חנויות
פיוז ארמה אודיו אודיו אקסטרים Sonic Bliss אמנון סאונד סטריאו פרו Soundquest קודו אודיו Stereoscope סטריאוסקופ למטייל אניגמה קולנוע ביתי גופי תאורה

Wayne Shorter - מוסיקאי, מלחין ומבצע | סרטים & מוזיקה | כתבות | ראשי

Wayne Shorter - מוסיקאי, מלחין ומבצע

גודל אות: Decrease font Enlarge font
Wayne Shorter - מוסיקאי, מלחין ומבצע Wayne Shorter - מוסיקאי, מלחין ומבצע

סקירת הקריירה של Wayne Shorter - אומן סקסופון (טנור וסופרן) מוכשר, הצטרפו למסע אל תוך נבכי האלבומים והשנים...


לרגל יום הולדתו ה 75 של Wayne Shorter שחל השנה, החלטתי לכתוב סדרת מאמרים על המוסיקאי, המלחין והמבצע הנהדר הזה. החלקים הראשון והשני של הסקירה יעסקו באלבומי הסולו של Shorter, הכוונה היא לאלבומים שיצאו תחת Shorter כמנהיג ההרכב. החלק השלישי, אותו אעלה בהמשך, יעסוק בהרכבים בהם ניגן Shorter.


אקדים ואתנצל בפני חובבי Weather Report – ההרכב הזה לא עושה לי כלום (וניסיתי, הרבה) ולכן אינני מתכוון להתייחס אליו למרות חשיבותו לזרם ה Fusion. אם יש מי מבין הקוראים שמעוניין להוסיף התייחסות כזו – הוא יותר ממוזמן לעשות כן.


הקדמה


כשרק התחלתי בכתיבה, אחד הדברים הראשונים שהבנתי היה שככל שהקשר הרגשי ביני ובין האלבום עליו אני כותב, או האמן עליו אני מספר חזק יותר – כך הכתיבה קשה לי יותר. הרבה יותר קשה לי לכתוב על אלבומי המופת, על הגאונים המוסיקליים ששינו את פני הג'אז, שהפכו לחלק בלתי נפרד מחיי, על מושאי הערצתי לאורך שנים מאשר על "סתם" אלבומים מצויינים.


כבר כמה פעמים ניסיתי לשבת ולכתוב את הפוסט על Shorter אבל לאחר זמן תמיד שבה ועלתה בי התחושה שזה לא מספיק, שההערצה מסמאת את עיני ומחבלת בכתיבתי, שאני לא מצליח באמת להעביר עד כמה מוכשר האיש, עד כמה מוסיקלי הוא ועד כמה המוסיקה שלו השפיעה עליי. אני מקווה שהפעם, לכבודו של האיש, הנסיון יוכתר בהצלחה.

בקריירה של Wayne Shorter כ Leader יש כמה תקופות עיקריות שמשקפות גישות ותפיסות מוסיקליות שונות. נוח יהיה לי להתייחס אל התקופות השונות בחלוקה לפי הלייבלים בהן יצאו התקליטים שהקליט באותן תקופות. השאלה מה קדם למה (השינוי האישי או החלפת הלייבל) והאם בכלל יש קשר סיבתי בין הדברים, נותרת פתוחה.


האלבום Introducing בלייבל Vee Jay


השנים המוקדמות – ההקלטות בלייבל Vee-Jay

בשנת 1959, כשנתיים לאחר שהשתחרר Wayne Shorter משירותו הצבאי, ולאחר שויתר כמעט לחלוטין על שאיפתו לעסוק במוסיקה (פשוט מפני שהרגיש מבולבל ובלתי בשל מבחינה מוסיקלית), דחפו אותו חבריו לגשת לאודישנים שנערכו ל Big Band של Maynard Ferguson.

לאחר שיכנועים ולחצים כבדים שלף Shorter את הסקסופון מתחת מיטתו (שם בילה הסקסופון הנטוש במהלך השנתיים) והלך להיבחן. הוא כל כך התרגש שבטעות עבר את האולם בו התקיימו האודישנים וכשחזר ראה שם לחרדתו את כל ה"מי ומי" בעולם הג'אז. כל נגן טנור שלא היה בהרכב קבוע באותה עת ניגש למבחן. Shorter גבר על התרגשותו, התיישב בהרכב, השתלב וניגן. בסופו של דבר - הוא לא התקבל.

אבל המבחן הזה שינה את מהלך חייו.

זמן קצר לאחר המבחנים יצא ההרכב החדש של Ferguson למסע הופעות. לאחר מספר שבועות, לקראת הופעה בקנדה, נזקק Ferguson בדחיפות לנגן טנור. הוא זכר את Shorter, הנער הביישן מהאודישנים, הרים לו טלפון וביקש ממנו להגיע לקנדה במהירות האפשרית. Shorter נסע והופיע עם ההרכב. בהפסקה ניגש אליו ידידו הצעיר Lee Morgan שהגיע אף הוא להופיע בפסטיבל כחלק מה Jazz Messangers של Art Blakey, סיפר לו שהסקסופוניסט של ההרכב (Hank Mobley) לא הגיע להופעה ושאל אותו אם יהיה מוכן להצטרף ל Messangers. ההצעה הפתיעה את Shorter אבל כששקל את האופציות העדיף להופיע ב Quintet מאשר Big Band ונעתר להצעה. ההופעה שלו עם ה Messangers היתה הצלחה.


הצטרפותו של Shoretr ל Jazz Messangers היתה אחד הדברים הטובים ביותר שקרו הן ל- Shorter והן ל- Messangers, אבל על תרומתו האדירה להרכב הזה ארחיב בחלק השלישי.


האלבום the Young Lions בלייבל Vee Jay
מנהל ומלחין

במהלך השנים 1959-1962, בזמן שהיה המנהל המוסיקלי, מלחין הבית ונגן הטנור של ה Messangers, הקליט Shorter מספר אלבומים ללייבל Vee Jay. כיום אני יכול לומר באופן וודאי וחד משמעי שאלו ההקלטות שעיצבו את טעמי בג'אז, פתחו לי את הפתח להבנה ולהכרה ביופי ובשלמות של המוסיקה המאולתרת וערכו לי היכרות ארוכת שנים ומלאת ריגושים עם Wayne Shorter ומוסיקה שלו.


אמנם מדובר בחומר נדיר (יחסית) שקשה להשיגו אבל באופן מקרי (או שלא ?!), במהלך שירותי הצבאי נתן לי חבר קלטת אודיו ובה העתק מדיסק שנקרא Wayning Moments שהיה למעשה אוסף מהקלטות Wayne Shorter ב Vee Jay. כמובן שאז לא ידעתי מיהו Shorter, ומיהם הנגנים האחרים שמלווים אותו. אבל המוסיקה.... המוסיקה כבשה אותי מהרגע הראשון.

היה בה משהו פשוט ומקסים. הנגינה לא נשענה על טכניקה (למרות שהיתה בה מידה לא מבוטלת של טכניקה) אלא על מלודיות פתלתלות ואלגנטיות. Shorter הוא מאלתר טבעי, כזה שלא נזקק להישען על פראזות שהתאמן עליהן  מראש ולא צריך למחזר פראזות של נגנים אחרים. התחושה הנוצרת כשהוא מנגן היא שהוא פשוט מלחין על המקום. באשר לקטעים עצמם - הלחנים מורכבים, מלודיים ויפהפיים ומתחתם זרמו אקורדים צבעוניים, מפתיעים. העיבודים ייחודיים ולא טרוויאליים, האופן שבו הוא עוזב את המנגינה ומתחיל לאלתר מרומם נפש ומצליח לחלץ ממני קריאות עונג כל פעם מחדש. גם בצליל שלו יש משהו מיוחד. הצליל לא דמה לשום צליל טנור ששמעתי לפני כן. הוא היה חמקמק, לפעמים מלא ולפעמים דק ואפילו צייצני. לפעמים אפילו נפלטו לו, שומו שמיים, צפצופים. הוא לא היה צליל כהה ומחוספס במסורת ה"טנורים הגדולים" וגם לא היו לו עומק, צרידות או עוצמה שהיו לטנוריסטים אחרים, אבל דווקא בצליל הבלתי מלוטש הזה, כשהוא בא יחד עם הלחנים הללו ועם יכולת האלתור הפנומנלית, יש  קסם ייחודי.

מה יש לומר, הטייפ המגנטי של הקלטת נשחק עד תום, לא לפני שביקשתי וקיבלתי העתק נוסף, שנשחק אף הוא עד תום.

במשך שנים חיפשתי את ההקלטות הללו. לקח לי זמן רב עד שגיליתי (ותודה לדני קרפל) מה בעצם אני מחפש. עד שגיליתי שאלו ההקלטות המוקדמות של Shorter שנערכו עבור הלייבל Vee Jay. אבל השמחה נגדעה מייד לאחר הגילוי המרעיש, כשהובהר לי שמדובר בלייבל נכחד ושהסיכוי שאי פעם אניח ידיי על ההקלטות המלאות אפסי...

המשכתי עם הטייפ, עד שיום אחד, לאחר כמה שנים, קיבלתי טלפון נרגש מחבר שידע על התשוקה הבוערת בי בקשר להקלטות האלה. הוא סיפר לי על לייבל ספרדי כלשהו שרכש את הזכויות והדפיס את המוסיקה של Shorter ב Vee....

Vee Jay

לא הספקתי אפילו לשמוע את סיום המשפט. טסתי לתל אביב ורכשתי את כל מה שהצלחתי להניח עליו את ידי. חמישה אלבומים ב Re-Issue של Blue Moon. העטיפות היו העטיפות המקוריות והנהדרות של האלבומים ב- Vee Jay, ואושרי לא ידע גבול.

הנגנים שמנגנים באלבומים הללו לצידו של Shorter הם רבים ומגוונים ובעיקר מעולים. בין היתר מופיעים כאן לסירוגין (ובאלבומים שונים) Art Blakey, Lee Morgan, Bobby Timmons ו Jymie Merritt - חבריו של Shorter מה Messangers וגם כאלו שינגנו איתו מאוחר יותר ב Messangers כמו Cedar Walton ו Freddie Hubbard.

ראשון
האלבום הראשון, Introducing Wayne Shorter, הוקלט בשנת 1959, ומנגנים בו Lee Morgan בחצוצרה, Wynton Kelly בפסנתר, Paul Chambers ו Jimmy Cobb בתופים. אם ה Rhythm Section הזה נראה לכם מוכר – אתם לא טועים. זהו ה Rhythm Section של Miles באותה תקופה.


שני
האלבום השני, The Young Lions, לא יצא רשמית תחת הנהגתו של Shorter, ולמעשה אין לו Leader רשמי, אבל Shorter הלחין ארבעה מתוך חמשת הקטעים שבו, וטביעת היד הייחודית שלו ניכ
רת לארכו ולרחבו של כל האלבום, כך שזה מספיק טוב בשבילי כדי להכתיר אותו כ Leader של האלבום הזה. לצד Shorter מנגנים באלבום הזה Lee Morgan בחצוצרה, Frank Strozier בסקסופון אלט (אגב, יש לו גם כמה אלבומים נהדרים ב Vee Jay), Bobby Timmons בפסנתר, Bob Cranshaw בבאס ו Louis Hayes ו Al "tootie" Heath בתופים.

שלישי
האלבום השלישי, Second Genesis, הוקלט ב 1960 והוא אלבום רביעייה קלאסית היחיד כאן, מנגנים בו לצד Shorter גם Cedar Walton בפסנתר, Bob Cranshaw בבאס ו Art Blakey הנהדר בתופים. השילוב הזה של Blakey עם Shorter הוא יחיד במינו. הדינמיקה והסגנון הייחודי של Blakey מכניסה טעם חדש לתבשיל ותורמת לכך שהאלבום הזה מתעלה מעל כל האחרים.

רביעי
האלבום הרביעי, Wayning Moments, ששמו כשם האוסף האלמותי שלי, הוקלט בשנת 1962. הפעם מנגנים בו Freddie Hubbard בחצוצרה, Eddie Higgins (שהיה לא מזמן בארץ) בפסנתר, Jymie Merritt בבאס ו Marshall Thompson בתופים.



חמישי
באלבום החמישי Kelly Great, שיצא אמנם תחת שמו של ה- Sideman האולטימטיבי, הפסנתרן Wynton Kelly, תרם Shorter שני לחנים יפהפיים בנוסף לנגינה המצויינת שלו לאורך כל האלבום. ההרכב כאן, למעט המתופף, זהה להרכב באלבום Introducing, כך שגם אותו אני מספח לאלבומים של Shorter ב Vee Jay. מה אכפת לכם ? מנגנים שם, מלבד Shorter ו- Kelly גם Lee Morgan בחצוצרה, Paul Chambers בבאס, ו- Philly Joe Jones.

לפני מספר שנים יצא בלייבל Mosaic סט של כל ההקלטות של Shorter ו Morgan ב Vee Jay, מי שהבין את גודל הרגע רכש מייד. מי שהתמהמה – פספס כי הקופסאות של Mosaic מודפסות במספר מוגבל וכמובן שהקופסא הזו נחטפה מהר.


למרבה השמחה האלבומים הבודדים ב Blue Moon (הלא היא Fresh Sound) עדיין מודפסים וצפים מעל פני השטח מדי פעם. אז למי שעדיין אין את הפלא הזה לא נותר לי אלא לאחל צייד נעים !


בהמשך – אסקור את אלבומי הסולו ב BlueNote.

יאיר כותב ומנהל את בלוג הג'אז: The SideMan

  • email שלח לחבר

Share DTOWN Article

דיון בפורום על המאמר (13 תגובות פורסמו):

avatar
1970-01-01 02:00:00
תודה על המאמר! לא הכרתי את האמן הזה.
avatar
1970-01-01 02:00:00
מאמר מהנה. האלבום היחיד שיצא לי לשמוע היה SHORTER והוא הזכיר לי במשהו את מיילס דייויס
avatar
נמר 1970-01-01 02:00:00
מאמר מעולה! תודה רבה.
avatar
carmi 1970-01-01 02:00:00
תודה על המאמר (ממתין להמשך), לא הכרתי את האומן הזה - איפה ניתן למצוא דיסקים שלו בארץ?
avatar
yairjazz 1970-01-01 02:00:00
הדיסקים בחלק הראשון הם, כאמור, יותר נדירים ומופיעים מעת לעת בחנויות ה"מתמחות" בג'אז כמו דיסק סנטר, ג'אז באוזן וג'אזלנד. לא סביר שתמצא אותם בטאוור, צליל או דיסק קלאב (אם כי תמיד יש הפתעות) בחלק השני, לעומת זאת, יסקרו הדיסקים שהקליט שורטר בבלו-נוט, ואלה כבר הרבה יותר מוכרים וקלים להשגה.
avatar
carmi 1970-01-01 02:00:00
תודה
avatar
Roy 1970-01-01 02:00:00
(Y)כל הכבוד יאיר, כרגיל, כתבה משובחת.
avatar
1970-01-01 02:00:00
האתר הזה קצת מתפזר האתר הזה חייב להתרכז במה שהוא נועד להיות כתבות על קולנוע בייתי ? מצלמות ? מוזיקאים? דיבוריות לאוטו ? סלולרי? למרות שהכתבות טובות ואפילו מעולות אין להם קשר לאתר אנשים שמגיעים לפה מצפים לקבל מה שמענייין אותם שלא תבינו אותי לא נכון אני אוהב את האתר ומגיע לפה הרבה כדי לקרוא על מה שמעניין אותי כך גם הרבה חברים שלי !! אבל!! לכולם יש את אותה השאלה -" מה הקשר לכתבה הזו או אחרת?"
avatar
liorkoren 1970-01-01 02:00:00
שלום מאור, האתר מתרכז בכל מה שקשור לטכנולוגיה של כיף. וכן, חשוב לנו גם לא להזניח את הרוח שמאחורי המכונה... שמח שבכל מקרה, אתה מוצא שהאתר מעניין אותך.
avatar
nizans 1970-01-01 02:00:00
האתר הזה חייב להתרכז במה שהוא נועד להיות כתבות על קולנוע בייתי ? מצלמות ? מוזיקאים? דיבוריות לאוטו ? סלולרי? למרות שהכתבות טובות ואפילו מעולות אין להם קשר לאתר אנשים שמגיעים לפה מצפים לקבל מה שמענייין אותם שלא תבינו אותי לא נכון אני אוהב את האתר ומגיע לפה הרבה כדי לקרוא על מה שמעניין אותי כך גם הרבה חברים שלי !! אבל!! לכולם יש את אותה השאלה -" מה הקשר לכתבה הזו או אחרת?" חולק עלייך ובגדול עם כל הכבוד לאלקטרוניקה היא רק הסיבה לעיקר וזו המוזיקה לכל גווניה. תמיד כיף להשכיל מאנשי האשכולות ,בכל התחומים שמגיבים ותורמים מההשכלה שלהם לאתר.
avatar
carmi 1970-01-01 02:00:00
חולק עלייך ובגדול עם כל הכבוד לאלקטרוניקה היא רק הסיבה לעיקר וזו המוזיקה לכל גווניה. תמיד כיף להשכיל מאנשי האשכולות ,בכל התחומים שמגיבים ותורמים מההשכלה שלהם לאתר. גם אני חושב כך (Y)
avatar
gab 2009-06-07 18:38:48
SHORTER יאיר שלום. רק נכנסתי לאתר ומיד משכה את תשומת ליבי העובדה שיש כתבות על נגני ג'אז גדולים. זה מאד חסר לי באתר המתחרה....תמיד טוב ללמוד דבר חדש על אומן אהוב ומוכר וכאשר הדבר נעשה ע"י מי שחי מבין ונושם ג'אז החוויה נהדרת. בכל מקרה- אני מצטרף אליך באהבתי הרבה לשורטר הנפלא שלאורך הדרך שמעתי הקלטות שונות שלו. הכרתיו לראשונה בסוף שנות השבעים דרך ADAM'S APPLE שאמנם נחמד אבל לא מתשווה לאלבומים שהצגת כאן. הצליל שלו באמת מיוחד והדרך שלו לצאת לאילתור מדהימה וגורמת לרגעי האזנה מופלאים. אמנם הופעותיו במסגרת "תחזית מזג האויר" פחות משכנעות מבחינת ג'אז אבל גם שם הוא מקרין מכשרונו על ההרכב כולו. יש שם כמה אילתורים נאים מאד אבל באמת בעלי אוריאנטציה הרבה יותר מודרנית. נהנתי לקרא. גבי.
avatar
yairjazz 2009-09-07 08:30:47
גבי שלום אני שמח מאד שנהנית. זו בדיוק המטרה לשמה אני כותב. ווין שורטר הוא אחד ממוסיקאי הג'אז הכי חשובים ומעניינים בעייני וגם אם לוקח קצת זמן להתחבר למה שעשה - זה בפירוש מצדיק את ההשקעה. Adam's Apple אלבום נהדר בעיני. עם footprints האגדי. תענוג.
כל הזכויות שמורות לאתר dtown.co.il


תגיות
אין תגיות למאמר זה
הצבע לכתבה
5.00
הרשם לעדכוני האתר
Email: