חומה בצורה – מדוע לא נפרצה הקונסולה של סוני: PS3

אביחי אפוטה
21-09-2009 07:00

מאז הושקה באופן רשמי קונסולת הדור הבא של Sony, ה- PlayStation 3, עמדה שאלה אחת בולטת באויר: מתי תיפרץ ה- PS3? אבל זה לא ממש הצליח, מדוע?


ניסיון שחזור העבר

עוד מחודש נובמבר 2006, מועד השקת הקונסולה, קיוו וחשבו לעצמם חלק מרוכשי פלייסטיישן 3: "מתי נוכל לעשות בה כרצוננו כפי שעשינו עם קונסולת הדור הקודם PlayStation 2? כי מי רוצה לשלם 400-500 ₪ על כל משחק חדש, וזה עוד מבלי להחשיב את עלות הקונסולה עצמה ואביזרים נלווים כמו שלטים נוספים, חיווט מתאים וכד'".

והנה אנחנו, כמעט 3 שנים אחרי, ניצבים אל מול מערך ההגנה של הקונסולה כשהוא חבוט, מדמם אבל יציב ואיתן שממשיך להצעיד את הקונסולה של סוני ששינתה את עולם המשחקים.


PSP נפרץ
הכול התחיל דווקא בקונסולה הניידת של Sony, ה- PSP, שהושקה לראשונה בסין בסוף 2004. אחרי האמולטרים הרבים שפתחו לרווחה את ה- PlayStation 1 ותעשיית ה- "צ'יפים" הענפה שהפכה לחלק בלתי נפרד כמעט מכל קונסולת PlayStation 2, הוצגה הגרסא הניידת של המותג, Play Station Portable, עם מערכת הפעלה ייחודית וחדשה -  ה- XMB (Xross Media Bar). אפילו ההאקרים הראשונים של ה- PSP היו די מופתעים כאשר הצליחו לפרוץ את מערכת ההפעלה של ה- PSP כל-כך מהר (פחות משנה) וזה למעשה קרה מכיוון שלא הייתה מערכת הגנה מיוחדת שתמנע מבעדם לעשות זאת.

סוני, מבחינתה טעתה לחשוב שפיתוח פורמט דיסקים ייחודי עבור הקונסולה, ה- UMD, יהיה מספיק בכדי למנוע תעשיית צריבה של עותקים לא חוקיים לקונסולה. המכה ההפוכה הגיעה לגמרי מכיוון לא צפוי – מנגנון ה- DRM (Digital Rights Management) בקושחת המכשיר נפרץ וכך יכלו האקרים להריץ על מערכת ההפעלה תוכנות צד שלישי. העיקריות שבהן זכו לשם 'הומברו' (Hombrew) ובאמצעותן יכלו בקלות להפעיל משחקים מתוך כרטיס הזיכרון של המכשיר – משמע, אין צורך לרכוש משחקים אלא רק להוריד אותם בפורמט מסוים (ISO, CSO, DAX וכד'), להעתיק לכרטיס הזיכרון ופשוט להפעיל.

כך יצא שמערכת הפעלה מתוחכמת ומשוכללת יותר יצרה פריצה חכמה ויעילה לא פחות. עם הזמן Sony ניסו להשיב מלחמה על-יד עדכוני גרסא לקושחת המכשיר לעיתים תכופות, אך ברגע שההאקרים היו כבר בפנים וידעו כיצד כל המערכת עובדת, עברו ימים בודדים או מקסימום שבועות עד שכל גרסא נפרצה מחדש.


PSP


סיורים על הגדר

אז מה הקשר ל- PlayStation 3 ? כאשר Sony הכריזה לראשונה על קונסולת הדור הבא שלה בתערוכת E3 אי שם ב- 2005, אותם קבוצות האקרים של ה- PSP, כשהבולט שבהם היה Dark Alex, היו בטוחים שבגלל שגם ב- PlayStation 3 נעשה שימוש באותה מערכת הפעלה (ה- XMB) פריצה של הקונסולה יהיה דבר בלתי נמנע וזו רק שאלה של זמן. מסתבר שהרבה מאוד זמן.

בשנה הראשונה מאז התחילה להימכר הקונסולה הרשת גאתה וגעשה בבלוגים ואתרי מפתחים שעושים ימים כלילות בלפענח את הקופסא השחורה הזו, ובחיפושים קדחתניים אחרי חור אבטחה שיאפשר בעצם את אותה פריצה שהכרנו מה- PSP. לכן, במשך תקופה מאוד ארוכה לא חיפשו בכלל בכיוון הפריצה החומרתית ("צ'יפים" למיניהם) וכולם ציפו לתוכנת צד-שלישי שתאפשר הרצה של משחקים מתוך הכונן הקשיח של המכשיר, בדומה למה שהיה עם ה- PSP. אפשר רק לדמיין עד כמה קשה הייתה האכזבה שלהם.

אז איך נפרצו קונסולות כמו ה- XBOX של Microsoft וה- WII של Nintendo? קודם כל שתי הקונסולות "המתחרות" של ה- PlayStation 3 הינן מבוססות כונן DVD, ואילו זו של Sony עובדת עם כונן בטכנולוגיית Blu-ray. משמעות הדבר שבכונן DVD אפשר בתהליך פשוט של Debug למנוע ממנו לחפש אחר ההגנות שנמצאות על תקליטורים מקוריים, וכך לעשות שימוש במדיות צרובות. בטכנולוגיית Blu-ray הדבר לא פשוט כל כך, בטח כשמדובר על ה- PlayStation 3.

אחד הדברים שהפכו את הקונסולה של Sony לכל-כך עוצמתית ויחידה מסוגה בכל מה שקשור ליכולות הגראפיות שלה, הוא גם הדבר שמאוד מקשה על אותם האקרים להפעיל את המשחקים של הקונסולה -  ה- RSX: המעבד הגראפי של הקונסולה שפותח על-ידי NVIDIA. הבעיה טמונה בדרך ההתקשרות שבין כונן ה- Blu-ray לבין המאיץ הגראפי של הקונסולה, שכן ללא זיהוי מתאים וחוקי של משחק מקורי – המעבד הגראפי פשוט לא מריץ את המשחק.


SONY PS3
וזה הופך אפילו למורכב יותר כי כאן נכנסת חומת ההגנה האמיתית של Sony: ה- Hypervisor. תוכנת הגנה שכל הזמן רצה ועובדת ברקע גם כשהקונסולה נמצאת במצב Standby. סוג של תוכנת 'אנטי-וירוס' שכל הזמן סורקת את המערכת לפריצות וחורי אבטחה ופועלת בשתי חזיתות: גם מאתרת חורי אבטחה וחוסמת אותם וגם משביתה את ה- RSX (המעבד הגראפי) ברגע שמשהו כן הצליח לחדור פנימה, ככה שכל ההאקרים למיניהם נשארים בחוץ. למעשה, גם כשהאקרים הצליחו להריץ מערכות הפעלה שונות על הקונסולה כמו Linux ואפילו Windows Vista – זה לא הפתיע אף אחד, בטח לא ב- Sony. אין שום מניעה לכך, ומצד שני – זה לא עושה שום דבר מיוחד. כי בעצם כל מערכת הפעלה על ה- PlayStation צריכה את "האישור" של ה- Hypervisor בשביל להשתלב במערכת ולהתחיל לעבוד, למעט ה- OS המקורית של Sony, ה- XMB שהיא נמצאת מעל ה- Hypervisor.

עם ההשקה האחרונה של הגרסא המוקטנת ל- PlayStation 3 שראינו בשבוע האחרון, עושה רושם שהחבר'ה של Sony מנצחים מערכה אחר מערכה במלחמה הזו. עם כל עדכון גרסא לקושחת הקונסולה, ההגנות שלה הופכות להיות יותר ויותר יעילות. ישנם לא מעט פירצות 'מודינג' שונות שבכל זאת עושות כמה שינויים בקונסולה של Sony כמו לדוגמא לבצע הרשמה ל- PSN (PlayStation Network) ללא עדכוני קושחה, שינויים קוסמטיים למערכת ההפעלה וכד'. אבל זה עדיין לא מה שכל העולם מחכה לו.

סיבה לאי הצלחה

SONY PS3
באחד הבלוגים הידועים של קהילת ההאקרים של הקונסולה, אולי נמצאה התשובה לשאלה "למה עדיין לא פרצו את ה- PlayStation 3?". והיא: כי אין שיתוף פעולה בין קבוצות ההאקרים. העניין הוא שזה כבר מתחיל להפוך לקרב על יוקרה ולא צורך שימושי. מבחינת קבוצות ההאקרים, להיות אלה שיזכו לתואר "הראשונים שפרצו את ה- PlayStation 3" זה דבר הרבה יותר חשוב ומכובד מאשר המעשה עצמו. זה הפך להיות קרב על כבוד ואינטרס אישי של כל אחד מהם ובגלל זה אף אחד לא משתף מידע או שוקד עם רעהו על דרכים חדשות לפעולה. במקרה של ה- PSP, אותו Dark Alex, הפך לסוג של אליל בקהילה. ולאחר שהתחילו לצאת עדכוני גרסא עמידים יותר לקונסולה הניידת של Sony, הדבר הטבעי מבחינתו היה לשתף פעולה עם עוד 2 האקרים ידועים וכך טבעה ה- PSP בים הפיראטי.

נכון להיום אין שום פריצת דרך משמעותית. במהלך השנים האחרונות צצו בלי סוף הודעות והכרזות מצד האקרים שונים המדווחים בקול תרועה ש- "הנה הצלחנו!" ו...כלום. YouTube עמוסה בסרטונים שמראים כביכול פריצות שונות ומגוונות אבל בשורה התחתונה הכול נועד סתם לעשות רעש. ההיגיון אומר שבסופו של דבר זה יקרה. אם זה בטעות ואם זה לא – מתישהו יימצא החור. השאלה היא האם זה טוב שזה יקרה? כי מי שהיה חלק מעולם ה-PSP בשנותיו הראשונות שם לב שברגע שהוא נפרץ לחלוטין הייתה תקופת יובש רצינית בכל הנוגע לפיתוח משחקים חדשים ואיכותיים. יכול להיות שכל עוד העולם הפיראטי לא השתלט על ה- PlayStation 3, ובמיוחד מהסיבה הזו, אנחנו עדיין זוכים למשחקים איכותיים ומהנים שכן המפתחים מצליחים להרוויח את לחמם כדת וכדין.

מעבר לתגובות בפורום