פלאסבו החידוש


שי קציר

חבר משקיען
הודעות
624
מעורבות
2
נקודות
16
מחקרים בתחום הפסיכו-פיזיולוגיה מראים כי למוח יש נטיה להתמקד בגירויים חדשים על חשבון גירויים מוכרים. האם ייתכן שכאשר אנחנו בוחנים ציוד חדש (אפילו במבחן A-B עיוור) המוח נוטה להפנות יתר קשב לציוד החדש על חשבון הישן? האם ייתכן שזו הסיבה שאנחנו נהנים יותר מהציוד החדש (רק מפני שאנחנו קשובים לו יותר ולא מפני שהוא יותר טוב)? האם ייתכן שזו הסיבה למחלת השדרגת האופיינית לאודיופילים? האם ייתכן שזה עלול להוביל אודיופיל במצבים מסויימים לפגיעה באיכות הצליל של המערכת שלו (ע"י שידרוגים וטוויקים פחות איכותיים מהקיימים המועדפים רק על שום עצם החידוש שבהם)?
 

נערך לאחרונה ב:

TakeOne

חבר משקיען
הודעות
2,915
מעורבות
865
נקודות
113
אני חושב שהסיבה המרכזית למחלת השדרגת נעוצה בחוסר נסיון והבנה של המשדרג ובתהליך לימוד איטי בדרך לגיבוש הטעם האישי והבנת השוק.
יש מי שלומדים בדרך היקרה את מה שאחרים אולי היו ברי מזל ללמוד בדרך הזולה.

זה אגב לא תמיד עובד בקורלציה לרמת הבטחון של אותם משדרגים. יש לא מעטים שמרגישים מאוד חזקים ו"מבינים" בלתת עצות לכל העולם - לשבח, לפאר ולרומם את הציוד שלהם, ואחר כך להחליף אותו בשקט בשקט (או דווקא ברעש). זה מאפיין אגב את כל השוק, לא רק בפורום הז, ואני מעיז להעריך שגם לא רק בארץ. לא צריך להיות בלש גדול על מנת למצוא אותם בין חלק ממובילי הדעה בפורום הזה ובפורומים אחרים. תוסיף לתהליך הזה גם יבואנים שנוטים להגזים בשבחי המוצרים שהם מביאים (לפעמים כלל לא בטוח שהם עצמם הספיקו להכיר את המוצר לעומק), ותבין עד כמה קל לכל מיני "אודיופילים" ליפול בפח, לכתוב היום שהכבל החדש הוא הטוב ביותר בלה בלה בלה, למרות שרק לפני חצי שנה כתבו כך על כבל/מגבר/רמקול אחר.

אני בכלל לא בטוח שאנשים נדלקים יותר על ציוד חדש על פני המוכר להם. ממש לא בהכרח. לעיתים רבות מאוד זה להפך - אני למשל בדכ' מאוד שמח לחזור למערכת שלי אחרי שאני שומע סט אפים אחרים. אני גם קורא הרבה בפורומים על אנשים שמרגישים הרגשה דומה.
 

רוזי1

חבר משקיען
הודעות
4,346
מעורבות
882
נקודות
113
מחקרים בתחום הפסיכו-פיזיולוגיה מראים כי למוח יש נטיה להתמקד בגירויים חדשים על חשבון גירויים מוכרים. האם ייתכן שכאשר אנחנו בוחנים ציוד חדש (אפילו במבחן A-B עיוור) המוח נוטה להפנות יתר קשב לציוד החדש על חשבון הישן? האם ייתכן שזו הסיבה שאנחנו נהנים יותר מהציוד החדש (רק מפני שאנחנו קשובים לו יותר ולא מפני שהוא יותר טוב)? האם ייתכן שזו הסיבה למחלת השדרגת האופיינית לאודיופילים? האם ייתכן שזה עלול להוביל אודיופיל במצבים מסויימים לפגיעה באיכות הצליל של המערכת שלו (ע"י שידרוגים וטוויקים פחות איכותיים מהקיימים המועדפים רק על שום עצם החידוש שבהם)?
יש מצב.
 

שי קציר

חבר משקיען
הודעות
624
מעורבות
2
נקודות
16
אני חושב שהסיבה המרכזית למחלת השדרגת נעוצה בחוסר נסיון והבנה של המשדרג ובתהליך לימוד איטי בדרך לגיבוש הטעם האישי והבנת השוק.
יש מי שלומדים בדרך היקרה את מה שאחרים אולי היו ברי מזל ללמוד בדרך הזולה.

זה אגב לא תמיד עובד בקורלציה לרמת הבטחון של אותם משדרגים. יש לא מעטים שמרגישים מאוד חזקים ו"מבינים" בלתת עצות לכל העולם - לשבח, לפאר ולרומם את הציוד שלהם, ואחר כך להחליף אותו בשקט בשקט (או דווקא ברעש). זה מאפיין אגב את כל השוק, לא רק בפורום הז, ואני מעיז להעריך שגם לא רק בארץ. לא צריך להיות בלש גדול על מנת למצוא אותם בין חלק ממובילי הדעה בפורום הזה ובפורומים אחרים. תוסיף לתהליך הזה גם יבואנים שנוטים להגזים בשבחי המוצרים שהם מביאים (לפעמים כלל לא בטוח שהם עצמם הספיקו להכיר את המוצר לעומק), ותבין עד כמה קל לכל מיני "אודיופילים" ליפול בפח, לכתוב היום שהכבל החדש הוא הטוב ביותר בלה בלה בלה, למרות שרק לפני חצי שנה כתבו כך על כבל/מגבר/רמקול אחר.

אני בכלל לא בטוח שאנשים נדלקים יותר על ציוד חדש על פני המוכר להם. ממש לא בהכרח. לעיתים רבות מאוד זה להפך - אני למשל בדכ' מאוד שמח לחזור למערכת שלי אחרי שאני שומע סט אפים אחרים. אני גם קורא הרבה בפורומים על אנשים שמרגישים הרגשה דומה.

חשבתי עכשיו על פלאסבו נוסף הגורם להעדיף ציוד חדש (ולכן גם להתמכר לחווית ההחלפות): כאשר אני מחליף ציוד אני מתחיל לשים לב לפרטים חדשים ושונים אליהם לא שמתי לב במוסיקה הקיימת: במשך שבועיים - שלושה, אני מתמקד (באופן טבעי) בפרטים שונים בצליל ורק אחרי תקופה זו, אני חוזר לשמוע את התמונה במלואה על בסיס קבוע. התהליך הזה מתרחש באופן טבעי ולא באופן יזום. ייתכן שיש אנשים שמעדיפים את חווית ההקשבה לפרטים על פני חווית ההקשבה לתמונה במלואה ולכן הם אוהבים יותר את התקופה שמעט אחרי השידרוג מאשר את התקופה שהרבה אחריו.

ייתכן שאתה טייק-1, אינך נמנה על האנשים הללו.
 

stereophile

חבר משקיען
הודעות
997
מעורבות
63
נקודות
28
איפה הפלאסבו כמונח משתלב בתיאוריה שלך?
 

שי קציר

חבר משקיען
הודעות
624
מעורבות
2
נקודות
16
איפה הפלאסבו כמונח משתלב בתיאוריה שלך?

התייחסתי פה למונח פלאסבו כ"אפקט אשלייתי" - אשלייה שהצליל איכותי יותר אע"פ שהוא לא, אשלייה שההתפקחות ממנה מתרחשת תקופה קצרה לאחר השידרוג/טוויק.
 

mokes

חבר משקיען
הודעות
1,132
מעורבות
1
נקודות
0
מחקרים בתחום הפסיכו-פיזיולוגיה מראים כי למוח יש נטיה להתמקד בגירויים חדשים על חשבון גירויים מוכרים. האם ייתכן שכאשר אנחנו בוחנים ציוד חדש (אפילו במבחן A-B עיוור) המוח נוטה להפנות יתר קשב לציוד החדש על חשבון הישן? האם ייתכן שזו הסיבה שאנחנו נהנים יותר מהציוד החדש (רק מפני שאנחנו קשובים לו יותר ולא מפני שהוא יותר טוב)? האם ייתכן שזו הסיבה למחלת השדרגת האופיינית לאודיופילים? האם ייתכן שזה עלול להוביל אודיופיל במצבים מסויימים לפגיעה באיכות הצליל של המערכת שלו (ע"י שידרוגים וטוויקים פחות איכותיים מהקיימים המועדפים רק על שום עצם החידוש שבהם)?
בגדול מסכים איתך - חושב שמאוד קשה לאדם להתעלם מדבר חדש אם החדש נחשב לטוב, יוקרתי, וכו'. זו הסיבה למבחן עיוור (אם זה פרקטי לערוך אותו) - כשכל העניין הוא שלא תדע מה חדש ומה לא ונותן לאוזניך בלבד להבחין.
 

matanoosh

חבר משקיען
הודעות
4,068
מעורבות
1,564
נקודות
113
אני חושב שהסיבה המרכזית למחלת השדרגת נעוצה בחוסר נסיון והבנה של המשדרג ובתהליך לימוד איטי בדרך לגיבוש הטעם האישי והבנת השוק.
(Y)(Y)(Y)
 

שי קציר

חבר משקיען
הודעות
624
מעורבות
2
נקודות
16
בגדול מסכים איתך - חושב שמאוד קשה לאדם להתעלם מדבר חדש אם החדש נחשב לטוב, יוקרתי, וכו'. זו הסיבה למבחן עיוור (אם זה פרקטי לערוך אותו) - כשכל העניין הוא שלא תדע מה חדש ומה לא ונותן לאוזניך בלבד להבחין.

לא ירדת לסוף דעתי- הפלסבו שהצגתי הרבה יותר חמור- אי אפשר לזהות אותו במבחן עיוור- טענתי שהמוח עירני וקשוב יותר לגירוי חדש ולכן יעדיף לעיתים את הטוויק/פרודקט חדש על פני הישן אע"פ שהוא פחות איכותי ורק משום שהוא קשוב לו יותר.
 

mokes

חבר משקיען
הודעות
1,132
מעורבות
1
נקודות
0
לא ירדת לסוף דעתי- הפלסבו שהצגתי הרבה יותר חמור- אי אפשר לזהות אותו במבחן עיוור- טענתי שהמוח עירני וקשוב יותר לגירוי חדש ולכן יעדיף לעיתים את הטוויק/פרודקט חדש על פני הישן אע"פ שהוא פחות איכותי ורק משום שהוא קשוב לו יותר.
שי - זה כל הרעיון במבחן עיוור - שלא תוכל לדעת מה חדש ומה ישן, וכל העירנות המוגברת שלך לא תעזור.
 

שי קציר

חבר משקיען
הודעות
624
מעורבות
2
נקודות
16
שי - זה כל הרעיון במבחן עיוור - שלא תוכל לדעת מה חדש ומה ישן, וכל העירנות המוגברת שלך לא תעזור.

שוב לא ירדת לסוף דעתי (ייתכן שאני לא כ"כ מוצלח בלהסביר את עצמי): אני טוען שאם הפלסבו שאני מדבר עליו באמת קיים, אזי במבחן עיוור נחוש שהציוד החדש איכותי יותר רק משום שהוא חדש ושהמוח קשוב אליו יותר ולא מבפני שהוא באמת איכותי יותר. במצב כזה, אם נחזור על המבחן העיוור מספר חודשים לאחר שהציוד הוטמע במערכת שלנו ואוזנינו התרגלה אליו, תוצאותיו עלולות להיות הפוכות!
 

נמר

כתב אודיו
צוות האתר
הודעות
20,088
מעורבות
4,236
נקודות
113
ומה אם אספר לך שלפני שבחרתי במגבר שלי שללתי המון מגברים אחרים שחלקם נחשבים לא פחות טובים משלי.

זה כבר דופק לך את הטענה.:)

במידה ואתה רכשת את כל המוצרים שלך על עיוור אז כנראה אתה בין האנשים הבודדים בעולם שבחרו כך את המוצרים שלהם. אם אתה לא בוחן על עיוור את מה שאתה רוכש אז כנראה שאתה משגר עוד טענה לאוויר שאפילו אתה לא מאמין בה, כמו לא מעט אנשים כאן.

אני גם בטוח שחובבי המבחנים העיוורים מעולם לא העמידו את עצמם במבחן עיוור אמיתי, הרי אני יכול להוכיח שבמבחן עיוור אמיתי {כמו שאני מבצע} לא תבחין בין בועז שרעבי למדונה.:D

הכי חשוב להיות פילוסוף!(ורד)
 

שי קציר

חבר משקיען
הודעות
624
מעורבות
2
נקודות
16
ומה אם אספר לך שלפני שבחרתי במגבר שלי שללתי המון מגברים אחרים שחלקם נחשבים לא פחות טובים משלי.

זה כבר דופק לך את הטענה.:)

זה סותר את הטענה שלי בערך כמו שהעובדה שאתה מעדיף קרטיב לימון על קרטיב קולה סותרת אותה: אין לי שמץ של מושג מה הקשר בין זה לבין הטענה שלי.
 

נמר

כתב אודיו
צוות האתר
הודעות
20,088
מעורבות
4,236
נקודות
113
אחזור על זה שוב.

אתה טוען שכששומעים משהו חדש במערכת הוא אוטומטית נשמע יותר טוב בגלל שהמוח מפענח אותו כאילו הוא יותר טוב.

האם אני צודק וזו הטענה שלך?
 

שי קציר

חבר משקיען
הודעות
624
מעורבות
2
נקודות
16
אחזור על זה שוב.

אתה טוען שכששומעים משהו חדש במערכת הוא אוטומטית נשמע יותר טוב בגלל שהמוח מפענח אותו כאילו הוא יותר טוב.

האם אני צודק וזו הטענה שלך?

לא בדיוק: המוח באופן אוטומטי קשוב יותר לצליל חדש ולכן המאזין מתבלבל וחושב שהצליל איכותי יותר מהישן, רק מפני שהוא קשוב אליו יותר ולא מפני שהצליל באמת איכותי יותר (ידוע לכולנו שההנאה גדולה יותר כאשר אנחנו קשובים יותר למוסיקה או לצליל).

הפלסבו הזה יפעל גם במבחן עיוור מכיוון שהמוח יחוש אוטומטית בצליל החדש ויהיה קשוב אליו יותר.

אגב, זו לא טענה אלה השערה המצריכה אישוש.
 

שי קציר

חבר משקיען
הודעות
624
מעורבות
2
נקודות
16
הכי חשוב להיות פילוסוף!(ורד)

זו לא פילוסופיה אלה פסיכולוגיה שימושית מאד לעניננו ושמטרתה להתחכות אחרי הדרכים בהן המוח מתעתע בנו ודוחק בנו לשדרג שלא לצורך.
 

Joshua_G

חבר משקיען
הודעות
3,721
מעורבות
4
נקודות
0
זאת פסיכולוגיה בגרוש שלא מחזיקה מים.
ראה: http://www.dtown.co.il/forum/20127-המסע-שלי-לטיפול-בחשמל-–-רשומון.html . על פי הפסיכולוגיה בגרוש, לאחר התקנת השנאים המבדלים, מאחר והצליל היה חדש, המוח שלי היה אמור להעדיף אותו. בניגוד לאותה פסיכולוגיה בגרוש, הצלילים הבינוניים-גבוהים היו צורמים, בלי שום קשר לחדש או ישן. היה עלי לאתר את מקור הצרימה ולתקן אותו.

בימים האחרונים ביצעתי מספר ניסיונות של החלפת שפופרות, גם בקדם-מגבר וגם בקדם-פונו – שפופרות מאותו סוג, של יצרנים שונים. לא כל שינוי היה לטובה, אם כי כל שינוי היה חדש.

בקיצור, תיאוריות יש למכביר. בפועל, לא תמיד ולא כל תיאוריה עומדת במבחן המציאות.
אישית אני מעדיף להאזין ולבחור על פי מה שאני שומע, במקום לקרוא תיאוריות, בפרט תיאוריות שברור לי לחלוטין שהן אינן נכונות.
 

שי קציר

חבר משקיען
הודעות
624
מעורבות
2
נקודות
16
זאת פסיכולוגיה בגרוש שלא מחזיקה מים.
ראה: http://www.dtown.co.il/forum/20127-המסע-שלי-לטיפול-בחשמל-–-רשומון.html . על פי הפסיכולוגיה בגרוש, לאחר התקנת השנאים המבדלים, מאחר והצליל היה חדש, המוח שלי היה אמור להעדיף אותו. בניגוד לאותה פסיכולוגיה בגרוש, הצלילים הבינוניים-גבוהים היו צורמים, בלי שום קשר לחדש או ישן. היה עלי לאתר את מקור הצרימה ולתקן אותו.

בימים האחרונים ביצעתי מספר ניסיונות של החלפת שפופרות, גם בקדם-מגבר וגם בקדם-פונו – שפופרות מאותו סוג, של יצרנים שונים. לא כל שינוי היה לטובה, אם כי כל שינוי היה חדש.

בקיצור, תיאוריות יש למכביר. בפועל, לא תמיד ולא כל תיאוריה עומדת במבחן המציאות.
אישית אני מעדיף להאזין ולבחור על פי מה שאני שומע, במקום לקרוא תיאוריות, בפרט תיאוריות שברור לי לחלוטין שהן אינן נכונות.

שום פלאסבו בעולם, לא עובד בכל המקרים: ברור שכשמדובר בהבדלים משמעותיים, אפקט הפלסבו שהיצעתי לא עובד כיוון שכוחות חזקים יותר משפיעים: לא חשבתי שאם יחליפו את המערכת שלך בטייפ מונו דאבל קאסט, אתה תעדיף את האחרון רק משום שהוא חדש :) זה נכון גם לגבי הפלאסבואים הרגילים שאנחנו דנים בהם (-למשל פלאסבו המחיר או פלאסבו המותג)- הם פועלים רק כשטיב המוצר המושווה קרוב לטיב הרפרנס.

אגב, אני מעריך את דעותייך גם כשאינך מטבל אותן בביטויים לא נעימים כמו "פסיכולוגיה בגרוש".
 

Joshua_G

חבר משקיען
הודעות
3,721
מעורבות
4
נקודות
0
כל אחד יכול להציע איזה אפקט שהוא רוצה. להצעות אלה אין שום תוקף – מילים ריקות.
 

שי קציר

חבר משקיען
הודעות
624
מעורבות
2
נקודות
16
כל אחד יכול להציע איזה אפקט שהוא רוצה. להצעות אלה אין שום תוקף – מילים ריקות.

אגב, אני מעריך את דעותייך גם כשאינך מטבל אותן בביטויים לא נעימים כמו "מילים ריקות".
 

למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור