אייפון - השאר פרטיך, אבל למי?

אלי כרמי
06-07-2009 07:00

האם החברות אורנג' ופלאפון מנצלות את הבאז הצפוי על מכשיר ה- iPhone ככלי לאיסוף פרטים אישיים ומה קורה עם העברת הפרטים לגורמים נוספים?


אייפון - באז שיווקי

ההכרזה על השקת מכשיר ה- iPhone החדש הכתה גלים בארץ, עקב העובדה שהמכשיר הנחשק יושק רק בעוד מספר חודשים, מנעה לעת עתה את תופעת התורים של מעריצים הממתינים בגשם ובשמש לרכישה, אבל, התור מתחיל כבר באינטרנט.
את הבאז הגדול, מנצלות החברות אורנג' ופלאפון בכדי "לדוג" פרטים אישים של אזרחים בארץ, מה שחושף את הנרשמים לאפשרות העברת הפרטים שלהם לגורמים נוספים – ואולי אף להגיע בסופו של דבר לרשימות תפוצה של דואר זבל.


לקוחות פוטנציאליים

כל מי שגולש לאתרי הבית של אורנג' ופלאפון מתקשה לפספס את הפרסום הבולט על שיווק ה- iPhone שצפוי בקרוב. שתי החברות מזמינות את המבקר להיכנס לדף רישום פרטים עבור מכשיר ה- iPhone. עד כאן זה נשמע הגיוני ולגיטימי: יש התעניינות במכשיר מצד לקוחות רבים ומצד שני, החברות רוצות לספק מידע וכמובן לרשום מתעניינים במכשיר בכדי שיוכלו להפוך אותם ללקוחות פעילים.

iPhone

מידע אישי בתמורה להמתנה לאייפון

בכדי לקבל מידע נוסף על המכשיר, על הגולש המתעניין למלא טופס פרטים אישיים בכדי שנציגי החברות יוכלו לחזור אליו. כך שזה נראה הגיוני מבחינתו להכניס את פרטיו האישיים שכוללים שם מלא, מספר טלפון נייד, כתובת ודואר אלקטרוני, אפשר גם להבין מדוע מבקשת אורנג' לאמת את מספר הטלפון הנייד ושולחת הודעת טקסט. אך, קצת יותר קשה להבין את הצורך של חברת פלאפון בהכנסת תעודת זהות של מבקש הפרטים.

אישור על שליחת מידע שיווקי

מאחר שהחברות מקבלות כאן מידע אישי ממתעניינים, סביר הדבר שהן ירצו להשתמש בו עבור שליחת פרסומים שיווקים או להעביר אותו לחברות אחרות שקשורות איתן בנושא האייפון. על פי תקנות חוק התקשורת, נדרשים הגולש לסמן באופן יזום V בתיבה ספציפית בטופס שמאשר לחברות לעשות כך, אם לא סומן ה- V, הוא לא אמור לקבל דואר פרסומי.

השארת פרטים אישיים באתר של אורנג' (צילום מסך)
אייפון - הרשמה באתר של אורנג'

השארת פרטים אישיים באתר של פלאפון (צילום מסך)
iPhone - הרשמה באתר של פלאפון

ביקשנו לא להעביר פרטים

אבל, מה שיותר מפתיע הוא מה שקורה כאשר אנחנו לא מאשרים לחברות לשלוח אלינו הצעות שיווקיות אחרות של חברת הסלולר או של שותפים עסקיים שלה.

הטקסט שמופיע על המסך לאחר שליחת הפרטים (גם אם לא סומן V בתיבה המאשרת לשלוח מידע שיווקי), מצהיר על כך שהפרטים שלנו בכל זאת ישמשו לשליחת הצעות שיווקיות ואף יועברו לחברות אחרות (צד שלישי).



הודעה בסיום הרשמה באתר אורנג' (צילום מסך)
iPhone - הרשמה באתר של פלאפון

הודעה בסיום הרשמה באתר פלאפון (צילום מסך)
iPhone - הרשמה באתר של פלאפון

זבל, זבל תרדוף

יכול להיות שמדובר בתקלה, אך זה נראה מוזר שהיא דומה בשתי החברות -  אורנג' וגם פלאפון.
כעת, לאחר שנשלחו הפרטים האישיים, יש לחברות מידע אישי שלנו הכולל כתובת מגורים, מספר טלפון (מאומת במקרה של אורנג'), כתובת דואר אלקטרוני וגם תעודת זהות במקרה של פלאפון שעלול לשמש עבור דואר זבל של החברות או כל שותף שלהם שירצו להעביר לו את המידע.

אנחנו חושבים שזה מפחיד שהפרטים האישים שלנו כמו גם שלכם יעברו לכל מיני חברות (במקרה של פלאפון זה כולל גם ת.ז. להזכיר לכם).
זה נכון ששתי החברות מציינות העברת המידע רק לשותפים שלהם, אך מי מבטיח לי מה עושים שותפים אלו ומי הם בכלל.

תגובות

מחברת פרטנר נמסר בתגובה כי "לקוחות המתעניינים ב- iphone מתבקשים להשאיר את פרטיהם ברשימה ייעודית באתר החברה. בין השאר, נשאלים  הלקוחות באשר לרצונם לקבל דברי פרסומת בנושאים נוספים. אם לא אישרו, הרי שלא ישלחו אליהם דברי פרסומת.
חשוב להדגיש, כי קיימות מספר אפשרויות לעדכון לקוחותינו בדבר השקת המכשיר, ביניהן באמצעות שליחת מכתב, הכולל העברת פרטים לבית דפוס מטעמנו המהווה צד שלישי, ולפיכך מצאנו מקום לציין זאת מראש.
יובהר מעל לכל ספק, כי אין בכוונת החברה להעביר את פרטי המנויים לצדדים שלישיים בהקשרים שאינם רלוונטיים לפנייתם.

מחברת פלאפון נמסר: "פלאפון אינה מעבירה פרטים לצד ג', אך שומרת אותם לצורך תקשורת עם הלקוח בעניין פנייתו".


מעבר לתגובות בפורום