תקליטים: הדפסות מוקדמות לעומת reissues

  • פותח הנושא AK1
  • פורסם בתאריך

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,224
מעורבות
2,742
נקודות
113
זוהי כתבת המשך ל"מהקלטה אל התקליט, מה קורה בדרך? ", ומתייחסת למושגים ותהליכים שהוגדרו שם.

להדפסות המוקדמות באמת של הקלטות אנאלוגיות יש יתרון מובהק -- סרט המאסטר דור ראשון, זה שקיבל את אישור המבצעים -- קיים והוא במצב הטוב ביותר שלו אי פעם.

עד שמגיעים להפקת מטריצת-מאסטר חדשה, סרט המאסטר יכול ללכת לאיבוד, או שמצבו יכול להידרדר, החל במידה קטנה ובלתי מורגשת ועד קטסטרופאלית. הידרדרות יכולה להיות מסוג אחד או יותר, כמו למשל:
  • היחלשות המגנטיות של הסרט
  • התקלפות החומר המגנטי של הסרט (למעשה כל נגינה של הסרט תורמת לזה)
  • התקמטות/התפוררות של הסרט עצמו
  • מתיחה/התכווצות לא אחידה לאורך הסרט
  • השפעות מגנטיות בין ליפופים של הסרט (print through)
  • הידבקות ליפופים של הסרט (מדי פעם נוהגים להריץ את הסרטים שבאחסנה במהירות מצד לצד כדי למנוע את הבעייה הזו)
וכו'

לפעמים אפשר להציל סרט שהידרדר או חלקים ממנו, במידה זו או אחרת, ולפעמים לא. במקרי בעיות אפשר להיעזר/להשתמש בעותקים שלו או עותקים של עותקים (דור שני, שלישי והלאה), אך יש לציין שכל העתקה אנאלוגית גורמת לירידת איכות ניכרת.

אם אין עותקים כאלה, אפשר לבצע עריכה/מיקס מחדש של סרטי ההקלטה המקוריים -- ה-session tapes (אם הם השתמרו במצב סביר) אם כי יש כאן בעייה -- לא תמיד אפשר לקבל את אישור המבצעים ו/או המפיק לתוצאת העריכה/מיקס הזו, כפי שאמור הייה לקרות עם המאסטר המקורי לדורותיו.

במקרים קיצוניים גם אפשר להשתמש בתקליטים כמקור, רצוי כמובן בהדפסות מוקדמות ככל האפשר במצב הטוב ביותר שמצליחים להשיג, או reel-to-reel tapes שיצאו מההקלטה המקורית, וייש כאלה שאפילו משתמשים בדיסקים, רחמנא ליצלן.

בכל מקרה שאין סרט רציף שאפשר לנגן ממנו צד שלם לתוך מכשיר החריטה, צריך להכין סרט כזה, מה שאומר העתקות אנאלוגיות של קטעים (ירידת איכות משמעותית בכל העתקה) חיתוכם (סכין יפאנית) והדבקתם ברצף (סלוטייפ), או -- ירחם השם -- המרות לדיגיטאל hi-res של קטעים, חיתוך והדבקה דיגיטאלית שלהם לקובץ אחד ללא הפסד איכות, ונגינתו באמצעות DAC ישירות למכשיר החריטה. יש חילוקי דיעות דתיים ממש מה גרוע יותר -- ההעתקות האנאלוגיות או ההסבות לדיגיטאל וחזרה.

אני לא מכיר דוגמאות של אותה הקלטה שעברה גם חידוש אנאלוגי-בלבד מצד אחד וגם חידוש שכולל דיגיטאציה מצד שני, כך שאין לי אפשרות השוואה ואין לי דיעה/אידיאולוגיה/אמונה/דת בעניין מה עדיף, אם בכלל, בהכללה, או בתלות ביכולות הטכנאים ובציוד.

אני לא בטוח שעמדותיהם של רוב בעלי העמדות בנושא אכן מבוססת על בדיקות אמינות ומובהקות-סטאטיסטית במידגם מייצג של הרבה הדפסות מחודשות של אותן הקלטות על ידי חברות שונות, שלא להזכיר אפילו חס-וחלילה שרצוי שהשוואות יהייו עיוורות, תוך השוואת ווליום מדוייקת עד כדי 0.5dB ופחות, אבל אני בטוח שתמצאו בעלי עמדות ממש חזקות, בעיקר בכיוון של אנאלוגי-בלבד == טוב, עירוב דיגיטאלי == רע.

אוקיי, אז אחרי שראינו את הייתרון בקיומו ובמצבו הנפלא של המאסטר המקורי והמאושר, נראה על-פניו שהדפסות מוקדמות אמורות לתת נוק-אאוט מוחלט וחד-משמעי לכל ההוצאות המחודשות, לא?

אז לא
icon_smile.gif


בכל זאת יש כאן trade-off, לכאן ולכאן.

אם המאסטר טייפ לדורותיו השתמר במצב שמיש, עדיין ייתכן שבגלל עדיפות משמעותית של טכנאים/ציוד/חומרים/תהליכים מאוחרים יותר על מוקדמים, זה מצב אפשרי שהתוצאה תהייה טובה יותר בהוצאה המאוחרת, כולל למשל דברים כמו:
  • איכות הנגן שמשתמשים בו לנגן את הסרט, אם מבחינת frequency response, מהירות נכונה ויציבה של הסרט, ההגברה הפנימית של הנגן, יחס האות לרעש שלו וכו'
  • ההגברה שמשתמשים בה בין נגן הסרט לבין מכונת החריטה
  • מכונת החריטה עצמה והקשור אליה, כולל מבחינת דיוק ויציבות המהירות, טיב החריצים, אופטימיזציה של הריווח בין החריצים כפונקציה של האמפליטודה, equalization מדויק יותר לפיצוי על אי-הליניאריות של המכונה וכו'
  • Half Speed Mastering -- ביצוע החריטה תוך שה-lacquer מסתובב בחצי המהירות, מה שמשפר, כנראה באופן ניכר, את איכות החריטה
  • הקשיות והיציבות של החומר שבו חורטים -- בעבר הרחוק מאוד שעווה, אחר כך acetate lacquer, מ-1982 נוספה האפשרות של מתכת (Direct Metal Mastering == DMM)
  • כל תהליכי הכנת המטריצות והסטמפרים
  • תהליך ההטבעה
  • איכות הוויניל עצמו
  • כמות הוויניל -- עובי, משקל -- 180 או 200 גרם ויותר
  • שימוש ב-45 סל"ד במקום ⅓33
  • פירוק ליותר צדדים, כדי שפחות מהמוסיקה תהייה קרובה לסוף הצד של תקליט ואפשרי ריווח גדול יותר בין החריצים להקטנת ההשפעה ביניהם בזמן ההטבעה והגדלת וטווח הדינאמי וכמות הבאס
  • הכבילה :)
לפיכך ייתכן -- וגם קורה בשטח לא מעט -- שלמרות שלא משתמשים במאסטר דור ראשון במצב חדש, התוצאה שמתקבלת בחידוש עדיין עדיפה מבחינה סונית.

וכרגיל, לא רק המכשירים והטכנולוגייה קובעים הכל, אלא גם היכולות של הטכנאים, גם של אלה שהכינו את ההדפסות המוקדמות וגם של אלה שהכינו את ההוצאות המחודשות.

במאמר מוסגר, לא מובטח גם שההדפסות המוקדמות ביותר לתקליטים נעשו תמיד מהמאסטר דור ראשון במצב חדש. למשל, הקלטות הסטריאו המסחריות הראשונות נעשו החל בסוף 1953, לפני שהייתה הטכנולוגייה לחריטת תקליטים סטריאופוניים, שהגיעה לשוק בסוף 1957. בחלק מהמקרים, סרטי המאסטר שימשו בתקופת הביניים להפקת טייפים reel-to-reel עבור נגני טייפים סטריאופוניים ביתיים, ולא ידועה מידת השחיקה של הסרטים הנ"ל עד שהגיעו להדפסת התקליטים הראשונים.

מקרה נוסף שההדפסות הראשונות אינן בהכרח עדיפות על מאוחרות יותר הוא כשהן נעשו תוך שימוש בטכנולוגיות שאינן מתאימות לציוד של היום, כמו למשל Dynagroove של RCA (בתקופה שבערך בין 1963 ל-1970), שהתאימו למחטים כדוריות ולא אליפטיות.

אז אם אפשר הייה לחשוב שהאיכות המירבית מושגת בתקליט הראשון שמוטבע, ומכאן האיכות בקו ירידה מתמיד, עד אולי שהגיעו חברות ייעודיות שעשו ניסים ונפלאות בהוצאות מחודשות, אז זה לא המצב -- בפועל הדברים מסובכים בהרבה, כך שלצערי, אין מסקנות חותכות לכאן או לכאן...

אז מה המסקנות הלא-חותכות?

למי שחשוב הערך הכספי/אספני -- collector's item -- ו/או הנוסטאלגי של תקליט -- להחזיק פיסת היסטוריה ביד -- אין ברירה אלא לשאוף להשגת ההוצאות המוקדמות ביותר, ללא תלות באיך הן נשמעות. לעומת זאת, למי שאיכות הסאונד היא מה שחשוב לו, אין ברירה אלא לנסות ולהשוות וללמוד מהניסיון של עצמו ושל אחרים, כאשר הבעייה היא שכל מקרה לגופו.

התברר לי, למשל, שההדפסות של Analogue Productions, במיוחד מהמפעל החדש/מחודש שלהם, Quality Record Pressings, עולות לעיתים קרובות על המקור, כולל הדפסות מוקדמות ממש במצב טוב של RCA Living Stereo. לעומת זאת, הרבה מההדפסות של Speakers Corner מאכזבות, ונשמעות דומות יותר לדיסקים, לפעמים באיכות ייצור לא מזהירה ורעשי רקע.

כמוכן, הדפסות של 180-200 גרם אינן אוטומאטית עדיפות עדיפות על הדפסות רגילות, וגם הוצאות ב-45 סל"ד אינן תמיד עדיפות על ⅓33. או, במילים אחרות, אין שום סממן חיצוני שמבטיח ייתרון באיכות הצליל.

עמיר
 

נערך לאחרונה ב:

web

חבר משקיען
הודעות
770
מעורבות
488
נקודות
63
תודה רבה על ההשקעה והכתיבה.
ונכון שאין חוקים, אבל.....
עוד לא נתקלתי בהדפסת AP לא טובה, כנ"ל עם MUSIC MATTERS ;)
קנית AP או MM, שילמת יותר על תקליט איכותי שלא מאכזב :)
 

נמר

כתב אודיו
צוות האתר
הודעות
20,088
מעורבות
4,236
נקודות
113
מילים כדורבנות עמיר.

אני מסכים עם כל מילה שכתבת. מנסיוני, היו כמה מקוריות שהיו עדיפות והיו כמה מחודשות שהיו עדיפות.
כל מקרה לגופו.
 

DavidGil

חבר משקיען
הודעות
1,877
מעורבות
1,870
נקודות
113
עמיר. תותח!
תודה רבה. אני נהנה לקרוא ולהשכיל.
 

avi242

חבר אתר
הודעות
28
מעורבות
2
נקודות
3
היי,
בד"כ אני לא כותב כאן, אבל המאמר מקיף ומעולה.
תוספת קטנה... מייקל פרמר פרסם לפני כמה חודשים רשימה של תקליטים של speaker's corner, שהרמסטר שלהם נעשה ע"י Kevin Grey. חלקם כנראה באולפן הנקרא coherent שעשה את כל תקליטי MM. רובם כנראה הם מהבולטים באיכותם מחברה זו
https://www.analogplanet.com/content/kevin-gray-cuts-aaa-series-speakers-corner
Cheers!
 

zs

חבר משקיען
הודעות
4,908
מעורבות
1,590
נקודות
113
בוא'נה אבי ,כל פעם שאתה כותב משהוא על תקליטים אני יוצא מרושש.....:)
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,224
מעורבות
2,742
נקודות
113
היי,
בד"כ אני לא כותב כאן, אבל המאמר מקיף ומעולה.
תוספת קטנה... מייקל פרמר פרסם לפני כמה חודשים רשימה של תקליטים של speaker's corner, שהרמסטר שלהם נעשה ע"י Kevin Grey. חלקם כנראה באולפן הנקרא coherent שעשה את כל תקליטי MM. רובם כנראה הם מהבולטים באיכותם מחברה זו
https://www.analogplanet.com/content/kevin-gray-cuts-aaa-series-speakers-corner
Cheers!
המאמר הזה אינו מאמר מקצועי, שבו פרמר מספר על השוואות/בדיקות שעשה לתקליטי Speakers Corner בכלל ו/או לעבודותיו של Kevin Gray בפרט, אלא מאמר שיווקי לעילא, בסגנון הפאפאראצי הנהוג לאחרונה של "מייקל פרמר פה ומייקל פרמר שם", עם תוספת המידע שתקליטי SC הם AAA, כאילו שזה מבטיח איכות. על פי התוצאות, זה לא.

מהרשימה שמופיעה שם, יש לי רק את ה"ארואיקה" עם ברונו ואלטר -- לא מהיותר מוצלחים שלהם -- אבל הנסיון שלי עם SC מגיע ליותר מ-20 אלבומים, חלקם כפולים (כולם קלאסיים), מתוכם אולי שניים טובים אבל לא מצטיינים, עד שהבנתי סופית שאני לא רוצה לקנות מהם יותר.

חבל, כי הם מוציאים דברים שמעניינים אותי, אבל אין ברירה אלא לחפש הדפסות מוקדמות במצב טוב או לחכות שמישהו אחר יוציא את אותם הדברים.

עמיר
 

vitalyi

חבר משקיען
הודעות
682
מעורבות
140
נקודות
43
עוד לא נתקלתי בהדפסת AP לא טובה
אני נתקלתי - בכל 3 תקליטים שיש לי. כולם מעוותים, אחד off center ובכולם צליל עלוב, אפילו בהשוואה ל- reissues של שנות ה-70.
 

web

חבר משקיען
הודעות
770
מעורבות
488
נקודות
63
וואלה, מפתיע אותי...
אם כך, נפלתי דווקא על הטובים, אין לי AP פגומים

בכל אופן, ניסית להחליף תקליטים פגומים? עשיתי את זה עם פשוטים של AMAZON ללא בעיות
 

vitalyi

חבר משקיען
הודעות
682
מעורבות
140
נקודות
43
קניתי עצל זיו, הוא היה ממש בסדר והחליף לי אחד התקליטים פעמיים, אבל כולם היו אותו דרעק (גם מעוותים בצורה, וגם היו עיוותי הצליל). נגיד שאני יכול להתגבר על עיוות מתון בזכות קלאמפ הברגה - אבל הצליל עדיין עלוב: אין "אוויר" ובמה רדודה. יש לי תקליטים מסוף שנות 50 - הצליל שלהם יותר טוב בכמה רמות.
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,224
מעורבות
2,742
נקודות
113
קניתי עצל זיו, הוא היה ממש בסדר והחליף לי אחד התקליטים פעמיים, אבל כולם היו אותו דרעק (גם מעוותים בצורה, וגם היו עיוותי הצליל). נגיד שאני יכול להתגבר על עיוות מתון בזכות קלאמפ הברגה - אבל הצליל עדיין עלוב: אין "אוויר" ובמה רדודה. יש לי תקליטים מסוף שנות 50 - הצליל שלהם יותר טוב בכמה רמות.
איזה תקליטים אלה?
 

vitalyi

חבר משקיען
הודעות
682
מעורבות
140
נקודות
43
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,224
מעורבות
2,742
נקודות
113
אלה תקליטי 45, אתה בטוח שאתה שומע אותם במהירות הנכונה?

חוצמזה, אלה לא הופקו במפעל החדש שלהם, Quality Record Pressings, שהמצטיינים שאני מכיר הגיעו משם.

עמיר

נ.ב., הלינק שנתת ל-Ike Quebec ‎– Bossa Nova Soul Samba הוא של Classic Records, לא של AP, אבל יש כזה גם של AP.
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,224
מעורבות
2,742
נקודות
113
אל תגזים...
מסתבר שהמדגימים של Magico Q7 בתערוכת מינכן 2015 הגזימו בדיוק בצורה הזו :)

קורה.
 

zs

חבר משקיען
הודעות
4,908
מעורבות
1,590
נקודות
113
יש אלפים של תקליטים עם סאונד דרעק,יש אלפים של דיסקים עם סאונד דרעק ויש אלפי קבצים עם סאונד דרעק....אז על מה בדיוק קפצתם ויטלי ומר כץ......קונים מה שנשמע טוב .מה שנשמע לא טוב לא מעניין ולא קונים.ואם "נופלים" לא בוכים.
 

efi1965

כתב האתר בצפון
צוות האתר
הודעות
1,484
מעורבות
394
נקודות
83
יש אלפים של תקליטים עם סאונד דרעק,יש אלפים של דיסקים עם סאונד דרעק ויש אלפי קבצים עם סאונד דרעק....אז על מה בדיוק קפצתם ויטלי ומר כץ......קונים מה שנשמע טוב .מה שנשמע לא טוב לא מעניין ולא קונים.ואם "נופלים" לא בוכים.
יש גם אלפים של אודיופילים עם שמיעה דראעק ........... :שתוי:
 

avi242

חבר אתר
הודעות
28
מעורבות
2
נקודות
3
המאמר הזה אינו מאמר מקצועי, שבו פרמר מספר על השוואות/בדיקות שעשה לתקליטי Speakers Corner בכלל ו/או לעבודותיו של Kevin Gray בפרט, אלא מאמר שיווקי לעילא, בסגנון הפאפאראצי הנהוג לאחרונה של "מייקל פרמר פה ומייקל פרמר שם", עם תוספת המידע שתקליטי SC הם AAA, כאילו שזה מבטיח איכות. על פי התוצאות, זה לא.

מהרשימה שמופיעה שם, יש לי רק את ה"ארואיקה" עם ברונו ואלטר -- לא מהיותר מוצלחים שלהם -- אבל הנסיון שלי עם SC מגיע ליותר מ-20 אלבומים, חלקם כפולים (כולם קלאסיים), מתוכם אולי שניים טובים אבל לא מצטיינים, עד שהבנתי סופית שאני לא רוצה לקנות מהם יותר.

חבל, כי הם מוציאים דברים שמעניינים אותי, אבל אין ברירה אלא לחפש הדפסות מוקדמות במצב טוב או לחכות שמישהו אחר יוציא את אותם הדברים.

עמיר
עמיר,
קווין גריי הוא מותג. ואם יש רמסטרים לא מוצלחים ממנו, אני מניח שזו בעיה של המקור ש - SC לא תמיד משיגים עותק מדור 1, או שההקלטה במקור היא לא משהו או שמצב הסרטים לא טוב (מתוך הנחה שאנחנו מדברים רק על מאסטר אנלוגי)
אני אומר את זה כי לאחר הרבה מאוד רמאסטרים מוצלחים (MM בין היתר...), יש לו הכרה בקהילה וגם משום שהאולפן שלו - Cohearent, עבר שדרוג והוא נחשב לצד האולפן של BG ו (Sterling (Ryan K. Smith, כאחד האולפנים הטובים ...לפחות בארה"ב אם לא בעולם.
ואולי המפעל שהדפיס (PALLAS) לא עשה עבודה טובה...ולפעמים גם הטכנאי טועה.
לגבי ארואיקה של וואלטר, יש גם ל - (classic records (BG, רימאסטר. אני לא בטוח שהוא יותר טוב וכנראה שזה מה שהיה כמקור. אבל שווה לבדוק כי הרמאסטר נעשה כ10 שנים לפחות מוקדם יותר.
http://store.acousticsounds.com/d/1...en_Symphony_No_3_Eroica-200_Gram_Vinyl_Record
ואפילו נותרו עותקים באתר של AP.
בברכה,
אבי
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,224
מעורבות
2,742
נקודות
113
עמיר,
קווין גריי הוא מותג. ואם יש רמסטרים לא מוצלחים ממנו, אני מניח שזו בעיה של המקור ש - SC לא תמיד משיגים עותק מדור 1, או שההקלטה במקור היא לא משהו או שמצב הסרטים לא טוב (מתוך הנחה שאנחנו מדברים רק על מאסטר אנלוגי)
אני אומר את זה כי לאחר הרבה מאוד רמאסטרים מוצלחים (MM בין היתר...), יש לו הכרה בקהילה וגם משום שהאולפן שלו - Cohearent, עבר שדרוג והוא נחשב לצד האולפן של BG ו (Sterling (Ryan K. Smith, כאחד האולפנים הטובים ...לפחות בארה"ב אם לא בעולם.
ואולי המפעל שהדפיס (PALLAS) לא עשה עבודה טובה...ולפעמים גם הטכנאי טועה.
לגבי ארואיקה של וואלטר, יש גם ל - (classic records (BG, רימאסטר. אני לא בטוח שהוא יותר טוב וכנראה שזה מה שהיה כמקור. אבל שווה לבדוק כי הרמאסטר נעשה כ10 שנים לפחות מוקדם יותר.
http://store.acousticsounds.com/d/1...en_Symphony_No_3_Eroica-200_Gram_Vinyl_Record
ואפילו נותרו עותקים באתר של AP.
בברכה,
אבי
בדיוק חשבתי על זה שרוב החברות עושות reissues בעיקר/רק להקלטות טובות מבחינה טכנית, ו-SC עושה reissue לכל מה שזז, גם אם הוא לא מצטיין טכנית. אז כשאתה קונה SC, אתה לא יודע מה תקבל, אם בגלל הטכנאים ואם בגלל המקור... :(

לדוגמה: http://store.acousticsounds.com/d/9...ncertos_Nos_1__2_Serkin-180_Gram_Vinyl_Record

עמיר
 

למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור