רמקולים מוניטורים בבית - Tascam VL-A5, ביקורת

נמר לוי
11-09-2009 07:45

האם רמקולים אולפניים משולבי מגבר פנימי יכולים להתאים גם להאזנה בבית? כתב האודיו של האתר, הוציא מהאולפן זוג רמקולים מוניטורים מוגברים של Tascam ובדק אותם בחדר השינה.



רמקולים אולפניים, גם לבית?

ישנה נטיה לחשוב שמוניטורים אולפניים מתאימים רק לאולפן. אכן, זה לא רחוק מהאמת, אך יתרונות סוג רמקולים שכזה יכולים לבוא לידי ביטוי גם בחדרי שינה שמשמשים כחדרי האזנה לצלילי מוזיקה, זאת בנוסף לנחירות...


כיום נדליק אור על אחת החברות הידועות והמוערכות ביותר בתחום האולפנים. היא אחת הוותיקות, קשה למצוא אולפן שאינו מכיל או הכיל מוצר שלהם.
Tascam ידועה בזכות קונסולות האולפן שלה, כרטיסי קול מקצועיים ומערכות ההקלטה שנחשבות מהטובות ביותר שקיימות.

Tascam VL-A5

נשוא סקירתנו הפעם, הוא זוג רמקולים מוניטורים מוגברים בעלי יחידת מיד-בס אחת בקוטר 5 ורבע אינטש, מעליה טוויטר Dome בקוטר 1 אינטש.
בחלקו התחתון של כל רמקול, נמצאים שני פורטים.

Tascam VL-A5מגבר פנימי
עד כאן, זה נראה סטנדרטי למדי ומוכר, אבל העסק הרציני נמצא מאחור: מגבר 90 וואט טרנזיסטורי מגביר את הטויטר ויחידת המיד-בס.

על גב הרמקול, נמצא כפתור הדלקה, בוררי תדרים ופאזות, בורר עוצמה (רצוי שיהיה על המקסימום באופן קבוע) והכל יושב בתוך קופסאת עץ לא קלה ואיכותית ביותר.

מראה זוג הרמקולים נראה מקצועי ואולפני. ממש כפי שכתוב בספר.

יצירה באולפן

במהלך תקופה של מספר חודשים בחנתי אותם כרמקולי עבודה באולפן, יצרתי איתם קטעים חדשים, הקלטתי דרכם שירה, כלים, אתגרתי אותם לא מעט בעבודה האולפנית.

העבודה באולפן כרוכה בישיבה קרובה אל זוג הרמקולים, קשה היה לדמיין כיצד ישמע הצמד בחדר כאשר נקודת ההאזנה רחוקה יותר משני מטרים.

את ה- Tascam החלטתי לבחון מול רמקולי מוניטור של בהרינגר וסמסון. שניהם גדולים ממנו, חזקים ממנו (על הנייר לפחות) ובעלי יחידות 6.5 אינטש, מה שאמור לשים את ה- Tascam בעמדת נחיתות.

מבחן מהסוג הזה מורכב יותר מהסטנדרט הרגיל, הוא משלב בין עבודה אולפנית מאמצת ואגרסיבית לבין האזנה מעודנת בסלון או בחדר ממוצע.

את הסקירה החלטתי לבצע במשרדי, בו יש "סלון" בגודל ממוצע, חדר אולפן אקוסטי וסטרילי (אך לא יבש) וחדרים נוספים בגדלים שונים.

כרטיס הקול ששימש לבדיקה הוא ה-EMU 1820 שמלווה אותי בשלוש שנים האחרונות בכל הפרויקטים. מדובר על כרטיס קול מקצועי שמשמש לא מעט אולפנים בארץ ובחו"ל.

תוכנת היצירה היא לא אחרת מאשר ה-קיו בייס במהדורה 5 החדשה אשר נחשבת לטובה ביותר לעבודה מסוג זה. המחשב משנה? אם כן אז גם הוא מפלצת לא קטנה עם מערכת קירור מים למניעת רעשי מאוורר באופן אופטימלי.

עומד בלחץ

לא ארחיב בנושא בכתבה זו אך אגלה לכם שמוניטור אולפני מסוגל לעמוד בעוצמות גבוהות ולשמור על דינמיקה מרשימה במיוחד כיוון שבמהלך ההקלטה אין שום מכשיר שמגביל את האות הנכנס לעוצמה מסוימת (כפי שקורה בהקלטה הסופית שנמצאת על הדיסק), את הקומפרסור מכניסים אחרי. זה אומר שכאשר הזמרת צועקת למיקרופון הרמקול בעצם נמצא בסיכון. הוא אמור לעמוד בזה.
כאמור, מוסיקה שמגיעה אליכם הביתה, על דיסק CD (או בכל פורמט אחר) עברה את כל העיבודים על מנת שהעוצמה לא תעבור את הגבול שנקבע על ידי הטכנאי.

בהקלטות שירה או כלים ניתן להבין של- Tascamהקטן מהמתחרים ישנם לא מעט יתרונות. היחידה הקטנטנה הינה הרבה יותר דינמית מהמתחרים, חזקה והרבה יותר מדויקת. קולה של הזמרת נשמע דרכם טבעי יותר מהמתחרים באופן משמעותי, שקיפות הרמקול הופכת את ההקלטה לקלה ונוחה יותר.
גם בתחום הנמוך היחידה הקטנה הזו מפתיעה, היא מצליחה ליצר בס עמוק ומדויק יותר כאשר מדובר בהקלטת תוף רגל 21 אינטש לעומת הסמסון והברינגר שהפכו את ה-21 אינטש למשהו מרוח ולא מדויק.

בתחום האולפן אין לי צל של ספק שה- Tascam טוב מהמתחרים בהרבה.

אציין כי הרמיקס של שימי תבורי ביחד עם אלי סבג (חידוש לשיר "אתמול היית שונה") הוקלט, מוקסס, ועבר מאסטרינג עם הרמקול הזה. התוצאה הייתה מעולה ואף תחנת רדיו לא התלוננה על כך שזה נעשה עם מוניטור בעלות זולה יחסית.

Tascam VL-A5
מגבר טרנזיסטורי פנימי

עובר חדר

משם לקחתי את המוניטור לסלון שבמשרד (הלובי). שם בדקתי את הרמקולים בעזרת קטעי מוזיקה המשמשים אותי לבדיקות של רוב הרמקולים הביתיים אותם בחנתי.


מבחינת מבנה, רמקול ביתי ורמקול אולפני הינם זהים לחלוטין. ההבדלים נעוצים בעובדה שרוב הרמקולים האולפניים הינם רמקולים מוגברים (כוללים מגבר פנימי) לעומת הרמקול הביתי שהוא לרוב פסיבי. השינוי הנוסף הוא בקרוס אובר. המוניטור האולפני לא בא במטרה לספק חווית מוסיקה נעימה, הוא אמור להיות שקוף, יבש ונייטרלי ככל היותר. זו הסיבה העיקרית הראשונה שהוא מוגבר על ידי מגבר ספציפי ולא נותן למאזין את האפשרות לבחור בעצמו. כך החליטו מהנדסי החברה: זה מה שמתאים וזה מה שתשמע. המאזין לא אמור "להתערב" בבחירת ההגברה.

הסיבה השניה להטמעת מגבר פנימי, היא במקרים מסוימים גם במטרה לחסוך במקום פיזי בחדר הבקרה באולפן.

כאמור, ההבדל השני אותו ציינו, הוא ביחידת ה- CrossOver (מפלג התדרים). הרמקול הביתי מיועד למלא חלל גדול ממרחק של מעל ל-2 מטרים (בקירוב). המוניטור האולפני אמור לנגן קרוב למאזין מה שנקרא "Near Field" אך החיסרון הנ"ל הופך ליתרון כאשר מדובר בחדרים קטנים. כיוון שהוא אינו "זורק רחוק" החדר פחות מתערב. רמקולים ש"זורקים רחוק" מביאים את החדר לרוויה מהר מידי מה שפוגם בבמה, מעבה את הבס מעבר לפרופורציות, מה שפוגע באיזון ובגדול גם עלול "להרוג" את המוסיקה. כאן החסרון הופך ליתרון, הצליל נשמע טבעי ו-"נכון" יותר.

בא הביתה

שני המתחרים האחרים נותרו בודדים בחדר ואני מחליט לקחת את ה- Tascam גם לבית ולבחון אותו בחללים נוספים. החלל הראשון הוא חדר השינה והחלל הנוסף הוא סלון הבית. אבחן אותו כהרגלי על מגוון סגנונות מוסיקה.

הפעם אשדך לרמקול CD בכבל XLR של חברת קלוץ, DC5000. שינוי סוג הכבל דורש למתג את המגבר שמאחורי הרמקול.  

המבחן הראשון יערך בחדר השינה שאינו מטופל אקוסטית כלל מלבד מיטה זוגית + שידה וכמה תקליטים בארונית.

Tascam VL-A5
יכולות כיוון מגוונות

דאנס חדש

הקטע הראשון שאיתו בחנתי לבחון את הרמקול הוא דווקא קטע דאנס עדכני ואולי אחד מהטובים שעשו בתקופה האחרונה. Yves Larock - Rise Up אומנם נחשב בקרב חובבי הדאנס להיט שעבר זמנו אך עד היום לא יתנגדו הבליינים המוסמכים לקרוע את הרחבה כאשר הוא נכלל בסט. זהו קטע מלא באנרגיה וצלילים, לא קל כל כך להשאר דינמי כאשר יש "בום בום" שחוזר על עצמו ומאחוריו 200 צלילים מסונטזים ולא כל כך קלים לעיכול. המאסטרינג בסגנונות כאלה שונה במעט ממאסטר אודיופילי מצוי במיוחד בטווח הדינמי ובווליום הכללי בוא מוקלט הקטע (אסביר על כך בהרחבה בהזדמנות).

אז מה היה לנו שם. קטע דאנס טהור ואנרגטי ורמקול מוניטור אולפני מוגבר לא מי יודע מה גדול (בלשון המעטה). אני בהחלט זוכר כיצד התנהגו רמקולים מדפיים בסיגנון כזה, אני גם זוכר שרובם התקשו להעביר את הסיגנון הדאנסי באופן שגרם לי לזוז או לפחות להביע פליאה. כאן המקרה שונה לחלוטין. יש בקטנצ'יק הזה משהו שאין ברמקולים אחרים שמתחרים למחירו. הוא פשוט מעביר מוסיקה אלקטרונית באופן שקשה להשאר אדישים אליו. הוא אנרגטי ודינמי בטירוף, הוא מדויק ומהיר. הרמקול ניגן כמו שבליין שותה – רואים שהוא רגיל לכך.

מנוחת צהריים

בתחום האלקטרוני הוא עושה את העבודה באופן לא פחות מראוי להערצה. ומכאן אני מנקה את האוזניים עם ג'אז עדין ורך. קשה למצוא אחת שתעשה זאת יותר טוב משירלי הורן. נקיון ושקט בסגנון הזה הוא חשוב ביותר, ישנם הרבה קטעים שקטים, בהם תופעת "Hiss" מהמגבר לא תעבור טוב. במקרה הזה מדובר במגבר שקט במיוחד ונקי מרחשי חשמל שהורגים את השקט.

אם הייתי עוצם עיני ולא יודע איזו מערכת מנגנת הייתי עלול לטעות ולחשוב שמדובר ברמקול יקר משודך למגבר יקר עוד יותר. ההתאמה של המגבר, הרמקול, התיבה והקרוס בהחלט גורמים לרמקול להישמע לא פחות ממעולה בסגנון הזה.  יש שיטענו שרמקול מציג צליל "יבש" מידי, כפי שהסברתי מקודם, רמקול אולפני טוב אמור להיות ניטרלי ככל הניתן על מנת לשקף את הצליל כפי שהוא ללא צבעים מיותרים.


Tascam VL-A5


איך אפשר בלי מוסיקה קלאסית? אי אפשר

גם מוסיקה קלאסית מקבלת במה ראויה. החלטתי לאתגר את הרמקול עם VERDI REQUIEM – SUTHERLAND-HORNE PAVAROTTI-TALVELA בדיסק כפול בהוצאה של DECCA.

מוסיקה קלאסית ווקלית דורשת המון דינמיקה מהרמקול. כפי שראינו קודם הוא הצליח לעמוד בדינמיקה במוסיקה אלקטרונית מבלי להתאמץ כלל. כאן הסיפור מעט שונה. עשרות כלים, קולות אדם ולא מעט קטעים מתפרצים. כאן הוא מוכרח להצליח להפריד את הכלים באופן משביע רצון.

עד היום, שום רמקול מוניטור ביתי לא הצליח להעביר בי תחושה של תזמורת פילהרמונית שלמה + מקהלה ומעט מאוד רמקולים רצפתיים מצליחים לעשות זאת באופן שהוא כמעט משביע רצון.
אין ניסים וגם המוניטור הזה אינו מצליח להעביר את תחושת העוצמה והפרדת הכלים, אבל, לעומת לא מעט רמקולים מדפיים שבחנתי הרמקול הזה מצליח להעביר הרבה מעבר למה שמצפים ממנו כאשר מביטים בגודלו הקטן. הפרדת הצליל טובה מאוד, דינמיקה מרשימה בהחלט, ניטרליות וטבעיות שיגרמו לכמה מתחרים אודיופילים מדופלמים להזיע.


סיכום

מדובר ברמקול מוניטור קטן שבחדר השינה שלכם ייתן תוצאה פנומינלית. הוא חזק, דינמי, קטן, מהיר, מדוייק, ניטרלי ומה לא. הוא מסוגל לאכול לארוחת בוקר קטעים אלקטרונים קשים וכוחניים ולקינוח ינשנש ג'אז מעודן. לעת ערב יעדיף ארוחה קלאסית מעודנת אך לא יפחד למלא את בטנו במנה פחות מעודנת של תזמורת פילהרמונית בגודל בינוני. איכות הבניה וההרכבה מעולה ואין "קירקושים" מחיבורי המגבר לארגז.

לא לשכוח כי רכישת זוג רמקולים אלו, ה- Tascam VL-A5 חוסכת גם עלות של מגבר נפרד, אולם, למען הנוחות והפרקטיות רצוי לשדך נגן תקליטורים הכולל שלט רחוק שיש לו אפשרות שליטה על עוצמת הווליום או לחלופין מקור מוזיקה בדמות סטרימר שמגיע עם אפשרות שליטה בעוצמת אות האודיו.


שורה התחתונה
מחירו, איכות הבניה, מגבר מובנה, כניסה מאוזנת, שליטה בתדרים, איכות הצליל שהוא מפיק וגודלו הצנוע במיוחד הופכים את ה- VL-A5 לפחות עבורי לקניה טובה ביותר.

מחיר: 2,400 ₪

יבוא ואחריות: יורוטל טק

קישור: מפרט באתר יצרן


מעבר לתגובות בפורום