רמקולים Fat Lady של Morel – ביקורת לגברת

נמר לוי
12-06-2009 11:00

ביקורת עולמית ראשונה: הגברת השמנה של מוראל, עשויה סיבי פחם בקוים מקומרים שלא ישאירו אף אחד אדיש, היא מהירה, דינמית ושקופה לציוד שמחובר אליה, בדקנו אותה עם מגוון מכשירים וסגנונות מוזיקה.


לא משנה כמה תשקיע בעיצוב ביתך, כמה מותגים נוצצים יתנוססו על גבי מוצריך, כולם יתגמדו כאשר זוג רמקולים כמו המוראל Fat Lady ישובץ בביתך. הם יטלו את כל תשומת הלב. העיצוב ואיכות הבניה שלהם יהפכו גם  בקתה עלובה למקום שהעיצוב בו הוא במקום הראשון. קוראים נכבדים – מדובר במוצר הכי מרשים למראה בו נתקלתי בחיי. הכי מיוחד ונוצץ.

הגברת השמנה בביקורת עולמית ראשונה!
 
תיאור מראה של מוצר כזה אינו פשוט, גם התמונה האיכותית והמפורטת ביותר לא משתווה לדבר האמיתי, אם אומרים שתמונה אחת שווה אלף מילים אז חבל לי לבזבז אלף מילים על המראה כשיש תמונות. אז איך בכל זאת היא נראית? התבוננו בתמונות ורק תזכרו כי במציאות היא מרשימה ומיוחדת הרבה יותר.

למה Fat Lady

"כלום לא נגמר עד שהגברת השמנה תשיר": באנגלית זה נשמע טוב יותר אך גם בעברית זה עובר. זהו משפט ידוע שנלקח מאולמות הקונצרטים ומשויך לזמרת אופרה שמהווה תמיד את השורה התחתונה. מוראל החליטו לאמץ את המשפט וכך היה.
העיצוב המיוחד קדם דווקא להחלטה על שם הדגם, לצורת הרמקול ישנו תפקיד חשוב ומכריע שישפיע על איכות הצליל ועל הגוון שלו. התיבה של אותה גברת שמנה מעוגלת משתי סיבות. הסיבה הראשונה היא אקוסטית והשניה היא תלות בסוג החומר ממנו היא עשויה, חומר זה אינו מאפשר בניה בקווים ישרים לגמרי. החומרים ממנו בנויה התיבה הם סיבי פחם (Carbon) וגימור סיבי זכוכית (פיברגלאס).

Morel Fat Lady

קשיחות עגלגלה

שילוב החומרים מעניק לתיבה קשיחות גבוהה יותר מפלדה בשילוב אטימות מוחלטת. פנים התיבה של הגברת השמנה אינו משוכך כלל. זה אומנם לא ממש מקובל בתעשיה, אך גוף הגברת השמנה נשמע במיטבו כשהוא ערום מבפנים. מטרה זו מקשה עוד יותר על הפיתוח מפני שהמרחק בין תיבה שרה לתיבה מהדהדת עד כדי זוועה הינו קצר מאוד ומכאן נובעת הסיבה העיקרית לפיתוח הארוך והמייגע של אותה גברת שמנה. מפצל התדרים ממוקם בבסיס הרמקול שעשוי אלומיניום תעופתי (ומצופה בגימור עור), מתחת לישבנה של הגברת השמנה ממוקם הפורט האחורי שמשמש אך ורק ליציאת אוויר על מנת לרסן את התדרים הנמוכים (כשחושבים על זה, אכן מדובר במיקום הגיוני בהחלט...).

את הגברת השמנה שמעתי כבר לפני מספר חודשים בשילוב אלקטרוניקה מגוונת, זאת בחדר שנבנה במיוחד עבורה במפעל החברה בנס ציונה.
את הבדיקה הזו אבצע בסלון ביתי, ביחד עם מערכת יחוס שנבחרה בקפידה, בנוסף, נצרף רכיבים שונים וזאת בכדי לחוש בשינוי בשילובים שונים עם מכשירים "בהירים" או "חמים".

במהלך התקופה בה הרמקול שהה בביתי פגשתי גם את איש המקצוע שאחראי על תכנון ה- Cross Over, הג'נטלמן האנגלי – Russell Kauffman, סיפר כי בתחילת העבודה שלו על הרמקול, הוא הוציא את כל חומרי השיכוך מבטן הרמקול, כשהוא מותיר אותו עירום מבפנים, להפתעתו, הרמקול נשמע מרשים במצב זה, בכל פעם שהוסיפו חומר שיכוך פנימי, הדבר הוריד מאיכות הצליל, עד שהגיעו להחלטה הבלתי שגרתית להותיר את התיבה במצבה הטבעי, ריק.
היות והדרייברים לא תוכננו בתחילה לעבוד עם תיבה "ריקה", בוצע בהתאם גם שינוי מבני בוופרים, שעשויים, מחומר זהה לזה של התיבה.

Morel Fat Lady

אלקטרוניקה מגוונת

במהלך תקופת הבדיקה, שידכנו את זוג הרמקולים אל מגוון נגני CD, קדם מגברים ורכיבים נוספים (רצ"ב רשימה מפורטת בסוף הכתבה).
מדובר ברמקולים שקופים באופיים המעבירים לאוזן את אופי המערכת אליה הם מחוברים, הצלחנו לחוות את הגברת השמנה בדרכים מגוונות עם כל רכיב ורכיב שונה. 
מסתבר כי ה- Fat Lady מעדיפה "אלקטרוניקה" בעלת גוון ניטראלי או חם, מכשירים עם אופי צליל בהיר עלולים להשמע בהירים מדי ומעט רזים במיד היי.

רמקולים אלו מעדיפים חללים גדולים, בסלון ישראלי "ממוצע", בגודל של 4 על 4.5 מטרים, מצאנו שעדיף להקטין במעט את המרחק בין הרמקולים, בכדי לשפר את העומק וגם את הדיוק בבמה. היא מצליח לספק בס מדויק יותר ו"נכון" יותר בסלון גדול.
רמקולים אלו מסוגלים בהחלט לנגן בחללים ממוצעים מבלי להתפנק במרחק רב מהקיר האחורי.

Morel Fat Lady

הגברת השמנה מתחילה לשיר

כאמור, שילוב עם מגוון קדם מגברים הביא לתוצאות שונות: קדם מגבר מדגם Cary SLP-98 ריגש והדגים דינמיקה מקסימלית ובס מרשים. החלפה אל קדם מגבר Octave HP300 הוסיפה מעט חריפות לצליל, בחירה במצב -6db באוקטב הרגיעה את העניינים וגילתה פירוט מדהים ובמה מדויקת מרשימה בהחלט.
השילוב עם Densen Beat 250 הביא לצליל חם יותר ואולי המאוזן יותר, יש שיגידו שהוא הנעים ביותר על הגברת השמנה.

טונים גבוהים
הטוויטר יורד נמוך מאוד באופן יחסי למקובל, הוא אוורירי מאוד ויחד עם זאת חם ונעים לאוזן, הוא חושף פרטים ואינו ממש סלחני. הוא ממוקם מתחת ליחידת המיד, בגובה אוזן המאזין.

מיד
אנרגטי ממנו לא שמעתי, הוא מאוזן, מלא וטבעי, הוא מצליח להעביר תחושה מציאותית לחלוטין של קול אדם, כמו גם כלים טבעיים ואלקטרונים. הוא מלא באנרגיה ובעוצמה. דינמיקה היא שם המשחק, קשה מאוד להתקיל אותו ולגרום לו להכנע, אני לא הצלחתי. וניסיתי.

בס
אחד הפרמטרים בהם התבלטה הגברת הוא הבס, התדרים הנמוכים הרשימו במיוחד כאשר היא שודכה ל- Cary SLP-98 שבתחושה הוסיף עוד אוקטבה למטה, יחידות הבס מפיקות צליל מהיר והדוק שיחד עם זאת נשאר עמוק וגדול.

רמקולים - מוראל Fat Lady

מוזיקה

התחלתי בהאזנה למוסיקה קלאסית ובחרתי באחת היצירות האהובות עלי. Brahms symphony no.4 fritz reiner royal philharmonic orchestra. כלי הקשת פותחים את היצירה ומיד מבינים כי מדובר ברמקול אוורירי מדויק ובעל הפרדת צליל מרשימה בהחלט. יחידת המיד מגלה עושר ואנרגיה מרשימים בהחלט. התחושה היא שככל שהיצירה מתפתחת ונכנסים עוד כלי כך הרמקול הזה מרגיש יותר בבית. לקראת סוף היצירה היא מגיעה לשיאה, כל הכלים מצטרפים בכל האנרגיה. הרמקול נשאר רגוע, מפורט ודינמי. הוא אינו מתרגש מלחץ מוסיקלי, הוא אינו מפחד מתזמורות גדולות, להיפך. על פניו נראה כי זה השטח שלו.

ממשיך עם יצירה שמשלבת כלים אקוסטיים ביחד עם קול אדם. בחרתי בעוד יוצר מהאהובים עלי. Vivaldi – magnificat שמתחילה בלהקה קולית שמורכבת מנשים וגברים ששרים בעת ובעונה אחת. לא כל כך קל להוציא קולות אדם באופן משכנע. גם כאן הוא פשוט זורם, הפרדת הקולות מרשימה והמיקום שלהם במרחב הבמה מרשים אף יותר. לאחר שירת התזמורת מצטרף כינור בניגון עליז ולפניו עומדת הזמרת. כפי שאני מתאר כך זה נשמע. הכינור מעט מאחור בצד ימין מעבר לגבולות הרמקול והזמרת במרכז הבמה בגובה 150 ס"מ בערך ממש מולי. עצימת העיניים מעצימה את החוויה עוד יותר.

הפרזנטציה הזו מעידה על תמונת סטריאו מרשימה בהחלט. קולה של הזמרת נשמע אמיתי לחלוטין. בהמשך מצטרף הזמר שעומד לצידה והוא גבוה ממנה וקולו גם כן נשמע טבעי ומרשים במיוחד. קולות רגע מקבלים את מקומם בבמה מעט מאחור. מיקרו דינמיקה מרשימה בהחלט שמאפשרת לך להפריד צליל אחד קטן מבעד לרבים, להפריד שליש מבעד לתזמורת פילהרמונית שלמה.

Morel Fat Lady

ג'אז עם אבישי

Avishai Cohen as is… Live at the blue note.
רצועה 1 היא אחת האנרגטיות באלבום, מתחיל בסנטיסייזר שפותח את האלבום בקטע אינסטרומנטלי ומאחור ניתן לשמוע את הקהל בוחש בכוסות קפה, הפרטים שבוקעים מהרמקול אינם משאירים לאף אחד מקום להתחבא, הכל גלוי ושקוף. הקטע מתחיל בכל הכוח ומיד מתגלי בס מרשים, חזק וכוחני מדויק ועמוק במיוחד. כלי ההקשה נשמעים מעולה, הסנאר תוקפני וחד, תוף הרגל עמוק ומהיר, תופי הטם טם מלאים והמצילות מגלות הרמוניות שלא ידעתי על קיומן קודם.
הקהל מוחא כפיים למשמע היצירה והאווירה מועברת אלי ברמה כזו שחשתי חלק מהקהל שיושב שם. הבמה מרשימה בהחלט. היא יוצאת מגבולות הרמקול. המשכתי לשוט עם האלבום והאזנתי לסולו קונטרבס שנמצא ברצועה 6. לרמקול הזה אין בעיה לרדת נמוך כמו הרבה רמקולים טובים שאני מכיר, אך הבעיה העיקרית היא להשאר ברור שם למטה. כאן הוא נשאר ברור כשמש. הרזולוציה בנמוכים היא מהטובות ששמעתי עד כה. חברים – הג'אז שבוקע מהרמקול הזה הוא אמיתי לחלוטין. הצליל נשמע טבעי ולכל כלי ישנה את התיבה שלו.

Pink floyd – dark side of the moon
בקטע Money.   אין אדם שאינו מכיר את צלילי הקופה הבוקעים בתחילת הקטע. כאן ניתן ממש לספור את המטבעות, אני מאמין שאם אנגלי טהור ישמע את הקטע הזה יצליח למצוא את סוג המטבע. הפרטים שבוקעים מהרמקול הזה מרשימים בהחלט. גיטרת הבס מצטרפת והיא נשמעת עמוקה מדוייקת ומלאת אנרגיה, יש משהו מאוד מיוחד ברמקול הזה שמאוד מרשים אותי, הוא נשמע גדול ומרשים. הבס שלו הוא אחד מהטבעיים ששמעתי, לכל כלי שבוקע ממנו יש משקל. גיטרה חשמלית בדסטורשין נשמעת דרכו לא פחות ממדהים. קול הזמר בוקע מהמרכז בגובה מאוד ראליסטי. תיבת הרמקול אינה מורגשת כלל, הוא מצליח להעלום בחלל החדר בלי בעיה למרות גודלו.

Morel Fat Lady


אלקטרוניה בידורית

Tiesto – elements of live
Morel Fat Lady הוא התקליט האחרון ביותר של היוצר ולדעתי גם הטוב ביותר שלו. עבודת הסאונד שם היא לא פחות ממרשימה וזה בזכות מכשירים מיוחדים שיוצרו עבורו ועבור יצירותיו. את הסיגנון הזה אני מכיר היטב על שלל מערכות.

מדובר באתגר לא קל כלל עבור רמקול ביתי, אני - כיוצר מוסיקה אלקטרונית מחפש את המגרעות. בקטע הזה הצלחתי לראשונה בחיי לקבל צמרמורת מרמקול ביתי. יש לו כח אדיר, הוא מצליח לעמוד בכל עוצמה שאתגרתי אותו, הוא מעביר את התחושה המועדונית האמיתית והמרשימה ביותר שנתקלתי בה עד כה. הבס מרעיד ומדויק ומיד חם ומהיר בצורה בלתי רגילה, הטוויטר אינו מציק באוזן ולפני קיר צלילים ענק וצבעוני. לא יצא לי להתקל ברמקול שמצליח להרשים אותי במוסיקה מהסגנון הזה בביתי עד כה. גם הרמקול האישי שלי מתקשה להעביר את הקטע הזה כפי שהוא באמת נשמע על מערכות ה-PA האימתניות. הרמקול הזה מצליח וזוכה ממני למחיאות כפיים סוערות רק מהסיבה שהרבה רמקולי היי אנד ששמעתי נפלו דווקא בסיגנון הזה.

שילובים שונים

כפי שנכתב מקודם, זוג הרמקולים הנסקר משנה את אופיו כאשר מחליפים את האלקטרוניקה שמשודכת אליו, מה שמעיד על שקיפות מרשימה. אם תשדכו לו אלקטרוניקה מהמשפחה הבהירה תקבלו רמקול אוורירי ופתוח. שדכו לו אלקטרוניקה ניטרלית וזה בדיוק מה שיבקע מהרמקול, הגברה חמה תהפוך אותו לרומנטי וחמים. אני העדפתי לקחת את זוג הגברות אל גוון חם יותר שאליו אני מתחבר וממנו נהנה. כל אחד יעשה את השיקול שלו כמובן אך לטעמי השילוב החמים מתאים לו בהחלט.

הסיכום

Morel Fat Ladyמדובר ברמקול המרשים ביותר שעבר בביתי עד היום. שמעתי אותו קודם לכך גם בחלל גדול בחדר התצוגה של מוראל עם מספר קטעי מוזיקה ששמשו אותי למבחן הזה. שמעתי אותו בחיבור לשלל מכשירים שגילו עד כמה הוא שקוף.

הגברת הזו אכן שמנה, היא אוכלת הכל. ג'אז, קלאסי מרובה כלים, טראנס, רוק, שחורה ועוד. פשוט לא ניתן להתקיל אותה בארוחה שלא תהיה לטעמה.
אחד הצדדים המרשימים באישיותה הוא היכולת להתמודד עם סוגי מוזיקה שונים בעליל: מרשימה, קצבית והדוקה בטרק של טיאסטו ומיד לאחר מכן מעבירה בנועם ממבחר שירי ברזיל מלווים בגיטרה וקולות ענוגים.
היא נראית טוב ובנויה לתלפיות, זה מוצר המעוצב באופן המרשים ביותר שזכיתי לארח בסלון ביתי.

ובנימה אישית.
הרמקול הזה הצליח לרגש אותי בשילוב עם אלקטרוניקה בעלת גוון צליל חם והצליח להציק לי כאשר הציוד המחובר הוציא צליל בהיר באופיו, מה שהעיד על השקיפות שבו.
כאשר ה- Fat Lady הצליחה לנגן קטע בסגנון "אלקטרוני" בדיוק כפי שהמוסיקה אמורה להשמע, זה הרשים אותי עוד יותר וגרם להנאה מכל צליל שבקע ממנו. נסיתי למצוא חסרונות ונתקלתי בקשיים, נסיתי להתקיל ונתקלתי באדישות מצידה של הגברת השמנה.

מדובר ברמקול All Around אמיתי ללא פשרות. אחד מהאיכותיים ביותר שעבר בביתי עד היום.

מוראל הצליחה להכנס לשוק של הגדולים והראתה לעולם שיש שחקנית חדשה במגרש, הזהרו ממנה –  מדובר בגברת שמנה.

מחיר: 130,000 ש"ח

מפרט - Morel Fat Lady Review

תכנון: 3Way 4 Drive
יחידות
וופר: 2 יחידות 9"
מיד: יחידת 6"
טוויטר: 1.1"

טווח תדרים: 20-25,000Hz, 60-18,000Hz+/-1.5dB
עכבה: 4ohm
נצילות: 87dB
תאימות להספק: 300 וואט
הספק מקסימלי רגעי: 1,000 וואט

גובה 144 ס"מ
משקל: 44 ק"ג

קישור לאתר מוראל (מורל): דף מוצר באתר יצרן


ציוד לכתבה

נגן דיגיטלי
Unico CDE
Densen CD Beat 440
ORIGINAL CD 2008 MK2

מקור אנלוגי
פטיפון - NOTTINGHAM ANALOGUE – SPACEDECK
זרוע - Ace Space 9 inch tonearm
ראש - ORTOFON KONTRAPUNKT b
פונו סטייג' - GRAHAM SLEE - GRAM AMP 3 FANFARE + ספק כח נפרד.
פונו סטייג' נוסף - Ear 88pb
משקולת מייצבת לצלחת - Stabilizer Thorens
פלטת קרבון לפטפון - Living Voice

קדם מגבר
Densen Beat 200
Densen Beat 250
Octave HP 300
Cary SLP-98

מגבר הספק
Audio Analogue MAESTRO DUECENTO

כבלים
רמקול - XLO LIMITED EDITION
קדם מגבר למגבר - XLO LIMITED EDITION
נגן דיגיטלי לקדם מגבר - XLO LIMITED EDITION
פונו סטייג' לקדם מגבר - REFERENCE III
כבל זרוע פטיפון מקורי חצי מטר.

ציוד עזר
ארון ציוד - Finite-Elemente Pagode Signature
מפצל חשמל - PW-3E Audio Grade Line Conditioner
הארקה - Acoustic Revive RCG-24 GROUND CONDITIONER

אקוסטיקה
שני לוכדי בסים DIY שממוקמים מאחורי הרמקול ומעליהם שתי פלטות אקוסטיות למניעת הדהוד, טיפול אקוסטי בקיר נגדי.
מעבר לתגובות בפורום