Mio Moov 380 - ניווט עוקף פקקים TMC

אלי כרמי
22-06-2009 06:55

רגע לפני כולם, מביא מכשיר הניווט Mio Moov 380 את מהפיכת הניווט (GPS) כשהיא משולבת באפשרות קבלת נתונים על עומסי תנועה בזמן אמת, העברנו אותו ביקורת בכביש.


מכשיר ניווט לכביש הופך לחברו הטוב של הנהג בדרך ליעד לא מוכר. לעומת זאת, בנהיגה יום יומית האם אנו באמת צריכים מכשיר ניווט צמוד? אחרי הכל, לא ממש צריך לנווט במסלול הקבוע בדרך לעבודה וחזרה הביתה.  

כעת, משנה ה- Mio Moov 380  את התפיסה הזאת עם מכשיר ניווט חדש שמתחשב בעומסי התנועה. ניתן להשתמש בו לקבלת מסלול אופטימאלי - גם עבור יעדים שהינם כבר מוכרים לנו היטב.
הענקנו ל- Mio Moov 380 את האפשרות לסדר עבורנו את הדרך למשך מספר שבועות, להלן הרשמים.

זרוע נטויה

על השמשה הקדמית, ברכב, שם נמצא מקומו הטבעי של המכשיר, מחברים את הזרוע והתושבת. במשך השנים למדנו להכיר את הזרועות של מכשירי ה- Mio, הן מספקות אחיזה מוצלחת ונוחות שימוש. כך גם הזרוע הזאת שמתגלה כמאסיבית, יציבה וניתנת לכיוונים לכל זווית בה יחפוץ בכך הנהג. חיבור החשמל למצת עבור המכשיר מתבצע דרך תושבת הזרוע, מה שמאפשר להחליק את המכשיר לתושבת בעוד הוא מתחבר לחשמל באופן אוטומטי וכבר מוכן לשימוש - רעיון מוצלח מאוד.

דק ומעוגל בצדדים

גוף המכשיר דק יחסית, בעובי של קצת יותר מסנטימטר אחד, הוא מעוגל בקצוות עם גימור בצבע שחור, ניתן להגדיר אותו כאלגנטי. גודלו הפיזי מאפשר להכניס אותו בקלות לתא הכפפות או לתא אחר  ברכב. ניתן גם לשאת אותו בתיק כאשר עוזבים את הרכב, למרות שסביר להניח שהוא לא יכנס אל כיס המכנס.  

מסך ה- LCD מגיע בגודל 4.3'' והוא בעל תצוגה ברורה, בהירה וקלה לראיה, אך בשמש ישראלית חזקה בקו ישיר, גם הוא, כמו רוב המכשירים, יסבול מהשתקפות מסוימת. רמקול ה- Moov 380 חזק וניתן לשמוע דרכו בקלות את הנחיות ניווט.
המותג Mio הינו השם של קו מוצרי הניווט בתאגיד MiTAC, לאורך התקופה בה מכשירי Mio נמצאים בארץ הם הפגינו אמינות טובה בד"כ, בשבועות בהן בילינו עם המכשיר, לא נתקלנו בסוגיות בענין זה.

Mio Moov 380 - GPS TMC


יעד לא ידוע

פעולת ניווט במכשירי GPS מתחילה בהכנסת כתובת יעד או נקודת ענין וכאן מראה המכשיר את חולשתו. בתוכנות מתחרות בשוק ניתן לחפש עיר ע"י הקלדת אותיות וקבלת השלמה אוטומטית של שמות ערים מתאימות, (זה תקף גם בהקלדת שם רחוב), אך, ב- MIO Moov 380, על המשתמש להכניס שם עיר (או רק חלק מהשם) ללא אפשרות השלמת שמות אוטומטית, לאחר מכן, יש להקליד גם את שם הרחוב או חלקו וגם את מספר הבית, רק לאחר מכן ניתן לחפש את היעד. 

החיסרון בצורת עבודה זו הינו כפול: איננו יודעים כמה אותיות מספיקות (בשם העיר והרחוב) לצורך חיפוש היעד, כמו כן אם הקלדנו פרט לא נכון והיעד לא נמצא, לא ניתן לדעת היכן נעשתה הטעות (לדוגמא, אם הקלדנו מספר בית שגוי, הודעת השגיאה "יעד לא נמצא" לא תציין האם הבעיה היא בשם העיר, רחוב או מספר הבית). בקיצור, אופן הכנסת הנתונים אינו ברמה של בתוכנות ניווט איתן התרגלנו להשתמש בארץ.

מפה ברורה

לאחר שהוכנס יעד לניווט והתהליך עבר בהצלחה, חישוב המסלול הינו מהיר ומספק מסלולי ניווט הגיוניים בהחלט. את רוב זמן הניווט נבלה מול תצוגת המפה שמראה את הדרך ליעד בתצוגה דו או תלת ממדית. אמנם, בתצוגת המפה של ה- 380 אין את אפקט ה WOW שיש לתוכנת  IGO8 למשל, אבל הגרפיקה נקייה וברורה וקל להבין ממנה את הדרך ואת הפניות הצפויות לנו.
גם המידע הנוסף שמופיע על המסך מוצג באופן ברור וקל להבנה גם במבט קצר גם תוך כדי נסיעה – אהבנו.

TMC

השם TMC הינו קיצור של  Traffic Message Channel מה שאומר במילים פשוטות - ערוץ מידע עבור עומסי תנועה.
ערוץ מידע זה אמור לעבור מעל גלי האתר (רדיו) ובדומה לדברים רבים במדינתנו הקטנה ובעיקר בתחום התקשורת, העניינים הולכים באופן מסובך ואיטי.

נכון להיום, אין שום ערוץ כזה פעיל עבור אף חברה, וכאן חברו יבואנית Mio - חברת רונלייט וחברת אורנג' להציע פתרון של העברת נתוני עומס התנועה מעל גבי רשת הסלולר.
לכן, למכשיר ה- Mio Moov 380 יש כרטיס SIM וקו טלפון (על כך בהמשך).
בזמן הנסיעה, כאשר המכשיר מקבל דיווחים על עומס או פקק בנתיב המיועד, הוא מסוגל לחשב מעקף לפקק או להפרעה אחרת בתנועה.

Mio Moov 380


150 כבישים בשליטה

נכון להיום המכשיר מקבל דיווחי תנועה כאשר רק 150 כבישים ראשיים מנוטרים, בהמשך מספר זה אמור לעלות.
אז נכון שפתרון זה הינו הראשון בארץ שמתחשב בעומסי התנועה, אבל מספר הכבישים כעת קטן ואנו מקווים כי המאגר יגדל במהרה. בזמן עומסי הבוקר והערב, המסלולים שקיבלנו הכניסו אתנו לכבישים פנימיים בכל מיני ערים, לא בטוח שזה המסלול שהיינו בוחרים. יש צורך לבדוק את מסלולי הניווט בזמן העומס שוב בעתיד - כאשר מספר הכבישים מהם מקבלים דיווחים יעלה.

טלפון מובנה

כאמור, העברת דיווחי התנועה למכשיר זה מתבצעת דרך הרשת הסלולארית ולכן מכשיר זה מכיל כרטיס SIM ואפשרות שימוש כטלפון. ניתן היה לחשוב כי יש כאן פתרון כפול: טלפון ומכשיר ניווט במוצר אחד, אבל השימוש במכשיר כטלפון אינו נוח או יעיל כמו דיבורית איכותית, לכן צריך לחשוב על תוספת הטלפון כאן כבונוס ולא כתכונה בסיסית של המכשיר: אמנם, ניתן להוציא ולקבל שיחות, לשלוח ולקבל הודעות טקסט, אך הצד השני של הקו ישמע אותנו בווליום חלש מאוד בעת שיחה.
היבואנית רונלייט שוקלת להוסיף מיקרופון למכשיר בדומה לדיבורית קבועה, אך צריך לבדוק איך זה באמת ישפיע על נוחות השימוש.

GPS TMC

סיכום

יריית הפתיחה של TMC – ניווט על סמך עומסי תנועה נורתה לראשונה בישראל עם מכשיר זה ואת הכבוד הזה אף אחד לא יכול לקחת ממנו, אך עדיין יש צורך בשיפור כמות הכבישים המדווחים והמסלולים שמתקבלים בעקבות כך.
הרעיון המוצלח ביסודו של העברת דיווחי תנועה על גבי קו תקשורת סלולארית מוסיף למשתמש גם טלפון מובנה שהינו בונוס שיכול לשמש פתרון לעת הצורך, אך זה עדיין לא ברמה של דיבורית קבועה לרכב.
לאחר שעוברים את משוכת מסך הקלדת הנתונים הלא ידידותי ולא נוח לשימוש, מסך הניווט עצמו הינו ברור וקל לשימוש ועוזר לנו להגיע ליעד המבוקש.

ציון:

בעד: מסך ניווט נקי וברור, תמיכה בניווט על פי דיווחי תנועה בזמן אמת, זרוע ותושבת איכותית.
נגד: הקלדת יעד לא נוחה, שרות ה- TMC עדיין לא בשל, ווליום נמוך (בצד השני) בעת שימוש כדיבורית.

שיווק: אורנג'
יבוא ואחריות: רונלייט

מחיר

המכשיר נמכר בלעדית דרך אורנג' במסלולים הבאים:

לקוחות פרטיים:
   45 ₪ כולל מע"מ * 36 חודשים במסגרת תכנית שמשכה 18 חודשים.
    דמי שימוש חודשיים 7.96 ₪ כולל מע"מ.

לקוחות עסקיים
:

   לקוח עסקי הרוכש/משדרג 3 קווים יכול ליהנות ממכשיר ה- Mio ללא תשלום במסגרת מבצע
   בונוס במסגרת תכנית שמשכה 36 חודשים. דמי שימוש חודשיים 6.9 ₪ לפני מע"מ.

הטבות ללקוח פרטי ועסקי:

   הטבות נוספות בכלל המבצעים הנ"ל במסגרת רכישת המכשיר או קבלתו במתנה:
   1. חבילת גלישה gprs basic 200 kb  ללא תשלום במסגרת תוכנית התעריפים הייעודית למבצע.
   2. שרות ניווט עומסי תנועה TMC ללא תשלום.

נתונים טכניים - Mio Moov 380

מפת ישראל מעודכנת לסוף שנת 2008 ועדכון אחד בחינם

מקלט GPS – SIRF InstantFix   
מידות 129 x 78 x 12.4 מ"מ
משקל 164 גרם
מסך מגע transflective TFT 4.3''
רזולוציה 480 x 272
רשת GSM900, GSM1800, GSM1900
כרטיס זיכרון microSD, microSDHC, TransFlash
סוללה פנימית 1350 mAh

מעבר לתגובות בפורום