רודי ג'יי מארח

נמר לוי
26-07-2009 22:51

כתבנו נמר לוי ביקר אצל המוסיקאי רודי ג'יי וחזר אלינו עם אין ספור חוויות.

מזל שקניתי פלאש למצלמה שלי. למה אני מספר לכם את זה? מפני שאין דרך לצלם את מאורת האודיו הזו בלעדיו. האור הראשי  שהיה שם הוא צינור מתכת מחורר הנקרא על ידי בעל הבית עזריאלי ובתוכו מאירות שלוש נורות של כמה וואטים בודדים האמורות למלא חלל של כמעט 50 מטר ומנורת לילה נוספת שתפקידה להאיר את הפטפון שמה לא יפגע. שאר האור בקע מהמכשירים עצמם. גם כשביקשתי מהזוג להדליק את כל האורות בסלון גיליתי שהוא פשוט מיותר עבורם ומבין הספוגים האקוסטיים שמכסים את התקרה בצבצה לה מנורה נוספת שממש לא הקלה על המצלמה שלי.

המארחים

מצד אחד יש את רודי ג'יי – יוצר מוסיקה אוונגארדית ובעל אולפן הקלטות אנלוגי למהדרין, אודיופיל מוצהר וחובב ציוד מושבע.

מצד שני יש את אניטה – מקור האנרגיה של רודי וגם היא כמותו אודיו פילית מושבעת וחובבת וינטאג' מדופלמת המצליחה לדקלם בקלות את  דגמי המכשירים ואופיים במערכת האודיו שברשותם. נראה לי שזהו חלם של כל אודיו פיל אשר אשתו מכנה את המערכת שלו בשמות גנאי.

מצד שלישי יש אותי ואת ידידי היקר אבנר 123 {שמו בפורום} – שני עוברי אורח תמימים שנקלעו במתכוון לחוויה שונה ויוצאת דופן.

המיקום – רמת גן.
השעה – כמעט 10 בלילה
המטרה – לפגוש זוג מונו בלוקים הנחשבים בין הטובים ביותר שיוצרו
המלווה – איריס {יבואנית מוצרי היי אנד ואולפנים – יורטל טק}

מיד כשפתחה זוגתו של רודי את דלת ביתם הבנתי כי מדובר בחתיכת הרפתקה, דמיות שלדים  רוקיסטיות פסיכודליות מחזיקות מיקרופון בין מכשירי האודיו, על הקיר תמצאו חרקים מפלסטיק שממש מוסיפים לאפלוליות. צריך כמה דקות להתרגל לעיצוב המבהיל שממול נמצאים זוג חם ומארח מהשורה הראשונה את חובבי המוסיקה. לאחר שיריתי משהו כמו 100 תמונות על שלל המוצרים בבית לקחה אותי אניטה למטבח הבית ושם נמצא הבייבי שלה, מערכת וינטג' אמיתית משנות ה-70 . המגבר העתיק הוא פיליפס טרנזיסטור  והרמקולים ששכנו אחד על המקרר והשני על מדף הכלים גם הם עתיקים שעברו שיפוץ. זהו בעצם הרגע שהבנתי שגם היא חולה במחלת האודיו פיליה + ציודופיליה. זהו שילוב מסוכן ביותר עבור חשבון הבנק.

חזרנו לסלון ושוב הופתעתי מכמות המכשירים שעל המזנון. והנה הפירוט החלקי.
נגן דיגיטלי של TEAC המשמש כטרנספורט ל-DAC של MUSICAL FIDELITY A3
קדם מגבר של – MARK LEVINSON 380S
זוג מונו בלוקים של TOHRENS TEM 3200
פטפון גם כן של TOHRENS
ורמקולים של חברת AAD  Q40 speakers
קדם מגבר לפטפון של חברת dynavox  מנורתי

זו בעצם המערכת ממנה שמענו מוסיקה.
חוץ מזה על השידה תמצאו עוד חצי טונה של מכשירים. אני באופן אישי מעדיף מעמד יעודי למערכת עם מה שנחוץ בלבד, רודי פשוט מחזיק את כל ההיסטוריה של האודיו על שידה אחת ולא מוכן לוותר על כלום. ת'כלס, יש שם חתיכת היסטוריה שגם אני הייתי רוצה לראות מול עיני בכל יום. בואו נגיד שמכל המכשירים שיש לו שם ניתן להרכיב עוד לפחות 3 מערכות אודיו, אך חשוב להבהיר כי כל המכשירים העומדים על השידה הארוכה נמצאים בשימוש יומיומי, זו לא אספנות גרידא.

האקוסטיקה

מלבד השטיח מקיר לקיר החדר כולו מטופל כולל התקרה, כולו מצופה בספוגים משתי סיבות. הסיבה הראשונה היא הצליל בתוך הבית, הסיבה השנייה היא הצליל מחוץ לבית. רודי חי את הלילה וכאדם שחי בבניין משותף שלילותיו המוסיקליים הם חלק משגרת חייו מוכרח להתחשב באילו ששיגרת חייהם היא לישון בלילה.
הצליל.

לקחתי איתי מספר תקליטים ודיסקים שמשמשים אותי כנקודת יחוס  בכל בדיקה, המטרה אומנם הייתה לשמוע את זוג המונו בלוקים שברשותו אך כפי שאנו יודעים לא ניתן לבודד אותם משאר המערכת במיוחד כאשר אינני מכיר אותה. שמעתי מספר רב של סגנונות מוסיקליים, קלאסי, ג'אז, אלקטרוני ועברי. במשך שעה שלמה הקשבתי לתוצאה, השליטה של המגבר על הרמקול מעולה, מורגש שהמערכת דינמית וכוחנית מה שמתאים מאוד לסגנונות המוסיקה שרודי ובת זוגתו שומעים, רוק ומוסיקה אוונגרדית. גודל הצליל ענק. המערכת הזו לדעתי מסוגלת ליותר – הרבה יותר. עם מיקומים נכונים והנחה נכונה של מכשירי האודיו על מעמד יעודי והיא תשמע לדעתי יותר טוב. רודי ואניטה לעומת זאת נהנים ממנה כפי שהיא וזה מה שחשוב.

רודי אוזבון

לאחר ששמעתי את המוסיקה שהבאתי איתי הניחה אניטה על מגש הקומפקט משהו משלהם, השיר מתנגן ואני בטוח ומאמין בכל ליבי שמדובר בלא אחר מאשר אוזי אוזבון שמזמר שם. חיוך מצידו של רודי מסביר לי שמדובר בו עצמו, הוא שר והוא זה שקולו הצליח לבלבל אותי. לא שאני מעריץ גדול של אוזי אך בהחלט  מכיר את קולו. קשה ידידי, קשה להבחין בניהם. זה פשוט היה נשמע כל כך טוב שהלסת שלי נפלה לרצפה.

רודי הוא איש אנלוגי בעולם דיגיטלי, קנאותו וחיבתו לצליל האנלוגי אינה סודית, הוא מעדיף את הצליל החם והחלק, הוא מחפש תמיד את הנשמה במוסיקה. לא רק הדיוק והניטרליות המאוד חשובה לאודיופיל הממוצע. רודי אינו אודיו פיל הוא כאילו עבר את השלב הזו. קשה מאוד להגדיר אותו או את תחביבו אך מוסיקה הוא בהחלט יודע לשמוע.
ומכאן אני חוזר למציאות שבביתו של רודי.
בכל יום משעה 10 בלילה ביתם של רודי ואניטה מתעורר לחיים. דלת הבית מתחילה להיפתח ללא הרף, האורחים כולם הם אנשי מוסיקה נגנים וחובבי סאונד, בין חבריו תמצאו דמיות מוכרות יותר וכאלה שלרוב מאחורי הקלעים בתעשיית המוסיקה הישראלית אך לכולם מכנה משותף אחד – להיות חלק מחייו של רודי, להיות שותפים לחוויה בבית הכי מוסיקלי בארץ. במהלך הלילה תמצאו אותם מקשיבים לפרויקטים משותפים שלהם, מעלים רעיונות חדשים לתקליט, מקליטים, משנים, מוחקים, כותבים שוב וחוזרים להקליט. הכול פעיל והכול בועט וחי.
רודי הוא איש של עשייה, הוא יוצר מוסיקה בנשמה, הוא אודיו פיל אמיתי שמאוהב במוסיקה והכי חשוב להוסיף שהוא כל כך נהנה מזה שאני מתמלא בקנאה. רוקיסט מלא אנרגיה ובעל ידע מוסיקלי בלתי נלאה.

האולפן

אם כבר מדברים על רודי ומעלליו המוסיקליים אז חובה לדבר קצת על האולפן שברשותו.המתהדר במיקרופון מנורתי מפלצתי של MENLY שנחשב לאחד הטובים שיש אם לא הטוב ביותר, קונסולה מבית TASCAM גם כן מפלצתית, ההקלטה מתבצעת באופן אנלוגי על גבי סלילים וזה אכן מתבטא באיכות הצליל המדהימה שבוקעת משם.  מטרת האולפן היא אינה ביצוע הקלטות לכל דכפין, רודי אינו איש עסקים ממולח אלא מוסיקאי מחונן. במהלך הביקור האזנתי לפרויקט האישי שלו ושל הלהקה. מדובר במוסיקה שונה ומיוחדת במינה.


היצירה של רודי

שם התקליט – BACKNEE HORN
היוצר – רודי ג'יי

זה משהו אחר רבותי. משהו מרחף ולא ממש צפוי. סוג של שילוב בין מוסיקה אלקטרונית מרגשת ואפלולית לפין רוק מהשנים ההם. זהו שילוב בהחלט מעניין ושונה. מה שמוביל את הקטע הראשון הוא צליל עמוק מאוד של גיטרה בס, קולו של רודי בוקע מתוך המוסיקה במשפטים בשלל שפות. הסאונד של התקליט פשוט מ ד ה י ם!!!!!!! בחירת הכלים מעולה מה שהופך את העיבוד המוסיקלי לכזה. תמונת הסטריאו מרשימה בהחלט והצליל ממש כמו פטפון טוב, עמוק הרמוני זורם ונכון. את התקליט של רודי צריך לשמוע מתחילתו ועד סופו, זה מסע מאוד מיוחד ולא צפוי, יש שם המון רגש, יש עצבות שמחה וחוסר וודאות. התקליט הזה הוא חידה מסתורית. מדובר במוסיקה טובה, משהו שאני בתור יוצר מתפעל לשמוע. בכלים שמנגנים בתקליט כולם כלים חיים אמיתיים, אין שם VST מהעידן של היום. זו לא מוסיקה שמייצגת תקופה אלא מייצגת את המאזין. המוסיקה הזו לוקחת אותך לאן שאתה רוצה. ואם שתית משהו קצת אלכוהולי במהלך ההאזנה זה הזמן לצפות למסע מוסיקלי ברמה הגבוהה ביותר שניתן לשמוע. כאשר התקליט הזה יגיע לחניות קחו אחד. הנאה מובטחת!

התקליט השני שכבר נמצא בחניות נקרא – rudi j – first wondering והוא מאותה משפחה של התקליט הקודם. עליו החלטתי לא לדבר אך דעו רק דבר אחד, צפויה לכם גם כאן הפתעה מוסיקלית מרשימה בהחלט.


לאחר החוויה המעניינת הזו ירדנו למטה אני אבנר ואיריס, לאחר הפרידה מאיריס נסענו הביתה אל המקום הרגיל והלא שונה שלנו, האווירה אצל רודי נתנה לי הרגשה של לונה פארק מוסיקלי, האנרגיה שם שונה מכל דבר אחר שהכרתם. המערכת שברשותו היא בול מה שהוא צריך ובדיוק לטעמו. הכרתי אדם חדש בחיי האודיו פילים, אדם שבהחלט שווה היה להכיר ולטעום מעט מעולמו הצבעוני. אדם שבטח אחזור לבקר בקרוב.

לסיכום

לראשונה בחיי אני נתקל במצב שהאנשים מעניינים אותי יותר מהמערכת,  עשייה מוסיקלית והסיפור שעומד מאחוריה תמיד סוחף אותי, הדרך למוסיקה לעיתים מעניינת יותר ממנה עצמה. רודי מנגן על הכול, הוא הטכנאי באולפן והוא יחד עם חבריו הוא חבילה יוצרת אחת גדולה. המערכת אחלה. מתאימה בדיוק למוסיקה שרודי מאזין לה, היתרון המוחץ שלה על רבות אחרות הוא חד משמעית היכולת לנגן בעוצמה חלשה ולהישאר דינמית עמוקה ומדויקת. מדובר במערכת שנבחרה בקפידה לאחר לא מעט התרשמויות ובחינות בביתו. אבל רודי ואניטה במקרה הזה משאירים אותה ברקע לנגן מוסיקה, הם העיקר בכל הקשור לכתבה הזו.

ומכאן לכם רודי ג'יי ואניטה היקרים. תודה רבה על האירוח ועל החמימות ההסברים והסיפורים שמאחורי הקלעים, היה כדאי.
מעבר לתגובות בפורום