מסך מחשב LCD מקצועי - HP LP4280zx, ביקורת

ליאור קורן
10-06-2009 03:45

זהו מסך מחשב למקצוענים הכולל תאורת LED אחורית, פנל 10 ביט ותפריטי כיול מפורטים ואם לא תקפידו על כיול מספק, ה- LP2480zx של HP גם יגער בכם.


לעבודה

ה- LP2480zx של HP הוא מסך LCD למחשב שמיועד למקצוענים, עבור גרפיקאים, עורכי וידאו ובעלי מקצוע דומים.


חלק מיכולות המסך ותכונותיו מדברות בעיקר למשתמשים המקצוענים ולא יבואו לידי ביטוי בשימושים של משתמש "מן הישוב" שמחפש בעיקר מסך עבור גלישה באינטרנט או משחקים.

מראהו החיצוני של המסך, משדר ענייניות, ללא פרט מסוים שתופס את העין, גוף המסך עבה מהמקובל (כ-9 ס"מ ללא המעמד), הוא מחורץ בצדדיו וכולל חרירים רבים המיועדים להוצאת החום החוצה.
מעמד המסך יציב, המסך עומד איתן על השולחן (עם משקל של 12.5 ק"ג), ניתן לצודדו, לסובבו על ציר (Pivot), לשנות זוית אופקית אל מול המשתמש ולהעלות את גובה רגל המעמד.



מבחר הכניסות גדול מאוד וכולל שתי כניסות  DVI (שתומכות באות דיגיטלי או אנלוגי), כניסת HDMI וגם כניסת DisplayPort שאמורה להפוך לתקן העתידי של מסכי מחשב.

גם כניסות וידאו אנלוגיות נמצא כאן, כגון קומפוזיט, קומפוננט ו- S-Video, ניתן לחבר כבל USB מהמחשב אשר מתפצל לארבע יציאות בצד הימני של המסך.


תפריטי כיול

בצד ימין, כשהם פונים לעבר המשתמש, ניתן לראות שישה לחצנים, כאשר לוחצים על אחד מהם, נדלקים אייקונים ירוקים ובמקביל, מופיע על המסך, "טור מידע" המצביע על תפקיד כל לחצן.

הלחצן העליון בתפריט מעביר בין שישה פרופילי הצבע השונים, הבא אחריו מעביר בין שבע כניסות הוידאו השונות.
דילוג ללחצן החמישי, פותח את התפריט הראשי, בו כל המידע מפורט לעיני המשתמש, כולל נתוני צבע לכל צבע יסוד בנפרד (Primaries) ונתון הגמא בדיוק של שלוש ספרות לאחר הנקודה, אפילו מספר שעות עבודה של התאורה האחורית גלוי לעין.
נתוני הבהירות, למשל, מוצגים בערכים של cd/m² ולא בספרות של 1-100 שאין להן ערך אמיתי במציאות.



לאחר הדלקת המסך, מופיע מסך מידע המציג נתונים חשובים, אם עבר זמן רב מדי מאז הכיול האחרון, תוצג הודעת תזכורת בנושא.
למי שאינו יודע, המקצוענים מקפידים לכייל בכל חודש לערך את מסך העבודה שלהם, בכדי לשמור על תצוגת צבעים אמינה.

איכות תמונה

מסך LCD זה מתהדר בטווח צבעים גדול במיוחד המושג בעזרת שילוב בין שלושה גורמים: פנל 10 ביט, תאורת LED RGB אחורית ומעבד וידאו.

פנל 10 ביט

ה- HP LP2480zx נבדל מכלל מסכי LCD אחרים בעובדה הבסיסית שהפאנל שלו תומך ב- 10 ביט לצבע (קרי – 30 ביט) בטכנולוגיית S-IPS, זאת בהשוואה לפאנלי TN זולים שהינם מסוג 6 ביט, אפילו הפאנלים היקרים יותר שמשמשים במסכים ביתיים (כגון S-IPS / PVA) תומכים ב- 8 ביט.
תמיכה ב- 10 ביט מביאה ליכולת הצגה של יותר ממיליארד גוונים על המסך, לעומת 16.7 מיליון בפנלי 8 ביט.
טווח הצבעים עומד על  133% מטווח תקן NTSC, ללא צורך ב-"משחקים" או אינטרפולציה כזו או אחרת (שנהוגה בעיקר במסכי TN במטרה ליצור אשליה של מרחב גוונים גדול מזה לו מסוגל הפנל).

תאורה אחורית – LED RGB

זהו אחד הדגמים הראשונים שמכיל תאורה אחורית מסוג חדש, מבוססת נורות LED RGB, כל נורה מייצגת צבע יסוד אחר (אדום, ירוק, כחול), קיבוץ שלוש אלומות האור יוצר צבע לבן ולהבדיל מתאורה אחורית מבוססת נורות פלורוסנט, על ה- LEDים ניתן לשלוט באופן מקומי, כך שאפשר להגביר ולחזק את התאורה בהתאם לפרטי התמונה שמופיעים באותו הרגע על שטח נתון (אותו מאירה קבוצת לדים).

לאחר כיול מתאים, התצוגה על המסך הופכת למדויקת להפליא: בעבודה על תמונות סטילס, ניתן להגיע לגוון אמין, ללא צבעים מוגזמים ובלתי טבעיים, ניתן גם לבדוק את איכות הפלט בחלקי התמונה הכהים, שם מאבדים מסכים רבים מאבדים יכולת הצגת צבע מדויקת.
סוף סוף נפתרים מאפקט "הסוכריה" שמופיע בלא מעט מסכים, בו האדום "מתוק" מדי לעין ונוטה לגוון דובדבן.

תאורת ה- LED RGB מסייעת בהארה מדויקת יותר של חלקים כהים ובהירים כאחד, לא מורגש איבוד פרטים במקומות החשוכים יותר והניגודיות (טבעית של 1,000:1) מספקת לרוב השימושים.

התמיכה המובנית בפרופילי צבע שונים, בהחלט עוזרת בהתאמה ליישומים מגוונים, החל בפרופיל הנפוץ  sRGB שנוצר במקור ע"י HP ומיקרוסופט, דרך AdobeRGB ועד לפרופילים נוספים כגון Rec.601 / Rec.709.

למרות שזה אינו יעודו המקורי, המסך מתפקד מצוין בכל מה שקשור ליישומי טקסט, עם טקסט חד, מעברי גוונים מדויקים שמקלים את הקריאה במקרה בו האותיות אינן מוצגות בצבע ניגודי מספיק לרקע (למשל, אפור כהה על רקע אפור בהיר). עבודה מרובת שעות אינה גורמת לעומס מורגש בעיניים.
גם בסרטי HD איכות התמונה משובחת, עם הפרדת צבעים מרשימה ויכולת להבחין בפרטים במקומות מוארים וחשוכים כאחד בפריים.

זויות הצפיה טובות מאוד, למעשה, בשימוש מעשי, כולל בצפיה מהצד, אין כל מגבלה או ירידה מעשית באיכות התמונה (בזוית מבט מלמטה, הצבעים מתחילים לקבל גוון אדמדם).

נצפתה גם אחידות טובה בפנל, ללא כתמים / עננים נראים לעין.


סיכום

זה לא מסך שמיועד לחובבים כגון גולשי אינטרנט, כותבי מסכי טקסט, צופי סרטים או גיימרים, אלו לא יעריכו את יכולת הפרדת הצבעים והצגת הגוונים, כמו גם הדיוק בהצגת הצבעים ובטח שלא ימהרו לפתוח את הכיס בעבורו.

דגם זה הוצג כבר לפני כשנה, אבל עדיין מתאים להיום בדיוק כמו שהרשים ביום השקתו: תאורת LED RGB אחורית היתה אז קוריוז מקורי וגם היום נדיר מאוד לראות אותה במסכי מחשב או טלויזיות LCD.
גם פנל של 10 ביט עדיין לא מופיע במסכי מחשב ביתיים, אלא משמש בעיקר במסכי גרפיקה מקצועיים בתקציבים של אלפי דולרים.

ציון:
מחיר: 2,699$

בעד: פנל 10 ביט, תאורת LED RGB, תפריטי כיול מפורטים, איכות תמונה
נגד: לא מגיע עם ערכת כיול, עיצוב לא מסעיר
מומלץ למקצועני גרפיקה או וידאו.

נתונים טכניים - LCD HP LP4280zx

גודל: 24"
רזולוציה: 1920X1200
בהירות: 250 cd/m²
סוג פאנל: S-IPS
צבעי תצוגה: מיליארד גוונים
ניגודיות טבעית: 1,000:1
מהירות תגובה: 6ms g2g
זויות צפיה: 178º/178º
כניסות: 2XDVI, HDMI, DisplayPort, קומפוננט, S-Video, קומפוזיט, USB
אפשרות Pivot: כולל
PIP: כולל
רמקולים – לא כולל
מידות: רוחב 565 מ"מ, גובה 375 מ"מ עומק 98 מ"מ
משקל: 12.5 ק"ג
צריכת חשמל: 42w-90w


קישור: דף מוצר

מעבר לתגובות בפורום