ייעול מערכת החשמל ברכב - חיווט 3 הגדולים

גל כהן
27-08-2007 09:20

התקנתם מגבר מונובלוק לרכב, הוספתם שני מגברי 4 ערוצים, יש לכם רכיבים נוספים שצורכים זרם רב. מה עושים במקרה שאורות הרכב מרצדים עם כל "מכת" באס קטלנית?

המדריך מיועד בעיקר לבעלי רכבים שעברו את תקופת האחריות (שינוי שכזה עלול להסיר את האחריות מרכב חדש).

ניתן לשפר את מערכת החשמל ברכב במספר דרכים:

• שדרוג או הוספת אלטרנטור גדול יותר = עלות גבוהה (מ- 800 ש"ח ואילך)
• הוספת מצבר גדול יותר = עלות גבוהה (מ- 600 ש"ח ואילך)
• הוספת קבל? (לא בהכרח יעיל ויכול לעיתים אף לגרוע ולא להוסיף - לדעתי, זו האלטרנטיבה האחרונה!) (מ-400 ש"ח ואילך)
• ייעול מערכת החשמל ע"י חיווט עבה יותר. ( עלות של פחות מ- 100 שקלים)

כידוע, הרכב המשפחתי הממוצע מגיע עם מערכת חשמל סטנדרטית ופשוטה, אשר מן הסתם אינה בנויה לדרישות הזרם הגדולות אותן מציבים הרכיבים שאנו ממהרים להתקין על הרכב (כדוגמאת מגברים עוצמתיים).

הסטנדרט המקובל ברוב הרכבים הינו אלטרנטור קטן או ממוצע בגודלו וחיווט דק אשר אינו אידאלי לדרישות זרם גבוהות.
מה נשיג ?
כאשר נחווט את האלטרנטור עם חיווט עבה יותר, עם פיוז גדול יותר, נאפשר בעצם העברה טובה
ויעילה יותר של זרם, ונמנע התנגדויות זרם לא רצויות שיכולות לנבוע מ"צוואר הבקבוק" הזה.

הדרך להשיג זאת תהיה בעזרת 3 חיבורים נוספים על מערכת החשמל הקיימת:
• חיבור האלטרנטור למקור אדמה טוב יותר על גוף הרכב (מינוס).
• חיבור הפלוס מהאלטרנטור למצבר עם פיוז מתאים לעובי הכבל (שיהיה עבה יותר).
• חיווט המינוס של המצבר למקום טוב יותר על גוף הרכב.
3 נקודות בסך הכול (3 כבלים עבים יותר), אשר נקראות בשפת המומחים בשם "3 הגדולים" או "the big three" .

הערה: במקביל, רצוי שגם חיווט החשמל למגברים יוחלף למידה של 4 גייג' (רוב ההתקנות הפשוטות היום מבוצעות עם כבל בעובי של 8 גייג').

בעזרת המדריך הנ"ל נוכל להפיק את המיטב והמירב ממה שיש למערכת החשמל להציע לנו.

חומרים

• כבל 4 גייג' ( או גדול יותר - סך אורך הכבל יהיה בערך 3 מטר או פחות)
• בית פיוז ופיוז.
• מספר סופיות לכבל ושש סופיות גדולות דיים להכיל אותו.

ביצוע

שלב ראשון – בטיחות:

חשוב מאוד!!! בשלב ראשון, יש לנתק את המצבר (רק את נעל המינוס) וזאת על מנת למנוע אי נעימויות תוך כדי העבודה (קצרים לא רצויים עלולים לפגוע ברכיבי הרכב השונים – לאו דווקא רכיבי האודיו אלא כלל מכלולי החשמל ברכב)


שלב שני, זיהוי נקודות העבודה:


נאתר את המצבר והאלטרנטור ונחפש נקודות הארקה חדשות וטובות במיקום הקרוב ביותר אליהם. יש למצוא את מיקום האלטרנטור, ולאתר את החיווט הנוכחי שלו, כאשר יש לציין כי אנו לא מנתקים את החיווט הנוכחי, אלא מוסיפים עליו! (לא מצאת? לא בטוח מה לעשות? – אל תתעסק!)
כמו כן נמצא את מיקום המצבר ונאתר את החיווט הנוכחי, וגם כאן, לא מנתקים חיווט קיים,אלא מוסיפים על!

"גדול מספר 1" : לאלטרנטור יש נקודה אחת שבה מחובר אליה שרוול שמכיל כ- 3 חוטים, וזו נקודת הפלוס שלו.
מנקודת פלוס זו, נחבר את הכבל הראשון, אשר יגיע עד לפלוס של המצבר שלנו.

אודיו


חשוב לציין כי באמצע כבל זה, יש לשים את בית הפיוז, עם הפיוז עצמו וזאת במטרה להגן על המצבר.
(לכל כבל יש להתאים את הפיוז שלו - לדוגמא 4 גייג' יהיה עם פיוז של 125 אמפר, המקסימלי לכבל זה). יש לבדוק תחילה את ערך הפיוז שמתאים לכבל שאותו הינך מחבר, באופן כללי – 4 גייג' מספיק עם ערך הפיוז הנ"ל יהיה מספיק.

אודיו


לאחר שחיברנו את הפלוס של האלטרנטור, יש לחבר לו מינוס טוב... וכאן מגיע שלב 2.

"גדול" מספר 2 : עלינו למצוא מקום הארקה הכי קרוב לאלטרנטור, נשייף כל שריד של צבע (בכדי ליצור מקסימום מגע ומינימום התנגדות של החומר) ונחבר אליו קצה ראשון של הכבל שלנו.

רכב


הקצה השני יתחבר אל המינוס של האלטרנטור, שבמקרה זה יהיה אחד הברגים בתושבת האלטרנטור.

רכב


"גדול" מספר 3 : חיווט המינוס של המצבר הינו הפשוט ביותר, נאתר שוב את הנקודה הקרובה ביותר אל המצבר בגוף הרכב, נשייף אותה מצבע, נחבר קצה ראשון, כאשר הקצה השני יחובר ישירות לנעל המינוס של המצבר עצמו.

רכב


ו... זהו!

בהצלחה!

"כותב המאמר ו/או צוות האתר אינם אחראים לכל נזק שייגרם לרכוש או לנפש בכל מצב!
האחריות הינה על המבצע בלבד!"


הערות ודגשים לסיום:

• בכל שלב שהוא, אם יש משהו שאינו מספיק ברור, לא מובן או שאינכם בטוחים ב- 100% בביצועו, עדיף לא להתעסק, חבל לגרום נזק בגלל שאתם מרגישים הרפתקנים.
• המדריך הנ"ל צולם ובוצע על רכב מסוג מאזדה F שנת 92' (לשעבר הרכב של גל )- מן הסתם תאי המנוע שונים זה מזה גם בדגמים וגם בשנות הייצור, לכן, יש לשים דגש לכך שמזהים בוודאות את כל המרכיבים הדרושים במדריך זה.
• שיטה זו עובדת בעיקר על רכבים ישנים שבד"כ מגיעיםעם חיווט דל ודק, יש להניח שהם בעלי בלאי במצבר, באלטרנטור ובחיווט המקורי עצמו – ולכן, השיפור הנ"ל יכול לעזור ולייעל את העברת הזרם למגברים (משמע עבודה טובה יותר של הצרכנים ותפוקה טובה יותר של הרמקולים ברכב) וגם את העברת הזרם לשאר מערכת החשמל ברכב.
• חשוב להדגיש: ברכבים עם מערכות של יותר מ- 1500 וואט RMS (אמיתיים ולא הצהרות יצרן של נתונים מוגזמים), הבעיה לא תיפטר ב-100% אבל עדיין יושג שיפור בעלות זולה ובקלות יישום.
• מדוע 3 הגדולים ולא קבל? לכל אחד מהם מטרה אחרת. מטרת 3 הגדולים היא לפתוח את "צוואר הבקבוק" שמהווה הכבל המקורי הדק של הרכב ולאפשר זרימה זרם בצורה קלה יותר. לעומתם, מטרת הקבל היא לספק זרם רגעי "מתפרץ" ברגעים אשר המערכת החשמלית המקורית לא עומדת בהם, כמו במכות באס חזקות שמאפיינות צריכה גבוהה של ההגברה – אך אין זה אומר שבוודאות שקבל ייתן פתרון יעיל לתופעת האורות המהבהבים.

מעבר לתגובות בפורום