מסך טלויזיה LG ";42 LH90 בטכנולוגית LED - ביקורת

ליאור קורן
18-09-2009 16:00

טלויזית ה- LED הראשונה של LG הגיעה לארץ, דגם LH90 כולל יכולת שליטה על תאורה אזורית ומנגנון יעיל של ניגודיות דינמית. האם תשפיע הטכנולוגיה החדשה על איכות השחור מול מסכי LCD אחרים? בדקנו.


הדור החדש של טלויזיות LED מתחיל "לזלוג" לארץ, לאחר שהכרנו דגמים מתוצרת החברות סוני וגם סמסונג, מצטרפת LG לחבורה עם דגם LH90.

התכונה הבולטת ביותר אותה מביאה עימה טלויזית ה- LED הראשונה של LG בישראל היא יכולת ה- Local Dimming - תאורה אזורית.

כאמור, יש כבר מספר (לא גדול) של דגמי LCD LED בארץ, הטלויזיה האחרונה, שעשתה הכי הרבה רעש היא דגם B7000 של סמסונג, אותה סקרנו באתר, זהו מסך דק (2.99 ס"מ) ומרשים למראה, בהשוואה אליו נראה ה- LH90 של LG גמלוני מעט ושמנמן (אם כי עוביו דומה לזה של מסך LCD ממוצע).

אבל, יש בין שני הדגמים הבדל טכנולוגי עיקרי, הוא נעוץ במיקומן של נורות ה- LED: בעוד בסמסונג, הן מפוזרות רק לאורך המסגרת החיצונית, ב- LG הן פרושות על כל גב המסך ומכסות את שטח הפאנל מאחור.

Local Dimming – מה זה

הבעיה הגדולה ביותר שמונעת ממסכי LCD להציג שחור מוחלט, קשורה למבנה המסך שמחייב תאורה אחורית שתאיר את הגבישים השונים בפאנל ה- LCD.

גבישי הפאנל פותחים וסוגרים את הדרך לקרני האור שמגיעים מאחור, אבל, גם כשהם נמצאים במצב "סגור", עדיין ממשיכה לעבור דרכם כמות אור מסוימת ולכן השחור לא מצליח להגיע לרמה אמיתית ומוצג למעשה אפור.

מדריך

כיצד פועל פנל מסך LCD
אחת השיטות להתמודד עם הבעיה, בה השתמשו יצרניות המסכים השונים, היתה לשלוט על עוצמת התאורה האחורית וכך, למשל, כאשר מוצגת על המסך סצינה כהה (למשל חדר חשוך), אז מוחלשת גם עוצמת התאורה ופחות אור עובר דרך פנל ה- LCD.

שיטה זו מיושמת גם במסכי ה- LED EDGE LCD של סמסונג, אבל שם, הוחלפה תאורת הפלורוסנט בנורות LED חסכוניות ומהירות יותר לתגובה.

שיטה זו מוכרת לכולם בשם המסחרי "ניגודיות דינמית".

אבל, לשיטה זו יש חיסרון מסוים: ניתן לשלוט בה רק על עוצמת התאורה של כל המסך כולו, כלומר, אם על המסך מוקרנת סצינה המשלבת חלקים בהירים וכהים, מעבד התמונה ינתח את המידע ויאלץ להחליט האם הוא יחליש את עוצמת התאורה וכך יוותר על הארה בחלקים הבהירים או להשאיר את העוצמה על כנה ובכך לפגוע בחלקי התמונה הכהים ובאיכות השחור = תמיד תיווצר פשרה.

וכאן באה לעזרה טכנולוגיית LED משולבת Local Dimming

בפעם הראשונה, ניתן לשלוט על עוצמת התאורה באופן מקומי.

דגם המסך שנסקר בכתבה זו, מחולק ל- 96 איזורי תאורה, 8 לגובה ו- 12 לרוחב, כאשר בכל איזור תאורה שכזה ישנן מספר נורות LED.

LG LCD LED TV LH90

בדוגמה הבא, ניתן לראות סיטואציה, בה מופיעים שני גופים בהירים על רקע שחור. במסך עם תאורה רגילה, היות וכל שטח המסך מואר ולא ניתן לכבות את אותה תאורה, הצבע השחור מוצג למעשה כאפור כהה.

כיצד תתפקד ה- LH90 במקרה זה?

LG LCD LED TV LH90


צילמנו את התמונה, בעזרת מצלמה רגישה לאור, לאחר הצילום, בעזרת עיבוד תמונה מתוחכם, הצלחנו למצוא את ההבדלים בפליטת האור בין האיזורים השונים בתמונה.
מסתבר כי ברובו של השטח השחור, כובתה התאורה לחלוטין, מה שהביא לשחור אמיתי. בחלקים בהם הוצגו מידע בהיר יותר, ניתן להבחין כי "קוביות תאורת ה-LED" מאחורי הקלעים הופעלו.

למען האמת, בצפיה ממרחק של 3 מטרים, קשה היה להבחין בעין בעובדה כי הקטע מאחורי האותיות למשל, מואר יותר (בהשוואה לחלקים החשוכים) ונזדקק לשם כך למכשיר רגיש לאור.

LG LCD LED TV LH90

שאלת השאלות: האם מדובר בשחור אבסולוטי?

התשובה תלוית סיטואציה:
כמו בדוגמה שהוצגה למעלה, כאשר רוב המסך מציג שחור, מלבד קטע קטן, רוב שטח התאורה יהיה מכובה, מה שאכן מביא לשחור "מוחלט", אבל, כאשר מוצגת תמונה "מלאה" עם חלקים שחורים, מסתבר כי אז לא נכבית התאורה לגמרי. למשל כאשר מוצג סרט בפורמט רחב יותר מ- 16:9, למשל 2.40:1, השוליים השחורים שיוצגו בחלק העליון והתחתון, לא יהיו שחורים לגמרי, משום שהתאורה מאחוריהם אינה כבויה לגמרי (אבל, יוצגו עדיין בגוון כהה מאוד ומכובד ביחס למכי LCD רבים אחרים).

זריזות
יתרון נוסף של תאורת ה- LED על פני תאורת פלורוסנט רגילה, הוא במהירות הדלקה וכיבוי שלה, כאשר מוחשך המסך לרגע, התאורה כבה ואח"כ נדלקת שוב כשחוזרת התמונה, קשה להבחין במעברי התאורה, זאת בניגוד למסכי LCD רגילים, שם אפקט שינוי התאורה בולט לעין ולפעמים אף מפריע לחווית הצפיה.

שידורי HD

אז אולי השחור בתמונה מלאה עדיין אינו אבסולוטי, אבל הוא עמוק והתמונה חפה מבעיות רבות שליוו את מסכי ה- LCD של העבר, מעברי גוונים בין כהה לבהיר, מוצגים באופן מרשים והטווח הדינמי של התמונה מוגדל באופן ניכר ומאפשר להציג סצינות מורכבות באופן מכבוד, כמו בדוגמה שלפנינו מהסרט האביר האפל מסדרת באטמן, בה מוצג אור שמגיע מן החלנות בכפיפה אחת עם צל על הרצפה וחלקים חשוכים נוספים.

LG LCD LED TV LH90

בסצינה אחרת מהסרט, בה ישובים הארוי בנט ורייצ'ל, כל אחד קשור במקום אחר וממתין לגורל האכזר שמצפה לו, מודגם מעבר מהיר בין סצינה מוארת לחשוכה: הארווי יושב במחסן מואר יחסית ורייצ'ל נמצאת במקום חשוך כמעט לגמרי.
זהו אתגר לא פשוט למנגנון התאורה של המסך וה- LG מציגה כאן תגובה מהירה, עם התגברות זריזה של עוצמת התאורה במעבר להארוי והחלשה שלה עם חזרה לרייצ'ל. לעין רגילה, כאשר להבחין בפעולתו של המנגנון והדבר מוסיף בהחלט לחיזוק חווית הצפיה.

צבעים

בעיה אחרת, שמלווה עדיין חלק מ- טלויזיות LCD, היא "האדמת יתר" יש פרצופים. במקרים רבים, אנו מוצאים כי הצבע האדום דומיננטי מדי ומציג עור אנשוי בגוון לא טבעי.
כאן נתקלנו בתופעה הפוכה, כאשר הגוון האדום היה חלש למדי, אולי אף יותר מדי, כאשר גרם לחלק מהפרצופים להראות חוורים למדי.

באופן כללי, אופי הצבעים ב- 42" LH90 נראה טבעי יותר בהשוואה לשאר דגמי LG שבחנתי בעבר, הם לא תמיד יוצרים את תחושת ה- WOW, אבל כשמתרגלים להצגת הצבע, נהנים מהתמונה הטבעית.

בתפריט ה- EXPERT של המסך, מאפשרת LG לכייל שישה צבעי יסוד, כל אחד בנפרד (בהירות, ניגודיות וכו' של כל צבע), זו פונקציה שהתרגלנו לראות במסכי טושיבה והכנסתה ל- LG היא ברוכה, אם כי רק מקצוענים יוכלו לנצל אותה באמת, עם ציוד מדידה וכיול מתאים.

LG LCD LED TV LH90

מראה מבריק
בוידאו באיכות HD, מציגה ה- LG LH90 איכות תצוגה מרשימה מאוד, חלק מהתכנים מקבלים מראה מבריק וחד (למרות שציפו המסך הוא מט ולא מבריק), עם פירוט מצויין ועזרה חיונית ויעילה ממנגנון הניגודיות שחושף פרטים גם בשחור, מבלי לוותר על עומק.

LG LCD LED TV LH90


יכולת המסך להציג פרטים היא מרשימה מאוד, כמו הדוגמה הבא שמראה חצר בעיר וונציה. התוצר אותו מציגה ה- LG הינו חד וברור, ללא מריחות נראות לעין.

LG LCD LED TV LH90


סצינות מעורבות, הכוללות אור חזק וגם שחור (צבע המכונית) מוצגות באופן נאמן, המכונית בורקת ונוצצת ושאר הצבעים בתמונה (כחול המים, ירוק הצמחים) מוצגים בצע טבעי ולא מוגזם.

LG LCD LED TV LH90


גם סצינה מ- "גיבורים" חושפת את החדות והפירוט למה מסוגלת ה- LH90.

LG LCD LED TV LH90

תפריטים

תפריטי מסך ה- LED של LG מאפשרים יכולות כיול רבות ומגוונות, החל מהפרמטרים הבסיסיים (בהירות וניגודיות), דרך שליטה על גאמה, עוצמת תאורה אחורית, מנגנון חיסכון באנרגיה והחלקת רעש בתמונה ועד לכיול צבע מתקדם, אותו הזכרנו מקודם.

LG LCD LED TV LH90


ניתן לראות בפינה שמאלית תחתונה את האפשרות לכבות או להדליק את אופציית ה- LED Local Dimming החשובה כל כך במסך.

החלקת תנועה 200Hz
דגם זה כולל מנגנון משופר בהשוואה ל- 100Hz שנמצא בדגמים פשוטים יותר.
מנגנון 200Hz מוסיף פריימים נוספים בין כל שתי תמונות ביניים, אך למען האמת, קשה היה להבחין בשיפור ברור על פני מנגנון ה- 100Hz ובעיות כגון תופעת ה"הילה" שמופיעה לפעמים סביב גופים הנעים במהירות על המסך לא נעלמה.

זויות הצפיה
אם זזים מנקודת הישיבה בזוית ישרה מול הטלויזיה, מהצדדים, ניתן לראות תוספת בהירות מסויימת שפוגמת בשחור, זה לא משהו רציני וגם שאר הצבעים אינם נפגעים, אבל זה מוריד מתחושת השחור המרשימה כאן ומותיר את חווית הצפיה המלאה בעיקר לאלו שיושבים בקו ישר מול הטלויזיה.

אין זליגת אור
מסכי LCD רבים, מגיעים עם בעיית זליגת אור מפינות המסך, בדגם הזה, זליגת האור הינה מצומצמת עד לרמה של אי נראות, זאת בזכות הטמעת טכנולוגיית ה- LED וגם בשל מנגנון ה- Local Dimming שפועל ברגע שמוצג קטע שחור: התאורה נכבית או נחלשת באותו איזור וכך אין אור שעלולה לזלוג לפנים.

שידורי טלויזיה רגילים - SD

ה- LG LH90 מתפקדת בתחום זה באופן סביר, התמונה מפורטת, אם כי רכה מעט, לעיתים ניתן להבחין בקוי מתאר בולטים מדי בגבולות של גופים כהים על רקע בהיר, אבל בסה"כ, התוצאה סבירה, עם DEINTERLACING שפועל לרוב באופן מוצלח.

LG LCD LED TV LH90


למרבה הצער, LG ויתרה משום מה על מצב מתיחה חכמה בשידורי 4:3, ניתן לבחור או במתיחה רגילה של 16:9 או במצב Cinema Zoom 1 שאמנם מבצע רק זום רגיל (מגדול את התמונה, ללא מתיחה חכמה), אבל מאפשר לשלוט על גודל הזום ולהתאים אותו לטעמנו.

LG LCD LED TV LH90

עיצוב

משום מה, דווקא בדגם זה, בחרה LG להיות צנועה וסולידית (להבדיל, למשל מדגם ה- Scarlet שהגיע עם עיצוב מוחצן בהרבה).

קצה מסגרת המסך הינו שקוף למחצה, עם רגל ובסיס עגול, ה"גימיק" היחיד מתמקד בנורת ההפעלה שמגיעה במראה שונה מהרגיל (בליטה שקופה) ומחליפה צבעים בזמן הדלקת המסך.

העובי לא מתחרה בזה של סדרת B7000 של סמסונג והוא דומה לזה של מסך LCD ממוצע.

 

LG LCD LED TV LH90

שלט רחוק
השלט נוח למדי לתפעול, הוא כולל תאורה אחורית כתומה ללחצנים שמהווה יתרון גדול מאוד בעת תפעול בחושך, הלחצנים מגיעים בצבעים שונים ומקלים על ההתמצאות, בחלקו העליון נמצא לחצני קיצור דרך לפונקציות כמו מצב חיסכון באנרגיה, הדלקת תאורת לחצנים, מעבר בין מצבי תמונה שונים ועוד.
לחצן ה-Q.MENU מעלה תפריט מקוצר לפונקציות עיקריות.

LG LCD LED TV LH90

 חיבורים

LG LCD LED TV LH90חיבורי המכשיר כוללים שלוש כניוסת HDMI (שתיים מאחור ואחת בצד), שתי כניסות קומפוננט, חיבור USB ושאר הכניסות המקובלות, מלבד סקארט ו- S-Video שבולטות בחסרונן.
כלומר, בעל ממיר רגיל של YES או הוט, יאלץ לחבר בחיבור קומפוזיט הנחות, או להוסיף מספר מאות שקלים ולרכוש טרנסקודר שימיר את אות ה- RGB מיציאת הסקארט של הממיר, אל כניסת קומפוננט בטלויזיה.
מי שיש ברשותו ממיר HD, יחבר אותו דרך חיבור ה- HDMI העדיף.

ניגון קבצי מדיה דרך USB

LG היתה הראשונה להטמיע יכולת ניגון קבצי וידאו DivX דרך USB במסכי ה- LCD וגם פלזמה מתוצרתה.
אולם, מאז הצגת תכונה זו, יכולותיה כמעט ולא השתנו.

גם כיום, ניתן להציג תמונות, להאזין לשירים (MP3) ולצפות בסרטי DivX דרך כניסת ה- USB, הסבר נרחב יותר על יכולות אלו, ניתן לראות בסקירה על מסך ה- LG סקרלט אותו סקרנו בעבר.
לדעתנו, בהחלט הגיע הזמן, גם להטמיע תמיכה בפורמטי וידאו HD, בדיוק כפי שיצרנים אחרים מתחילים להציג יכולת זו.

בנוסף לעיל, כדאי להזכיר גם תמיכה ב- BT שמאפשרת לחבר אוזניות אלחוטיות למסך, או לנגן דרכו שירים מהטלפון הסלולרי.

סיכום

LG מציגה כאן לראשונה בישראל, מסך LED עם שליטה על תאורה אזורית, זה לא גימיק אלא יתרון אמיתי שמאפשר לשפר את הניגודיות, להרחיב את הטווח הדינמי בתמונה ולהציג צבע שחור משכנע יותר בהשוואה לדגמי LCD רבים.

מחיר הטכנולוגיה אינו זול, דגם זה יקר בהשוואה למסכי 42" אחרים, הוא אינו "סקסי" כמו מסכי ה- EDGE LED המתחרים, אולם מציג יתרון בדמות שליטה מדוייקת בהרבה על נורות ה- LED השונות.

זוהי סנונית ראשונה ואנו נשמח לראות דוגמאות נוספות ממנה בעתיד.

ציון:

מחיר 14,990 ש"ח
אחריות: ח.י.

בעד: ניגודיות דינמית יעילה וסוף סוף עובדת
, עיצוב תפריטים ויכולות כיול, קישוריות BT לאוזניות אלחוטיות, שלט
נגד: זויות צפיה שפוגמות מעט בשחור בצפיה מהצד, חיבורים, אין מתיחה חכמה לשידורי 4:3

שורה תחתונה
ניגודיות דינמית היא כבר לא מילה גסה.

מפרט טכני - LG 42" 42LH90 Review

גודל מסך: 42"
יחס מסך: 16:9
רזולוציה: 1920X1080 פיקסלים
בהירות: 500cd/m²
ניגודיות דינמית: 2,000,000:1
זמן תגובה: 2.4ms
מנגנון החלקת תנועה: 200Hz
תמיכה בשידור: HDMI 60p/50p/30p/24p,Component 60/p/50p
חיבורים:AV In/2XComponenet/USB2.0/3XHDMI 1.3/HDCP Input

מידות: רוחב 106.8 ס"מ, גובה 71.6 ס"מ, עומק 9.39 ס"מ

מעבר לתגובות בפורום