כיצד לבחור מצלמת רפלקס דיגיטלית – DSLR, מדריך

ליאור קורן
19-06-2009 08:30

איך תבחרו מצלמת רפלקס דיגיטלית שתתאים לכם כמו כפפה ליד? ומה יותר חשוב, גוף המצלמה או העדשה? מדריך למתחילים.

החלטתם לעלות מדרגה ולשדרג את המצלמה הקומפקטית אל מצלמת רפקלס אמיתית - DSLR, כיצד מצליחים לבחור את גוף המצלמה שיתאים לצרכים שלנו זאת מתוך היצע גדול של מצלמות ומותגים שונים?


גוף המצלמה – ארגונומיה


גודל גוף המצלמה מהווה פרמטר חשוב בשימוש יום יומי, התאמתו למשתמש משתנה מאדם לאדם ותלויה בגודל כף היד, מהות השימוש, כמות השימוש (ככל שמצלמים יותר, כך ההתאמה חשובה יותר) וגודל העדשה המחוברת למצלמה.

חשוב לוודא כי גוף המצלמה אותה אתם מבקשים לרכוש, מתאים "כמו כפפה ליד": החזיקו את המצלמה בחנות, ודאו שידכם אוחזת היטב ב"גריפ" וכי המצלמה אינה מחליקה מהיד.

DSLRגוף קטן במימדיו יתפוס פחות מקום בתיק, אולם עלול להיות פחות נוח בזמן הצילום, גוף גדול מחייב תיק מתאים ומכביד לעיתים על הנושא אותו, אולם הוא מאפשר ליצרן להוסיף לחצני גישה ישירה לפעולות נפוצות, אם אתם מתכננים לרכוש עדשת זום גדולה וכבדה, הרי שגוף מצלמה גדול וכבר יהווה משקל נגד ויאזן את המצלמה בזמן הצילום.

המצלמות היקרות יותר כוללות גוף אטום ועמיד לפגעי מזג אויר כגון מים או אבק.

לחצני גישה ישירה ותפריטים

ככל שגוף המצלמה יקר יותר, כך הוא כולל יותר לחצני גישה ישירה, מצלמות חצי מקצועיות / מקצועיות יכללו לחצני גישה ישירה לכל הפונקציות החשבות, כגון שינוי ISO, פיצוי חשיפה, איזון לבן ועוד.

חלק מהמצלמות כוללות גם יותר מגלגלת אחת עבור שינוי גודל צמצם ומהירות.

ב- מצלמות DSLR הפשוטות יותר, עקב הצמצום בלחצני הגישה הישירה, לוקח לצלם יותר זמן לשנות פרמטרים בתמונה, חלק מהפעולות נעשה אף ע"י לחיצה על מספר לחצנים בו זמנית.
במקרים כאלו, חשוב לוודא כי ניתן להגיע בקלות ובמהירות דרך התפריטים אל הפונקציות החשובות.

DSLR
לחצני גישה ישירה על גוף המצלמה

עינית / "כוונת"

במצלמות רפלקס, הצלם מביט דרך עינית המצלמה, האור שנכנס למצלמה, עובר דרך העדשה, מגיע למראה, שם הוא עולה לכיוון מעלה ומוסט שוב אל עין הצלם.
במצלמות חובבים, מנגנון העינית עשוי מראות, מה שמביא לתמונה חשוכה יותר בהשוואה למנגנון פריזמה "Pentaprism" יקר אך איכותי יותר שמציג תמונה מוארת.
גם גודל העינית חשוב וכמות כיסוי הפריים (באחוזים) שהיא מספקת, במצלמה עם כיסוי עינית של 95%, שולי הפריים הקיצוניים, לא יוצגו לעין הצלם בזמן הצילום.

מסך

מסך ה- LCD האחורי, מהווה חלק חשוב בתהליך הצילום, מסך איכותי יתן פידבק נכון על איכות התמונות שצולמו זה עתה.

גודל המסך המקובל כיום נע סביב 3", הרזולוציה חשובה על מנת לקבוע את דיוק הפוקוס בתמונה, המצלמות החדשות ביותר כוללות מסך בעל 921,600 נקודות, שמציג בפועל רזולוציה של 640x480 פיקסלים,  

מספר קטן של מצלמות DSLR, כולל כיום מסך LCD מפרקי (דגם D5000 של ניקון ו- E620 של אולימפוס), מסך מפרקי מקל על הצילום בסיטואציות מסוימות (צילום מעל קהל בהופעה או ילדים שזוחלים על רצפה).

Nikon D5000 - מסך LCD מפרקי

Live View
תכונה זו, אמורה להחליף או להשלים את עינית הצילום ומאפשרת לצפות במתרחש מעל גבי מסך המצלמה (בדומה למקובל במצלמות קומפקטיות), מוקדם עדיין לבנות על צילום עם Live View משום שמהירות נעילת הפוקוס כאשר צופים דרך המסך הינה איטית למדי ומתאימה בעיקר לתנאי צילום בסטודיו.

ISO

מצלמות DSLR מתהדרות ביכולת לצלם טוב יחסית בתנאי אור קשים וב- ASA גבוה, למרות זאת, גם בין מצלמות אלו ישנם הבדלים גדולים ביכולת לצלם ב- ISO גבוה של 1600 ומעלה.

אם אתם נוהגים לצלם באופן תדיר בתנאי אור קשים (צילומי פנים בית למשל), חשוב מאוד להשוות בין יכולת המצלמות השונות, מצלמות עם חיישן בגודל מלא (Full Frame) יהיו עדיפות בתחום זה, על פני מצלמות עם חיישן קטן וצפוף פיקסלים.

צבעים בתמונה

כל אחת מהיצרניות של מצלמות דיגיטליות, מתייחסת בצורה מעט שונה לנושא עיבוד הצבעים בתמונה, מעבר לוויכוחים על איכות הצבע ומה נראה מדויק או טבעי יותר, מדובר גם בענין של טעם אישי.
לכן, מומלץ להכנס לאתרים כגון PBASE, לבחור מהרשימה את דגם המצלמה בו אתם מעוניינים ולהתרשם מאלפי תמונות.
היתרון באתר PBASE הוא, שלהבדיל מאתרי תדמית, שם מוצגות לראווה תמונות מושלמות שצולמו בידי מקצוענים, כאן תוכלו לבחון תמונות שצולמו בידי צלמים חובבים – בדיוק כמוכם.

איכות Auto Focus

Focus Screenמצלמות הכניסה של ניקון ואולימפוס כוללות 3 נקודות פוקוס, דגמי כניסה של קנון כוללים 7 נקודות.
מצלמות משוכללות יותר, כוללות 9-11 נקודות, מה שמאפשר לעיתים פיקוס מדויק ומהיר יותר על אובייקטים שאינם נמצאים דווקא במרכז הפריים.
מספר נקודות הפוקוס במצלמות המקצוענים יכול להגיע גם עד עשרות נקודות, חלקן אף עובדות באופן מוצלב.

באם אתם נוהגים לצלם אובייקטים נעים (למשל בצילומי ספורט), בצעו מחקר על איכות הפוקוס הדינמי / פוקוס עוקב בדגם המבוקש.

עדשות

מצלמות DSLR, כידוע, אינן מתפקדות ללא עדשה מתאימה, זה עולם בפני עצמו וכדאי כי הצלם החובב ידע, כי פעמים רבות, לאיכות העדשה יש השפעה גדולה יותר על התוצאה הסופית מאשר גוף המצלמה.

התאמה לקיים: חובבי צילום רבים בטוחים כי ההוצאה הגדולה הכספית ביותר תהיה על גוף המצלמה, אולם טעות בידם, מי שמבקש להגדיל את מלאי העדשות שלו, יגלה כי הסיפור עלול להיות יקר בהרבה מאשר עלות גוף המצלמה בלבד.
לכן, אם יש בידכם כבר מלאי עדשות מתוצרת חברה מסוימת, פעמים רבות יהיה זה צעד חכם (ולו מהבחינה הפיננסית) לרכוש גוף מצלמה שיוכל להתאים לעדשות הקיימות.

עדשה - זום ענק
"כל עדשה מיקרוסקופ"

Crop Factor - גודל חיישן ותרגום נתוני עדשת מצלמה דיגיטלית אל פילם 35 מ"מ

כשאתם מסתכלים על נתוני מצלמה, חשוב להבין מהו נתון Crop Factor של החיישן, זאת על מנת שתוכלו לתרגם את נתוני העדשות למונחי 35 מ"מ.
ברוב מצלמות ה- DSLR שנמכרות כיום, יש חיישן קטן יותר מ- Full Frame, ככל שגודל החיישן קטן יותר, כך גדל גם ה- Crop Factor ומשפיע על חישוב אורך מוקד העדשה בתרגום לנתוני 35 מ"מ.

לדוגמא, Crop Factor במצלמות Nikon DX עומד על 1.5, עדשת 18-55 מ"מ הופכת ל- 27-82.5 מ"מ במונחי 35 מ"מ, גם במצלמות מתוצרת פנטקס וסוני מדובר על נתון זהה (1.5), במצלמות Canon EF-S, עומד ה- Crop Factor על 1.6 ולכן, עדשת 18-55 מ"מ הופכת ל- 28.8-88 מ"מ.
במצלמות אולימפוס וגם פנסוניק, עומד ערך ה- Crop Factor על 2, כך שעדשת הקיט 14-42 מ"מ, הופכת ל- 28-82 מ"מ במונחי פילם.

למעשה, גודל ה- Crop Factor גורם לכך שמרוויחים זום גדול יותר, אולם מפסידים ב"צד הרחב".

עדשות Crop מול Full Frame

עדשות EF-S / DX זולות יותר בהשוואה לעדשות Full Frame ואם לצלם אין כוונה עתידית לעבור למצלמת FF, בד"כ לא יהיה טעם להשקיע כסף בעדשות היקרות יותר.

מצלמות Full Frame יחייבו שימוש בעדשות מתאימות, עדשות שפותחו עבור מצלמות Crop ברוב המקרים לא יתאימו למצלמות Full Frame
בקנון, הסימול EF מייצג עדשות עבור מצלמות Full Frame, זאת בהשוואה ל- EF-S שמסמל התאמה למצלמות Crop בלבד.
בניקון, המינוח FX מצביע על Full Frame, זאת בהשוואה לקו עדשות ה- Crop שמכונה DX.
עדשת Crop שתולבש על מצלמת Full Frame תגרום להופעת שוליים שחורים בתמונה (Vignetting), חלק ממצלמות ה- Full Frame של ניקון מאפשרות עבודה גם עם עדשות DX אולם, במקרה זה, תרד הרזולוציה באופן ניכר (לדוגמא, מ- 12 מגה פיקסל ל- 5).

Zoom Lens
עדשת זום רחב המתאימה למצלמות עם Crop Factor (פורמט DX בניקון)

עדשת קיט

כיום, מקובל מאוד לרכוש מצלמה ביחד עם עדשת קיט, זהו שליוב שמוזיל עבור הלקוח את מחיר העדשה.
במצלמות כניסה מקובלת עדשת זום בטווח  18-55 מ"מ, במצלמות מסדרות יקרות יותר, ניתן למצוא עדשת 18-105 מ"מ ואף עדשות יקרות יחסית.
האיכות  האופטית של עדשת הקיט מתוצרת החברות המובילות מספקת בד"כ תמונות באיכות סבירה, למעשה, חובבי צילום רבים, מסתפקים בעדשת הקיט הסטנדרטית ואינם משדרגים לעדשות יקרות יותר (גם אם איכותה אינה מרקיעה שחקים).
לעיתים, ניתן יהיה למצוא "חבילת קיט" שכוללת שתי עדשות, למשל 18-55 מ"מ + 55-200 מ"מ, מצלמות Olympus נמכרות גם עם קיט שכולל שתי עדשות זום, האחת באורך מוקד של 14-42 מ"מ והשניה בטווח של 40-150 מ"מ, מה שמכסה למעשה טווח של 28-300 מ"מ ומתאים למצבי צילום רבים.

ניקון D40-D60 / D5000– מצלמות ללא מנוע פוקוס פנימי
קו מצלמות החובבים של ניקון, מגיע ללא מנוע פוקוס בגוף המצלמה, מה שמחייב רכישת עדשות DX או עדשות בעלות מנוע פיקוס פנימי.
עדשות ניקון אחרות - בעלות הסימון D במספר הדגם יעבדו באופן תקין מבחינת מדידת תאורה, אולם הפיקוס יצטרך להתבצע באופן ידני ואיטי יותר.


ניקון מרחיבה בהדרגה את מאגר עדשות ה- DX שמתאימות בעיקר לקו דגמי D40 – D60 – D5000 ולא מזמן השיקו שתי עדשות חדשות, האחת עדשת פריים (קבועה) 35 מ"מ והשניה זום רחב, כך שעבור חובב הצילום הממוצע, המבחר הקיים אמור להספיק.

מייצב רעידות
בניקון, עדשות עם מנגנון יצוב יכללו את צמד האותיות VR, בקנון יקראו למנגנון בשם IS.
בדגמי אולימפוס האחרונים, מייצב הרעידות כלול בתוך גוף המצלמה ופועל על כל עדשה שמחוברת למצלמה.

וידאו

וידאו מהווה תכונה חדשה יחסית בעולם מצלמות הרפלקס, איכות הוידאו המקובלת עומדת על רזולוציית1280x720  פיקסלים.
נכון להיום, רק שני דגמים, שניהם של קנון, מסוגלים לצלם באיכות 1080p, אם כי דגם EOS 500D מצלם בקצב פריימים נמוך יחסית של 20FPS. דגם ה- 5D Mark II מצלם באיכות 1080p תקנית.

אם חשובה לכם איכות האודיו בקטעי הוידאו, הקפידו לרכוש מצלמה שכוללת שקע מתאים למיקרופון חיצוני.

מעבר לתגובות בפורום