רמקולים אחים לבית Quad - דגמי 11L2 ו- 12L2 במבחן

אורי וינגרט
23-10-2009 09:00

סדרת L2 של Quad מתיימרת להציג ביצועים משופרים בהשוואה לסדרה הקודמת L, אורי לקח זוג רמקולים מדפיים ובחן אותם במגוון סגנונות וביצועים מוזיקליים. ביקורת.


הקדמה

QUAD היא אחת מחברות האלקטרוניקה לסטריאו הוותיקות בענף. החברה ממוקמת באי הבריטי וגיל חלק ממוצריה זהה לגילה של מדינתנו הצעירה.
החברה החלה בייצור מגברי מנורות כבר בשנת 1948 ולאחר מספר שנים החלה גם לייצר רמקולים, תוך שהיא מתמחה ברמקולים אלקטרוסטטים.
רבים מכירים את החברה בגלל הרמקול האגדי ה ESL-57  אשר היה רמקול פול ריינג' אלקטרוסטטי הראשון שיוצר.

שני דגמי הרמקולים אותם אסקור בכתבה שייכים לסדרת ה- 2L בקו ה- Performance אשר מתמקד במוצרים אשר מתיימרים לספק תמורה גבוהה לכסף והכרות ראשונה לאודיופיל המתחיל עם קמצוץ מעולם ההי אנד.

Quad 11L2 ו- Quad 12L2

שני הדגמים הנסקרים מהווים למעשה חידוש של רמקולים מדגמים קודמים. ה-11 וה-12 הינם רמקולים מדפיים, כאשר דגם ה- 11 מתהדר בוופר 5 אינץ' מסוג קוולר ואחיו הגדול כולל וופר גדול יותר - 6.5 אינץ', גם הוא מסוג קוולר.
שניהם חולקים טוויטר זהה של 1" מסוג SOFT DOME.
בנוסף לשניהם קיימים עדיין דגמי ה-21 וה- 22 הרצפתיים וכמו כן נוסף אח קטן - רמקול מדפי למשפחה מדגם 9L2.
הסדרה כולה כוללת גם סאב וופר וגם רמקול סנטר למי שרוצה להשתמש בה בתצורת קולנוע ביתי לאפקט סראונד.

יחידות חדשות
QUAD סדרת L2 החדשה כוללת יחידות שונות, אך במיקום דומה בתיבה. מבחינת מבנה הרמקולים, המראה החיצוני זהה כמעט לחלוטין, עדיין ישנו המעמד המוכר מתחת לרמקולים, כמו גם שני פירים מאחור.

במבנה הרמקול החדש, מסגרות הטוויטר והוופר נוגעות זה בזה במעטפת שלהם, הטוויטר קיבל "בית" חדש וסלילים חדשים מאלומיניום. כמו כן יחידת הוופר שופרה וגם היא כוללת סלילים מסוג אלומיניום.
החברה טוענת לשיפור בדיסטורשן בתחום תדרי המיד-בס, ענין שמי ששמע את הדגם הקודם לא יכל להתעלם ממנו.
המחברים מאחור בתצורת הינם Bi-Wire, הם גדולים מאוד, מצופי זהב, נוחים ואיכותיים. בתקופת המבחן, חיבור וניתוק כבלי הרמקולים התברר כפעולה קלה לביצוע.

לפי פרסומי החברה נעשתה עבודת שיפור גם בתהליך בנית הרמקול עצמו, אך דבר זה אינו אפשרי לראיה מבחוץ.

מיקום
את הרמקולים בחרתי למקם (לאחר ניסיונות שונים) במרחק ישיבה של כ- 2 מטר ומרחק של כ- 140 ס"מ בין טוויטר לטוויטר (שנמצא בגובה האוזניים).
כמו כן הורחקו רמקולי המבחן עפ"י הוראות היצרן כ- 20 ס"מ מהקיר, דבר שללא ספק תרם לתוספת בס בשני הדגמים.

האזנה

הערה כללית: בכל ההאזנות ההתיחסות היא קודם ל 11L2 ולאחריו לדגם ה- 12L2


Diana Krall –When I Look In Your Eyes - I've Got You Under My Skin

האלבום נכנס למערכת, זהו האלבום שאני הכי אוהב של הגברת קרל. הוא אלבומה הראשון שהקליטה בחברת VERVE, מה שכבר מבטיח לנו איכות הקלטה טובה. היצירה עצמה נפתחת בנגינת פסנתר רכה וגבוהה, הטוויטר לא צורח, אך יש לו אופי פתוח וחם, לאט לאט נכנסים מאחור כלי המיתר ומצד שמאל גיטרה.
אני מחכה לקולה של דיאנה, הכלים מסתדרים להם, אבל אני חש בדבר מעניין, הכלים לא מתרכזים באמצע הבמה, הרמקולים נעלמים בצורה מיידית ונפתחת במה מדהימה.
החדר בו הבחינה מתקיימת אינו גדול, הוא במידות של 3.20 על 2.70 מטרים ומלא "כל טוב". אבל ההרגשה הפתאומית היא של הופעה, הרמקול הקטן הזה מוכיח שרמקול קטן יכול להשמע ענק: הוא לא נלחץ, מבצע מה שהוא יודע, נכון, חסר קצת בחלק הנמוך, עדיין מדובר ביחידת וופר של 5".
המיד יפה, מאוזן, הוא לא ברמתם של רמקולים במחיר של 5 ספרות, אבל צלילו חסר דיסטורשן ואין הרגשה שיש התאמצות לרדת "למטה" על חשבון תדרים אחרים.

QUAD 11L1
Quad 11L2

בדגם 12 L2 הסיפור כבר אחר. כאשר קולה של דיאנה נכנס לפעולה הרמקול מראה שיש לו "ביצים". הבס נמוך, יפה, מהודק. אין פה הרגשת אפקט סאב וופר, אלא הרגשה של וופר טוב, בריא.
הסאונד מתגלה ככזה עם נפח מתאים, וה- Quad 12 L2 מתחיל להזכיר רמקול אנגלי אמיתי, עם מיד יפה, בס עמוק ונעים וטוויטר שלא צועק (אבל גם לא שמיימי). הרמקול מאוזן מאוד, לא בורח לשום מקום והוא מאוד מנומס.
בפרמטרים של Sound stage, דגם זה אינו חורג מגבולות הגזרה שלו, ממקם את הכלים בצורה נהדרת ופותח במה יפה, אך לא ענקית.
גם זוג הרמקולים הזה נעלם מהר בחדר וחווית ההאזנה פה שונה לגמרי מדגם ה- L2 11.
מעניין, מדובר כאן בשני רמקולים אחים, אבל שנשמעים לפחות לכותב שונים לגמרי.

Pink Floyd – Dark Side of The Moon (30th anniversary edition) –The Great Gig In The Sky

היצירה הידועה המלווה בזמרת, מתחילה בנגינת פסנתר חרישית, עם סינטיסייזר ודיבור ברקע שנשמע גדול וברור, התיפוף הקל על המצילות מגיע הפעם מכל מקום, והזמרת מתפרצת עלינו, פה מתחילות כמה בעיות קלות של הרמקול, הזמרת הזו צועקת ואני מרגיש טיפה קופסתיות. אין מה לעשות, וופר קטן, תיבה קטנה.
המוזיקה נרגעת, הזמרת ממלאת את החדר בכל אזור ואזור, הרמקול כבר מזמן נעלם, הכלים, הלחישות, כל מה שפינק פלויד שמו בפנים נשמע בפירוט נהדר.
הרמקול הזה מפורט מאוד, אך עדיין לוקה בתחום התדר הנמוך.

ה-12 L2  לעומת אחיו הקטן מתגלה פה כרמקול בעל מאפיינים מוניטוריים: הוא מפורט, מלא, לא צובע שום עניין, הבמה לא מטורפת לצדדים אך ממורכזת לגמרי, הכלים נשמעים מעולה, הבס הדוק, הפרטים וקול הזמרת נשמעים נהדר, אין חניקה, אין קופסתיות.
לדעתי ככל שהסטנד עליו יעמוד הרמקול במוזיקה כזו שמשנה עוצמות ומתפרצת יהיה איכותי יותר, כך ייטב לו.
הרמקול נעים לאוזן, ממש מנומס, כאילו לשם כיוונו הפינק פלויד בקטע הזה.
אם זו המוזיקה שלכם, דגם ה- 12 הוא המומלץ.

QUAD 11L1


Stevie Wonder- Songs in the Key of Life- sir duke

הקצב והנשמה של סטיבי וונדר הצעיר נכנסים למערכת, ותוף הרגל והחצוצרה נכנסים לפעולה. פה מפתיע הרמקול הקטן ומשחרר את המוזיקה בצורה קצבית נהדרת.

QUAD 12L1
ההאמונד מאחור בוקע בצורה ברורה, באופן שלא שמעתי כבר הרבה זמן, והנה הרגל מתחילה לזוז. אין מה לעשות - זה אחד השירים ה"גרוביים" ביותר שיש.
האם יוכל לו דגם ה- 11L2? בהחלט.
הסאונד ממלא שוב את החדר, הפרדת הצלילים נהדרת, ללא ספק הפתעה.  הייתי בטוח שהוא יחנק, אבל דווקא שנות ה-70 עושות לו טוב מאוד בנשמה.
למי אינו מכיר, אספר מעט פרטים על הדיסק שמלא בשירים מוכרים. שמי שמאזין למוזיקה פופולרית ב- 30 השנה האחרונות יאמר לעצמו "היי, אבל זה בכלל שיר של...". אז זהו שלא, אלו השירים המקוריים, אשר סומפלו ללא הפסקה ע"י עשרות אם לא מאות אמנים.
ללא ספק, מדובר באחד הדיסקים הטובים, אם לא הטוב ביותר של סטיבי וונדר.

במקרה הזה, דגם ה-12L2  לעומתו דווקא נשמע לי פחות מתאים לכאן, קשה להסביר מדוע בדיוק, אולי עקב עודף בס קל, שהוציא את האיזון המושלם. מסתבר כי דווקא למוזיקת דאנס-רוק-פופ, רמקול ה-12L2  הינו פחות מתאים. כנראה ה"מוניטוריות" והנייטרליות שלו גורמים לכך.
 
מה שכן, ללא ספק, יש שיפור עצום שנעשה ביחידות הרמקול.
בגרסתו הקודמת, לטעמי, נשמע הרמקול מעט חלול לעיתים וכמו כן הוא סבל מדיסטורשן בתדרי ה- Mid Low Bass, ענין שלא קיים בדגם החדש.

CHEMICAL BROTHERS - Push the Button- Galvanize

הקטע האלקטרוני התורן נכנס למערכת, כינורות בסגנון אוריינטלי ערבי, קולות רקע, ובאס מתחילים את הטרק, לדעתי מהמוצלחים בסגנון המיינסטרים של הצמד. אמנם, ישנם קטעים חזקים יותר, אבל עדיין לא נשכח כי מדובר כאן בסקירה של רמקולים מדפיים.
הטרק הזה נבנה מרגע לרגע, מתחזק קלות, מלא באפקטים, מכונת באס שמלווה את רוב השיר נשמעת יחסית מאותגרת ברמקול הקטן, הבאס לעומתו נשמע יפה פה. כנראה ההפרדה בשיר, שלא מלחיצה את הרמקול מקבלת את ההפרדה, החלל מתמלא יפה, אמנם זהו לא סאב וופר, אבל מי שאוהב מוזיקה אלקטרונית שאינה מלאה בבאס שובר קירות, ימצא פה את מבוקשו, ביחד עם טוויטר שיודע להיות גם קצת "ערס" אבל לא כזה ששורף לנו את האוזן ומיד שמספק את כל התוכן ורמקול שנעלם וממלא חדר בכל טוב.
הטרק ממשיך בציקצוקים, קול רובוט, ועוד, כל מה שדוחפים פה עובד, לאחר כשלוש דקות, הטרק מתחיל להתמלא בצלילים נוספים ועדיין ניתן לשמוע הפרדה קיימת וטובה.
הרמקול מקבל אצלי 7.5 מ 10 על הטרק הזה, שזה לא רע בשביל כזה רמקול קטן עם פיר אחורי.

כעת, גם ה- 12L2 מגיש מועמדות "לתת בראש" והוא עושה זאת בהצלחה יתרה.
שמעתי רמקולים מדפיים שהצליחו להפיק יותר בס, אבל לעומתם, הרמקול הזה גם מכסה את האמצע. אט אט אני מגיע להבנה, כי מולי יושב אחד הרמקולים המדפיים הטובים (בתחום המחיר הזה) ששמעתי. נכון זה נשמע מוזר כי רמקול שנראה כ"כ "אנגלי" מאופק, יודע להשמע כמו באוטו ערסים אודיופילי כשהוא רוצה. ובמקרה הזה זה בהחלט טוב.
אין בומים, אלא באס, החיבור של הטוויטר והמיד נהדרים, בעיות החלילות נעלמו, אין שריקה באוזן, אלא מוזיקה שעושה נעים.
איך אומרים? It’s a bargain

QUAD 11L2 12L2

La Traviata – Verdi -  הקלטות DECCA  ADD - אקדמיה די סנטה סציליה.
Il brindisi : Libiamo ne’ lirti calici


הקטע הפותח את האופרה המפורסמת בשקט, תזמורת יפה וכלי מיתר, הרמקול הקטן נעלם ומרגיש כמו ישיבה בליל קיץ חם מול קונכיה בפארק אירופאי, קצת בהיר, אבל גדול ויפה. הטנור נכנס ב-"דיאמו דיאמו" הידוע מצד שמאל, כמו שכתבתי בקטע אחר כבר, אין מיקום מושלם שלו, כמו ברוב הקטעים, מאחור נכנסת לאחר מכן המקהלה, וממלאת את הקיר שמלפני.
זמרת הסופרן מגיעה, ובפעם הראשונה הרגשתי את מגבלות הטוויטר, בקטעים מסוימים פתאום הרגשתי באוזן "לא נעים".
יכול להיות שזו אשמת ההקלטה, או שפשוט לא האזנתי מזה זמן רב מדי את האופרה הנ"ל.

אבל,  לאחר מכן התזמורת והמקהלה נשמעים נהדר ועושים נעים. לאורך כל דו השיח של הזמרים לאחר מכן, ישנה הבנה כללית מי מדבר למי, ומאיזה צד וכאשר התזמורת וכלי ההקשה מצטרפים ובשלב מסוים שניהם שרים יחדיו, הרמקול לא נרתע, משחרר מה שיש לו, קצת חסר נמוך, קצת גבוה, אבל המיד נהדר ונשמע ברור ולא לחוץ.
יפה מאוד, אבל אסכם שזהו רמקול שיכול להתאים למי שרוצה לשמוע "יציאות כאלו" אבל לא מוכן להוציא הרבה כסף.
התמורה סה"כ טובה מאוד.

דגם ה-12L2  נותן לנו פן אחר, עם פחות מיד מודגש, אבל באיזון רב יותר בנמוכים. הטוויטר הינו אותו טוויטר והעקצוצים הקלים שהרגשתי מופיעים גם פה.
ללא ספק, הרמקול מתאים יותר למוזיקה מלאה בכלים, כיוון שהוא מכסה את התחומים הרבים טוב יותר.
הוא לא מפשל פה במיד, אך מצד שני, זו איננה מהיצירות המאתגרות ביותר שקיימות.
הרמקול מצטייר כמהיר בצורה מספקת ונותן את התחושה כי בחברת קוואד החליטו לתכנן אותו לפי הדרך בה אוהבים לשמוע מוזיקה ומבחינתם או שתאזינו לזה, או שתקנו רמקול אחר.

QUAD 11L2 12L2

Dreyfus Night In Paris
The King Is Gone


מכת תוף ורשרוש הסנר, תופים ולחישות, קטע הג'אז המופלא בהופעה חיה של חמשת הגאונים שוב נכנס למערכת. בקטע הזה השתמשתי גם לבדיקת הרמקולים הרצפתיים שביקרו אצלי לפני מספר שבועות, ה- MEZZO6.
האם הרמקול הקטן יעמוד במשימה?
ובכן, על אף שדאגתי כי הטוויטר ירגיש מוגבל מדיי, בעיקר עקב היותו SOFT DOME, הוא מבצע את המלאכה נאמנה, הבמה שוב גדולה ויפה, הרמקול בקטעי הקלרינט מפציע קלות במקום להעלם ושוב חוזר אותו עקצוץ קל כאשר האוקטבות עולות מעלה מעלה.
הפרדת הכלים קיימת בצורה מעולה, ויש נפח. אין קופסתיות, הפסנתר נכנס ונשמע מדויק, הקהל מתווסף ונגיעות התופים מתווספות.
הרמקול הקטן מצביע ללא ספק "זו מוזיקה בשבילי" ומדגים ביצוע מפתיע לקונטרבס שנשמע יפה ומהודק יחסית,
הרמקול עובד יפה גם בקטעים הדרשניים יותר, ונותן חוויה נהדרת של הופעה חיה.

האח 12L2 לשם שינוי לא נותן כאן ערך מוסף בהקלטה הזו, עקב היותה קלילה ומופרדת יחסית מבחינת כלים.
צלילים מאוד נמוכים שמופיעים נשמעים טוב יותר אך זה עקב הפיזיקה הפשוטה של וופר גדול יותר.
קטעי תוף הרגל נותנים "טאח טאח" יפה וטוב, נהניתי מהם והרגשתי שאפילו סאב וופר לא היה עושה זאת יפה  יותר באותם רגעים.

סיכום

אז מה היה לנו כאן?

שני אחים, מאותה משפחה, אותם הורים, נצר לאותה שושלת רמקולים, השמות דומים, המראה דומה עד זהה.
אבל, ופה האבל הגדול, לדעתי האישית לאחר כשבוע שבילו אצלי הרמקולים, מדובר בשני רמקולים שונים במידה מובחנת מאוד.

האחד, ה-QUAD11L2  הוא רמקול מענג למחירו, הוא מצטיין בבמה עצומה, ומיד מעולה.
המוזיקה שהוא יעדיף היא מוזיקת דאנס קלילה וטובה, ג'אז לא כבד מדיי, אופרות וקלאסי שקטים, וזמרים וזמרות.
התחום הכבד, כבד מדיי הרמקול מתאמץ כיוון שהוא לא נועד לכך.
אוסיף ואומר שלחדרים קטנים, עד אזור ה 10-12 מ"ר בתנאים שמאפשרים להניחו במרחק 20 ס"מ מהקיר, על סטנדים טובים הוא יתגלה כרמקול טוב מאוד בתחום מחירו.
איכות הקול, הבניה, והמראה (למרות שכאן מדובר גם בטעם אישי), הרושם שנוצר במהלך הבדיקה הוא של מוצר שהושקעו בו זמן, מחשבה,  והוא לא נוצר רק לשמש כתוספת לשם סגירת מערכת סראונד לליין מסוים.

ה-QUAD12L2  לעומתו הוא רמקול שלם יותר. הוא לא מייצר במה עצומה כמו אחיו הקטן אך הוא וורסטילי לגמרי.
הוא מכסה תחום מאוד גדול של תדרים ויודע לנגן מוזיקה.
לעומת אחיו הקטן שהוא ניטרלי יותר, ה12 הוא רמקול עם אופי משלו. מסוג הרמקולים שנעשו ע"י יצרן שיש לו אמירה לאיך לדעתו צריכה להשמע מוזיקה.
התמורה למחיר, לדעתי, היא מעולה ובצירוף של מגבר טוב, סטנד טוב וחדר ישראלי ממוצע, עם הצבה במרחק מסוים מהקיר, הרמקול יעניק ביצוע טוב יותר בהשוואה מול רמקולים רצפתיים במחירו הקיימים בשוק.
הרמקול בעל נפח טוב, בנוי היטב ומתאים לכמעט כל סוגי המוזיקה.

אני ממליץ בחום לא להניח את הרמקולים במרחק גדול מדיי אחד מן השני, ולתת להם מקום לנשימה מהקיר.
לגבי ישיבה מהם, אפשר לשבת במרחק גדול מאשר המרחק בין הרמקולים עצמם.

האם הרמקולים עמדו בטענות החברה, ובכן, כן. ישנו שיפור מהזוגות הקודמים, והרמקולים לא סובלים מהבעיות אותם מנו QUAD בעצמם.

אני מקווה שהסקירה הכפולה לא בלבלה איש, אך היה לי חשוב להשוות בינהם ולעמוד על ההבדלים בין שני רמקולים דומים, במחירים לא שונים בהרבה, ולראות כיצד יתמודד כל אחד מהם באותו סוג מוזיקה ותנאי האזנה.

מחירים מומלצים לצרכן:

Quad 11L2 – מחיר 3,750 ₪

Quad 12L2 – מחיר 4,750 ₪

אחריות: 5 שנים

יבואן: SG אלקטרוניקה

ציוד הבדיקה
מגבר- Arcam Diva A85
מקור – CDP Pioneer PD-M425
כבילת רמקולים VDH Clearwater
כבילת CD – Rockford Fosgate

נתונים טכניים

QUAD 12L2
2way
יחידת וופר: "6.5 עשוי קוולר
דום טוויטר: "1
הספק: 200Watt-30Watt
התנגדות בכניסה: 6 אוהם
נצילות:88dB
תחום הענות תדר: 45Hz-28KHz
32kHz :HF Limit
2.2kHz :Crossover
רוחב: 20.5 ס"מ
גובה: 33.0 ס"מ
עומק: 25.3 ס"מ
צבע: רוזווד/שחור/שרי

QUAD11L2
2way
יחידת וופר: "5 עשוי קוולר
דום טוויטר: "1
הספק: 150Watt
התנגדות בכניסה: 6 אוהם
נצילות: 86dB
תחום הענות תדר: 45Hz-28KHz
32kHz: HF Limit
2.2kHz :Crossover
רוחב: 19.0 ס"מ
גובה: 31.0 ס"מ
עומק: 24.3 ס"מ
צבע: שחור/שרי
מעבר לתגובות בפורום