אייפון 3Gs - חדש? ישן? ההשקה של אפל

אביחי אפוטה
09-06-2009 00:00

ההר הוליד עכבר: מחשבי Mac-book חדשים, מערכת הפעלה משוכללת (Snow leopard), הכרזה רשמית על OS 3.0 ל- iPohne, המון אפליקציות חדשות ו... אייפון חדש ישן. סטיב ג'ובס לא היה. גם אנחנו לא, אבל עדיין מביאים לכם את סיכום האירוע.


סקירת כנס המפתחים של APPLE – WWDC 2009


העולם הסלולארי רעש ורגש בשבועיים האחרונים. זה התחיל עם השקת ה- PALM Pre בארה"ב, "סמארט-פון" שחיכו לו המון זמן, ואף העניקו לו את התואר של "אייפון-קילר" (מכשיר שיביס את האייפון של Apple). וברגעים אלו ממש אנחנו אחרי האירוע השנתי המסורתי שעורכת Apple בסן-פרנסיסקו למפתחי התוכנה שלה מכל העולם.

בשונה מהשנה שעברה, הציפיות שיש מהאירוע הנוכחי גבוהות מאוד: מלבד הדברים הצפויים (מק-בוקים חדשים, OS 3.0, Snow leopard וכו'...) דבר אחד נשאר תעלומה – האם נראה דור חדש של אחד ממכשירי הסלולאר המהפכניים אי-פעם – iPohne. והאם זה יהיה סטיב ג'ובס, בכבודו ובעצמו, שיציג אותו לעולם.

אז לא נלאה אתכם יותר מדי: סטיב ג'ובס נשאר בבית. ואני יכול לנחש למה: האייפון החדש שהוצג, שייקרא iPohne 3G s. (ה- s משמעותה Speed) לא שונה במאומה מהאייפון הנוכחי. אותו מראה מבריק, אותו פס מתכת במסגרת המסך, אותם כפתורים, אותו עובי ואותם מידות בדיוק. מצד אחד באמת שאין כאן שום חידוש – מצד שני, סוס מנצח לא מחליפים כל-כך מהר: אין שום דבר "בעייתי" במבנה האייפון כמו שאנחנו מכירים אותו שידרוש שינוי חיצוני. אולי זו בעצם אכזבה מסוימת מגל השמועות והתמונות ששטפו את הרשת בשבועות האחרונים אודות המכשיר החדש. מבחינת נתוני המערכת שלו אנחנו עדים לכמה שינויים טובים – אבל רחוקים מלהיות מרחיקי לכת.

אייפון מהיר יותר

הדבר הראשון שנאמר על האייפון החדש זו העובדה שהוא מהיר יותר מהדור הנוכחי. פי 2 מהיר יותר, לכל הפחות. אין נתונים ספציפיים על מהירות מעבד או משהו בסגנון, אלא אותן טבלאות מוכרות במצגת של 'אפל' שמשוות את זמני הטעינה ליישומים שונים בשלושת הדורות של האייפון. המכשיר החדש יתמוך בטכנולוגיית ה- Open GL ומבחינת קצב העברת נתונים, מדובר על 7.2 mbps ברשת HSDPA. הדבר הבא הוא המצלמה המזעזעת שהייתה נחלת שני הדורות האחרונים של האייפון, שעברה שדרוג למצלמת 3 מגה-פיקסל VGA בקצב של 30 פריימים לשנייה + סאונד, מנגנון Auto-focus בנגיעה על העצם במסך וכמובן – הקלטת ווידאו. יחד עם זה המצלמה באופן אוטומטי תעשה איזון צבע לבן ואיזון חשיפת אור. את התמונות או קבצי הווידיאו יהיה ניתן לשלוח באמצעות מייל, MMS (חלק מ- OS 3.0) ולהעלות אותה לשירותי ה- Mobile me ו- You tube.


iPhone 3Gs


הבא בתור זכה לכמה הקנטות ע"י הבלוגרים שהעבירו בשידור ישיר את האירוע: מדובר על זיהוי קולי של האייפון. זה התחיל ממש בקטן כאשר האייפון הוצג כבעל יכולות לזהות זיהוי קולי ובאמצעותו לחייג לאיש קשר מסוים. חלק מהבלוגרים צחקו על "ההמצאה" הזו של 'אפל' כיוון שאופציה כזו קיימת במכשירים סלולאריים כבר המון המון שנים. את הכובע הם אכלו כאשר הם ראו שהזיהוי קולי עובד גם עם היישום של האייפוד במכשיר. כן כן... אתם, בקולכם שלכם, יכולים לצוות על האייפון להחליף שיר, לשאול את המכשיר איזה שיר מתנגן כעת ולעבור בין רשימות השמעה שונות – הכול בקול. בנוסף, קיימת אפשרות של הקראת טקסט שסימנתם בפתקים, דפי אינטרנט וכד'.

שני הדברים הבאים כבר היו ידועים זמן מה לפני האירוע, וזה מצפן מובנה במכשיר (שעובד בצורה מלאה עם תוכנת המפות של Google), וגם חיבור אלחוטי לציוד הספורט של NIKE + לצרכי מדדים שונים אודות פעילויות הספורט שלכם (מה שקיים היום בדור השני של האייפוד טאצ').

שיפורי מערכת

'אפל' הכריזה על שיפורי הצפנה ואבטחת המידע והחומרה שעל האייפון, כמו גם שיפור יחסית דרמטי (לפי הנתונים שהוצגו) אודות זמן הסוללה. 9 שעות גלישה ב- WiFi לעומת 6 בדור הקודם, 10 שעות צפייה בווידיאו לעומת 7 בדור הקודם, 30 שעות האזנה למוזיקה לעומת 24, 12 שעות שיחה ב- 2G לעומת 10, ו- 5 שעות שיחה ב- 3G, בדיוק כמו בדור הקודם.

iPhone 3Gs

ולסיום – כמה זה יעלה

המכשיר החדש יהיה זמין במדינות המובילות כבר ב- 19 ליוני ובמהלך יולי אוגוסט ברוב העולם. הוא יוצע בגרסת 16 גיגה ו- 32 גיגה. שניהם או בצבע שחור או בצבע לבן. ה- 16 גיגה יעלה 199 דולר (מחיר להתחייבות ב- T&AT) וה- 32 גיגה יעלה 299 דולר (כנ"ל בהתחייבות). ושוב, בשונה משנה שעברה שבה ההדור היוצא של האייפון נמחק מהמדפים כחודשיים לפני ההשקה של ה- G3, 'אפל' מכריזים על המשך מכירת ה- G3, אבל במחיר כמעט לא שפוי של 99 דולר!

מול Palm Pre
מצד אחד, אם מישהו חשב של- Pre החדש של פאלם יש סיכוי לנגוס בנתח השוק של אפל, הייתי מציע לו לחשוב שוב (זו דעתי). מהצד השני, 'אפל' מכוונים טוב טוב רובה לרגל שלהם – האייפון החדש לא מכיל כאלו שינויים מהותיים שבגללם יהיה מאוד כדאי לבעלי הדור הנוכחי לשדרג לדור הבא. ממילא השינויים העיקריים נמצאים ב- OS 3.0, שתהיה זמינה ב- 17 ליוני, והיא תרוץ גם ככה על הדור הנוכחי. לכן, במקרה הזה אני לגמרי מאמין שהאסטרטגיה הזו אולי לא מקדמת את 'אפל' בצורה כל-כך משמעותית, אבל אולי ב- Sub-Text של ההכרזה הערב המטרה היא בעצם פגיעה במכירות של הפאלם Pre החדש.



הורדות ואפליקציות
נתונים יפים נוספים, לאו-דווקא בקשר ישיר לאייפון החדש, פורסמו אודות מס' האפליקציות שקיימות בשוק עבור האייפון ולשאר ה- 'סמארטפונים' המובילים בשוק. כך לדוגמא לאייפון קיימים כ- 50,000 אפליקציות שונות לעומת 4,900 ל- 'אנדרואיד' של Google, 1,088 ל- Nokia, 1,030 ל- 'בלקברי' ובקטן קטן למטה מופיעה Palm עם 18 אפליקציות בלבד. בנוסף, נתונים מאוד מרשימים אודות שימוש בגלישה באינטרנט באמצעות המכשיר הסלולרי – האייפון נמצא עם 65% בגלישה סלולרית ואילו שאר אלטרנטיבות הגלישה הסלולארית (אנדרואיד, ג'אווה, סימביאן וכד') נשארים עם אחוזים בודדים.


בנוסף, 'אפל' מדווחים שמאז יצאו האייפון והאייפוד טאצ' לראשונה, נמכרו עד היום כ- 40 מליון מכשירים (!). עוד הם מוסיפים שב- 9 חודשים האחרונים הורדו מהשרתים שלהם למעלה ממיליארד אפליקציות.

עם כל הרעש מההכרזה על האייפון החדש היו גם לא מעט השקות של משחקים ואפליקציות שצריכות להיות מאוד מענייניות: אפליקציה רפואית שמתפקדת כמכשיר EKG ומעבירה מדדים באופן ישיר לרופא המטפל, המון משחקים בביצועי גרפיקה מרהיבים, אפליקציה למציאת האייפון שנאבד/נגנב ושליטה מרחוק על מסד הנתונים שלו (יהיה ניתן מרחוק לשלוח פקודה שתמחק את כל ה- Data שעל המכשיר בשביל לשמור על פרטיות), אפליקציית ספרים ועיתונים אלקטרוניים, תכנת ניווט עם הכוונה קולית (Tom Tom), אפליקציה של השכרת רכבים (בארה"ב/אירופה) שבאמצעותה ניתן לאתר רכבים פנויים להשכרה, ולאחר אישור ההשכרה – האייפון עצמו הופך להיות השלט רחוק שבאמצעותו פותחים וסוגרים את הרכב!! ועוד כהנה וכהנה תופינים.

אההה...כמובן, איך יכולתי לשכוח -  לישראל הוא לא יגיע. שוב (לפחות לא כרגע).
מעבר לתגובות בפורום