iPod Shuffle החדש, זעיר ומדבר - ביקורת

אביחי אפוטה
25-05-2009 02:30

לקחנו את ה- IPod Shuffle החדש של Apple לבדיקה, וכמעט שאיבדנו אותו. פעמיים. עם זיכרון של 4GB ומחצית הגודל מהדור הקודם, מישהו ב- 'אפל' לקח את המינימליזם קצת קשה מדי. אבל גם גרם לנגן לדבר.


זה כבר הפך עניין שבשגרה. אי אפשר כבר לצפות מ- 'אפל' לירידה ברמה בכל מה שקשור לעיצוב ולחידוש. הם ממשיכים להפתיע בכל פעם מחדש. זו התחושה שמקבלים כאשר מניחים את הידיים על הדור האחרון של ה- iPod Shuffle.

סגידה למזעור

זה לא שהדורות הקודמים של ה- Shuffle היו כבדים, ענקיים ומסורבלים, לכן ההרגשה היא שהסגידה הזו של 'אפל' למזעור כבר הופכת להיות מוגזמת בדגם הנבחן, במיוחד כשזה בא על חשבון הנוחות והידידותיות למשתמש. אורכו של ה- Shuffle הוא 4.52 ס"מ, רוחבו 1.75 ס"מ, העובי שלו הוא רק 0.5 ס"מ (עם התפס הקפיצי הוא 0.78 ס"מ), המשקל עומד על 10.7 גרם בלבד.


אלו נתונים מרשימים לכל הדעות, בוודאי כאשר מדובר על נגן מוזיקה עם זיכרון Flash בנפח של 4 ג'יגה שמספיק לכ-  1000 שירים בערך. אבל כאמור, זה בא על חשבוננו. כי על מנת ש- Apple יגיעו לנתונים המרשימים הללו הם היו צריכים לסלק מהמכשיר עצמו כמעט כל כפתור הפעלה שהיה עד עכשיו בדגמי בדורות הקודמים.

ואם אין מקום על המכשיר עצמו? נעביר את הלחצנים אל כבל האוזניות המצורפות - למיקום שהינו בלתי נוח בעליל לתפקוד.
כך יצא, שבעיצוב הנוכחי, אפל הצליחו למזער את המכשיר בערך ב- 50% מהדור הקודם, ועל המכשיר עצמו נשאר בסך הכול פקד אחד, בעל שלושה מצבים: OFF->Play->shuffle. במרכז ישנה נורית קטנטנה שנדלקת בשלושה צבעים (ירוק/כתום/אדום) לחיווי מצבים שונים כגון הפעלה, טעינת סוללה, טעינת שירים, סוללה חלשה וכד' ובצד השני שקע האוזניות.


אז את לחצני השליטה העבירו לחוט האוזניות, והנה כבר המלצה חמה ממני אליכם: אל תנסו במהלך פעילויות הספורט השונות שלכם לנסות להעביר שירים, לעבור רשימות השמעה או לשנות את עוצמת השמע – חבל על העצבים שלכם. בקר השליטה החדש ממוקם על כבל האוזנייה הימנית והוא נמצא במרחק של כ- 14 ס"מ מהאוזנייה עצמה כאשר אורך הבקר עצמו הוא קצת פחות מ- 3 ס"מ.

מתחת לסנטר
כשמרכיבים את האוזניות, מיקומו של בקר השליטה נופל קצת אל מתחת לסנטר מה שמוציא את החשק להתעסק איתו במהלך פעילות ספורטיבית או בזמן כל תנועה שהיא.
זה פשוט לא נוח. כי שוב, בשביל לא לפספס את המטרה של מזעור יתר, 'אפל' מספקים לנו רק שלושה לחצנים שבעזרתם אנחנו אמורים להצליח לשלוט על עוצמת השמע (הגברה והנמכה), השמעה ועצירה (Play/Pause) העברת Track (קדימה ואחורה), מעבר בין רשימות השמעה (Playlist) ושימוש בתוכנת ה- Voice-Over החדשה של אפל (פירוט בהמשך) – בסה"כ שלושה לחצנים בעבור ביצוע שמונה פעולות שונות.
שניים מהלחצנים מיועדים רק לשליטה בעוצמת השמע (אחד להגברה ושני להנמכת הווליום), מה שמשאיר לנו לחצן יחיד עבור שליטה על שש פעולות שונות בעזרת לחיצות כפולות, משולשות וארוכות. תשפטו לבד האם מדובר בפרוצדורה שיהיה לכם נוח ונעים להתעסק בה בזמן ריצה או רכיבה על אופניים, במיוחד בהתחשב במיקום של פקד ההפעלה הזה.


"דבר אליי"

תכונה חדשה ומעניינת שנמצאת ב- אייפוד Shuffle החדש נקראת בשם Voice-Over. החידוש הזה למעשה, מאפשר לנו לשמוע את המיקום הנוכחי ברשימות השירים, זאת ב- 14 שפות שונות - עברית היא לא אחת מהן.

בעזרת אותו כפתור בפקד ההפעלה שעל חוט האוזניות, ניתן לשמוע את שם השיר שכרגע מתנגן ו/או את שם רשימת ההשמעה (Playlist) שבה אנחנו נמצאים ורשימות השמעה נוספות כמו גם מעבר ביניהן.


זהו גימיק נחמד מאוד ואכן עוזר לדפדוף בין השירים והז'אנרים השונים של מאגר השירים ואפילו מתפקד בצורה טובה.


יש ללחוץ לחיצה ארוכה על אותו לחצן רב שימושי, המוסיקה נחלשת ב- Fade עדין ואז קול נשי מעדכן אותנו איזה שיר אנחנו שומעים, אחר כך חוזרת המוסיקה לעוצמה המקורית. כנ"ל בדפדוף בין הרשימות השונות.

רק אל תנסו את זה עם שמות קבצים באותיות עבריות, אם אתה רוצים לשמוע את השם "גבר הולך לאיבוד", אזי שם הקובץ צריך להיות באנגלית – Gever_Holech_Leibud.


השארו איתנו ורק עם האוזניות שלנו

העניין המטריד ביותר ב- iPod Shuffle החדש כבר ידוע לכולם: נכון להיום, ולא נראה שזה הולך להשתנות בעתיד הקרוב, האזנה למוזיקה ב- Shuffle החדש ושליטה על כל האופציות שלו הינה אפשרית אך ורק עם האוזניות המקוריות של 'אפל'.

זה לא כמו בדור הראשון של ה- iPhone שבמקרה שלו פשוט היה בלתי אפשרי להשתמש בסט אחר של אוזניות כי שקע האוזנייה עצמו לא תמך במשהו אחר מלבד האוזניות של 'אפל', במקרה שלפנינו, פקדי השליטה על המכשיר נמצאים על האוזניות המקוריות של 'אפל'. כך שאם תבחרו בכל זאת להשתמש באוזניות אחרות תוכלו רק להאזין למוזיקה שמתחילה לנגן לבד ללא כל אפשרות שליטה על העוצמה או על מעבר בין השירים.
יתרה מזאת, גם אוזניות שאמורות להיות תואמות לנגן, תוך שהן מגיעות עם פקדי שליטה כאלו, עדיין צריכות להכיל שבב מותקן של תוכנה(של 'אפל', איך לא?) בכדי ליצור תאימות בינן לבין הנגן עצמו. בנוסף, בגלל הגבלות ה- DRM - Digital Rights Management יצרניות צד שלישי של אוזניות אינן יכולות לייצר אוזניות עם שבב תואם משלהן (בייצור לאחור) על סמך הטכנולוגיה של הנגן. מה שאומר שכאשר יוצעו למכירה אוזניות צד שלישי עם השבב המיוחד של 'אפל' סביר להניח כי הן יעלו לנו הרבה יותר.

סנכרון ושמע


הסנכרון עם קבצי המוזיקה מתבצע כמובן עם תוכנת ה- iTunes ולצד סנכרון המוזיקה אפשר גם להטעין אליו Podcasts. מלבד האוזניות, מצורף לנגן גם כבל סנכרון קצרצר (4 ס"מ בלבד) שבקצהו האחד חיבור USB ובצד השני חיבור לשקע האוזניות של הנגן. הכבל החדש לסנכרון מהווה כבר שינוי מבורך לעומת הדור הקודם שבא עם עריסה ייעודית שהייתה מאוד שבירה ולא נוחה לשימוש.

עוצמת שמע טובה
אני מוכרח להגיד שהייתי קצת מופתע (לטובה, לשם שינוי) מעוצמת השמע שיוצאת מהמכשיר הקטנטן הזה. מיד מרגישים בהבדל מהדור הקודם של ה- Shuffle. איכות השמע השתפרה מהדורות הקודמים – לא משהו יוצא מן הכלל אבל מאוד מספק, בהתחשב בעובדה שאין יותר מדי אפשרויות לאמוד אותה כאשר משתמשים רק עם סט אחד ויחיד של אוזניות. הדגשת הצלילים לא רעה בכלל ואפילו מורגש שיפור משמעותי בהדגשת הנמוכים. לעומת זאת, כשמגיעים לשיא העוצמה, מורגש עיוות מסוים בצליל, ולכן מומלץ לא לדחוף את הנגן למקסימום.


סיכום

נוחות תפעול היא לפעמים הכל, כאן לדעתי 'אפל' הלכו רחוק מדי ונכשלו.
בצד החיובי, נציין כי הנגן נצמד כמעט לכל אזור בבגד בעזרת התפס הקפיצי ונשאר שם בלי לזוז מילימטר. מההיבט הזה, בצירוף העובדה שהוא כל-כך קטן וקל משקל, זה מאוד מספק.

האכזבה מגיעה כאשר מבקשים לשלוט ב- iPod Shuffle באמצעות הלחצנים שנמצאים על כבל האוזניות. אני, באופן אישי מתגעגע ל- Click-Wheel המוכר והטוב, עדיין לא שמעתי על מישהו שסבל מכאבי גב כש- "סחב" על עצמו iPod Shuffle מהדור השני או הראשון.

המזעור המודגש כל כך בנגן החדש של Apple הוא בהחלט יפה, מעוצב, חדשני ואפילו פורץ דרך – אבל מפספס את המטרה.


ציון:

בעד
: אין יותר קטן ומעוצב מזה, נפח אחסון של 4GB  מספיק בהחלט לשימוש רגיל בהתחשב במידות הנגן הקטנות.

נגד: חוסר נוחות מוחלט בשליטה באמצעות הלחצנים שממוקמים על כבל האוזניות, מפסיק להיות קטן ומגניב כשהוא הולך לאיבוד...

שורה תחתונה: רק למי שמרגיש שהוא חייב.

מחיר: 479 ₪


אחריות: iDigital

מפרט - אייפוד Shuffle


מידות/משקל: 4.52X1.75X0.78 / משקל 10.7 גרם.

סוללה/משך זמן סוללה: ליתיום פולימר מובנית/10 שעות של שמיעה רציפה.
נפח זיכרון:4GB  Flash.

מה בקופסה:
נגן iPod Shuffle
סט אוזניות תואמות עם כפתורי שליטה
כבל סנכרון USB
מדריך הפעלה מהירה

מעבר לתגובות בפורום