ה-DNA האנושי
ויום לפני גילוי ה DNA, אם היית אומר "למדע" שקיים כזה דבר, אנשים כמוך היו צוחקים....
כי המדע לא מכיר מושג כזה.
אבל מה לעשות, ה DNA היה קיים גם לפני "שהמדע" , גילה אותו.
וכך על זה הדרך בכל צעד ושעל.

ואם במאות שנות מדעים + טכנולוגיה, הגיעו ל DNA ועוד דברים מדהימים ...
תאר לך מה יגלו עוד 100 שנה (או מחר).
אולי את הדברים שצחקת עליהם היום?

בקיצור, המדע לא יודע כלום.
הוא רק יודע, עד כמה הוא לא הגיע לאחוז מהידע שנמצא בעולם... ועדיין לא גילו.

במילים אחרות, אתה תדע עוד 20 שנה... מה שאחרים יודעים היום.
: -)

ואני כאחד, שגם לא שומע הבדלים בכבלים. כידוע לך.
 

ח_ג_י

חבר משקיען
הודעות
1,480
מעורבות
477
נקודות
83
היא ו״סי היימן״ הן שתי זמרות שהגוף שלי לא מסוגל לעכל
סי אני מבין.
אבל ריטה?
היא מתוקה מדבש לעומת קורין אלאל.
אפילו סי עדיפה עליה.

מה, שמו של דיגי הוא חגי?
לא פלא שחיבבתי את הנעלול הזה.
 

נמר

כתב אודיו
צוות האתר
הודעות
20,086
מעורבות
4,236
נקודות
113
היא ו״סי היימן״ הן שתי זמרות שהגוף שלי לא מסוגל לעכל
סי אני מבין.
אבל ריטה?
היא מתוקה מדבש לעומת קורין אלאל.
אפילו סי עדיפה עליה.

מה, שמו של דיגי הוא חגי?
לא פלא שחיבבתי את הנעלול הזה.

תודה שהזכרת לי את קורין אלאל. היא גם מאלה שאני לא מסוגל לשמוע.

וכן, שמו הוא חגי. יש לו בית חם בכחול. שם הם שמו לעצמם מטרה אחת. יבואני האודיו הם שרלטנים שמוכרים שמן נחשים לחובבי אודיו בשביל בצע כסף. הסיבה שהדיגימון עזב את מחוזותינו, היא לא בגלל שהוא חושב שאין הבדלים, היא רק בגלל שלא היה מוכן לשמוע בעצמו את ההבדלים.

אגב. אני ממש לא חיבבתי אותו, גם לא לא חיבבתי אותו, הוא פשוט הפסיק להיות מעניין.
 

לני

חבר משקיען
הודעות
675
מעורבות
268
נקודות
63
הדבר האולטימטיבי הוא Null Test, מחסירים 2 אותות מ 2 כבלים שונים שניזונים מאותו מקור (מבצעים הפיכת פאזה לאחד מהכבלים) , במידה והם שווים באופן מוחלט ,ההפרש הוא 0 מוחלט (או הפרש מתחת לסף השמיעה) האותות יחשבו כזהים לחלוטין......לא צריך שום מדע טילים מעבר ל Null Test.


לדעתי זה מבחן ממש לא נכון.
אתה מכניס הרבה חוסר וודאות לבדיקה.
רק המגברים בקופסה יהרסו את התוצאות.
שלא לדבר על תופעות מוזרות שלא נמדדות שקשורות לשילוב בין הרמקול לכבל, כמו תיאום עקבות , חיבור של פאזות ועוד דברים מוזרים.
בגלל שלא יודעים למה יש את ההבדלים אי אפשר לנתק את הכבל מהמערכת ולבדוק רק אותו.

המבחן צריך להיות חיצוני עם מיקרופון וספקטרום אנלייזר.

בנוסף אי אפשר לקחת מוזיקה בספקטרום של 20khz ולחפש על הכול הבדלים. הדבר הוכיח את עצמו כלא יעיל.
צריך להיות מדויקים וממוקדים.
אות סינוס שרץ בקפיצות על כול הספקטרום, הלמים , מקטעים קצרים.
וצריך להגדיר את הניתוח של התוצאות.
באמפילודה אני לא חושב שנמצא את התשובה,
אולי בפאזה? בדיליי? במהירות השינוי? ברוחב הפולס?
 

roberts

מושעה
הודעות
2,825
מעורבות
647
נקודות
113
תודה שהזכרת לי את קורין אלאל. היא גם מאלה שאני לא מסוגל לשמוע.
מצד שני הסאונד וההפקה של הדיסקים שלה הם מצוינים, היא בכלל טכנאית הקלטה בהכשרתה.
 

נמר

כתב אודיו
צוות האתר
הודעות
20,086
מעורבות
4,236
נקודות
113
אולי בפאזה? בדיליי? במהירות השינוי? ברוחב הפולס?

אולי במוסיקה? עם האוזניים? לעשות את זה כמה פעמים? לבדוק שזה אמפירי?
פחות מסובך - לא?
 

נמר

כתב אודיו
צוות האתר
הודעות
20,086
מעורבות
4,236
נקודות
113
מצד שני הסאונד וההפקה של הדיסקים שלה הם מצוינים, היא בכלל טכנאית הקלטה בהכשרתה.

הפקה מצויינת? עכשיו ברור לי איך אתה לא מבחין בין כבלים. ההפקות שלה נוראיות!!!
חוסר איזון, דינמיקה נוראית, הקלטת גיטרה דקיקה, תופים מקומפרסים. שמע את ״זן נדיר״ ואת ״אין לי ארץ אחרת״ ותגיד לי אם זו הפקה טובה...
 

roberts

מושעה
הודעות
2,825
מעורבות
647
נקודות
113
לדעתי זה מבחן ממש לא נכון.
אתה מכניס הרבה חוסר וודאות לבדיקה.
רק המגברים בקופסה יהרסו את התוצאות.
אני מדבר על בדיקת אינטרקונקטים בלבד.
אם 2 המגברים בקופסה זהים לחלוטין כדי הפיכת פאזה אז המבחן הוא נכון תאורטית באופן מוחלט.

בדיקה במיקרופון היא רעה מאוד בגלל רעש הרקע של הסביבה המשתנה מרגע לרגע + רגישות ה FR למיקום המיקרופון....תזוזה של מילימטרים יכולה לשנות את הFR במספר dB לא קטן.

בדיקות עם מיקרופון ,אם הם כבר מתבצעות, משתמשים גם בהלמים ובפונקציית מדרגה
 

roberts

מושעה
הודעות
2,825
מעורבות
647
נקודות
113
הפקה מצויינת? עכשיו ברור לי איך אתה לא מבחין בין כבלים. ההפקות שלה נוראיות!!!
חוסר איזון, דינמיקה נוראית, הקלטת גיטרה דקיקה, תופים מקומפרסים. שמע את ״זן נדיר״ ואת ״אין לי ארץ אחרת״ ותגיד לי אם זו הפקה טובה...
אני לא מדבר על הפקות עם מיקרופון מושתל ב"ניתוח גרון פתוח" 2 ס"מ ממיתרי הקול או להבדיל 1 ס"מ ממיתרי הגיטרה. אני מדבר על הפקת מוסיקה נורמאלית עם ספייס ואוויר ולא על הפקה אודיופילית משמימה.
 

נערך לאחרונה ב:

לני

חבר משקיען
הודעות
675
מעורבות
268
נקודות
63
אני מבין שאתה כל הזמן מושך לכיוון החשמל. החור המדעי קיים בהבנת מערכת השמיעה. כשלא מכירים את מערכת השמיעה, אפשר לחזור פעם אחר פעם על בדיקות השוואתיות בין כבלים, אבל עדיין לא מכירים את מערכת השמיעה.

מאחר ופרופסור קציר שהוא פרופסור לפיזיקה ואוהב מאוד מוסיקה ואת הקשר שבין מוסיקה, כלי נגינה והמח, והוא אף מרצה בתחומים האלה באוניברסיטת תל אביב, אמר לי שברור לו שיתכנו הבדלים בשמיעה מבלי שיהייה להם הסבר מדעי, אז בנושא הזה (רק בנושא הזה) אני מתייחס בספקנות למהנדסים שלהם הכל ברור. כנראה שהם לא למדו מספיק כדי להגיע לשלב שבו דברים נעשים ברורים פחות.

תחקרו את המושג: פסיכואקוסטיקה.

אריה


אריה
מסכים איתך.
יש חקר חשמל ויש חקר האוזן.
יום בהיר אחד התעוררתי לזימזום באוזן שמאל . עבר יום ועוד יום והזימזום המשיך.
טינטון, אמר לי הרופא.
השם המדעי, על שם המלך טיטוס שהשתגע כי התחיל לשמוע זימזום תמידי.
אחרי כמה רופאים שביקרתי הבנתי שאת שארית חיי אני הולך לחיות עם יתוש שמנגן לי באוזן.
אה, והרופאים לא יודעים מה לעשות עם זה.
הדרך בחקר האוזן והמוח עוד ארוכה.

מצד שני יש חשמל.
קצת מסובך אבל די ידוע.

צריך למצות גם את הדברים...

מבלי לקרוא על פסיכואקוסטיקה (שאני אקרא על זה)אני חושב שפרופסור קציר מתכוון לכך שהבדלים קטנים מפוענחים על ידי המוח בצורה אחרת ולא לינארית.

בסוף הרמקול דוחף אויר, עם מאפיינים של תדר ופאזה.
והם מדידים.
וחייבים להיות הפרשים קטנים באיזשהו פרמטר.
והמוח רגיש להפרש קטן הזה ומתורגם אותו בעוצמות אחרות.
 

לני

חבר משקיען
הודעות
675
מעורבות
268
נקודות
63
אני מדבר על בדיקת אינטרקונקטים בלבד.
אם 2 המגברים בקופסה זהים לחלוטין כדי הפיכת פאזה אז המבחן הוא נכון תאורטית באופן מוחלט.

בדיקה במיקרופון היא רעה מאוד בגלל רעש הרקע של הסביבה המשתנה מרגע לרגע + רגישות ה FR למיקום המיקרופון....תזוזה של מילימטרים יכולה לשנות את הFR במספר dB לא קטן.

בדיקות עם מיקרופון ,אם הם כבר מתבצעות, משתמשים גם בהלמים ובפונקציית מדרגה

1. הבדיקה הזו לא הניבה תוצאות אז או שאנשים מדמיינים שהם שומעים הבדלים או שהבדיקה לא נכונה . אני באופן אישי חושב שהבדיקה לא נכונה.
2. חדר שקט עם רמקול אחד מונו ולא סטריאו פותר את הבעיה.
3. אני לא רוצה להציע מד לייזר על הממברנה, אבל קראתי מאמר שבדקו עם מד לייזר כזה בשביל לבדוק מה ההבדלים בין כיפות שונות (ברליניום, משי,טיטניום ) של טוויטרים.
 
נערך לאחרונה ב:

arye.gur

חבר משקיען
הודעות
2,592
מעורבות
882
נקודות
113
אריה
מסכים איתך.
יש חקר חשמל ויש חקר האוזן.
יום בהיר אחד התעוררתי לזימזום באוזן שמאל . עבר יום ועוד יום והזימזום המשיך.
טינטון, אמר לי הרופא.
השם המדעי, על שם המלך טיטוס שהשתגע כי התחיל לשמוע זימזום תמידי.
אחרי כמה רופאים שביקרתי הבנתי שאת שארית חיי אני הולך לחיות עם יתוש שמנגן לי באוזן.
אה, והרופאים לא יודעים מה לעשות עם זה.
הדרך בחקר האוזן והמוח עוד ארוכה.

מצד שני יש חשמל.
קצת מסובך אבל די ידוע.

צריך למצות גם את הדברים...

מבלי לקרוא על פסיכואקוסטיקה (שאני אקרא על זה)אני חושב שפרופסור קציר מתכוון לכך שהבדלים קטנים מפוענחים על ידי המוח בצורה אחרת ולא לינארית.

בסוף הרמקול דוחף אויר, עם מאפיינים של תדר ופאזה.
והם מדידים.
וחייבים להיות הפרשים קטנים באיזשהו פרמטר.
והמוח רגיש להפרש קטן הזה ומתורגם אותו בעוצמות אחרות.
אני מסכים איתך שאם יש הבדלים בשמיעה כנראה יש הבדלים בצורת האות שיוצא מהמגבר לרמקול אבל נראה שלא עולים על ההבדלים האלה. כתבתי בפוסט קודם שלבן דודתי שהוא דר לפיזיקה ועובד חזק בתחום, מספיק לקבוע שאם כבלים עשויים מחומרים שונים, הם צריכים להישמע אחרת. והוא לא התייחס למדידות. אגב, בלי קשר לאודיו, הוא מלא סיפורים מרתקים של תופעות שאין להן הסבר.
לגבי מערכת השמיעה - יש את האוזן שמתרגמת את שינויי לחץ האוויר לאותות חשמליים, מערכת שעדיין לא מובנת עד הסוף.
ויש את החלק הפסיכי שבעצם מעביר את האות החשמלי לתודעה שלנו. בהקשר לשמיעה מדברים על פסיכואקוסטיקה. המדע יודע על המערכת הזו מעט מאוד.

אחת האחיות שלי שהיא דר לבלשנות, תחום שהמחקר בו עוסק הרבה במוח, ספרה לי לפני חודשים אחדים שבהרצאה של מומחה לחקר המוח הוא תאר את הידע המדעי על פעילות המוח באופן הציורי הבא: תאר לך שאתה עומד בחושך מול בניין המוסד ועל סמך כמה חלונות שאתה רואה בהם אור, אתה מנסה להבין מה קורה במוסד.

אז הרבה אנחנו לא יודעים ואין סיבה שלא נתפוס את המציאות על פי החושים שלנו ולא על פי מכשירי מדידה.

אריה
 

אוריג

אוהב את התחום
הודעות
133
מעורבות
83
נקודות
28
האם יש מהנדס מזון בקהל? אני רוצה לדעת מהי החמאה האידאלית לאפייה.

(אני מניח שיש מהנדסי מזון בקהל, ושהם לא יכולים לתת תשובה. אפייה של מה? מה שאר המרכיבים? באיזו טמפרטורה אופים ובאיזו טמפרטורה אוכלים? המאפה יבוא עם יין או קפה? אולי עם המנה? מה הציפיות של הסועד? כמה ואיזו תרבות קולינרית הוא סוחב איתו? מה הוא אוהב? איך גירויים כימיים מתורגמים לתחושת טעם?)
 

roberts

מושעה
הודעות
2,825
מעורבות
647
נקודות
113
1. הבדיקה הזו לא הניבה תוצאות אז או שאנשים מדמיינים שהם שומעים הבדלים או שהבדיקה לא נכונה . אני באופן אישי חושב שהבדיקה לא נכונה.
.
NULL TEST היא שיטה מדעית ידועה ומקובלת , אתה יכול להסביר למה היא לא נכונה ? אתה מוזמן לראות את הסרטון בלינק כדי להיווכח עד כמה שיטה זו מצויינת.
 

matanoosh

חבר משקיען
הודעות
4,066
מעורבות
1,563
נקודות
113
הקיצר...
אלבום של ריטה יש לך?
ריטה... וואי, אחת הבדיחות הטובות...
 

roberts

מושעה
הודעות
2,825
מעורבות
647
נקודות
113
ריטה... וואי, אחת הבדיחות הטובות...
בטח בדיחה, הבדלים בין כבלים הכי קל לשמוע במוסיקה אודיופילית משמימה שמוקלטת "תוך גרונית".......ואני לא תולש שערות בשורה הראשונה בהופעות שלה.

אגב, לידיעה כללית של החברים בפורום, ברעש לבן ,ולא במוסיקה, הכי קל להבחין בשנויים ב FR, דגש FR בלבד ולא דינמיות, עיוותים וכו'.
 

arye.gur

חבר משקיען
הודעות
2,592
מעורבות
882
נקודות
113
אגב, לידיעה כללית של החברים בפורום, ברעש לבן ,ולא במוסיקה, הכי קל להבחין בשנויים ב FR, דגש FR בלבד ולא דינמיות, עיוותים וכו'.

באמת? לא ידעתי. הרגשתי שמשהו הפריע לי לישון הלילה, עכשיו אני מבין מה :) .

אריה
 

נמר

כתב אודיו
צוות האתר
הודעות
20,086
מעורבות
4,236
נקודות
113
בטח בדיחה, הבדלים בין כבלים הכי קל לשמוע במוסיקה אודיופילית משמימה שמוקלטת "תוך גרונית".......ואני לא תולש שערות בשורה הראשונה בהופעות שלה.

אין דבר כזה מוסיקה ״אודיופילית״. יש הקלטות טובות והקלטות פחות טובות. שנית, אני בוחן כבלים עם מוסיקה קלאסית.
 


למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור