אלדר ואני החלטנו לעניין מעט את עצמנו באיזו סדרה חדשה של פנלים קצת יותר ארוכה ויציבה מזו הקודמת, ובתקווה שתסחט תגובות יותר מתונות ושקולות.
אם כן, התחלנו עם מישהו שיצא לי לדבר אתו פעם אחת בטלפון, ופה ושם גם שמעתי עליו, או נכון יותר על המערכת שלו (או שמא זה היינו הך במקרה שלנו?).
מדובר באיתן לווין. לשמחתי, לא נאלצנו לנסוע הרבה. איתן גר בפתח תקווה, מרחק 20-15 דקות נסיעה בלבד מתל אביב – בשעות הערב המאוחרות, כמובן...
-----------------
בסלון המרווח והנעים, במגדל הדירות החדש שאיתן גר בו, ממוקמת באלגנטיות מערכת מרשימה ואסתטית:
רמקולים: ZU AUDIO DEFINITION MK2 – רמקולים פול ריינג' אמיתיים בעלי נצילות של 100db, אימפדנס גבוה במיוחד, ובלי קרוס פנימי.
הגברה: על הגבוהים והמיד אחראים שני מונו בלוקים שפופרתיים בתצורת SET (עם שפופרות 300B) של AUDIO NOTE מדגם QUEST, ובהספק של 9 וואט לצד.
על הנמוכים אחראים שני מונו בלוקים דיגיטליים של FLYING COW או מגבר משולב EDGE G3.
מקור: נגן CD שפופרתי של EAR ACUTE.
אין קדם: איתן מעדיף לחבר את הנגן ישירות למגברים, הואיל ולנגן יש פוטנציומטר אנלוגי וגיין גבוה.
החיבור בין ההגברה השפופרתית להגברה של הבס נעשה בעזרת קרוס-אובר חיצוני דיגיטלי.
הטיפול בחשמל מצוין וכולל שנאים מבודדים של Isoclean.
ארונית של HIFI RACKS.
אינטרקונקטים כסף וזהב של ANALYSIS PLUS.
כבלי רמקולים: לגבוהים ולמיד הכבלים הלבנים של שניצל. לנמוכים כבלים בסיסיים של ANALYSIS PLUS.
ככל שהצלחתי להבחין, אין טיפול אקוסטי מיוחד בסלון.
מבט מהיר באוסף התקליטורים של איתן גילה נטייה בולטת לג'ז קלסי.
-------------------
טוב, אז איך שומעים?
המערכת הזאת עושה מוזיקה.
הצליל מלא ומדויק והטיימינג מצוין – אלה שתי תכונות שמבחינים בהן מייד.
אפילו לרגע אחד המערכת לא גלשה לאיזה צליל לא נעים – דוקר או עגלגל מדי – וכל זה ממש עושה חשק להקשיב למוזיקה.
המערכת גם מצטיינת בבסים עמוקים מאוד, במיד מלא, במיידיות ממכרת, ובפרצי דינמיקה מצוינים.
הואיל וכל הסט הזה די חדש אצל איתן, הוא עדיין לומד אותו, וניכר שאף ששומעים כבר עכשיו נהדר, שומעים גם את הפוטנציאל הגדול הנוסף של המערכת.
להערכתי צריך טיפ-טיפה שיפור בארבע נקודות: צליל קצת יותר עשיר, קצת יותר גבוהים, וקצת יותר פירוט ועומק במה (שיבואו בוודאי עם קצת יותר גבוהים).
להערכתי, ה-EDGE והמגברים הדיגיטליים אינם המגברים האידיאליים לבס של הרמקולים. כצפוי, ה-EDGE מספק צליל עשיר יותר מהמגברים הדיגיטליים, אבל יש לי תחושה שהוא מפיק מן הרמקולים בס טיפה מנופח. ייתכן שאם איתן רק ירחיק יותר את הרמקולים מן הקיר האחורי הבעיה תיפתר, לפחות בחלקה (ובאותה הזדמנות הבמה גם תיפתח ותעמיק יותר). המגברים הדיגיטליים היו קצת רזים ושטוחים, אבל צריך להודות שהם היו קרים, וכידוע – מגברים דיגיטליים זקוקים לכמה ימים בחשמל כדי להגיע למיטבם.
בנוסף, השפופרות 300B הנוכחיות הן של אלקטרו הרמוניקס, ומניסיוני עם החברה הזאת איתן חייב להחליף אותן, והוא אכן מתכוון להחליף אותן. אין לי ספק שזה ישפר בצורה משמעותית את העושר הטונלי הכללי. כדאי גם לבדוק מיישרות טובות יותר.
כרגע יש ספייקים רק מתחת לנגן התקליטורים. ספייקים מתחת לכל המכשירים יוסיפו בהחלט לפירוט, לרצפת רעש נמוכה יותר, לשקיפות, לבמה גדולה יותר, ועוד.
כדאי גם לבדוק ספייקים מוצלחים יותר לרמקולים מן ה"מסמרים" הנוכחיים.
כמו כן, צריך לבדוק את הכבילה, שהתאימה אמנם לסט הקודם, אבל אולי איננה אידיאלית לסט הנוכחי. צריך כמובן גם לשדרג את הכבלים הפשוטים למדי שיש עכשיו לבסים.
ברור שטיפול אקוסטי, אפילו מינימלי, כגון קולטי בסים מאחורי הרמקולים (שבעורף כל אחד מהם שוכנים ארבעה וופרים בני עשרה אינץ'), יועיל מאוד לתוצאה הכללית, אולי יותר מכל דבר אחר.
בצד הסלון ראיתי נגן תקליטורים מרהיב, אך מיותם, של מטרונום. לטענתו של איתן, הנגן הזה טוב יותר מכל בחינה מן ה-EAR שמחובר אצלו עכשיו למערכת, אלא של-EAR יש גיין גבוה ופוטנציומטר מובנה (קרוב לוודאי פוטנציומטר בסיסי באיכותו), מה שיכול לחסוך קדם, ואכן חוסך קדם אצל איתן. נדמה לי שכדאי לנסות לחבר את המטרונום למגברים בתיווך קדם פסיבי עם פוטנציומטר משובח, אולי של MUSIC FIRST.
------------------------
מכל מקום, ובעיניי, הרכיב הכי מעניין במערכת הזאת הוא הרמקולים. נדירים מאוד הרמקולים האולטרה נצילים שהם פול ריינג' אמיתיים, ועוד יותר נדירים הם הרמקולים האולטרה נצילים שיש להם גם צליל גדול ומלא.
כדאי לשים עין על הרמקולים האלה של ZU.
דרך אגב, יש להם רמקול הנקרא SOUL SUPERFLY, מחירו 3750 דולר בלבד, טווח תדרים מרשים, ונצילות של 101db עם אימפדנס נומינלי של 16 אוהם – גן עדן להגברה זעומת וואטים, או לחילופין, לדינמיקה כמעט ריאליסטית עם הגברה לא חזקה במיוחד.
http://www.zuaudio.com/soul-superfly-loudspeaker.php
יגאל לסרי ייבא אותם בזמנו, וכרגע אין להם יבואן. מי מרים את הכפפה?
מגבר מעוט וואטים, בתצורה כגון SET, אם הוא בנוי חכם ואיכותי, נותן את הצליל הטבעי והצלול ביותר שאפשר לקבל מהגברה כלשהי. הבעיה עם מגברים כאלה, כמובן, היא שכמעט כל הרמקולים בשוק קשים מדי בשבילם (ואם להודות על האמת, הם גם קשים מדי לעוצמת ההגברה הרווחת ברוב המערכות).
אם כן, הנה יש לנו כאן רמקולים שעובדים מצוין עם הגברה כזאת, ואין לי ספק שהשילוב הזה הוא דרך בטוחה לנירוונה מוזיקלית. אין לי גם ספק שרמקולים אולטרה נצילים עם מגבר חזק ומשובח יכולים לקרב מאוד לדינמיקה ריאליסטית. כך או כך, לטעמי רמקולים כאלה הם בהחלט הכיוון הנכון.
כפי שאמרתי, המערכת של איתן היא מערכת נהדרת שעושה מוזיקה וחשק לשמוע מוזיקה, והואיל והיא בכיוון הנכון, יש לה פוטנציאל להישמע פנטסטי. אם איתן יתמיד בה ו"יישב" עליה היטב, אין סיבה שלא ימצה את הפוטנציאל הזה.
---------------------
זהו, בשלב מסוים הצטרף אלינו גם שלמה זבדה, והכיבוד היה טעים, ובעל הבית היה מאיר פנים, והאוויר במרפסת הגבוהה המשקיפה על חלק לא מבוטל מגוש דן היה קריר ומרענן. כן, ערב נעים ומעורר מחשבה.