מחשב HP Touch smart IQ500 - ביקורת

אביחי אפוטה
01-06-2009 07:15

היום כולם מנסים לחדש, להמציא ולהיות "הכי הכי" גם אם מפספסים את המטרה. יש כאלו שמביאים לעולם חידושים יוצאי דופן ובאמת פורצי דרך ויש כאלו שגורמים לך לחשוב: "מי יקנה את זה?!". הדור השני של סדרת ה- Touch Smart של HP שייך לסוג השני, והוא מבקש שניגע בו. אז נגענו ו...


הטרנד האחרון בסצנת המחשבים הביתיים הוא מחשב all-in-one. מחשב שמבטיח סביבת עבודה נטולת חוטים וכבלים, נקייה וכמובן מעוצבת. כזה הוא המחשב החדש מסדרת ה- Touch Smart של HP, רק עם תוספת מודרנית – הכול בנגיעה.
לא מדובר בטכנולוגיה חדשנית שכמותה לא ראינו, בטח לא אחרי שני דורות של מכשירי iPhone ובכלל שוק פורח של טלפונים סלולאריים עם מסכי מגע, אבל עדיין מחשב כזה לא היה עד היום בהישג יד. ואתם יודעים מה? זה מה שמאכזב בו.

להסתכל על הקנקן

עיצוב מרשים
בניגוד לדור הראשון של סדרת המחשבים הזו, HP באמת עשו עבודה מעולה בכל הנוגע לעיצוב. ההשוואה המתבקשת כאן היא ל- iMac של אפל – הבסיס לעיצוב בהחלט זהה: מסך LCD, 22 אינטש, מעט נפוח בגבו ומכיל בתוכו את כל רכיבי המחשב - האם אפשר להתחרות בעיצוב של החבר'ה הלבנים מקליפורניה?

ה- HP מתהדר כולו בזוויות מעוגלות: בכל ארבעת הקצוות, מסגרת המסך, בדפנות, בחלק העליון והתחתון, בגבו ואפילו שתי רגליו באותו העיצוב. בהחלט מכשיר יפה ונעים מאוד למראה. העיצוב הוא מאוד מינימליסטי ולכן במבט חטוף גם קשה מאוד למצוא איזשהו כפתור עליו, ואלו נמצאים בדפנות שלו. המחשב נשען כולו על רגל רחבה, בתוספת גלגל רחב בתחתיתה, שממוקמת בגבו ונפתחת בזוויות של 10 עד 40 מעלות בכדי לאפשר גם עבודה נוחה בישיבה וגם מבט מלמעלה כאשר עומדים מעליו והמסך כמעט משתטח על השולחן.


ימין - הדור הקודם של HP Touch, משמאל - הדור החדש עם עיצוב משופר בהחלט


המחשב מגיע כסטנדרט עם מקלדת ועכבר אלחוטיים, גם כאן לא חסכו בעיצוב (למעט העכבר). שוב, כשבוחנים את המקלדת אי אפשר שלא לחשוב על המקלדות המוכרות של ה- Mac'ים האחרונים. מקלדת דקה מאוד, מקשים שטוחים, עיצוב מינימליסטי, נקי ויפה, עם שליטה על רוב הפונקציות הבסיסיות של המחשב כמו בכל מקלדת חדשה היום.

העכבר שמקבלים עם המחשב די מאכזב, בהתחשב בעובדה שסוג העכבר הזה מגיע עם כל מחשב חדש של HP בשנים האחרונות והוא פשוט מעצבן ולא נוח. איכות החומר שלו מרגישה מאוד שבירה, זולה וממש לא נוחה לעבודה ממושכת. עבור מחשב מעוצב וחדשני כזה, בצד מקלדת שבהחלט הושקעה בה מחשבה – אולי היה כדאי לצרף גם עכבר יותר מעניין.

מילה טובה ניתן על האופן שבו "מוסלק" מתאם ה- USB של העכבר והמקלדת בתחתית המחשב – גם לא נראה לעין וגם חוסך חיבור נוסף של USB לטובת רכיבים אחרים.

All In One

כאמור, המחשב הוא מסוג all-in-one. וככזה אנחנו מקבלים בקופסא (מלבד המחשב, העכבר והמקלדת האלחוטיים) כבל חשמל + שנאי חיצוני (שוב, בכדי להבטיח גוף מחשב כמה שיותר דק ומעוצב), שלט Media center שמותאם ל- Windows vista, כבל מאריך לעינית IR השלט הרחוק ומפצל RCA עם חיבור אנלוגי בשביל להתאים את יציאת הרמקולים הסטנדרטית למערכת שמע קצת יותר משוכללת.




בדופן הימנית של המחשב נמצא למעלה את כפתור הכיבוי/הפעלה של המחשב ולמטה נמצאים כפתורי השליטה על השמע: הגברה, הנמכה ו- MUTE. בין לבין ישנה נורית חיווי קטנטנה של פעולת הדיסק הקשיח – לטעמי ממש מיותר: או שהיו ממקמים אותה במקום שנראה יותר לעין או שהיו מוותרים עליה לגמרי. בתחתית הדופן נמצא קורא כרטיסי הזיכרון המובנה (5 in 1) לכרטיסי זיכרון סטנדרטים, והאמת? כאלו שכבר לא כל-כך נפוצים היום (SD, MMC, MS וכד'). מתחתיו נמצא חיבור ה- Fire Wire המוכר.

בצד שמאל של המחשב נמצא למטה שתי כניסות USB, יציאת שמע לאוזניות וכניסת Audio line in. עוד דבר יפה שמוסיף למראה של המחשב זה כפתור ה- Ambient light. כפתור בעל 3 דרגות עוצמה שבעצם מדליק פס תאורה לבן לאורך תחתית המחשב: גם ליופי וגם בשביל להאיר על המקלדת בסביבה קצת יותר חשוכה.

חזית המחשב

בחלק התחתון של המחשב נמצאים הרמקולים המובנים – שניים בכל צד. בנוסף, מצד ימין, נמצא מקלט ה- IR במסווה של כיתוב דגם המחשב. קצת יותר למעלה אבל עדיין בתחתית המסגרת של המסך עצמו נמצא כפתור הבית של תוכנת ה- Touch Smart הייעודית של המחשב שעליה נפרט בהמשך.
בחלק העליון של המחשב נמצא במרכז את מצלמת האינטרנט המובנית ומצדדיה שני חרירי המיקרופון המובנה. בקצוות החלק העליון ממוקמות אנטנות ה- Wi-Fi, ובצד שמאל מקלט ה- Bluetooth – שניהם מובנים בתוך הפלסטיקה של המחשב.

בגב המחשב (מצד ימין), מאחורי מכסה פלסטיק, אפשר למצוא את שלל המחברים שמציע לנו המחשב: 3 כניסות USB 2.0, כניסת כבל רשת (LAN), יציאת שמע דיגיטלית (SPDIF) עם תמיכה של 4.1 ו- 5.1 ערוצים, יציאת audio אנלוגית סטנדרטית, כניסת RF לחיבור שידורי טלוויזיה, כניסת S-video, כניסת audio אנלוגית וחיבור מקלט ה- IR שמצורף. בתחתית אסדת החיבורים ישנו קליפס קטן שמנתב את כל החיווט המיועד בצורה נקייה ומסודרת אל מאחורי המחשב. בצד השני נמצא צורב ה- DVD עם חיבור SATA וטכנולוגיית שכבה כפולה ובתצורת ה- Slot-Load.


מפרט המחשב

הדגם הספציפי שבדקנו הוא ה- IQ500. דגם יחסית ישן לעומת הדגמים המשווקים היום בארץ אך ההבדלים הם רק ברמת העוצמה והמהירות של החומרה הפנימית (מעבד, זיכרון וכד'), וגם הם לא תהומיים.
המעבד הוא ה- core 2 Duo של אינטל מדגם T5850 במהירות של 2.16 GHz, 4 GB זיכרון מסוג DDR2 667 MHz  (סטנדרט בכל הדגמים למרות שבשוק כבר מזמן אפשר למצוא את ה- DDR3), דיסק קשיח בנפח של 500GB, ערכת שבבים GM965 Express של אינטל ומערכת הפעלה Windows Vista – Home Premium בגרסת 64 ביט.

בדגמים המשווקים בארץ (IQ520 וה- IQ530) המעבד הינו מדגם T6400, נפח הדיסק הקשיח מגיע עד ל- 640 GB וערכת השבבים הינה 45GM מדור חדש יותר של אינטל.
מה שמפליא אותי זה שגם במחשב שבדקנו ובגם בדגמים היותר חדשים בסדרה הזו המאיץ הגרפי זהה: Nvidia GeFORCE 9300 GS HD עם 256MB ואפשרות "שעבוד" של עד 2GB מזיכרון ה-RAM של מערכת ההפעלה. זו עובדה מאכזבת במיוחד לאור העובדה שהמחשב מריץ מערכת הפעלה זוללת משאבים כמו Vista בגרסת ה- home, שם גם 4GB של זיכרון "נשאבים" במהירות.

ביצועים

באופן כללי ביצועי המחשב אינם יותר מסבירים. עבודה כללית כמו גלישה, מסמכים שונים משחקי פלאש וקריאת מיילים לא העמיסה על המחשב בכלל. למרות שדגם זה לא מיועד למטרות הללו החלטתי בכל זאת לבדוק אותו עם משחקי מחשב מעט כבדים וכמה תוכנות כמו Photoshop  ו- Google Sketch up. עם התוכנה של Google הוא התמודד די יפה אבל עם 'פוטושופ' הוא כבר לא החזיק מעמד, כמו גם עם משחקים כבדים. אפשר לסכם את הביצועים שלו באמצעות תוכנת ה- 3D Mark 06' שנתנה לו ציון נמוך למדי – 1916 נקודות.
גם בניגון של קבצי HD למיניהם ה- Touch Smart לא התעלה על עצמו, וזה אפילו יותר מאכזב בגלל האופי שלו בתור מחשב Media Center, גם אם הוא לא עוצמתי במיוחד. בקבצי MKV התמונות גמגמו והסאונד היה לגמרי לא בסנכרון.


להזיז את מרילין מונרו

אל תיגע בי

אז אחרי כל הפרטים "הטכניים", הגענו לדבר שלשמו התכנסנו כאן – "לגעת" בו. ואפשר כבר עכשיו לפוצץ את הבלון מאחורי הגימיק של המחשב הזה מהסיבה הפשוטה שהמסך הוא לא מסך נגיעה "טהור". מסביב למסגרת המסך ישנה מסגרת דקיקה של מקלטי אינפרא אדום (IR) והם אלו שבעצם מזהים היכן האצבע נמצאת ביחס למיקום שלה על המסך (עוד לפני שבכלל יצרנו מגע פיזי עם המסך). המקלטים הללו יוצרים סוג של שדה מגנטי מאוד דקיק ומאוד קרוב למסך, וברגע שמניחים את האצבע בכדי לבצע פעולה של לחיצה על אייקון לדוגמא, שדה האינפרא אדום "נשבר" וכך המקלטים מפענחים את הפעולה כ- "קליק" של עכבר. באמת שקשה לתאר במילים עד כמה זה עובד גרוע. אם מזיזים את האצבע קרוב מדי למסך (בלי לגעת בו) בעבודה רציפה פתאום אייקונים נלחצים, תוכנות נפתחות ונסגרות, דברים זזים והכול בלי כוונה ראשונית. מה גם שבגלל שזהו מסך 22 אינצ' Wide, הרזולוציה הטבעית היא 1680X1050 פיקסלים, מה שאומר שלא חסרים אייקונים זעירים או כפתורים קטנים שקשה מאוד "לגעת" בהם בצורה נקודתית גם לבעלי אצבעות דקות.

אז אחרי 20 דקות התייאשתי והוצאתי את העכבר מהקופסא. זה היה פשוט בלתי אפשרי לעבוד על המחשב בצורה הזו. הגימיק הזה פשוט לא בנוי טוב ולא עשוי טוב בשביל עבודה ממושכת בסביבת מערכת ההפעלה ובטח שלא בגלישה באינטרנט או בהתעסקות שכל תוכנה אחרת על המחשב.

HP Touch Smart
"אז מה עושים עם זה" אתם שואלים? ובכן, HP פיתחו במיוחד עבור המחשב הזה את תוכנת ה- HP Touch Smart הייעודית. התוכנה בנויה בשתי שורות של "אריחים/מרצפות" (Tiles). העליונה עם אריחים גדולים והתחתונה עם אריחים קטנים יותר. כל "אריח" כזה או "מרצפת, אם תרצו, הוא תוכנה או אפליקציה. האפליקציות המובנות של התוכנה כוללות לוח שנה, אלבום תמונות, ספריית מוזיקה ונגן, פתקים, ספריית ווידאו, מזג אוויר, שעון וכד'. מלבד אלו יש אפשרות להפוך למרצפת כזו כמעט כל תוכנה שמותקנת על המחשב. סוג של מדיה סנטר שמשלב בתוכו הפעלה מהירה בנגיעה של שאר תוכנות המחשב.



לאחר התנסות רבה עם מכשירי מגע אמיתיים בטכנולוגיית Multi-Touch (כמו למשל iPhone 3G), רף הציפיות היה גבוה מאוד. ואם HP פיתחו מחשב עם מסך נגיעה עם תוכנה ייעודית, הרי שהשוואה עם Apple היא בלתי נמנעת – עם כל הצער שבדבר. לדוגמא, השורות של האריחים הללו נגללות עם משיכת האצבע במגע עם המסך. וזה בכלל הוציא אותי מדעתי – מילא העבודה בנגיעה לא עובדת בצורה חלקה כשעובדים ב- windows, אבל גם בתוכנה הייעודית שפותחה במיוחד בשביל זה? זה כבר מעליב. הגלישה מגמגמת, לא פרופורציונאלית לעוצמה ולמהירות, נתקעת וממש לא נוחה לשימוש.

סיכום

אפשר לכנות את ה- HP Touch Smart כסוג של "הכרזה טכנולוגית". מלבד העובדה שחברת HP הצליחה ליצור מחשב All-in-one עם מסך 22 אינצ' רחב וממשק "נגיעה" למשתמש הביתי, אין בו כמעט שום דבר נייח אחר (וגם דגמים מסויימים של מחשבים ניידים) בכמעט חצי מהמחיר לא יכול לתת, ואפילו בצורה טובה ומשכנעת יותר.
מחיר של כ- 8,000 ₪ הינו סכום לא קטן בכלל בעבור מחשב ביתי שמאפשר הצגת מדיה שונה (תמונות, סרטונים ומוזיקה) באמצעות נגיעה עם תוכנה ייעודית. חבל שעבודה שגרתית בסביבת מערכת ההפעלה, באמצעות הנגיעה, לא מחזיקה מעמד ולא עובדת כמו שצריך.

ציון:

מחיר (למפרט שנסקר בכתבה): 7,999

בעד: גימיק נחמד, מעוצב ויפה מאוד, חוסך המון מקום ובלאגן של כבלים
נגד: יקר מדי יחסית לתפוקה ולביצועים, הגימיק של העבודה בנגיעה לא נוח ולא מחזיק מעמד לאורך זמן.

בשורה התחתונה: יכול לשמש כמחשב מעוצב במשרד או אפילו במטבח לצורך צפיה בשידורי טלוויזיה וכד' למי שיכול להרשות לעצמו.
מעבר לתגובות בפורום