פלזמה LG 42PQ70BR - ביקורת

ליאור קורן
03-06-2009 07:30

היא מתהדרת בעיצוב מודרני וחלק, חיבור USB וקישוריות אלחוטית מסוג BT, זוהי הפלזמה החדשה של LG שבדקנו.


בשנה האחרונה, עבר שוק הפלזמות מהפך, מחירי דגמי ה- HD Ready 720p צנח מטה, מה שהפך את דגמי החברות המובילות לאטרקטיביים מבחינת עלות - תועלת.

אל תוך הנישה הזו, מגיע הדגם החדש של LG.

מעוצב למשעי

מבט ראשון מעלה מיד את התובנה כי חברת LG מבינה מה חשוב כיום ללקוח הממוצע: עיצוב.

העיצוב, בולט במראהו החלק עם חזית אחידה לחלוטין: פנל שקוף שמכסה על חזית המסך כולל את שולי המסגרת השחורים, כך שהחזית אחידה לחלוטין ללא "מדרגות".
העיצוב ממשיף עם רגל ניקל עגולה ובסיס שטוח, עגלגל גם הוא ובעל גימור שחור מבריק.
בעת הדלקת המסך, נדלק נורת אור בצורת גל בגוון כחלחל-לבן בתחתית המסגרת ולאחר מכן, בעת קבלת פקודות מהשלט, מהבהב אור בגוון ובצורה דומה, רק בקנה מידה קטן, זאת בצד ימין-תחתון של המסך, הייטק כבר אמרנו?

ללא ספק, הפלזמה של LG משדרת מודרניות ותחכום לצופה, זאת עוד לפני שצפינו בתמונה אחת ממנה.


ומה קורה בעניין השתקפויות? כאשר מסתכלים על המסך מהצד - בזוית של 45 מעלות מהצד, הוא נראה כמו מראה, אולם אם יושבים אל מול המסך, אזי, גם בחדר שנפתח אל מרפסת גדולה, עם תריס פתוח, ניתן לצפות בטלויזיה ללא שום בעיית השתקפות רצינית.
לתאורה חזקה ישנה השפעה אחרת על איכות התמונה (רמת השחור), על כך נפרט בהמשך.




תפריטי הדור החדש

העיצוב החדשני אינו מסתיים רק במסגרת המסך, אלא ממשיך גם לתפריטים: בדר החדש, LG מעדכנת ומציגה עיצוב חדש ומרענן מאוד לתפריטים, על המסך, מופיעות שמונה קוביות גדולות ומאויירות, שמובילות אל תפריטי המשנה.




גם תפריט הכניסות מאוייר ומאיר עיניים, עם ציור גדול וברור של כל כניסה מתאימה, בהחלט ידידותי לצופה, LG בהחלט קפצה כאן מדרגה מבחינת נוחות שימוש.



כניסה לתפריטי המשנה, מגלה מראה קצת יותר סטנדרטי, אבל עדיין ברור ונוח לשימוש, מי שמחפש את התפריט הייעודי של מעבד הוידאו XD ימצא שהוא הוכנס אל תת תפריט "הגדרות מתקדמות", שם ניתן לשלוט על הגדרות כמו ניגודיות דינמית, צבע "דינמי", הורדת רעש דיגיטלי, שליטה על גמא ואיכות השחור.



ברירת המחדל של ערך החדות גבוהה מעט לטעמי, בוצעה הורדה מערך 60 אל 50, גם רווית הצבע הוזזה מ- 60 אל 55 לקבלת מראה טבעי יותר בתמונה.

חיבורים

מבט באחורי המסך, מגלה שתי כניסות HDMI 1.3a, כניסת RGB למחשב, 2Xקומפוננט וקומפוזיט, כמו גם כניסת אנטנה RF, חיבור RS232 עבור בית חכם וכניסות אודיו אנלוגיות.
בצד המסך (שמאל), ניתן למצוא כניסת HDMI שלישית, כניסת וידאו קומפוזיט וכניסת אודיו RCA אנלוגית.
מממ... לא חסר משהו? כזכור, דגם Sony 40W5500 שסקרנו, חסר היה כניסת S-Video, אולם "כיפר" על כך בתוספת שני חיבורי סקארט, אבל ה- PQ70 חסרה גם S-Video וגם סקארט, מה שמותיר את הצופים בעלי ממיר רגיל של YES או HOT עם אפשרות לחבר דרך כניסת קומפוזיט שנחשבת לנחותה יותר או לרכוש טרנסקודר בעלות של 400 ₪ ויותר ולחבר בעזרתו כבל סקארט מהממיר אל כניסות קומפוננט בטלויזיה.

פנינו אל היבואנית ח.י. בענין, להלן תגובתם:
" בסדרות הבסיסיות של LG ישנה כניסת קומפוזיט אך קיימות כניסות קומפוננט ו- 2 כניסות HDMI , בהנחה ומדובר ברכישה של מכשיר לשנים הקרובות אזי שערוצי HD יתווספו והממירים בעלי חיבור HDMI יהפכו לנחלת הכלל.
ובכלל במידה ולא מדובר בסקארט RGB אין בפועל הבדל בין קומפוננט לסקארט.
בנוסף, בסדרות PQ300 במסכי פלזמה יש 2 כניסות סקארט".

כלומר, מבחינת היבואנית, הקונה הפוטנציאלי של מסך זה, אמור להחזיק ברשותו ממיר HD או לרכוש את הדגם המקביל 42PQ300R.


שידורי SD – ערוצי טלויזיה רגילים

ובכן, חיבור דרך כניסת קומפוזיט משמעו כי פחות מידע עובר דרך חיבור זה (בהשוואה לחיבורים איכותיים יותר), מה שמביא לתמונה פחות מפורטת, אבל, מצד שני, הוא הופך אותה לחלקה יותר...
יש כאן גם ענין של טעם, גם בדגמים אחרים של טלויזיות LCD או פלזמה נתקלתי בצופים שהעדיפו לחבר דרך קומפוזיט, אבל למה לא לתת לצופה את הבחירה בחיבור הרצוי?


צפיה בסרט "במיקס", מעלה אכן תמונה שהיא חלקה לעין, אבל גם פחות מפורטת, בדוגמא להלן ניתן לראות את פניו של האבא – גנסטר כשהוא נרגע תוך כדי עבודה בגינה, שימו לב לפניו החלקות, אך למרקם העור חסר הפירוט המבוקש.



הסדרה הישראלית "אהבה מעבר לפינה" מוצגת באיכות תמונה סבירה, אם כי רכה מעט, בחלקי תמונה בהם ישנם פרטים רבים, כמו למשל בשערה השופע של אגם רודברג, כאשר ישנה תזוזת מצלמה, מורגשת "שבירת קוים" ש"מערבלת" חלק מהפרטים הקטנים.



שינוי לחיבור HDMI בממיר HD, מביא לעלייה ברורה בפירוט התמונה, בהחלט שיפור: לבעלי ממירים מסוג HD של YES או HOT מומלץ לצפות - גם בשידורים הרגילים דרך חיבור HDMI.

גם בנושא מתיחת התמונה לא נגלה כאן גדולות ונצורות, LG זנחה משום מה את מצב המתיחה החכמה שהיה קיים בעבר ועתה ניתן לצפות במצבי זום של 16:9, Original, 4:3, 14:9 ושני מצבי ZOOM, האחד רגיל ומגדיל מאוד את התמונה והשני Cinema Zoom1 שמגדיל פחות את התמונה ואינו חותך את הכתוביות.

שידורי HD

כמו רוב דגמי פלזמות בגודל 42", גם 42PQ70BR  כוללת רזולוציה טבעית של 1024X768 פיקסלים שמתאימה לתקן HD Ready 720p, אולם גם המסך הזה נהנה מאיכותם הגבוהה של סרטי Blu-ray ומציג תמונה חדה ומפורטת.

ניכר כי היצרן כיוון את התמונה לצד המחודד, מה שמבליט את הפרטים בתמונה כאשר איכותו הטכנית של קובץ הסרט טובה.
בתמונה הבאה, מתוך פרק של "פשע מן העבר", ניתן לראות בבירור כל פרט ופרט בפרצופו של הבלש, כשהוא מחבק בחום תינוק, כאן ניתן לראות גם את איכות הצבעים שעל המסך, גוון הפנים של גיבורנו עדיין נשאר טבעי, זאת ביחס לתאורה המלאכותית של החדר.
ובכלל, גווני עור מוצגים באופן טבעי למדי, מבלי ליפול אל הגוון האדום המודגש, כפי שקורה לפעמים במסכים אחרים.


שני מיליון
מסך זה מגיע עם נתון ניגודיות העומד על ערך אסטרונומי: 2,000,000:1, אולם יש לזכור כי המספר הזה מסמל את הפער הגדול ביותר אליו מגיע המסך בין גווני לבן ושחור, אין הוא תמיד מרמז על עומקו של השחור עצמו.
ראשית, יש לעמעם עד מאוד את התאורה בחדר בכדי לקבל שחור משכנע: סצינת המכות בתוך פסל החירות מתוך הסרט "מסביב לעולם ב-80 יום" מתרחשת בתוך מחסן אפל, בנוסף, גם חלק מהדמויות עוטות בגד כהה, רק כשהורדנו את עוצמת התאורה בחדר, קיבלנו איכות שחור טובה מבלי לוותר על הצגת פרטי הסצינה בצורה טובה.

הלבן, בוהק למדי בדגם זה, הוא הרבה יותר לבן מאשר השחור שחור, עם זאת, יש לכוון את הפרמטרים של כיול התמונה כראוי, זאת בכדי להמנע מגוון צהבהב של הלבן, בחרתי בטמפרטורת צבע Cool שהביאה ללבן יותר משכנע.

האביר האפל של באטמן מוצג באופן משכנע מאוד על ה- 42PQ70BR, עם חדות ופירוט טובים, צבעים עשירים, כחול עמוק וסגול (שמשתלט קמעה גם על השחור).


גם בסרט הקבוע שלנו - קזינו רויאל, התמונה חדה ומפורטת, בסצינות הארוכות של טורניר הקלפים, ניתן לראות את הפרטים הקטנים בחליפות השחקנים, גם כאשר מדובר בחליפות שחורות לגמרי.

600Hz Sub-field Driving
בפרסומים השונים מצויין במפרט המסך "מעבד תמונה 600Hz", חשוב לציין כי לא מדובר במנגנון החלקת תנועה Motion Flow שמצוי בעיקר בטלויזיות LCD (שמכונה גם 100Hz) אלא במשהו שונה.
בניגוד למנגנון החלקת התנועה, שם יוצר מעבד הוידאו תמונות ביניים חדשות בין כל שני פריימים, כאן מתבצעת סריקה "מוכפלת" של אותו הפריים, ליתר דיוק - כל פריים בודד נסרק 12 פעמים, מה שאמור להביא לשיפור החדות, בעיקר בסצינות בעלות תנועה מהירה.

מצבי ECO
ברוח התקופה, תפריט המסך מאפשר בחירה בין מצבי ECO שונים (ככל שמצב ה- ECO גבוה יותר, כך מתקבלת תמונה פחות בהירה), לחילופין, ניתן לבחור בחיישן אוטומטי (Intelligent Sensor) שמשנה פרמטרים בתמונה (כמו בהירות וניגודיות) בהתאם לעוצמת התאורה בחדר.

השן הכחולה – BlueTooth

כחלק מהקידמה, הטמיעה LG במסך הזה גם קישוריות אלחוטית מסוג BT.

בצענו חיבור עם טלפון סלולרי, מה שאפשר לנגן מוזיקה שמאוחסנת על הטלפון דרך רמקולי הטלויזיה באיכות סטריאו, הצימוד הראשוני (Pairing) בוצע במהירות וממרחק של 4 מטרים, לא חשנו בבעיות מיוחדות באיכות החיבור האלחוטי.



לחילופין, ניתן להשתמש גם באוזניות BT במטרה להאזין לשידורי הטלויזיה, ללא שימוש בכבלים שמפריעים בדרך.

חיבור USB

LG ממשיכה את המסורת ומאפשרת לנגן שירים, להציג תמונות והריץ סרטי DivX (לא HD) דרך חיבור ה- USB, כולל תמיכה בכתוביות עברית (אם כי סימני פיסוק מוצגים בצד ההפוך).
גם כאן, שופר הממשק, שמות קבצים בעברית מוצגים בצורה תקינה וניתן לשלוט על פרמטרים מסויימים (כמו תזמון כתוביות, גודל תמונה ועוד) בזמן ניגון קבצי וידאו ואודיו.

אודיו
הרמקולים - למרות שמוסתרים מהעין, משמיעים צליל נעים לאוזן, תפריט האודיו כולל מגוון אפשרויות שליטה, ניתן אף לקבוע האם ווליום יציאת האודיו של המסך, ישלט ע"י המשתמש, או שיוציא אות בווליום קבוע.

סיכום

LG מצליחה לבדל עצמה אל מול המתחרות בפרמטר ה- "שיק", המסכים בסדרות האחרונות, כמו למשל LG SCARLET הינם מעוצבים ומושכים את העין, הפלזמה החדשה מגיעה בעיצוב שונה, לא נועז כמו בסגנון הגב האדום של סקרלט, אלא הייטקי וחלק לעין.

מגמת העיצוב, נמשכת אל תוך התפריטים וממשק המשתמש, ללא ספק, חלפו הימים בהם הממשק היה נראה כמו תפריט לטכנאים או מתכנתים...

העיצוב החדשני, מגובה גם בתוספות טכנולוגיות עדכניות, כמו חיבור BT אלחוטי לאוזניות ותמיכה בניגון קבצי מדיה דרך USB (אם כי, הגיעה העת לאפשר גם ניגון קבצי HD ולא רק DivX).
החשיבה ה"מודרנית" גרמה גם להסרת ענין חשוב לבעלי ממיר רגיל: חברת LG מניחה כנראה, כי רוכשי המסך יחברו אותו בעיקר אל ממירי HD ולכן זנחה שניים מאמצעי החיבור המקובלים בממירים הרגילים, זה לא Big Deal עבור "משתמשים מתקדמים", אבל מגביל במשהו את המשתמשים שעדיין לא בחרו לקפוץ אל עגלת ה- HD.

ציון:

מחיר: 6,290 ש"ח
אחריות: ח.י.

בעד
: עיצוב מודרני ואלגנטי, תפריטים מאויירים נוחים לשימוש, איוכת תמונה סולידית, חיבור BT אלחוטי לאוזניות ונגנים, ניגון מדיה דרך USB.

נגד: כניסת קומפוזיט בלבד עבור ממירים רגילים, אין מנגנון מתיחת תמונה חכמה.

השורה התחתונה: פלזמה מעוצבת ומודרנית, מתאימה בעיקר לבעלי ממיר HD.


מעבר לתגובות בפורום