כיוונון עדין בעזרת הספייקים של BDR


שמעון ב.

חבר משקיען
הודעות
1,305
מעורבות
0
נקודות
0
ל-BDR יש שני סוגי ספייקים שנראים זהים לחלוטין, פרט לכך שעל סוג אחד חרוטה על בסיסו הספרה 3 ועל האחר הספרה 4. לפי BDR, לסוג 3 "תגובה חמה" והוא מתאים להגברה טרנזיסטורית, ולסוג 4 "תגובה קרה" והוא מתאים להגברה שפופרתית.
כל הציוד שלי, אלקטרוניקה ורמקולים גם יחד, מונחים על הספייקים האלה.
עד כה, הבנתי את ההבדל בין שני הסוגים האלה יותר בתיאוריה מאשר במעשה, ואיכשהו התקבעתי על סידור קבוע של הספייקים מתחת לכל המכשירים שלי, כך: שני ספייקים מאחור מסוג 4, ואחד מלפנים מסוג 3.

הואיל ובזמן האחרון המקור העיקרי שלי הפך להיות דיגיטלי, היה צורך לכוונן את כל המערכת בהתאם (שכן המקור העיקרי הקודם שלי היה אנלוגי). מתוך הרגל הצבתי את הספייקים של BDR בסידור דלעיל הן מתחת לטרנספורט והן מתחת לממיר.
אבל משהו בצליל הפריע לי. אמנם הוא היה דינמי ושקוף בצורה לא רגילה, ועם זאת הוא נטה להיות לא קר, אבל גם לא מספיק מרגש. התחבטתי מה לעשות, ואיך פותרים את זה בלי להכניס יד עמוקה מדי לכיס, ואיכשהו, חשבתי על הספייקים. החלטתי לשים סוג 3 מתחת לכל המכשור הטרנזיסטורי, ולהשאיר בקדם השפופרתי את הסידור הקבוע (2 מסוג 4 מאחור, 1 מסוג 3 מלפנים). צריך לשמוע את ההבדל בשביל להאמין - הצליל נעשה חם, אולי חם מדי, אבל הדינמיקה נדפקה לא מעט, כולל גודל הבמה והשקיפות.
האמת היא שלא הייתי זקוק להרבה ניסיונות כדי להבין איך לרקוח את התמהיל הנכון של הספייקים:
מתחת לציוד הדיגיטלי הטרנזיסטורי שלי השארתי שלושה ספייקים מסוג 3, מתחת לקדם השפופרתי הנחתי שלושה ספייקים מסוג 4, ומתחת למגבר הטרנזיסטורי הנחתי מאחור שני ספייקים מסוג 3 ומלפנים ספייק מסוג 4. Voila! זה בדיוק הצליל שביקשתי.

ניסוי דומה ערכתי אצל חבר, אם כי אצלו התמקדנו ברמקולים בלבד. המעמדים לרמקולים המדפיים שלו היו מונחים על שלושה BDR מסוג 3. החלפנו אותם בסוג 4, והתוצאה הייתה דינמיקה טובה יותר בצורה ניכרת, עם שיפור ניכר גם בשקיפות ובאימג'ינג, אבל - זה בא על חשבון צליל טיפה רזה ולא מרגש.
גם פה קצת שיחקנו, ובסופו של דבר קיבלנו את השילוב הטוב ביותר בין דינמיקה ושקיפות לצליל נעים על ידי הנחת שני ספייקים מסוג 4 מאחור ואחד מסוג 3 מלפנים.

דרך אגב, מתחת לרמקולים שלי הספייקים כולם מסוג 4.
 

Joshua_G

חבר משקיען
הודעות
3,721
מעורבות
4
נקודות
0
תודה שמעון.
הממצאים האלה מעניינים מאד.
יש לי השערה שהתמהיל הנכון הוא ספציפי לכל מכשיר, דהיינו, יתכן שלקדם-מגבר שלי, שגם הוא שפופרתי אבל של יצרן שונה מאשר הקדם-מגבר שלך, יהיה נכון תמהיל אחר.
יתכן גם שהתמהיל ישתנה בהתאם למשטח עליו מונח המגבר.

בכל מקרה, אוכל לדעת רק מתוך הניסיון. הזמנתי תושבות BDR לפני כמה ימים. כאשר הם יגיעו, אנסה.
 

שניצל

חבר משקיען
הודעות
8,033
מעורבות
1,478
נקודות
113
יש מה לנסות זוג ספייקים בצד ימין או שמאל של המכשיר קדימה ואחורה (בצד הכבד) וספיק בודד בצד שני(הקל),
המשקל על כל שלושת הספייקים רצוי שיהיה זהה,ואת זה ניתן לקבוע עיי משיכת דף נייר מתחת לכל ספייק בנפרד,
שאלה- האם ניסיתה פעם להטות הרמקול אחורה? כלומר מן הגבהה קטנה מתחת לספייקים הקדמיים,
 

שמעון ב.

חבר משקיען
הודעות
1,305
מעורבות
0
נקודות
0
יש מה לנסות זוג ספייקים בצד ימין או שמאל של המכשיר קדימה ואחורה (בצד הכבד) וספיק בודד בצד שני(הקל),
המשקל על כל שלושת הספייקים רצוי שיהיה זהה,ואת זה ניתן לקבוע עיי משיכת דף נייר מתחת לכל ספייק בנפרד,
שאלה- האם ניסיתה פעם להטות הרמקול אחורה? כלומר מן הגבהה קטנה מתחת לספייקים הקדמיים,

מעניין, אני אנסה את מה שהצעת.
בכל מקרה, ברור לי שהמשקל על שלושת הספייקים בכל המכשור שלי איננו זהה.

לגבי השאלה שלך על הטיית הרמקולים לאחור:
כן, ניסיתי את זה בעבר, והאמת היא שאני לא כל כך זוכר מה הייתה התוצאה אז.
לא ניסיתי את זה עם הרמקולים הנוכחיים שלי, שעומדים פלס על הרצפה,
ואני גם לא בטוח שאנסה, לפחות לא בקרוב -
לקח לי המון זמן עד שמצאתי לרמקולים האלה את הנקודה הנכונה בחדר.
 

Sonus

חבר משקיען
הודעות
1,320
מעורבות
2
נקודות
0
על איזה מערכת מדובר?
 

tzachi

חבר משקיען
הודעות
2,412
מעורבות
386
נקודות
83
מעניין, אני אנסה את מה שהצעת.
בכל מקרה, ברור לי שהמשקל על שלושת הספייקים בכל המכשור שלי איננו זהה.

לגבי השאלה שלך על הטיית הרמקולים לאחור:
כן, ניסיתי את זה בעבר, והאמת היא שאני לא כל כך זוכר מה הייתה התוצאה אז.
לא ניסיתי את זה עם הרמקולים הנוכחיים שלי, שעומדים פלס על הרצפה,
ואני גם לא בטוח שאנסה, לפחות לא בקרוב -
לקח לי המון זמן עד שמצאתי לרמקולים האלה את הנקודה הנכונה בחדר.
הטיית הרמקול לאחור מנפחת את הבס הנמוך !
 

נמר

כתב אודיו
צוות האתר
הודעות
20,086
מעורבות
4,236
נקודות
113
לא תמיד צחי.

הטיה לאחור משפיעה על מספר פרמטרים שאינם קשורים לבס.

הטיה לאחור משפיעה על הבס הנמוך בתנאי שהפורט הוא אחורי. כאשר הפורט הוא תחתון או קדמי ההשפעה עליו זניחה.

הטיה לאחור משפיעה על הפרשי הפאזות בין היחידות ולעיתים קרובות מרסנת את התחום הגבוה לטובת מיד יותר מאוזן ומגובש.

הטיה לאחור מגביה את הבמה כך שישנם רמקולים שהטיה לאחור מביאה את הזמר לשיר בעמידה ולא בישיבה.

ישנם רמקולים מסויימים {סונוס פאבר לדוגמא} שהרמקולים שלהם נועדו לעבוד בהצבה הזו וכך הם נשמעים במיטבם.

יש עוד סיבות שלא עולות לי בראש כרגע.
 


למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור