AOC V22 - מסך מחשב LCD עם תאורת LED

ליאור קורן
28-06-2009 13:00

ביקורת – מסך המחשב החדש של AOC מתייחד, בין השאר, בתאורה אחורית מסוג LED, נתון ניגודיות מוצהר גבוה, זמן תגובה מהיר ומחיר של פחות מאלף שקלים, בדקנו את הביצועים והתמורה לכיס.


תאורת WLED – White LED אחורית מביאה עימה מספר יתרונות על פני תאורת פלורוסנט רגילה, כמו היכולת להאיר באור לבן בהיר יותר, בשילוב אורך חיים גבוה בהשוואה ( כ- 50,000 שעות) וחיסכון בצריכת חשמל.

בחירה בנורות LED נותנת את יתרונה גם במובן האסטטי: זהו אחד ממסכי המחשב הדקים ביותר בהם נתקלתי, עובי הגוף, עומד על 2 ס"מ בלבד (חוץ מפס המסגרת התחתון שמוסיף עוד ס"מ אחד לעובי).

יותר התכונות כוללות ניגודיות דינמית מוצהרת של 100,000:1 וזמן תגובה של 2ms, נבדוק איך הנתונים הללו מתרגמים לביצועים בשטח.

עיצוב וגימור

המסך מוצא מהקרטון בשני חלקים, בסיס המסך עשוי זכוכית (כבר מזמן לא נתקלנו בשימוש בזכוכית במסכי מחשב) והוא מתחבר אל גוף המסך בעזרת בורג בעל סוגר מחובר שמגיע בנפרד בערכת המסך.

חזית המסך שחורה, שולי המסגרת עשויים פלסטיק שקוף, הפס התחתון של המסגרת גם הוא שקוף , אבל הפעם בגוון כחול ובצד ימין של פס זה מואר עיגול (לחצן הפעלה) בכחול זוהר, מסביבו טבעת כסופה.

חיפוש אחר לחצני השליטה / תפריטים לא מוצא אותם בשום מיקום על המסגרת, הם מתגלים לבסוף על הלחצן הכחול הגדול שמצוייר עליו סמל הפעלה / כיבוי.
לחיצה עליו מכניסה את המשתמש אל התפריט, הטבעת המקיפה או הלחצן משמשת כבורר בחירה בעל ארבעה כיוונים, לחיצה על הטבעת מרגישה כמו משהו זול פלסטיקי למגע, קצת פוגם בחוויהת הגימור.

AOC LED V22


כניסות
הכניסות באחורי המסך כוללות את ה- RGB PC (VGA) וכניסת HDMI, בעלי מחשבים עם יציאת DVI יצטרכו לרכוש מתאם נוסף DVI-HDMI שעלותו כ- 25-35 שקלים, לפחות, חברת AOC מכלילה כבל HDMI באריזה ומקלה בכך על הרוכשים.

מלבד שני חיבורי הוידאו, ישנה כניסת מתח לשנאי, עקב דקותו של ה- AOC V22 הוצא ספק הכוח אל מחוץ לגוף.
כניסות נוספות הן אודיו (3.5 מ"מ) מיציאת כרטיס הקול במחשב אל זוג הרמקולים שבמסך וכניסת USB המיועדת לחיבור את מצלמת הרשת שהעינית שלה מצויה בראשו של ה- V22.

AOC V22 - חיבורים

ציפוי מבריק
אל העיצוב, מצטרף גם הציפוי הקדמי של פנל המסך, זהו ציפוי מסדרת המבריקים וכמו רבים במשפחה, גם הוא נותן מראה "זגוגיתי" לתמונה ובמחיר משקף גם את מקורות האור בחדר, בתאורה בלתי ישירה אין בעיה מיוחדת לעבוד.

תפריטים

תפריט Luminance
מאפשר שינוי בהירות וניגודיות, כמו גם גמא (שלושה מצבים) ומעבר בין מצבי תמונה, שכאן משום מה נקראים Eco Mode, ניתן לבחור בין מצב טקסט, Internet, Game, Movie, Sports (שמגדיל את הבהירות ל- 100%) ו- Standard, עליו בצענו את רוב הבדיקות.

תפריט טמפרטורת צבע מאפשרת לבחור בין מספר מצבעים קבועים מראש, כולל פרופיל צבע sRGB ואף לכוון את רווית כל צבע יסוד בנפרד: אדום, ירוק וכחול. יש אפילו תפריט נפרד Color Boost שכולל מספר מצבי הדגשת צבע, מצב לצבע עור טבעי, הדגשת "ירוק דשא" או "כחול השמיים" ועוד.

תפריט חדש ומעניין קרוי Picture Boost, הוא מאפשר ביצוע שינויים בתמונה, אך בהבדל אחד: השינויים מתבצעים על שטח ריבועי בפינת המסך אותו ניתן להגדילו עד שיכיל את כל שטח התצוגה, ניתן גם כאן לשנות בהירות וניגודיות ולהגדיל את גודל הריבוע, כך שהשינויים מתבצעים רק על חלק ספציפי בתמונה.

כמו שקורה במסכים אחרים רבים, גם כאן, מצב ברירת המחדל של בהירות הינו גבוה ובוהק מדי לעין, מומלץ להורידו לערך של 50 ואף פחות.

מסך מחשב AOC V22


איכות תמונה

צבעים
האדום נראה נכון, לא נוטה לגוון בורדו ומצד שני גם לא נופל לכיוון הכתום, גם הכחול והירוק בסדר גמור, אז היכן כן נראית בעיה? באפור, גווני האפור מודגשים למדי ונוטים לכיוון צהבהב – בז', גם הבז' שמופיע למשל בחלקם העליון של הדפדפנים אקספלורר ופייר פוקס מקבל גוון מודגש מדי, לא טבעי.
לאחר כיול ארוך ומייגע, שכלל שינויים בכל פרמטר אפשרי כמעט בטמפרטורת צבע, ותפריט ColorBoost, הצלחנו להגיע לאפור משכנע.

בשימוש רגיל (עבודה על מסמכים, גלישה באינטרנט), מומלץ להשתמש במצבEco Mode Standard כשהוא מכויל, כך מקבלים תמונה שמתאימה למצב עבודה מתמשך, עם ניגודיות שמישה, חדות טקסט וצבעים נכונים לעין ולא מציקים.

רוצים ניגודיות

הפעלת מנגנון ה- DCR בתפריט ה- Luminance מקפיצה באחת את הניגודיות לשמיים, קוים בהירים של עצמים מודגשים ביתר שאת מעל גבי רקע כהה, זה בהחלט משפר את החוויה במשחקים, אבל מנטרל את היכולת לשלוט על בהירות וניגודיות וגם לא מומלץ למצב עבודה על טקסט ומסמכים, שם התצוגה הופכת לבוהקת מדי.

מנגנון זה גם משפר מאוד את חווית הצפיה בסרטים כשהוא מקנה נופך ניגודי עז יותר, מלבין שלגים וגגות בוהקים, אך עלול גם להדגיש פגמים בשידור כמו תופעות כיווץ ודחיסה ולהעלים חלק מהפרטים בחלקים הבהירים. למרות זאת, בתוצאה הכוללת, מורגש בהחלט שיפור בחוויה.

בעת הפעלת מצב זה, גווני האפור הופכים בהירים יותר וההפרדה בגוונים הבהירים הופכת לפחות טובה, AOC מגדילה את הפער בין הלבן לשחור אך, במחיר מסוים של הפרדת גוונים בהירים.
במצב זה גם מופעלת שליטה על עוצמת התאורה האחורית, שנכבית אף לגמרי כאשר מוצגת תמונה שחורה לחלוטין על המסך.

כאשר מפעילים בדיקה דומה כאשר מצב DCR אינו מופעל, הפעלת מסך שחור לחלוטין מגלה זליגת אור זעירה בלבד, אם כי החלק התחתון של המסך מקבל גם סוג של גוון כחול שמערבב בשחור.

זויות הצפיה, כנהוג במסך עם פנל TN, הינן פחות רחבות ביחס למסכים היקרים שבחבורה, במיוחד זו האנכית – הטיה של המסך בזוית מעלה מול המשתמש, מעלימה את פסי הרשת הלבנים מעל גבי הרקע השחור במשחק ארמגטרון, כאשר הטיה כלפי מטה, מציגה גוון אדמדם על המסך.

מהירות התגובה המוצהרת של ה- V22 עומדת על 2ms, בפועל, לא נצפתה כל בעיית מריחה, כולל גם במשחקי תלת מימד מהירים וגם במקרים בהם מופיעים, למשל, גופים בהירים שנעים במהירות על פני רקע שחור.

רמקולים ומצלמה
בדומה לתוספות שגילינו בדגם AOC 2217 שנסקר בעבר, גם ה- V22 של AOC כולל מצלמת אינטרנט פנימית שמתפקדת באופן בסיסי אך סביר, מיקרופון עבור שיחות וגם זוג רמקולים שלא יהממו לחיוב שום חובב מוזיקה רציני וישמשו בעיקר לצורך גיבוי עבור זוג רמקולים חיצוניים.

AOC V22

סיכום

חברת AOC הטמיעה בדגם זה תאורה אחורית מסוג LED, מה שתרם לעיצוב גוף מסך דק במיוחד והביא גם ליתרונות נוספים, כמו צריכת חשמל נמוכה של 28 וואט בלבד.
בל נשכח כי מדובר עדיין במסך עם פנל מסוג TN שנחשב כמספק עבור משתמשים "כלליים" ואף גיימרים, אבל לא יתאים מבחינת דיוק והפרדת צבע למקצוענים כגון גרפיקאיים, AOC מבטיחה גם ניגודיות דינמית גבוהה של 100,000:1, מה שמושג בהפעלת מצב DCR שמתאים בעיקר למשחקים וצפיה בסרטים ופחות לגלישה באינטרנט ועבודה על מסמכי טקסט.

ציון:


בעד: שימוש בתאורת WLED, עיצוב דק, כולל מצלמת אינטרנט, מיקרופון ורמקולים, תמורה למחיר.
נגד: רגיש להשתקפויות, צבע אפור דורש כיול בכדי להגיע לגוון טבעי.
מחיר: 999 ₪
אחריות: טק דטה -  3 שנים בבית הלקוח

נתונים טכניים - LCD LED AOC V22 Verfino

גודל: 22"
רזולוציה: 1680X1050
בהירות: 280 cd/m²
סוג פאנל: TN
ניגודיות דינמית: 100,000:1

מהירות תגובה: 2ms g2g
זויות צפיה: 170º/160º
יחס מסך: 16:10
כניסות: D-SUB (VGA), HDMI, אודיו, USB (לשימוש עבור מצלמה ומיקרופון בלבד)
אפשרות Pivot: לא כולל
רמקולים ומיקרופון: כולל
מצלמת אינטרנט: כולל
מידות: רוחב 526 מ"מ, גובה 438 מ"מ עומק (כולל סטנד) 190 מ"מ
משקל: 3.8 ק"ג
צריכת חשמל: 28w

קישור: מפרט באתר יצרן

מעבר לתגובות בפורום