פלזמה פנסוניק X10 - אוהבת חושך, ביקורת

ליאור קורן
24-08-2009 10:00

מסך TH-P50X10M של פנסוניק בטכנולוגיית פלזמה, יודע להעניק חווית צפיה, אבל מבקש לשם כך שתכבו את האור, בדקנו אותו ביום וגם בלילה.


אם, החלטתם לרכוש מסך בגודל 50 אינטש, אבל התקציב עומד על פחות מ- 10,000 ₪, רוב הסיכויים הם כי מסכי פלזמה הם שיכנסו בתקציב שלכם.
נישת המסכים הזולים יחסית בעולם הפלזמה כוללת מסכי 50" ברזולוציית HD Ready 1366X768, בפנסוניק, הסדרה הקודמת PV80 היתה פופולרית למדי ונחשבה למוצלחת מבחינת יחס ביצועים - עלות.

את המראה המלבני-ישר של הסדרה הקודמת, מחליף מראה מעט עגלגל יותר, גם ה- X10 נכנעת לאופנת הפלסטיק השחור מבריק ("פיאנו"), אך משום שהמסגרת עגולה במקצת, ההשתקפויות מפריעות פחות לעין הצופה; בסיס המסך עגלגל גם הוא ומשלים במראהו את קו עיצוב המסגרת.

בחזית, בקו המסגרת התחתון, נמצא לחצן הפעלה וכיבוי, נורת חיווי הפעלה ירוקה וצנועה וחיישן תאורה למצב ECO, שאר לחצני הפעלה, נמצאים על דופן ימין.

חיבורים
מאחור, נמצא מבחר ממוצע למדי של כניסות ויציאות: שתי כניסות HDMI, שלוש כניסות וידאו קומפוזיט עם חיבורי אודיו RCA, כניסת S-Video, כניסת אנטנה RF, קומפוננט ויציאת קומפוזיט עם אודיו.
בדופן שמאל, אנו מזהים חריץ SD CARD, כניסת HDMI שלישית, כניסת PC VGA, כניסת וידאו קומפוזיט ושתי כניסות אודיו RCA, אחרונה חביבה יציאת אוזניות.

 
Panasonic Plasma X10

 

תמונות וסרטי וידאו דרך כרטיס SD

סלוט ה- SD, מקבל גם כרטיסי SDHC, המכילים נפח אחסון גדול יחסית ומשמשים בעיקר במצלמות סטילס וגם וידאו.
ניתן לצפות בתמונות שצולמו במצלמה, הדפדוף נוח והממשק פשוט לתפעול, ניתן גם לנגן קבצי וידאו בפורמט AVCHD, זהו הפורמט המקובל ב- מצלמות וידאו HD; בדקנו קבצי וידאו שצולמו במצלמת קנון, קבצי AVCHD באיכות 1080p והם נוגנו בהצלחה, קבצי וידאו של מצלמת סמסונג מדגם VP-HMX20C, לא פעלו (מדובר בקבצים בפורמט שונה), סביר להניח כי גם קבצי וידאו של מצלמות פנסוניק ינוגנו כאן באופן תקין.

מבט אל השלט הרחוק ביד, הוא מזכיר במראה ובמבנה הכללי את השלט מהסדרות הקודמות ומוסיף עליו עוד מספר לחצני גישה לפונקציות Viera Tools שחלקן אינן זמינות בדגם זה.

ירוק זה השחור החדש?

מבט אל חזית המסך, חושף לעין פנל בגוון ירקרק, שונה מהמראה השחרחר - סגלגל שאפיין את הסדרה הקודמת, האם השתנה משהו גם בתכונות הציפוי?

 
פתיחת תריס המרפסת, מגלה כי המסך רגיש למדי להשתקפויות ואינו מקבל בברכה מקורות אור חזקים, כגון חלון / דלת מרפסת או מנורת תאורה שממוקמת מול הטלויזיה, בנוסף, האור חודר אל המסך והופך את התמונה לאפורה וחלבית.

לכן, כדאי לזכור עובדה זו בבואכם לחנות, זכרו גם כי אם התאורה בחנות חזקה מדי, הדבר ישפיע באופן ישיר על ביצועי התמונה בדגם זה.

Panasonic Plasma X10
  ה- X10 באור: נא לעמעם אורות בבקשה
איכות תמונה

חובבי הכיול ישמחו לשמוע כי בתפריטי המסך, נוספו כעת ערכים מספריים לפרמטרים השונים בתפריט כיול.
בגלל הרגישות לאור חיצוני, רצוי, כאן יותר מתמיד, לבצע כיול בחושך מוחלט, אחרת גווני ה"שחור" הכהים, יתאחדו לגוש של אפור.
בתחום צבעוני יותר משחור, צבע העור של דמויות אנושיות היה מודגש מדי, עם נטיה לורוד-כתום, מספר נסיונות הביאו לגילוי כי כדאי לעבור למצב תמונה Cinema ושם להוריד את רווית הצבע בשתי יחידות אל הערך 48, לאחריו, הצבע הפך לטבעי יותר.

תומכי איכות הסביבה, ישמחו לשמוע על מצב ECO, בחירה בו, מורידה את הבהירות בתמונה באופן מוחשי (ולכן מומלץ לבחור במצב זה בעיקר בעת צפיה בחושך) ובתמורה, חוסכת בחשמל.

צריבה
פנסוניק אינה מאפשרת למשתמש גישה למנגנוני "אנטי צריבה" למינם, אולם, בתום תקופת הבדיקה, נראה שגם אין בהם צורך וכי החברה דואגת לכך שהמסך לא יהיה רגיש לצריבות. ערכנו מספר נסיונות (עם לוגואים לבנים על רקע שחור) והתוצאות הראו התמודדות טובה מאוד של המסך עם תופעת הצריבה, בהחלט לא משהו שמשתמש ממוצע צריך להיות מוטרד ממנו.

שידורי SD - ערוצי טלויזיה רגילים

תוכנית הבוקר של ערוץ 2, מהווה פתיחה חיובית למדי, עם עיבוד תמונה שמחליק בעיות רבות בתמונה, היות והאולפן מואר, נותר לבדוק איזה פירוט מציגה ה- X10 והוא אכן טוב.
מנגנון מתיחת התמונה הותיק של פנסוניק (JUST), עושה כאן עבודה סבירה, כשהוא משאיר את מרכז התמונה ביחס המקורי ומעוות את שני הצדדים (ימין ושמאל).

 
Panasonic Plasma X10

 
מעבר ללילה, אל תוכנית כוכב נולד, שאינה משודרת באיכות טכנית מדהימה, ה- X10 מצליחה לנקות באופן מוצלח רעש דיגיטלי ותופעת "מוסקיטו" (רחש גרעיני בתמונה, כמו יתושים קטנים) ומנטרלת לרוב תופעת מאקרו בלוקינג (ריבועים קטנים), גם כאן יש פירוט בחלקים הכהים בתמונה גם בחולצה השחורה של גידי גוב.
גם כאן, מנגנון JUST הותיק מבצע עבודה סבירה בדגם זה (גוב נראה בסדר, צביקה הדר כבר יותר "מתוח" לצדדים).

Panasonic Plasma X10


פרמטר חשוב בו מטפלת פנסוניק X10 הוא DEINTERLACING, שזירת שני השדות המשודרים נעשית באופן מוצלח, ללא קוים בולטים במקומות בעייתיים.

בכתבה על "הילארי רוקדת עם אפריקה", ניתן לראות כי בחלק מהמקרים, נוצרת תופעה שדומה לרשתות, בחיבור בין קטעים שונים בצבעם בתמונה, ניתן לצמצם תופעה זו ע"י בחירה ב- P-NR בתפריט המסך, מה שמחליק עוד יותר את התמונה לעין, על חשבון פירוט מסויים.


Panasonic Plasma X10

באופן כללי, אופי התמונה בשידורי SD מעט רך, מזכיר במראה הכללי אופי תמונה של טלויזית CRT, רחוק ממסכי LCD, שם התמונה לעיתים הרבה יותר "דוקרנית", לטוב ולרע (מקצינה גם בעיות בשידור).

שידורי HD

הסרט גודזילה, מתרחש בחלקו הגדול בשעות החשיכה, תנאי חשיכה מקשים על הצגת תמונה נאותה, אולם ה- X10 מצליחה להשיג תמונה מפורטת, גם בחלקים הכהים ומצליחה להציג גם צבעים אמינים ולא דלוחים בחושך.
השחור אינו אבסולוטי, אולם הוא עמוק במידה מספקת על מנת ליצור תחושת עומק וניגודיות מרשימה וכאן מעבירה הטלויזיה את אחד מחוזקות טכנולוגיית פלזמה, שמאפשרת לחשוף פרטים לעין הצופה, גם כאשר מעורב בתמונה "הרבה חושך".

מניו יורק, אנו עוברים למקום ירוק בהרבה, הסרט השני בסדרת נרניה, "הנסיך כספיאן", אל סצינה, בה רודפים חיילי הרשע אחר הטוען לכתר.
המרדף מתרחש בין עצים, בריצה מהירה ובין אבחות ירי חיצים. הפירוט ביער חושף דברים רבים, יש עומק ליער, התמונה חדה ולא מפגינה גרעיניות, בנוסף, פנסוניק מתהדרת בדגמים החדשים בסריקת תמונה מהירה שמשפרת את הרזולוציה בתנועה ואכן, העניינים נשארים חדים (גזעי העצים למשל), גם כאשר התנועה על המסך נמצאת בהילוך מהיר.

Panasonic Plasma X10

סצינה שניה מהסרט, פרצופי הגיבורים מוארים, כאשר מודגם כאן טווח דינמי רחב, למרות צבעו השחור כפחם, הפירוט בשערו של כספיאן טוב מאוד ואין פרט בתמונה שהולך לאיבוד.

Panasonic Plasma X10

מתים על החיים
ג'ק ניקולסון ממלא אחר משימה נוספת ברשימת ה"חיים", האדום בחולצה שלו בוהק אל מול החולצה השחורה של האומן שמטפל בו.
הסרט משודר ברזולוציית 1920x1080, הרזולוציה הטבעית של דגם ה- X10 פחותה ועומדת על 1366X768 פיקסלים, אולם, ממרחק ישיבה של 3 מטרים (וגודל מסך של 50 אינטש) ניתן להבחין בבירור בפרטי הקעקועים הרבים על היד, הבקבוקים הצבעוניים על המדף, החרוזים האדומים בוילון ופרטים נוספים, לא מורגשת כאן הקרבה ברזולוציה.

 
Panasonic Plasma X10

דוגמא נוספת שמציגה אחת מהתכונות הטובות של טכנולוגיית הפלזמה: שני גיבורנו, נחים במטוס, הם מוארים וסביבתם מוחשכת, אולם המסך מציג הכל בהצלחה יחסית, מקנה לסצינה מראה קולנועי.
חלקי התמונה הכהים, לא מוצגים כאן כגוש אטום וחסר פרטים, אלא מהווים חלק מהותי בתפאורת הרקע, עם פירוט וחיים משלו.

 
Panasonic Plasma X10


תמונה מהסרט עלילות ספיידרוויק מדגימה תמונה חיה ועושר צבעים בתאורת יום, למרות האופי הרך יותר לעין של הפלזמה, ניתן להבחין היטב בפרטים של הפרחים השונים, אריחי הקיר, פרטי הלבוש ועוד. הצבעים חיים לעין ואופי התמונה משרת היטב את המסר הצבעוני והתוסס אותו ביקש להעביר הבמאי.

 
Panasonic Plasma X10

רמקולים
הסרט הנ"ל, משופע במוזיקה ואפקטים רבים, כאשר הפעלנו את מצב הדמיית צליל היקפי (משני רמקולים), הסתבר לאוזנינו כי מצב V-Audio יוצר אפקט אמין של סראונד, במיוחד כאשר ישנו קיר צידי קרוב למסך, ממנו "ניתזים" הקולות אל החדר.
הרמקולים עושים בסה"כ עבודה טובה ומשמיעים באופן ברור דיאלוגים וגם מוזיקה.

סיכום

הפלזמה החדשה מסדרת X10 של פנסוניק, מביאה עימה אופי שמזכיר במשהו את ד"ר ג'ייקל ומיסטר הייד, מי שצופה בה באור עלול להתאכזב ולפספס את היכולות האמיתיות שמתגלות רק כאשר התאורה בחדר נחלשת מאוד.
מסך זה, מתפקד במיטבו כאשר ישנם תנאי תאורה הולמים, קרי, חשיכה או אור חלש (למשל, כאשר בוקע אור מן המטבח, אבל הסלון חשוך), חובבי צפיה "מתקדמים" מודעים כבר לעובדה כי "צפיה כמו שצריך" יש לעשות בתנאי תאורה חשוכים כמעט לגמרי, מה שעוזר להכנס אל תוך חווית הסרט בו צופים - בדיוק כמו שקורה בבית הקולנוע.
בחושך, הפנל הקדמי הירקרק הופך לשחור, הצבעים מקבלים דגש חיובי, הניגודיות הופכת למרשימה יותר והשחור הופך למשכנע.

כאשר מולאו התנאים, אז תראה לכם ה- X10 כי היא מסוגלת להציג תמונה מרשימה, מספקת ונעימה לעין בשידורי SD וצבעונית וחיה בשידורי HD.

ציון:
מחיר: 9,990 ש"ח
אחריות: יורוקום

בעד: שידורי SD נעימים לעין, פירוט בחלקי התמונה הכהים, איכות תמונה כללית כאשר יש חושך בחדר הצפיה, רמקולים.
נגד: רגישה להשתקפויות, תאורה סביבתית בינונית עד חזקה הופכת את התמונה לאפרורית.


מפרט טכני - Panasonic TH-P50X10M

גודל: 50"
יחס מסך: 16:9
רזולוציה: 1366X768
ניגודיות טבעית: 30,000:1
ניגודיות דינמית: 2,000,000:1
פורמטי וידאו: 576i-1080/24p

חיבורים: שלוש כניסות HDMI, ארבע כניסות קומפוזיט, כניסת מחשב VGA, קומפוננט, S-Video, אנטנה RF, יציאת קומפוזיט + אודיו, אוזניות.
חיבור עבור כרטיסי זיכרון SD עבור צפיה בתמונות JPEG וקבצי וידאו AVCHD.

מידות - רוחב: 1,218 מ"מ,  גובה:  814 מ"מ,   עומק:  105 מ"מ (ללא סטנד) - 401 מ"מ (כולל סטנד), משקל: 36 ק"ג (כולל סטנד).
מעבר לתגובות בפורום