אודיופילים - מסע אל הצליל המושלם

נמר לוי
28-08-2007 06:00

הם משקיעים במערכות סטריאו משובחות, מקפידים על כל פרט ופרט בדרך לצליל המיוחל. כתבת וידאו זו חושפת בפנינו את עולם חובבי האודיו: האודיופילים.

 כשהצליל פוגש את הרגש

כל אחד מוצא משהו שמרגש אותו. את האחד מרגשת מכונית ספורט חלומית, האחר מתרגש מטעימת יין צרפתי איכותי והשלישי יזיל דמעה מהצגת תיאטרון מרגשת. אמנם מדובר בתחביבים שונים אך לכולם מכנה משותף אחד. כולם "נהנים מזה", חלקם אף לקח צעד קדימה והם בשלב ה-"מאוהבים בזה".

הפעם אחשוף בפניכם תחביב שונה ומיוחד במינו.
את סיומת המילה "פיל" אתם בוודאי מכירים אך לא תמיד בקונוטציה חיובית, במקרה הזה, ה-"פיל" בהחלט חיובי ומתחבר למונח "Audiophile".

מהו אודיופיל: זהו אדם אשר מקדיש את רוב חייו לחיפוש אחר הצליל המושלם, אותו כינור שמתנגן בראשו ואותם מיתרי גיטרה מרטיטי לב.
נכון - לכולנו יש שיר אהוב שמזכיר לנו תקופה או רגע טוב בחיים, אך האודיופילים לקחו זאת צעד אחד נוסף קדימה והם מנסים לשחזר את אותו צליל אהוב במערכת הסטריאו האישית. הדרך להצלחה אינה קלה כלל וכלל.


בשיתוף עם אתר Ynet, הגיש וערך: מישל דור, משתתף: עופר ק.

לאחר שהגיע לחנות, הוא מבקש להקשיב למספר מוצרים שחשב שיתאימו לו, כך הוא מסתובב בחנויות ורושם את רשמיו. לאחר שציין כמה מהמוצרים כמועמדים לרכישה חוזר לאותם יבואנים והפעם כשהוא מבקש את אותו המוצר כמועמד להאזנה חוזרת ומעמיקה יותר בביתו .

המסע

מגבר מנורותאודיופיל אינו ניכנס לחנות סטריאו, מחליט וקונה אלא יוצא למסע חיפושים.

זהו מסע ארוך אשר דורש סבלנות רבה ככל האפשר על מנת לאפשר בדיקת מספר רכיבים רב הדרוש להחלטה ולבחירה הנכונה.

כאשר מחליט האודיופיל לרכוש רכיב למערכת, הוא מתחיל בהגדרת סגנון הצליל הנכון עבורו, לאחר מכן יכתת רגליו לעבר חנויות/יבואנים המתמחים בתחום ה-היי אנד (יצרני רכיבי טופ של מערכות הסטריאו), אשר נחשב לאיכותי ולרוב גם יקר מאוד.

נשמע לכם מוזר? הרי לא תקחו מקרר לבתיכם רק בכדי להתרשם לפני קניה!

במקרה שלפנינו שונה העסק: אודיופיל לא ירכוש מוצר בלי שהאזין לו בביתו, מחובר למערכת האודיו האישית שלו; זה מקובל מאוד בתחום הזה ויבואנים מקבלים זאת בהבנה.
לאחר שהאזין מספר ימים לאותו מוצר והרגיש כי הגיע מועד חתונה בין הדייר החדש לשאר הרכיבים, יפתח אותו אודיופיל את ארנקו ויבצע את פעולת הרכישה.

מותר ואסור

חיי האודיופיל אינם קלים במיוחד, החלקה עליה עומדת המערכת (בסלון או בחדר האזנה) עלולה להסב להם חרדה גדולה.
נתחיל בזה שרק בעל הציוד או אודיופיל "מוסמך" מטעמו רשאים להדליק את המערכת וזה מפני שיש דרך ייחודית להדליק אותה: ראשית, יש להדליק את קדם המגבר, לאחר מכן עוברים למקור (נגן CD) ולבסוף לוחצים על כפתור ההדלקה של מגבר ההספק. כיבוי המערכת נעשה בסדר ההפוך.
הדלקה או כיבוי המערכת בצורה לא נכונה על ידי אדם זר (דהיינו לא "מוסמך") משולים לניקוי מסך ה-LCD שלכם עם מגרפה.

חל איסור מוחלט על בת הזוג או העוזרת לנקות, לשטוף ולפעמים גם לנשום בקירבת המערכת, אלא אם כן קיבלו "הסמכה" מבעל המערכת.

טיפ לבנות הזוג: מותר ואף רצוי לספר לבעל עד כמה המערכת נשמעת מצוין, לחילופין, אפשר בהחלט לומר "איזה כייף שיש לנו אותה בבית".

האהבה

ראיון עם אודיופילאני טוען שבמונח אודיופיל טמון ענין של אופי שהינו מעבר לתחביב "רגיל": השאיפה המוחלטת היא שהכל יהיה מושלם והמערכת תקבל מקום של של כבוד בחיים ובבית.

חשבו על אדם שמסוגל להעלות לכם חיוך על הפנים, כזה שלעולם אינו משעמם, שפותח לכם דלתות לעולמות אהובים ומביא להקות אהובות הביתה לסלון, האם לא תתנו לו כבוד בחזרה? כך היא המערכת, מבחינת האודיופיל יש לה נשמה, אופי והיא מחזירה אהבה למי שמשקיע בה.
מערכת הסטריאו מהווה גם מסלול בריחה מרעש היום, הלחץ והעבודה. היא מקור הרוגע והמנוחה. אין שום סיבה לא לאהוב אותה.

אספר לכם בקצרה סיפור שאותו שמעתי לראשונה מאיילת (אישתו של עופר המצולם בכתבה).

יום אחד חוזרת איילת מטיול רגלי עם חברתה ופותחת את דלת ביתה, מולן מתגלה קומץ אנשים, ישובים ממול המערכת כאשר ברקע מתנגן קטע בן 20 שניות חוזר ונשנה ובכל פעם מנתחים אותו מחדש. חברתה של איילת שואלת בדאגה "האם שמו לב שזהו אותו קטע המתנגן שוב ושוב?" איילת ענתה "כן... הם מקשיבים ומנתחים פרמטרים שונים בצליל, כמו רחש רקע ומיקום כלי הנגינה, כנראה שבוחנים כבל".
אכן, זה עלול להשמע הזוי אך עבור האודיופיל מדובר בפעולה חיונית בדרך למצוא את המוצר המתאים ביותר ולמטרה זו כדאי להעזר לפעמים בזוגות אוזניים נוספים.

אם תשאלו את רוב האודיופילים מה "מוקצה" עבורם, הם יענו מיד: "ערבוב עם קולנוע ביתי", אודיופיל לא יחבר קולנוע ביתי ביחד עם סטריאו טהור אלא יפריד בין המערכות לחלוטין: החל בקו חשמל נפרד לכל מערכת וכלה ברכיבי הגברה ורמקולים שונים.


נקנח במילה אישית ממני:

חלקם של האודיופילים שאני מכיר מתנהגים בדומה לכתוב בכתבה, חלקם האחר פחות אדוקים, אך לכולם מכנה משותף אחד: הם נמצאים בחיפוש אחר הצליל המושלם עבורם, ביודעם שלעולם לא ימצאו אותו.
הדרך מהווה את המטרה, לא סופה.
נסו לשבת בנקודת ההאזנה מול מערכת אודיו איכותית, הניחו על מגש התקליטורים את הדיסק האהוב עליכם, הרגישו כיצד המערכת שרה במיוחד בשבילכם, אז תבינו מה מרגיש אודיופיל בכל יום כשהוא יושב מולה בהנאה ממכרת.
ומי יודע... אולי זה יוציא את האודיופיל שנמצא חבוי גם בכם !

מעבר לתגובות בפורום