AK1
חבר משקיען
- הודעות
- 11,225
- מעורבות
- 2,744
- נקודות
- 113
אתה אל תשמיץ את העט שלי, שמעת?! :כועס:מכיוון שבהרבה מקרים זה נשמע טוב יותר, אז התשובה היא כן.
העט שלי נשמע הכי-הטוב!! :גאה:
הרי קניתי אותו לפי הסאונד -- אודיופיל או לא?
עמיר
אתה אל תשמיץ את העט שלי, שמעת?! :כועס:מכיוון שבהרבה מקרים זה נשמע טוב יותר, אז התשובה היא כן.
ואתה מתעקש , וחוזר ומתעקש שזה לא בגלל ה"נעימי באוזן " שנובע מתהליך הקומפרסיה .
בשנות השמונים היו מאות מאמרים ודיונים על כך על כך ......אבל מה, זה לא משכנע את נמר .......טוב , בריאות ואושר , אהה , ופיצפוצים .
לא אני המצאתי את ההתייחסות הזו:עמיר,לדעתי לא צריך להתייחס לחידוש או לישנות הטכנולוגיה
לא כל טכנולוגיה חדשה יותר,היא בהכרח איכותית יותר
איך ומתי הייתה הפעם האחרונה שבדקת עם כמה מיקרופונים הקליטו, ומיהם טכנאי/מפיקי ההקלטה?....קרוב לוודאי שאני אוהב יותר לשמוע את ההקלטה המינימליסטית ביותר,דהיינו זוג מיקרופונים משובחים על ציוד הקלטה אנלוגי משובח....ובתנאי שיש לי מנהל הקלטה עם אוזן טובה,לדעת היכן להציב את המיקרופונים,ולא לשכוח שהאירוע התקיים במקום בעל אקוסטיקה טובה,.....זה מאד אכזרי לנגנים ולתזמורת כי בשיטה מינימליסטית כזו,אי אפשר לחפות על טעויות שלהם,במיקסינג עריכה וכו׳
מאיפה לקחת את "האיכות הבינונית עד רעה של הCD האורגינלי"?לגופה של שאלתך,נכון שהפורמטים של ההיי רז,SACD וכו׳ ,שפרו מאד את האיכות הבינונית עד רעה של הCD האורגינלי... גם מכיוון שאפשר שמוש בפילטרים אנלוגיים( low pass filter) בעלי עקומות מתונות יותר ,דבר שהלך והשתפר ככל שתדר הדגימה המקורי הועלה(היום אני חושב שיש כבר מכונות הקלטה עם תדר דגימה של 192khz,ו24 סיביות...נמר מתמצא יותר מאיתנו בתחום האולפנים).
את רוב הפרטים ששומעים בהקלטות, לא משנה אנאלוגיות/דיגיטאליות, לא שומעים בתנאי האזנה רגילים.קודם כל פרטים, רזולוציה וטבעיות
בכל דבר אתה רואה חלוקת ציונים -- מה שלא הייה כאן -- לא 75 ולא 90.עמיר,במשפט שכתבת כי השמיעה שלי היא לא משהו,חזרת ולסורך....דהיינו להתנהגותך המתנשאת,....מניין למי מחברי הפורום מה איכות השמיעה שלך ?
אם לסמוך על שמיעתו של מישהו,הרי אני מעדיף את שמיעתו של ידידי שהינו מוסיקאי קלסי ומורה למוסיקה ,על שמיעתך,.וגם את שמיעתו של נמר על שמיעתך ושמיעת רוברט גם יחד......אוזניו של נמר ״מכויילות״ היטב גם מפני שהוא שומע הרבה מוסיקה חיה,וגם המון ציוד ומערכות סאונד,דיגיטליות וגם אנלוגיות....משום מה,דעתי כי הפטיפון נותן תוצאה נכונה יותר דרך כלל מציוד דיגטלי,בהשוואה שקל לשקל,משותפת גם לידידי המוסיקאי וגם לנמר...
ובנתיים גם אתה כתבת כאן בשרשור הזה,שאי אפשר להשיג אמיתות אבסולוטית על אירוע מוסיקלי,למרות שעל פי דבריך במשך עשרות שנים דגלת בעמדה שיש ״אמת אבסולוטית״ לארוע מוסיקלי(וגם יצאת הרבה פעמים למלחמה על עמדה זו בדיוק).
,אולי בגלל שהכל יחסי בחיים כדברי איינשטיין(לא אריק הזמר),ואולי מפני שיותר מדי מדידות פוגמות בהנאה מהארוע הנמדד( בפרפרזה על מכניקת הקוונטים,של מקס פלנק,הקובעת שהמדידה עצמה משפיעה על הארוע הנמדד).
אם על פי טעמך התוצאה שנותן פטיפון נחותה מ CD הרי שזו דעתך שלך ,ואולי היא גם מושפעת מכך שאינך מתמצא היטב בתחום, שהרי עצתך בתשובה על שאלה לשדרוג פטיפון ,הצעת לשדרג את הראש,בעוד שהתבונה המקובלת על מי שמתמצא בתחום היא קודם שפור הבסיס-גוף המכונה,אחר כך זרוע ורק בסוף שפור ראש........עצתך נבעה לדבריך מזיכרון מעורפל מפטיפון שהיה לך מלפני עשרות שנים....אם אתה לא שומע פטיפון ביומיום מדוע מצאת לנכון לתת עצות למישהו שהעלה שאלה בפורום בתחום זה ?
יתר על כן,בתור מישהו שלא מחזיק באוסף תקליטים ואיננו שומע פטיפון ביומיום מדוע אתה מתווכח עם נמר על איכות ההשמעה של פטיפון לעומת Cd ? אולי רק מפני שגם רוברט עושה אותו דבר ?
לפיכך אבקשך לחדול מחלוקת ציונים לחוש השמיעה שלי.
רוני,
תודה על ההסבר ואני משוכנע שאתה צודק. יתכן גם שהטכנאי ערך בכוונה את ההדגמה בצורה כזו. בכל אופן, דבריך מחזקים לדעתי את הבעייתיות שבמושג "נאמנות למקור" - כי הרבה תלוי בדרך ההקלטה וביכולת של מי שמקליט.
דוגמה נוספת, לטעמי: בעבר נהגתי ללכת להופעות רוק של זמרים ישראלים והופעות ג'ז במועדונים קטנים. הופעות ג'ז זה תענוג שאני לא חושב שיש איזו מערכת שיכולה לשחזר את הסאונד והתחושה שמתקבלים בהן. בהופעות רוק, אחד הדברים שתמיד משך את אוזני - זו הדינמיקה של התופים. בכל הופעה כזו, לא משנה מהי עוצמת הכלים האחרים, לתוף יש (באוזני כמובן) יכולת "שמשתלטת" - לחיוב - על הכלים האחרים. בהופעה חייה, אני מתרשם שלמתופף ולתופים יש את החלק המכריע בדינמיקה של הצליל - לפני הבאס שהוא לטעמי השני בתור. כשאני מאזין למוסיקה בבית, אני לעולם לא מקבל מהתופים תחושה דומה לזו שמתקבלת אצלי בהופעה חיה. קח למשל סקסופון, חליל, כינור, פסנתר - מכל אלה אני מקבל בבית תחושה מצויינת, מתופים לא. בהרבה תמונות של הקלטות, שמתי לב שיש מיקרופון - קרוב יותר קרוב פחות -כמעט לכל כלי - והינה לתופים, כמעט בכל תמונה שראיתי, מיקרופון אחד תלוי בגובה של מטר לפחות מעל למערכת התופים. במקום שהתופים יקבלו את המקום שמגיע להם בהקלטה - הם נבלעים (באופן יחסי) תחת הכלים האחרים שמקבלים "טיפול מפנק" מהצבת המיקרופונים. כך ששוב לתחושתי, הקשר בין "נאמנות" למקור לבין מה שאני שומע בבית הוא קצת קלוש (אם להתבטא בעדינות...).
אריה
נחזור לנושא.
נעים או לא נעים הוא לא שיקול בסיסי עבורי........
אבל שוב. לשכנע עיוור שהשמש מציקה בעין שמסתכלים עליה ישירות זה טיפשי. לכן אני לא מנסה להסביר לך את מה שאתה פשוט לא מכיר. אבל גם אתה וגם עמיר, מדברים על קומפרסיה כאילו אתם יודעים לזהות אותה. זה בכלל מדהים אותי.
אם היית יודע כמה משתמשים בקומפרסור בהקלטות דיגיטליות היית פשוט מדלג על הטיעון הזה. אתה מוזמן לשמוע אצלי פעם אחת. אולי סוף סוף תבין איך אמורה להישמע מערכת אנלוגית טובה. אבל זה בתנאי שתבוא בלי אגו ואולי בפעם הראשונה נמצא טכנוקרט מובהק שמסוגל להגיד "וואלה, טעיתי. בפועל כל הדיבורים על קומפרסיה ודחיסה לא מתקיימים".
כי את שאר המיקרופונים לא רואים מכל זווית בתמונות... אלה שציינת - (בעגה הטכנית OVERHEAD) - מיועדים לקלוט ספציפית את המצילות, ונהוג להציב עליהן מיקרופון קיבולי (קונדנסר) כדי לתפוס את הרזולוציה בתדרים הגבוהים. בד"כ, צריך כשמונה מיקרופונים מסוגים שונים בשביל לתפוס סט תופים כראוי. אחד לסנייר, אחד לבאס-דראם, אחד לכל פלור-טאם, ושניים למצילות. ערוצי התופים מאוחדים לאותו הגרופ במיקסר, כדי שיהיה אפשר לאזן את כל הסט בתוך המיקס הכללי, עם סליידר אחד.
זיו
כך נראה ליקוק, בניגוד ללעמוד על דעתך, שהתכוונת להקלטות באמת בשני מיקרופונים, כמו בתחילת ימי הסטריאו בשנות ה-50, ולא לתמונות של recording session עדכני, עם multimiking מטורף עד כדי כך שכשרואים את שלל המיקרופונים, לא עולה על הדעת אפילו לרגע אחד שייש עוד...תודה על ההבהרות יקירי.
אין לך מושג ורוד או בכל צבע אחר מה קובע בענייני קומפרסייה ו-clipping, ולא באיזו תדירות אני שומע פטיפונים ומה איכותם, ובכלל לא בשום דבר שמדובר עליו כאן, אז מה אתה מקשקש על שוקולד ובכלל?!נכון....ובגלל זה הויכוח הפך בנקודה זו לחסר טעם.....גם עמיר כתב בשרשור אחר ,שיש לו זכרון מעומעם מפטיפון שהיה לו לפני עשרות שנים,שלפי זה הוא החליט שכאשר משדרגים הוא ממליץ דבר ראשון להחליף ראש.....לדעתי גם לרוברט אין פטיפון כבר שנים ארוכות,והאחרון שהיה לו,אינני בטוח שהיה נמנה עם האיכותיים ביותר לתקופתו,(ובנוסף עמיר מטיל ספק בחוש השמיעה שלי),....לפיכך אנחנו מתווכחים פה עם אנשים שטרם טעמו טעם של שוקולד בלגי,אש ר טוענים כי לפי מכשירי הבדיקה שלהם,הם לא מוצאים שום סיבה מדעית מדוע אנשים שכן טעמו בלגי,טוענים שזה עדיף על שוקולד עלית.....אנו בטוח שטכנולוגי מזון של חברת עלית עשויים לתמוך בטענה כזו.
לכן לא בא לי להמשיך להתווכח,עם מישהו שאיננו שומע פטיפון איכותי על בסיס יומיומי,האם הפטיפון בסך הכל נותן צליל ״נעימי״ ,או שהוא בעצם נותן תוצאה טבעית יותר ,בשחזור כלים אקוסטיים.....כי כל מה שהוא שומע כל היום זה רק דיגיטלי,ומעולם לא החזיק בבעלותן פטיפון איכותי....כל הבבלת של הקומפרסים , soft clipping ,hard clipping....זה לא מה שקובע....חשוב מה הטעם של השוקולד בסוף,ולא איזה תהליכי עבוד או בשול עבר לפני שהגיע לאריזה המשווקת לצרכן.
דומני שמייחסים לאיינשטיין את האימרה "Everything should be made as simple as possible, but no simpler".צליל, גל קול זה משהו מכני לחלוטין - תנודות אוויר
רמקולים מזיזים אוויר
חריטה בוויניל מזיזה את המחט
הכוונה שלי שבסופו של דבר צריך להמיר הכל לאנלוג, לתנודות מכניות
כל המרה נוספת גורעת, אין פה חוכמות, שומעים.
כך נראה ליקוק, בניגוד ללעמוד על דעתך, שהתכוונת להקלטות באמת בשני מיקרופונים, כמו בתחילת ימי הסטריאו בשנות ה-50, ולא לתמונות של recording session עדכני, עם multimiking מטורף עד כדי כך שכשרואים את שלל המיקרופונים, לא עולה על הדעת אפילו לרגע אחד שייש עוד...
לפני מספר שנים התארגנו כמה משוגעים לנושא להדגמת הקלטה באולפן ״צוללת צהובה״. נגנו שלושה על כינור פסנתר וצ׳לו. הכניסו אותי לאולפן עצמו.שמעתי את הצליל, בסדר. בשלב מסויים תפס אותי טכנאי ההקלטה בצווארון חולצתי (עד היום לא ברור לי למה דווקא אותי...) והצמיד את האוזן שלי למקרופון שהוצב מול תיבת התהודה של הכינור במרחק ס״מ ספורים ממנה.
הוכיתי בתדהמה - וזו לא סתם מליצה - מנקודת ההאזנה של המיקרופון הצליל היה איום ונורא. קשה לתאר עד כמה נורא. מי שהלביש על הצליל הנורא הזה בתוצאה הסופית את חזות הכינור, הוא הטכנאי בשלב העיבוד.
כך שנושא הנאמנות למקור הוא בעייתי.
לדעתי ההשוואה לא תקפה,כי לאוזן של אדם יש אפרכסת שפשוט לא תוכננה על ידי יצרנה לאופטימום הנאה(כן מילה גסה:הנאה),במרחק של עשרות סנטימטרים מכלי נגינה בעל תיבת תהודה.....למעשה סביר להניח שממש סבלת באותו רגע......המיקרופון קרוב לוודאי איננו סובל ב close milking ,אבל הוא עלול להכנס לרוויה כאשר הנגן מחליט שזה הזמן לנגן בעוצמה......אני באופן כללי,אינני חובב של close miking, כי אני מעדיף הקלטה מינימליסטית ,נטולת מיקסינג,וללא משחקים של המקליט בפוטנצימטרים של עוצמת המיקרופונים....אני מניח שהטכנאי היה צריך להנחית את הערוץ של המיקרופון שליד הכינור....אילו רצו באמת להוציא הקלטה זו לאור מסחרית.....
נתלית בעץ נמוך למדי, אם מוסכם עליך הסבר ברמה של היעדר תכנון מצד הבורא, שבכלל משנה כאן שלכלי יש תיבת תהודה (עם טרומבון הייה גרוע בהרבה, מבטיח לך!), שמיקרופון מודרני שתוכנן למצבים תובעניים בהרבה עלול בכל רגע להיכנס לרווייה בגלל כינור ושאר דברים מסוג זה, במיוחד כשהתמיהה המקורית שלך הייתה יותר רלוואנטיות.רוני,
תודה על ההסבר ואני משוכנע שאתה צודק. יתכן גם שהטכנאי ערך בכוונה את ההדגמה בצורה כזו. בכל אופן, דבריך מחזקים לדעתי את הבעייתיות שבמושג "נאמנות למקור" - כי הרבה תלוי בדרך ההקלטה וביכולת של מי שמקליט.
דומני שמייחסים לאיינשטיין את האימרה "Everything should be made as simple as possible, but no simpler".
אולי כדאי לשקול שעשית כאן פישוט-יתר פראי מדי.
עמיר