ביקורת מצלמה - FujiFilm F200 EXR

נמרוד גנצרסקי
03-07-2009 07:05

המצלמה הדיגיטלית - קומפקטית החדשה של Fuji מתהדרת בחיישן EXR שאמור להיות דינמי במיוחד, נמרוד יצא לשטח ובדק את הביצועים באור ובחושך, מול ילדים ובניינים.


פתיחה בסגנון אישי

הופתעתי. אני חייב לציין. המצלמה הזו פינקה אותי בתמונות טובות יותר ממה שציפיתי לקבל ממצלמת פוקט.
בתחילה, כמו כל ישראלי – הנחתי בצד את כל הניירת ודפי ההסבר שהיו מצורפים, ויצאתי לצלם, לצלם ולצלם. אחרי שעתיים בערך הבנתי שמשהו במצלמה הזו משפר את התמונה, אבל עדיין לא ידעתי מה. אז צילמתי עוד, והפעם הצילום כלל מכשול שרוב מצלמות הפוקט נופלות בו – מבחן משקפי השמש.

מבחן משקפי השמש
מבחן משקפי השמש אומר בקיצור שאם נסתכל דרך משקפי שמש מאזור מואר על אזור לא מואר, כמו כניסה לחניית מרתף למשל, נראה שהאזור מושחר או לפחות בצבע אחיד ומאוד כהה. כשמורידים את משקפי השמש ונסתכל לאותו מקום נראה פתאום המון פרטים, נגלה פינות נסתרות ואולי אפילו איזה חתול שהתחבא שם.


במצלמות פוקט דיגיטליות, אפקט משקפי השמש מתקיים כמעט תמיד בצילום ללא פלאש. עם מירב הצניעות שאוכל לבטא, יש ברשותי שתי מצלמות פוקט מהטובות בשוק ושתיהן גבוליות מאוד במבחן משקפי השמש. ולכן, עם ה- F200 EXRהופתעתי. לטובה.
פרט למצב האוטומטי שלה הסטנדרטי, יש ל- F200מצב שנקרא EXR. מצב זה מנצל את החיישן בדרכים שונות (הסבר יבוא בהמשך), אחת הדרכים היא הרחבה של הטווח הדינאמי והיא מתאימה בדיוק למבחן משקפי השמש.

ואכן, ה- F200 EXR עברה את המבחן, והכניסה למרתף הפכה מאזור שחור בתמונה הקודמת, לכניסה למרתף עם המון פרטים. המקרה ההפוך נותן אף תוצאות טובות יותר מבחינה דינאמית, כשנמצאים באזור חשוך ומצלמים אזור שכולל את האזור החשוך וגם את האוזר המואר. בהקבלה – כשיוצאים מחדר חשוך לאור יום מלא, יש סנוור בהתחלה. זה מה שקורה ברוב מצלמות הפוקט, האוזרים המוארים בתמונה יוצאים חיוורים, לבנים ולעיתים הלבן "נשפך" לאזורים אחרים בתמונה. במקרה של ה- F200, זה לא קורה. האזורים הבהירים הופכים לעולם של פרטים וצבע.

FUJI F200 EXR

חיישן דינאמי

אחרי מבחן משקפי השמש הייתי חייב לגלות מה הופך את המצלמה הזו לבעלת טווח דינאמי טוב יותר מאחרות. התשובה טמונה בחיישן. פרט לעובדה שמדובר בחיישן גדול במונחי מצלמות הפוקט, פוג'י פיתחה חיישן חדש שמקפיץ את יכולות מצלמות הפוקט בכמה דרגות. עיקר ההשפעה מתבטא בטווח הדינאמי.

מה זה טווח דינאמי? זהו הטווח שנמצא בין האות הכי חזק של פיקסל לבין האות הכי חלש שלו. האות הכי חזק מגיע כשהפיקסל מוצף באור. האות חלש מגיע כשהפיקסל לא חשוף לאור כלל.
כשיש מקור אור חזק בחלק מהתמונה אז חלק מהפיקסלים נחשפים אליו מהר וכמו עם דלי מים, הם מוצפים ומאבדים חלק מהמידע, מה שאומר שהם מאבדים פרטים מהתמונה – זוהי חשיפת יתר.

אם נתקן בעיה זו בעזרת חשיפה קצרה יותר כדי שה"דלי" לא יוצף באור, אזי נפסיד את המידע באותו אזור בו אין כמות אור גדולה (צל ואזורים חשוכים יותר) שדורשים חשיפה ארוכה יותר. כלומר בשני המקרים אנחנו מפסידים מידע, וזאת הבעיה של טווח דינאמי שקיימת כמעט בכל מצלמות הפוקט כיום.
החיישן החדש והמתוחכם להפליא של פוג'י (Super CCD EXR) הצליח לפתור את הבעיה, לפחות בעיניי המתבונן (אני). רוב חיישני המצלמות בנויים במערך באייר (Bayer), כלומר בכל פיקסל צבע אחר ושונה מהפיקסל הצמוד אליו (אדום ירוק, כחול). חיישןSuper CCD EXR  מצמיד שני פיקסלים בעלי צבע זהה זה לצד זה (כמו בתמונה).

חיישן Bayer
חיישן מצלמה רגיל (תצורת Bayer)

חיישן מצלמה דיגיטלית EXR
חיישן EXR של פוג'י


אחד המצבים בגלגל המצבים של המצלמה הוא מצב EXR. במצב זה המצלמה בוחרת אוטומטית אחד מתוך שלושה מצבי חיישן (כמובן שניתן להחליט בצורה ידנית על מצב ספציפי של החיישן).

מצבי חיישן שונים

האפשרות הכי שווה מבחינתי היא מצב DR - Dynamic Range. במצב זה כל אחד מצמד הפיקסלים "פתוח" לאור לתקופת זמן שונה; פיקסל צבע אחד חשוף לאור לתקופה קצרה ואילו הפיקסל בעל אותו הצבע הצמוד אליו חשוף לאור לזמן ארוך יותר. המצלמה משלבת את המידע משני הפיקסלים ומשגרת למסך תמונה עם פרטים שבמצלמות פוקט אחרות לא היו נראים וכך מגדילה המצלמה את הטווח הדינאמי שלה. בגלל השימוש בפיקסלים הנוספים, יורדת רזולוציית התמונה במצב זה ל- 6 מגה פיקסל.


מצב נוסף במוד EXR הוא SN - High ISO, Low Noise. מצב זה יפעל במקומות עם תאורה נמוכה ומטרתו לנסות להחליק את אפקט הרעש בתמונה שקיים בחיישנים רגילים. אני חייב לציין שמצב זה לא הפיל אותי מהכיסא והיה לי קשה להבדיל בין תמונה במצב רגיל לבין מצב SN. הרעיון הוא שעיבוד המידע משני פיקסלים צמודים בעלי אותו הצבע יבטל חלק מהרעש שמתקבל מחישוב המידע המגיע מפיקסל אחד. כלומר נתון ממוצע של שני פיקסלים יהיה נמוך יותר מנתון גבוה של פיקסל אחד. גם במצב זה אגב, בגלל שהשימוש בשני הפיקסלים נעשה יחד כפיקסל יחיד, המצלמה הופכת להיות מצלמת 6 מגה במקום 12 מגה, מה שלא משנה, כי כפי שכבר הבנתם, לדעתי גם מצלמת 6 מגה היא יותר מדי עבור משתמשי פוקט.

המצב השלישי הוא מצב HR - High Resolution. שלא כמו ה-HR המוכר לנו מתחום הוידאו, כאן הכוונה היא לשימוש מלא בכל החיישן. המצב הזה הוא המצב הסטנדרטי גם במוד האוטומטי של המצלמה.

            חיישן דיגיטלי

כיצד פועל חיישן מצלמות דיגיטליות?

        מדריך מפורט - חיישנים
על פי היצרן, מבנה החיישן גם במוד הסטנדרטי, איכותי יותר ממבנה חיישן רגיל, השיפור שראיתי במוד האוטומטי לא מצריך שיגור זיקוקים. לא היו הבדלים נראים לעין בין מצב זה למצלמת פוקט אחרת, אך במבט מעמיק יותר אפשר להבחין באיכות תמונה טובה יותר.

עיבוד מידע בעזרת פיקסלים צמודים בעלי צבע זהה מפחית את איבוד המידע הקיים בכל מקרה, בכל חיישן באייר רגיל. כאשר יש פיקסל צבע אחד במרכז, המעבד נאלץ "להמציא" על פי חישובים שונים, את שאר הצבעים שלא קיימים בו בעזרת הפיקסלים השכנים אליו. כאשר יש שני פיקסלים צמודים בעלי אותו צבע, המעבד לא צריך "להמציא" כל כך הרבה מידע, כי הוא מקבל מידע יותר "אמין" מהפיקסלים השכנים (מפני ששני פיקסלים נותנים מידע יותר מדויק מאשר פיקסל אחד).

ISO - צילום עד ISO 400 לא חושף רעש מיותר לעין, גם מעבר ל- ISO 800 נשאר שימושי במצבים רבים, עם רמת רעש סבילה.
עליה ל- ISO 1600 מעלה כמובן את רמת הרעש בתמונה, אבל גם כאן, תפתיע ה- F200 EXR בעלי מצלמות דיגיטליות מתחרות לפוג'י.
ניתן לצלם עד לרמת ISO של 12,800 (אז הרזולוציה יורדת לרמה של 3 מגה פיקסל בלבד), אולם הרעש הדיגיטלי גדול מנשוא ולכן, מומלץ להשתמש ב- ISO 3200 ומעלה רק במצבי חירום.

דוגמאות:
Fuji F200 EXR
ISO 800 F3.2 1/95

Fuji F200 EXR
ISO 1600 F3.2 1/80

וידאו

צילום הווידיאו היה סטנדרטי והרזולוציה עדיין נשארה בעידן ה- VGA ולא עלתה כיתה ל- HD. יש טובים ממנו במצלמות פוקט אחרות. גם הווליום בזמן הצפייה במצלמה עצמה קצת חלש, אבל ניתן לשמיעה.

מהירות תגובה

פרמטר שעלול להיות הדבר המעצבן ביותר במצלמות הפוקט, זה קורה כשרוצים לצלם את התינוק שהתחיל כרגע ללכת - מחזיקים את המצלמה, לוחצים, אבל התמונה תמיד תתפוס אותו רק אחרי שהוא כבר נפל. לא מספרים לנו תמיד על מהירויות הצילום של מצלמות פוקט ובזה אנחנו נופלים המון פעמים.

במקרה שלנו זה לא יקרה. המצלמה עובדת מהר בכל אפשרויות הבדיקה; מהדלקה לצילום, מחצי לחיצה ועד צילום, מלחיצה שלמה ועד צילום ומהירות בין תמונה לתמונה. יש כמובן פוקטים מהירים יותר, אך ה- F200 EXR בהחלט נמצאת שם למעלה בטבלה עם המצלמות המהירות.

סוללה

קצת התאכזבתי מחיי הסוללה, או שבעצם ציפיתי ליותר. הסוללה נותנת אורך חיים סטנדרטי לחלוטין. כשבדקתי אותה בכל האפשרויות; עם פונקציות, עם ובלי פלאש, שימוש מוגבר בזום, שימוש מוגבר במסך תצוגה ועוד הרבה שמושים, המצלמה החזיקה עד סביבות ה-100 תמונות.
בשימוש רגיל של צילום עם קצת פלאש וקצת צפייה בתמונות על המסך, הסוללה הספיקה עד לסביבות ה-220 תמונות. ציפיתי ליותר, אך מדובר בהספק סביר לכל סוף שבוע בחו"ל או לטיול עם הילדים ללא צורך בטעינה נוספת.

מבנה גוף

גוף המצלמה סטנדרטי והייתי אפילו אומר טיפה מיושן. העיצוב מזכיר מצלמות פוקט בתחילת דרכן. פוג'י, אם הלכתם על 'חיישן על', לפחות תעצבו את המצלמה קצת אחרת.
מבחינת "החיים הקלים" יש שלושה כפתורי שליטה; גלגל המצבים, כפתור התפריט וכפתור ה-F (שם ניתן לשלוט על הדברים השמישים ביותר לפני צילום, כמו גודל התמונה, איכות התמונה, כמות חשיפה לאור ועוד). התפריט משתנה בהתאם למוד בו אתם נמצאים.
על הגלגל יש שני מודים שמפתחי המצלמה הוציאו מהתפריטים והעבירו בחוכמתם לגלגל – מוד צילום לילה (תאורה נמוכה) ומוד צילום לילה משודרג, שמצלם פעם אחת בלי פלאש ופעם אחת עם, כך אפשר לבחור מבין 2 התמונות מי טובה/יפה/מתאימה יותר.
זה לוקח כמה ימים, אבל מתרגלים למיקומי האופציות בשלושת אפשרויות השליטה בקלות רבה.

FUJIFILM F200 EXR

הגלגל הוא מקום המנוחה לאגודל בזמן הצילום, והאצבעות לא מסתירות את הפלאש כמו בכמה מצלמות אחרות שאני מכיר, למרות שבכמה צילומים קיבלתי החזרי אור מהאצבע שהיתה מונחת מתחת לפלאש.
מסך ה-LCD מתפקד מצוין גם בתנאי שמש, ואפשר להבין למה הסירו את העינית אבל בכל זאת חבל שהיא איננה, ולו רק בגלל העובדה שאנחנו נמצאים בדור "מעבר" ויש אנשים שעדיין רגילים לצלם דרך עינית. מוזר.

דוגמא - צילום במצב HR
לחץ להגדלה (תמונת 12MP)
FUJIFILM F200 EXR
ISO200 F9.0 1/220

פונקציות "מגניבות"
זיהוי פנים אוטומטי.
מצב של צילום 2 תמונות ברצף, אחת ללא פלאש והשנייה עם.
מצב ה-EXR שמחליט על הכל – אפילו יותר מהמצב האוטומטי. כולל האם להשתמש במאקרו, באיזה סצנה להשתמש וכו'.

סיכום

שלושה דברים במצלמה זו היו מושכים אותי לרכוש אותה – גודל החיישן, מצב ה-EXR שהוא בעצם מצב סופר-אוטומטי והטווח הדינאמי שלה שבולט בעיקר באזורים מוארים מאוד. באזורים חשוכים היא גם תציג יותר פרטים ממצלמות פוקט אחרות, אך לא ברמה כמו באזורים הבהירים. על המסך התמונות מקבלות חיים. בתמונה המודפסת החיים נאבדים להם אי שם במרחבי מכונת הדפוס.


ציון:

מחיר: כ- 1,600 ש"ח
אחריות: שנתיים ע"י קבוצת שמעוני


בעד: מהירות תגובה, טווח דינאמי לאזורים בהירים וכהים, חיישן ומצב EXR, מתאימה לכולם (לא מבינים, חובבנים ומקצוענים).
נגד: עיצוב, גודל, סוללה נטענת מחוץ למצלמה, אין עינית.

מפרט טכני - FujiFilm F200 EXR

רזולוציה: 12 מיליון פיקסלים
חיישן: 1/1.6 Super CCD EXR
עדשה: F3.3 Wide - F5.1 Telephoto
אורך מוקד: 28-140mm
ISO טווח: 100-12,800
מצבי צילום: Auto, EXR, Portrait, Portrait Enhancer, Landscape, Sport, Night, Fireworks, Night (Tripod), Sunset, Snow, Beach, Underwater, Museum, Party, Flower, Text
מסך: LCD בגודל 3", רזולוציית 230,000 פיקסלים
וידאו: 640x480 פיקסלים
חיבור: USB 2.0
כרטיסי זיכרון: תמיכה ב- xD, SD ו- SDHC
סוללה: ליתיום ion NP-50
מידות: רוחב 97.7 מ"מ, גובה 58.9 מ"מ, עובי 23.4 מ"מ.
משקל: 175 גרם

מעבר לתגובות בפורום