מצלמת וידאו קנון HF S10 - חדה ומפורטת, ביקורת

ליאור קורן
31-08-2009 13:04

דגם LEGRIA HF S10 של קנון שייכת לסדרת הדגל של מצלמות וידאו Full HD, היא כוללת זיכרון פנימי של 32GB ואיכות תמונה שלא מביישת את המעמד, בדקנו אותה.


עולם מצלמות הוידאו, עובר תהפוכות בשנים האחרונות, הרזולוציה עלתה לרמת FULL HD וגם אמצעי האחסון, עליהם מוקלט סרט הוידאו השתנו גם הם.
Legria HF S10 משתייכת לסדרה הבכירה של מצלמות וידאו קנון, מצלמת וידאו זו מצלמת באיכות 1920X1080 וכוללת זיכרון פנימי בגודל 32GB, כמו גם אפשרות להרחבת נפח האחסון ע"י שימוש בכרטיסי זיכרון מסוג SD HC.

בסדרה זו, ישנו דגם מקביל ל- HFS10, זהו דגם HFS100 שזהה לחלוטין במפרט הטכני, מלבד חסרונו של הזיכרון הפנימי ושימוש בכרטיסי זיכרון בלבד, שני דגמים אלו, מחליפים את שתי המצלמות HF10 / HF100.

מבנה המצלמה

בערכה, מלבד גוף המצלמה, סוללה ומטען, ניתן למצוא כבל וידאו קומפוננט, כבל אודיו / וידאו – קומפוזיט, כבל USB, שלט רחוק ודיסק תוכנת עריכה ודרייברים.
היינו שמחים לראות כאן גם כבל HDMI לחיבור ישיר אל מסכי LCD או פלזמה.

המבנה, עגלגל למעלה וגוף מרובע למטה, בגימור שחור בוהק, עם אותיות כסופות Canon HD.

צידה העליון של ה- HFS10, כולל לחצן הדלקה וכיבוי, צילום תמונות סטילס, כפתור הזום, מכסה נפתח עבור מתאם לאביזרים חיצוניים (Mini Advanced Shoe) ומכסה הפלאש / תאורה.
בצד ימין (במבט מאחור), נמצאת רצועת חובק היד, לאחיזה נוחה ובטוחה של המצלמה בכף היד, מתחת אליה, נמצא מכסה חיבורים המכסה על שלושה חיבורים: וידאו HDMI Out, יציאת USB ויציאת אודיו עבור קומפוננט.
בצד הקדמי, מתחת לעדשה, נמצא חיבור אל מיקרופון חיצוני, מעליו מיקרופון ימין של המצלמה.

Canon Legria HF S10 / HFS10 / HFS100


צד ימין, כולל את מסך ה- LCD, פתיחה שלו מגלה את מכסה כרטיס הזיכרון החיצוני מסוג SD, מנגנון שחרור הסוללה מהגוף, ושני לחצנים נוספים, הממלאים פונקציות כגון הצגת מידע על צג ה- LCD, ביצוע Video Snap או העברה למדפסת.
לפני הצג, מתחת לעדשה ולמיקרופון שמאל, נמצא לחצן בחירה בפוקוס ידני וחוגת כיוון הפוקוס.

צידה האחורי של HF S10 כולל חוגת בחירה בין מצבי צילום שונים: צילום סטילס, וידאו מצב משולב. מתחתיה, חיבור אודיו / וידאו נוסף (קומפוזיט) וכניסת מתח עבור הטענת הסוללה, שנמצאת מתחתיה. בצד ימין של הסוללה, נמצא לחצן התחלת הקלטה / סיום.

Canon Legria HF S10 / HFS10 / HFS100
מסך LCD

מסך ה- LCD מגיע בגודל 2.7", הוא אינו מסך מגע, כאשר השליטה על הפונקציות השונות נעשית בעזרת לחצנים וג'ויסטיק קטן שנמצא מצד שמאל, לחיצה על מרכזו (Set) מאפשרת לשנות מצב הגדרה בה בחרנו קודם, בתפריט הקיצורים:
אל תפריט הקיצורים, מגיעים ע"י הזזת הג'ויסטיק לכיוון מעלה, אז מופיע טור אנכי של אייקונים הכולל בחירה באפשרויות: הגדלה פי 1.7, זיהוי פרצופים, רגישות מיקרופון, סוג הפוקוס, שינוי חשיפה ופונקציות נוספות כמו הפעלת "צילום מקדים" של 3 שניות והפעלת פנס התאורה הקדמי.

Canon Legria HF S10 / HFS10 / HFS100

תפריטים

התפריט המרכזי, נפתח בעזרת לחיצה על לחצן ה- FUNC והוא מאפשר שליטה ברמה מתקדמת יותר על המצלמה, כגון בחירה במצב עדיפות צמצם, עדיפות תריס, מצב Cine או פורטרט.
כמו כן, ניתן לכוון איזון לבן, מצבי תמונה שונים כגון Vivid (צבעים עשירים יותר), חידוד נמוך לתמונה רכה או שליטה ידנית על פרמטרים כגון עומק צבע, חדות, ניגודיות וגם בהירות.
כל אלו, מאפשרים לחובב צילום הוידאו המתקדם, לשלוט ולשנות פרמטרים רבים בתמונה.

בנוסף, ניתן לבחור גם אפקטים דיגיטליים, כגון אפקט Fade, צבע ספיה,  שחור לבן וכו'.

איכות קובץ וידאו - AVC HD

ה- Legria HF S10 משתמשת בפורמט הוידאו AVC HD שהינו מבוסס קידוד H.264, ניתן לבחור בין מספר רמות של דחיסה - פועל יוצא מזה הוא קצב הנתונים של הקובץ.
בין מצלמות הוידאו (חובבים) שמשתמשות כיום בפורמט AVC HD, לדגם זה יש את קצב הנתונים הגבוה ביותר: 24 Mbps, זהו שיפור ביחס לדגמים הקודמים שהציעו ביט רייט של 17 Mbps, נבדוק, האם השיפור אכן מתבטא באיכות תמונה טובה, ללא תופעות דחיסה בולטות לעין.

Canon Legria HF S10 / HFS10 / HFS100

מלבד המצב הגבוה, ניתן לבחור באיכויות קובץ עם Bit Rate נמוך יותר, שמאפשר צילום "חסכוני" לפרק זמן ארוך יותר, שאר האפשרויות, כוללות 17Mbps/12Mbps/7Mbps/5Mbps, כאשר מרמת XP - 12Mbps ומטה, גם הרזולוציה יורדת ל- 1440X1080 פיקסלים.

בחירה באיכות הגבוהה ביותר, מאפשרת צילום וידאו באורך 3 שעות על זיכרון המצלמה הפנימי (32GB), בחירה בערך נמוך יותר של 17Mbps, מאריכה זמן זה ל- 4:13 שעות  ובחירה באחד ממצבי הצילום החסכוניים – 7 Mbps, מאפשרת צילום של עד 9:30 שעות על אותו נפח זיכרון זמין.

אם זיכרון המצלמה הפנימי, אינו מספק, ניתן להשתמש גם בכרטיסי זיכרון SD HC בנפחים מגוונים.

Canon Legria HF S10 / HFS10 / HFS100

פורמטי צילום

וידאו: ניתן לבחור בעת צילום 1920x1080 בשני מצבים: הראשון הינו 1080/50i - Interlaced ומצב 1080/25p - Progressive שמקנה מראה "קולנועי" יותר, הדגם האמריקאי של מצלמה זו, מאפשר גם מצב 24p שנפקד מהדגם האירופאי.

צילום סטילס: ניתן לבחור במספר רזולוציות: עד לרמה של 3264X2456 פיקסלים (8 מגה פיקסל).

איכות צילום וידאו

דגם זה כולל חיישן חדות CMOS 1/2.6 שהוגדל מעט ביחס לדגם הקודם וביחד עם קצב הנתונים המוגדל, תורמים לתמונה חדה מאוד בתנאי יום, עשירה בפרטים וחלקה למראה, בתנאי יום, קשה להבחין בתופעות לוואי של דחיסה שנוהגות להופיע בקבצי וידאו מסוג AVC HD, מבחינה זו, הצליחה Canon להגיע לתוצאה מרשימה.

חדות התמונה חושפת פרטים רבים, כפי שניתן לראות בדוגמא הבאה, בה ניתן להבחין בבירור בכל עלה ועלה בצמחים, אופיה החד של התמונה בולט מאוד לעין בעת צפיה במסך גדול של Full HD מסוג LCD או פלזמה. 

Canon Legria HF S10 / HFS10 / HFS100

 
חיישן המצלמה מתברר מראה את יכולתו גם בצילום בתוך בית, בתנאי אור יום טבעי, צילום בתאורת בית, אור טבעי מהחלונות מדגים גם הוא תמונה חדה ומפורטת.

Canon Legria HF S10 / HFS10 / HFS100

דוגמאות צילום וידאו

בדוגמה הבאה, ניתן לצפות ב-3 קטעי וידאו, הראשון צולם ממכונית נוסעת, בכדי להדגים את יכולת המצלמה בקליטת פרטים נעים, הקטע השני מציג זום מקסימלי את הצד הרחב של העדשה.
הקטע השלישי, צולם בלילה, במצב Cine.



כפי שניתן לראות בדוגמת הוידאו, הצבעים של ה- HF S10 נאמנים באופן כללי למציאות, הם מקנים מראה חי לתמונה, אך מבלי ליפול למלכודת הרוויה המוגזמת, הפעלת פונקציית XV Colour מדגישה יותר את גווני הצבע, למי שמעדיף מראה קצת יותר עז מהחיים.

מנגנון הפוקוס האוטומטי עובד באופן סדיר, למעט מספר מקרים בקצה הזום, שם נתקלים בהיסוס או חוסר הצלחה במציאת נקודת הפוקוס המתאימה. שימוש במנגנון זיהוי פרצופים, משפר את התמקדות מנגנון הפוקוס בדמויות שבדרך כלל יותר חשובות לנו.

אם מהירות הפוקוס האוטומטי אינה מספקת אתכם, ניתן לעבור אל מצב פוקוס ידני: מאחורי העדשה הקדמית, יש ללחוץ על לחצן פוקוס ידני ולאחר מכן להשתמש בגלגלת שלצידו. בזמן כיוון הפוקוס, מוגדלת התמונה שעל צג ה- LCD, זאת המטרה להקל על זיהוי נקודת הפוקוס המדוייקת.

מנגנון מאזן רעידות
בדגם זה, קיים מייצב רעידות אופטי, שימוש במנגנון חשוב מאוד, בעיקר אם משתמשים בתכונת הזום, שם מורגשת יותר תזוזת יד הצלם.

Pre Rec - צילום מקדים
קנון באה בדגם לעזרתם של "הצלמים המפספסים", אלו שלוקח להם שניה או שניים להגיב עד תחילת הצילום וכך לפספס "את החיוך הכי יפה של יואבי".
בחירה במנגנון זה, גורמת למצלמה, לצלם בכל עת קטע בן שלוש שניות, כך שברגע בו לוחצים הצלם / צלמת על "התחל צילום וידאו", הם מקבלים למעשה, 3 שניות שצולמו כבר קודם לכך.


צילום בחושך

כפי שנראה בדוגמה נוספת בהמשך, בעת צילום בחושך, גרעיניות התמונה עולה, כאשר מעבד המצלמה מעלה את ערך ה- ISO ואת ה- GAIN במטרה לחשוף פרטים נוספים, מה שמביא לתמונה שהיא בהירה יותר מאשר במציאות, אולם במחיר של רעש דיגיטלי.

בחירה במצב Cine (כפי שמודגם בקטע הוידאו) מביאה למראה קולנועי יותר - Cinema, עם תמונה רכה יותר (בדומה לפילם) וגם עם מאפיין נוסף: במצב זה, מעבד הוידאו, מגביל את ה- GAIN וה- ISO המקסימליים, כך שהתמונה מתקבלת אמנם חשוכה יותר, אך היא נאמנה למה שנראה למעשה במציאות ועם תמונה חלקה בהרבה, ללא גרעיניות בולטת לעין.

זרקור אור

בסה"כ, כאשר האורות נכבים, מצליחה ה- HF S10 לצלם באופן סביר, זאת ביחס למצלמות וידאו מדגמים מקבילים, כאשר מתבצע מעבר בין קטעים בהירים, למשל, מעבר בין חדר מואר לבין מסדרון חשוך, זמן החשיפה עולה, מה שמביא לירידה רגעית בקצב ותוצאה של תמונה "בקצב איטי".

לעזרת הצלם, מגיע גם פנס קדמי מסוג LED לבן, שניתן להדליקו בעת הצורך, הוא נמצא על אותו מתקן נשלף של הפלאש (שמשמש עבור תמונות סטילס) והוא יעיל לצילומים בהם האובייקט המצולם נמצא במרחק של 2-3 מטרים מהמצלמה.

Canon Legria HF S10 / HFS10 / HFS100


כאן ניתן לצפות בדוגמה של צילום חושך, ללא פנס תאורה, מקור אור יחיד הוא טלויזיה (ניתן לראות השתקפות שלה בדופן זכוכית). 

Canon Legria HF S10 / HFS10 / HFS100


כעת, נדליק את פנס העזר, ניתן לראות כי הצילום השתפר מאוד ואכן מדובר בפיתרון יעיל לצילום של עצמים קרובים.

Canon Legria HF S10 / HFS10 / HFS100

צילום סטילס

מצלמת הוידאו של קנון, מצלמת גם תמונות סטילס, ניתן לעבוד במצב וידאו משולב ולקבל Video Snapshots או לעבור למצב צילום יעודי, המוכר בעיקר לבעלי מצלמות קומפקטיות של קנון, בו בעת לחיצה קצרה על לחצן הצילום מתבצע פיקוס, על צג ה- LCD ניתן לראות רביעוים ירוקים המסמנים את נקודות נעילת הפוקוס.

התוצאה המתקבלת, סבירה בהחלט, היא לא תגבר על תמונות שצולמו במצלמות סטילס יעודיות מתקדמות מבחינת חדות וצבעים, אך מספיקה כגיבוי ואף לחסוך סחיבת מצלמה נוספת כאשר מבקשים לתעד את הילדים בחופשה ועוד.


חיבור למחשב, סוללה

חיבור למחשב, נעשה דרך כבל ה- USB, ניתן לעבוד במצב "כונן חיצוני" בו מעבירים את הקבצים בעזרת סייר הקבצים של Windows, או לעבוד דרך התוכנה המסופקת Pixela שבאה גם לידי עזר בעריכת קבצי ה- AVC HD שעדיין לא נתמכים בכל תוכנות עריכת הוידאו.

סוללה
סוללת המצלמה, מחזיקה בין 70-90 דקות בצילום רגיל, חייה מתקצרים אם מפעילים כמובן את הפלאש או זרקור האור, כאשר מחברים את המצלמה למחשב, לא ניתן להעביר קבצים עד שלא מחברים את המצלמה גם אל המטען המצורף.
זה אמנם יכול למנוע פגיעה בקבצים (במקרה בו סוללה "נגמרת" בזמן העברת הקובץ), אך מחייב נשיאת מטען לכל מקום, אם מתכוונים להעביר את תוכן המצלמה אל מחשב.


סיכום

מצלמת הוידאו מדגם LEGRIA HF S10 של קנון, מדגימה ביצועים מרשימים מאוד במגוון מצבי צילום, החדות מצויינת, עם פירוט מרשים וגם עבור צילום בתנאי חשיכה, קנון סיפקו לצלם מגוון כלים בהם יוכל להשתמש עבור שיפור התוצאה.

קצב הנתונים המשופר, כמו גם חיישן חדש שהוטמע בדגם זה, מביאים לתוצאה מרשימה, עם תמונה צבעונית וחדה שמעלה על מסך הטלויזיה.

המחיר אינו זול, אולם, לצלם החובב שמבקש לקבל איכות גבוהה במצלמת וידאו, ה- HF S10 של
Canon תהיה בין המועמדות המובילות.

ציון:


מחיר:
HFS10‏: 8,699 ₪
HFS100‏ - מפרט זהה רק ללא זיכרון מובנה: 7,399 ₪

אחריות: 3 שנים של קרט מקבוצת ניופאן

בעד: חדות ופירוט בתמונה, איכות כללית של קובץ הוידאו, פנס עזר לצילום וידאו
נגד: לא ניתן לצלם ברזולוציות נמוכות יותר, מחיר לא לכל כיס

מפרט עיקרי - Canon LEGRIA HF S10 Review

רזולוציה טבעית: 1920x1080
רזולוציות צילום אפשריות: 1080/25p, 1080/50i
פורמט וידאו:  AVC HD - H.264
חיישן: CMOS 1/2.6
זום אופטי: X10
קוטר פילטר: 58 מ"מ
מסך LCD: רזולוציית 211,000 פיקסלים
גודל:"2.7
פלאש ופנס עזר: פלאש לצילום סטילס + פנס עזר לצילום וידאו
אודיו: 2 ערוצים
כניסת מיקרופון חיצוני: כולל
חיבורים: USB, וידאו קומפוזיט, קומפוננט, HDMI Mini Connector
תמיכה בכרטיסי זיכרון: SDHC
זיכרון פנימי: 32GB
סוללה: BP-807
מידות: רוחב 70 מ"מ, גובה 69 מ"מ, עומק 136 מ"מ
משקל: 450 גרם
מעבר לתגובות בפורום