סטרימר (מזרים מדיה) Ellion HMR 600 - ביקורת

ליאור קורן
22-05-2009 01:11

ה- HMR 600 של Ellion הינו סטרימר מדגם חדש שמבטיח לנגן כמעט כל קובץ וידאו עכשווי, כיצד הוא יתמודד עם ביקורת מקיפה? הקליקו לתשובה.


עולם הסטרימרים מבשיל במהרה, אם עד לפני זמן לא רב נאלצנו להתפלל כי המכשיר שבידנו יהיה מסוגל לנגן סוגי קבצים שונים וגם לא להתקע באמצע הניגון, הרי שסטרימר מדגם עכשוי, אמור לנגן כבר כמעט כל סוג קובץ ופורמט נפוץ.

ה- Ellion HMR-600 מתייצב למערכה וקורא תיגר על היקרים שבסטרימרים, האם מדובר בהבטחה שתמומש?

דגם ה- Ellion HMR-600 הוא מזרים מדיה שעדיין לא הושק באופן רשמי בעולם, קיבלנו לידנו יחידה שכוללת גרסת תוכנה בטא, מניסיון העבר סביר להניח כי בגרסאות התוכנה הבאות יתווספו תכונות חדשות וישופרו ביצועים קיימים.

מראה מראה

המראה החיצוני נאה וקלאסי, קופסה בגימור שחור, עם חזית מבריקה, מתחתיה מצוי מסך המידע VFD באותיות תכלכלות, מצד ימין של החזית מצויים שני לחצנים, האחד אדום לכיבוי והדלקה והשני עם סימול בית לבן שמביא את המשתמש לתפריט הראשי.
מימין להם, מצוי ג'ויסטיק בגימור כסוף ניווט שנע לארבעה צדדים (קדימה / אחורה / מעלה / מטה), לחיצה עליו משתמשת ל- PLAY או PAUSE.

המראה מזכיר את ה- TVIX 6500, הגובה צנוע יותר לעומת ה- DVICO, והמארז נראה פחות "שמנמן".

חיבורים

יציאות וידאו: HDMI 1.3, קומפוננט, קומפוזיט
כניסות וידאו: קומפוזיט, אנטנת RF.
יציאות אודיו: דיגיטלית קואקסיאלית, אופטית, אנלוגית RCA.
קישוריות: חיבור רשת קוית LAN, שני חיבורי USB HOST לחיבור כוננים חיצוניים, חיבור USB PC לחיבור ישיר אל מחשב.

מצד שמאל, ישנו גם מאוורר קטן שאחראי על הוצאת אויר חם מבטן הסטרימר.



בהשוואה אל לוח האם הקטן והצפוף של פופקורן A-110, הלוח של HMR-600 גדול וכולל גם מספר לוחות משנה, בינהם גם כרטיס טיונר דיגיטלי DVBT.
גוף הקירור של מעבד הוידאו המרכזי קטן למדי, אך הוא מסתייע במאוורר שמוציא את האויר החם החוצה.

מעבד וידאו
להבדיל משאר סטרימרים, לא חושף יצרן ה- Ellion את שם הדגם של לב המכשיר, למרות הסקרנות הגדולה, לא העזנו להסיר את גוף הקירור הדבוק במטרה לבדוק את זהות המעבד.
בניגוד לשאר המתחרים שמשתמשים בשבבי SIGMA מדגם 8635, היצרן מצהיר על שימוש בשבב של REALTEK ואם כך הדבר, הרי סביר להניח כי מדובר בשבבים מדגם RTD1262 או RTD1282

Ellion HMR-600H לצד Popcorn A-110


מעל לוח האם של ה-"אליון", נמצאת "אמבטייה" מפלסטיק, אליה מוכנסת מגירת הכונן הקשיח מצד המכשיר.
מגרת הכונן, כוללת גם תקע ייעודי המכיל את מחברי המתח וכניסת כבל הנתונים מסוג SATA.

כונן קשיח מוכנס ולא נודע כי בא אל קירבו

תפריטים

התפריט הראשי מחולק לחמש קוביות, בסדר משמאל לימין, ניתן לראות את מצב צפיה בוידאו IN, סייר הקבצים, תזמון הקלטות מראש, העברת והעתקת קבצים בין התקני זיכרון ואת קוביית ההגדרות.


הגדרות המכשיר כוללות שליטה על וידאו עם אפשרויות בחירה של רזולוציות שונות עד לאיכות של 1080p בתדר 50Hz או 60Hz, הגדרת 1080/24p נמצאת משום מה בנפרד מהרשימה הכללית.
בהגדרות האודיו, ניתן לבחור האם יצא אות RAW (מקורי) דרך יציאת SPDIF ו- HDMI או שהמידע יתורגם לאות סטריאו PCM.

הגדרות רשת


חיבור הרשת LAN תומך ברשת 10/100, משתמשים שיש ברשותם ראוטר בבית, לא צריכים לבצע שום דבר מלבד לחבר כבל רשת בין סטרימר זה והראוטר.
לאחר החיבור, מקבל ה- Ellion HMR-600 כתובת IP ומאותו רגע, ניתן לשוטט בין הרשתות המוגדרות בבית ולנגן קבצים שהוגדרו כמשותפים.

מקורות מדיה

ניתן לנגן קבצי מדיה ממקורות שונים: א) כונן חיצוני או דיסק או קי שמחוברים אחד משני חיבורי USB ב) כונן קשיח פנימי (לא כלול במחיר המכשיר) ג) מחשב או כונן קשיח ברשת בפרוטוקול SMB (דפדוף בתיקיות משותפות ובחירה ישירה בקובץ) ד) חיבור רשת עם פרוטוקול UPNP - מחייב תוכנת שרת / מדיה סנטר במחשב.

בנוסף, ניתן גם לסמן קבצים ב- "מועדפים" ולהגיע אליהם דרך קיצור דרך.


ניגון קבצי מדיה

עבור המשתמש הממוצע וגם עבור "המשוגעים לאיכות" שמחפשים את הקבצים באיכות הגבוהה ביותר, קרי קבצי Blu-ray מקוריים, יספק ה- Ellion HMR-600 מענה מושלם כמעט.

ה- HMR 600 בולע ומעכל (=מנגן) כל קובץ בלוריי או MKV שהכנסתי לקרביו, זאת ללא גמגומים או קפיאות פתאומיות. נבדקו גם קבצי WMV, קבצי AVI רבים ואפילו כאלו שצולמו במצלמת סטילס (פוקט) בפורמט Motion Jpeg (במקרה הזה לא היה סאונד).
גם קובץ AVCHD בפורמט של סוני אשר גמגם בניגון דרך POPCORN A110, נוגן כאן בהצלחה.

נבדקו קבצי MKV רבים, באיכויות 720p ו- 1080p ולא נצפתה בעיה מיוחדת.

כאשר מסיירים בין הקבצים בתיקיות השונות, לחיצה ראשונה על לחצן ENTER בשלט הרחוק, מציגה על המסך את גודל הקובץ – זוהי תכונה שימושית במקרים בהם על המשתמש לבחור בקובץ הגדול ביותר בתיקיה.

בנוסף, אם הפסקנו את הצפיה בסרט בנקודה כלשהיא, חזרה אל הקובץ מאוחר יותר, תביא אותנו לבחירה בין ניגון מהתחלה או המיקום האחרון בקובץ, שימושי מאוד לטעמי.

אודיו - Downmix

מי שמחזיק בבית גם רסיבר קולנוע ביתי מדגם ותיק למדי, שתומך רק בדולבי דיגיטל, ישמח לשמוע כי גם דרך חיבור דיגיטלי SPDIF קואקסיאלי, תורגמו פסקולים של בלוריי שמגיעים בפורמט DTS MASTER AUDIO אל אות סטריאו PCM.
המרת הפורמטים החדשים אל סטריאו, מתבצעת הן דרך יציאות האודיו הדיגיטליות והן דרך האנלוגיות.
למותר לציין, כי המרה זו מתבצעת גם כאשר פסקול הסרט הינו בפורמט Dolby TrueHD ולא רק DTS לסוגיו.

ניגון קבצי מוזיקה
ה- Ellion מנגן את סוגי הקבצים הנפוצים כגון WAV או MP3, בזמן הניגון, מוצג על המסך מידע על הקובץ וניתן לבחור גם מצגת תמונות (מאותה תיקיה) שתלווה את המוזיקה.
למרבה הפלא ולמרות שהדבר אינו מצויין במפרט היצרן, התגלה כי גם פורמט FLAC מתנגן בהצלחה.
איכות הסאונד נשמעת מתכתית למדי לאוזן, אודיופילים ימשיכו כנראה להשתמש בפטיפונים... :-)

הצגת תמונות
ניתן, כמובן, גם להציג תמונות בפורמטים נפוצים, תמונות JPEG מוצגות על המסך בתוך שניה או שתיים ואין צורך להמתין שניות ארוכות כמו במכשירים של "פעם".

עברית

המכשיר, תומך בפורמטים נפוצים של כתוביות, כגון SRT ו- SUB, נכון למועד הכתבה, יש צורך בהפיכה של קבצי הכתוביות ב- SRT, על מנת שהעברית תופיע באופן תקין ("מבחן" מוצג כ- "ןחבמ"), היצרן הבטיח כי הענין יסודר בגרסת התוכנה הבאה שתצא בזמן הקרוב, אנו נעדכן ונדווח בענין.

עדכון 25/05/09 - הותקנה גרסת תוכנה חדשה, עברית של כתוביות SRT פועלת כשורה, בסדר אותיות וסימני פיסוק נכון, בקבצי AVI / MKV.
בקבצי M2TS (שמשמשים למשל בסרטי בלוריי מקוריים), הנגן מזהה שיש כתוביות, אבל לא מציג אותן.

ניגון דרך רשת

מבחני ביצועים דרך הרשת עברו בהצלחה רבה, ניגון קבצים שונים, לרבות קבצי Blu-ray עם קצב נתונים של 30-40Mbps נוגנו באופן חלק, ללא קפיצות או קטיעות, גם הרצה קדימה ואחורה, פונקציית GOTO וניגון ISO של סרט DVD בוצעו ללא בעיות מיוחדות.

ה- Ellion מסוגל לתפקד גם כשרת FTP או שרת SAMBA, אין צורך לפרמט את הקשיח לתצורת EXT3 (כמו ב- Popcorn A-110, HDX ועוד) בכדי להפעיל תכונות אלו, הן עובדות במצב NTFS או FAT.

מידע חסר
לחיצה על כפתור ה- DISPLAY בשלט, לא מעלה מידע רב על המרקע, ניתן לראות רק את שם הקובץ, מספר הקטע ואת תצוגת הזמן.
אין מידע על קצב הנתונים, או רזולוציה ואנו מקווים כי הדבר ישופר בגרסאות התוכנה הבאות של המכשיר.

חום?
הנחת יד על ראש המכשיר, מגלה חום מורגש, מומלץ כמובן למקם את המכשיר בארונית מאווררת ולספק מרווח יציאה עבור פיזור האויר החם שמוצא ע"י המאוורר.
לאורך תקופת המבחן, לא נתקלנו בבעיות מיוחדות שנבעו מהתחממות, כמובן שדאגנו לאוורור הולם.



קדימה ואחור

בתמונה למעלה, ניתן לראות גם את פונקציית GOTO: בזמן הצפיה, ניתן לדלג אל חלקים שונים בסרט, זאת על פי פרמטרים שונים כגון שם, מספר קטע או תזמון מדוייק של שעות / דקות / שניות.
מבדיקה עם סוגי קבצים שונים, אפשרות ה- GOTO עבדה באופן חלק ויציב, הקפיצה לזמן המבוקש היתה מדוייקת, במספר קטן של קבצי MKV, מיד לאחר הקפיצה בזמן, נחוו גמגומים קלים בניגון הקובץ, אך לאחר מספר שניות, ניגון הסרט חזר להיות חלק.

מלבד זאת, ניתן להריץ את הסרטים במהירות X1.5, מהירות X2 ואח"כ בכפולות של 2 עד למהירות X32, הרצה קדימה וגם אחורה התנהלה ביעילות, גם בסוגי קבצים שונים כמו M2TS, AVI וגם קבצי TS שידועים כבעיתיים בענין זה. בנוסף, קיים לחצן SKIP בשלט, מאפשר לדלג קדימה ואחורה במקטעים של 30 שניות.

העתקת קבצים

ממשק העברת או העתקת קבצים נוח מאוד, ניתן להעביר קבצים בין כונן USB, כונן קשיח פנימי ומחשבים ברשת.


כאשר מבקשים להעביר קובץ, ניתן להעבירו אל ספריה קיימת או ליצור חדשה, לצורך כך, תפתח מקלדת וירטואלית על המסך (נוחה למדי לתפעול) אשר תאפשר לתת שם מבוקש לתיקיה החדשה.


העברת קבצים מתנהלת באופן דומה למה שאנו מכירים מ- Windows: בזמן העברה, מוצג על המסך פס גרפי המציג את ההתקדמות וניתן לראות במקביל את ההתקדמות בערכי אחוזים (התצוגה מופיעה גם על מסך ה- VFD הקדמי).

ראוי לציין, כי בזמן העברת הקובץ, המכשיר אינו "נעול" אלא מאפשר למשתמש לנוע בין מסכי התפריטים וגם התיקיות השונות (אבל לא ניתן לנגן קובץ במקביל לפעולת העברה).


העתקת קובץ בגודל 4.05GB מכונן ברשת אל הכונן הפנימי של הסטרימר, ערכה כ- 14:04 דקות.

הקלטה

ה- Ellion HMR 700 היה הסטרימר הראשון בארץ שהציע יכולת הקלטה, גם הדגם החדש מציע יכולת, לצערנו מדובר גם כעת באיכות SD בלבד.
המכשיר כן מסוגל להקליט באיכות HD 720p, אבל הוא עושה זאת דרך טיונר DVBT פנימי שמיועד לשידורי טלויזיה HD בתקן שאינו מתאים לארץ ולכן הוא יוכל להיות שימושי, רק למי שנושא את המכשיר אל ארצות אחרות.

הישראלים יצטרכו להסתפק לבינתיים בהקלטה דרך כניסת וידאו קומפוזיט; בעתיד, יגיעו גם דגמים עם כניסת סקארט ואולי יום אחד גם נזכה להקלטה ב- HD...

הקלטות מהטלויזיה ניתן לבצע בשתי צורות:
- הקלטה בזמן אמת, ע"י לחיצה על לחצן RECORD בזמן צפיה.
- תזמון הקלטה מראש: ניתן לבחור תאריך ושעת הקלטה, אורך הקלטה, הקלטה מחזורית ואיכות הדחיסה.
ניתן להקליט אל הכונן הפנימי או אל כונן שמחובר דרך USB.
 

איכות הקלטה: ניתן לבחור בין חמש רמות דחיסת MPEG2, מומלץ כמובן לבחור באיכות הגבוהה HQ היות ומלכתחילה, איכות הוידאו דרך חיבור קומפוזיט איננה מזהירה.

סיכום

כשאני נזכר בסטרימרים (מזרימי מדיה) הראשונים שסקרתי לפני שנתיים ויותר, ניכרת מיד התקדמות הטכנולוגיה של מכשירי ההווה בהשוואה לעבר, לא מדובר רק במגוון הרחב של הקבצים הנתמכים, אלא - במקרה שלפנינו גם ביציבות המכשיר וחווית הפעלה הזריזה יחסית.
ה- Ellion HMR 600 פועל באופן חלק, זריז ושקט, מרגע ההדלקה, חולף זמן קצר למדי עד שהמכשיר מוכן לפעולה, זהו ענין שפעם לא היה מובן מאליו. 

אז מה היה לנו כאן? סטרימר (מזרים מדיה) שמסוגל לנגן את מירב קבצי הוידאו / אודיו ותמונות, ממשק פשוט וקל לתפעול, יציבות, ובנוסף, גם בונוס של אפשרות הקלטה.

בנקודת הזמן הנוכחית, מי שמחפש לרכוש סטרימר, אני לא יכול למצוא עבורו סיבה מספקת להוצאה של אפילו שקל בודד אחד יותר ממחירו של ה- Ellion HMR-600.

בעד: ניגון של מירב סוגי הקבצים והפורמטים המקובלים כיום, עד לאיכות 1080p, פענוח פורמטי אודיו HD וביצוע גם Downmix במקרה הצורך, תגובות זריזות, יכולת הקלטה של שידורים רגילים, תומך כתוביות עברית.
נגד: הקלטה באיכות SD בלבד, לא ניתן לקבל מספיק מידע על הקובץ המתנגן.

ציון:

מחיר: 1,990 ש"ח

אחריות: USBID

קישור: דף מוצר באתר היבואן

מפרט טכני: Ellion HMR-600 REVIEW

פורמטים נתמכים:
אודיו: MP3, OGG, WMA, WAV, FLAC
תמונות: JPEG HD, JPG, BMP
סרטים וקבצי וידאו: MPEG2 HD (ts,tp), mpeg4 hd (avi), dvd (ISO,IFO,VOB), MPEG 1/2, H.264, MKV
חיבורים: HDMI, וידאו קומפוזיט, קומפוננט, RF, אודיו RCA, יציאות אודיו אופטית + קואקסיאלית, USB PC,
2X USB 2.0 HOST, LAN 10/100Mbps
כניסת וידאו קומפוזיט + אודיו RCA
אפשרות לחיבור דונגל רשת אלחוטי מדגם WLU-150A
כתוביות: smi, sub, idx-sub, srt
מידות: גובה 63 מ"מ, רוחב 203 מ"מ, עומק 164 מ"מ
משקל: 900 גרם

מעבר לתגובות בפורום