נוקיה N97, האם מכשיר דגל? ביקורת

אביחי אפוטה
16-09-2009 07:05

Nokia N97 שייך לקבוצת מכשירים נדירה שמתקבלת בציפיה גדולה מאוד מצד ציבור המשתמשים, הוא הנשק של נוקיה במלחמת העל דרך אייפון ושאר סמרטפונים. אביחי אפוטה בדק.


מכשיר הדגל של ענקית הסלולר הפינית הגיע כשהוא מתקבל בציפיה רבה. לאור העובדה שהמניות של ה- iPhone של 'אפל' נמצאות במגמת עליה מתמדת בקרב הצרכנים, במשך חודשים שקדמו להשקת ה- N97 ההנחה הייתה שאנחנו הולכים לחזות במלחמת עולם של 2 ענקיות. כמה חבל היה לראות דגל לבן מתנוסס בכניעה לאחר ששלפנו אותו מן הקופסא.

נתחיל דווקא בעובדה מאוד פשוטה: Nokia היא יצרנית מכשירי הסלולר המובילה בעולם. אין על כך שום ערעור. וככזו, הציפיות ממכשיר הדגל שלה, ה- N97 שהושק לא מזמן, היו באמת עצומות. יש לא מעט אנשים בתחום שממש רצו שהמכשיר החדש יהיה הצלחה מסחררת ולא בגלל שהם חסידי Nokia מושבעים, אלא רק בשביל לראות את ה- iPhone של "אימפריית הרשע" Apple חוטף מכה הגונה.

בנימה אישית, חיכיתי לא מעט ליום שבו אניח את ידיי על ה- N97 (יעיד על כך העורך שלי ששיגעתי אותו כמעט כל יום מאז הושק...). ובתור בעליו של  iPhone 3G מאוד התרגשתי מהמחשבה שעם כמה שאני מרוצה מהמכשיר שיש לי, ובאמת שעבורי אין תחליף לו, יכול להיות שה- N97 יהיה אפילו טוב יותר. כי אין לי שום סנטימנט או מחויבות כזו או אחרת ל- Apple, וזה המוצר היחידי שאי פעם החזקתי כרכוש אישי מהמותג הזה. ולכן, כבר התחלתי לתכנן איך אני מוכר את ה- iPhone ורוכש לי את ה- Nokia החדש. לא תופתעו לשמוע שהשדרוג הבא שלי יהיה תוספת של S קטנה.

Nokia N97


להסתכל על הקנקן זה מספיק

ה- Nokia N97 הוא סמארטפון בעל מסך גדול (3.5 אינצ'). גובהו 11.7 סנטימטרים, רוחבו 5.5 סנטימטרים, עוביו 1.5 סנטימטר והוא שוקל 150 גרם (כולל הסוללה). עוד לפני שחושפים את המקלדת, התחושה של המכשיר ביד היא לא מהנוחות ביותר שיצא לי לבחון. המכשיר ארוך וצר והתחושה היא שהוא מעט כבד אך לא ממש יציב ביד. בחזית המכשיר נמצאים מקשי הניתוק/חיוג בממשק נגיעה. לצידם נמצא כפתור התפריטים שבאופן לא ברור, בחרו ב- Nokia למקם אותו גם במיקום מוזר וגם בזווית הזויה וממש לא אסתטית למראה שלו. בחלק העליון ישנה המצלמה הקדמית (לשיחות ווידיאו) וחישניי התאורה של המסך. מצד ימין של המכשיר נמצאים מקשי עוצמת השמע ולחצן המצלמה ומצד שמאל שקע ה- USB ועוד כפתור הזוי: מקש קפיצי בולט שמטרתו הינה להעיר או להרדים את המכשיר.

כששולפים את המקלדת החבויה מתחת למסך – זה לא נהיה יותר טוב. באופן מפתיע, המכאניקה של גלישת המסך כלפי מעלה מרגישה מאוד חזקה ומסיבית בלי התחושה שזה עומד להתפרק למרות שזה נראה מאוד עדין וצריך להפעיל קצת כוח בשביל לדחוף את המסך. המקלדת עצמה (QWERTY) בעייתית ולא נוחה, לטעמי. למרות שהמקשים יחסית גדולים ורחבים – העובדה שהם מחולקים ל- 3 שורות ארוכות, מאוד מטרידה מכיוון שהפיזור של המקשים גדול מדי, ועל-פני שטח רחב מדי וזה מאוד מקשה על התמצאות. וזה לא עניין של הרגל – זה פשוט לא נוח. אם המסך היה מתרחק עוד סנטימטר אחד אחורה ושם היו מכניסים עוד שורת מקשים – אז זה היה יכול להיות מושלם. כנ"ל גם בבקר הניווט שנמצא מצד שמאל של המקלדת: מקש אמצע ענקי ואילו מקשי ניווט ממש קטנים.

אחת ההתכונות בהן מצטיינת Nokia נמצאת בגב המכשיר: זוהי מצלמת 5 מגה פיקסל עם עדשת Carl Zeiss מהטובות שקיימות במכשירי סלולאר. היא משולבת פלאש חזק (LED כפול), אוטו-פוקוס שעובד מצוין, ובכלל ממשק ההפעלה שלה נוח ומגיב מאוד מהר.

Nokia N97


מערכת ההפעלה

כאמור, ה- N97 הוא מכשיר מבוסס מסך נגיעה שעובד על מערכת ההפעלה המוכרת של Nokia, סימביאן S60 מהדורה חמישית, גרסא 9.4. הסימביאן עד כה הייתה מערכת הפעלה חכמה ומשוכללת מאוד אך סבלה לעיתים מבעיות של איטיות או תקיעות. ב- N97 היא עובדת טוב מאוד, מגיבה יחסית מהר ומאוד קלה לניווט. איפה הבעיה? דווקא איפה שלא הייתה אמורה להיות בעיה – בממשק המגע. אם אי פעם נגעתם אפילו לחצי דקה במסך של ה- iPhone הייתם מבינים איך מסך מגע אמור לעבוד. כנראה שבפינלנד בונים מכשירים סלולאריים עם כפפות של חוטבי עצים, אחרת אין שום הסבר לעובדה שצריך ללחוץ בחוזקה על המסך בכדי לגרום לו להגיב.

בתוך התפריטים, המעברים נוחים למרות שבגלילת אפשרויות צריך מיומנות אצבעות של מעסה שוודי (או פינלנדי) בשביל לראות את כל אפשרויות התפריט. אבל באופן כללי הזרימה בעבודה לא רעה בכלל. חוץ מדבר אחד: דאבל קליק?! בהתחלה חשבתי שאני שוב לא לוחץ חזק כמו שצריך על המסך ואולי הנגיעה שלי לא נקלטה – אבל עד מהרה התחוור לי שזה אכן "דאבל קליק". מסתבר שבתוך תתי התפריטים של היישומים הראשיים (תמונות, הגדרות וכד') צריך להקיש פעמיים על הבחיר שלנו על מנת להפעיל אותה. אין לי מושג מי "הגאון" ב- Nokia שהחליט שזה דבר ראוי להכניס למכשיר הזה – אבל זה הדבר הכי מעצבן שאי פעם נראה על מכשיר סלולארי כלשהו. והדבר היותר שערורייתי הוא שאתה אפילו לא יודע מתי נדרש ממך לעשות דאבל קליק, כלומר זה מפתיע אותך. ככה יוצא שמקישים פעמיים איפה שלא צריך אז פותחים אפשרויות שלא רצינו לפתוח וכשלא מקישים פעמיים פשוט בוהים במסך ומחכים שמשהו יקרה...

אחד הדברים שהפכו את ה-iPhone למכשיר המדהים שהוא זו חווית הגלישה באינטרנט. לא סתם T&AT, המפעילה הסלולארית הבלעדית של ה- iPhone בארה"ב דיווחה על עליה של 90% בגלישה סלולארית מהיום שהושק המכשיר של Apple. היינו מצפים שבעידן של סמארטפונים מאוד חכמים ומאוד משוכללים, Nokia תשקיע קצת יותר מאמץ בדפדפן ובחווית הגלישה באינטרנט עם מכשיר הדגל שלהם. מסתבר שטעינו. הדפדפן לא שונה במאומה מהדפדפנים שהכרנו מאז יצא ה- N95, אלא רק המסך נהיה טיפה יותר גדול. הגישה לנקודות חמות על דף האינטרנט מאוד לא מדויקת וגורמת להמון טעויות. אולי בגלל זה, באופן מאוד לא ברור מצורף למכשיר עט 'סטיילוס' שמזמן כבר לא מהווה חלק מהעולם הזה.

Nokia N97


"אצא לי השוקה"

כמו פטריות אחרי הגשם, קמו וצצו להן חנויות אפליקציות מקוונות של יצרניות שונות (כמו של Samsung לאחרונה) בתקווה להתחרות מול ה- APP Store של Apple. יכול מאוד להיות שזה יקרה, היות והן יחסית חדשות לעומת החנות של Apple וזה יהיה לא נכון לעשות השוואה של "מי יותר מפותחת?". ובכלל, לא הרבה מודעים לזה אבל בכל הקשור לאפליקציות – תוכנות של סימביאן קיימות כבר שנים ובמיליונים, הרבה לפני המצאת ה- iPhone. אבל במקרה של ה- OVI, חנות האפליקציות המקוונות של Nokia, גם ההתפתחות המהירה והמרשימה שלה מהיום שהושקה לא מחפה על הממשק הגרוע מתוך הנייד. דרוש שם "מייק-אובר" רציני ומקיף בכל מה שקשור לעיצוב ונוחות הגלישה. שלא כמו ה- APP Store או ה- ITunes, ב- OVI הגישה לישראלים חופשית, ובאמצעות כל כרטיס אשראי בינלאומי תוכלו לעשות קניות כאוות נפשכם.

ואם כבר דיברנו על אפליקציות, אז ישנה אפשרות להפעלת אפליקציות שירוצו באופן קבוע ומקוון על המכשיר כבר במסך הבית. זה דבר מאוד חיובי שמתרגלים אליו מאוד מהר ומקל מאוד על השימוש בהן: Facebook, Mail מכול הסוגים (כולל חשבון Mail מתוך חנות ה- OVI), חדשות, מזג-אוויר ועוד.

זיכרון נדיב

תכונה חשובה וחיובית שקיימת ב- N97 זו כמות הזיכרון שמגיעה עם המכשיר. לא פחות מ- 32 גיגה פנימיים ועוד אפשרות הרחבה של עד 16 גיגה בכרטיס Micro SD. מוסיקה ומולטימדיה על מכשירי Nokia תמיד היו חוויה, וגם ב- N97 ההפעלה שלהן יוצאת מן הכלל. האמת, שכמעט שכחנו שזה בכלל טלפון – אבל אין כאן משהו מלהיב מדי. השימוש בו כמכשיר טלפון נוח למדי. הגישה אליו מהירה ונוחה (כפתור אמצעי למטה על מסך המגע) יחד עם זאת גם איכות השמע בשיחות ובשימוש הספיקר של המכשיר שווה ציון לשבח. באופן אישי מאוד התרשמתי מחוזק הסוללה של המכשיר (כמעט יומיים רצופים ללא הטענה בשימוש לא מסיבי מדי) שבעידן הסמארטפונים זה דבר די נדיר.

מעבר לזה המכשיר מגיע עם מקלט GPS פנימי, קישוריות WiFi ו- Bluetooth סטריאופוני. רכיב רדיו דו-כיווני שמאפשר לכם לשדר ב- FM (לפי בחירתכם) מוזיקה מהמכשיר ישירות למקלט הרדיו שלכם בבית/רכב.

Nokia N97


סיכום

כגודל הציפייה כך גודל האכזבה. לפי דעתי ה- N97 הצליח להימכר כאן אצלנו בלא מעט יחידות רק בגלל ש- אייפון החדש עדיין לא משווק באופן רשמי. הוא רחוק מאוד מלהיות 'אייפון קילר'. דווקא ימים ספורים אחרי שהסתיימה תערוכת Nokia World שבה הוצג ה- N900 החדש עם מערכת הפעלה Maemo המבוססת Linux, עושה רושם שעוד לא נאמרה המילה האחרונה בקרב מול החבר'ה מקופרטינו בקליפורניה. משום מה Nokia מאוד מאמינה ב- N97, עד כדי כך שהם חשפו באותה תערוכה את הגרסא המוקטנת שלו, ה- N97 Mini. אותו מכשיר בדיוק רק יותר קטן ומקלדת ללא ג'ויסטיק ניווט. סדרת ה- N של Nokia תמיד הייתה המובילה של החברה וכמעט כולם היו מכשירים כמעט מושלמים – חבל שדווקא עם המכשיר שממנו היו הכי הרבה ציפיות, Nokia לא הצליחה לכבוש את הפסגה.

ציון:


מה בקופסא:

מכשיר Nokia N97
סוללה: (1500 mAh), 119 דקות שיחה (בחיבור 3G), 253 שעות המתנה (נתוני יצרן).
מטען חשמלי נייד
אוזניות + שלט
כבל סנכרון USB
עט חרט (סטיילוס)
תוכנת סנכרון

קישור: מפרט מכשיר מלא

מעבר לתגובות בפורום