עדשה במבחן: Nikon AF-S DX 35mm f/1.8 G

ליאור קורן
11-05-2009 15:46

ניקון מחזירה את הפריים לתמונה עם עדשה 35 מ"מ קבועה חדשה, האם היא תגלה את האור לחובבי הצילום? בדקנו את הביצועים שלה בשטח, ביקורת


חובבי הצילום משנות ה-70 וה-80 זוכרים היטב את עדשות ה- 50 מ"מ, שסיפקו איכות אופטית טובה מאוד, במחיר זול, גם המידות הקטנות והמשקל הזעיר גרמו לצלמים רבים להסתובב עם עדשה שכזו בתיק.

מאז, עבר עולם הצילום אל המימד הדיגיטלי, מידות החיישנים הדיגיטליים הקטנות יותר בהשוואה לסרט צילום 35 מ"מ, גרמו לכך שעדשת 50 מ"מ הפכה בפועל ל- 75 מ"מ (במצלמות ניקון), מה שהפך את העדשות הנ"ל לשמישות הרבה פחות בהשווה לעבר (שדה ראיה צר).

במקביל, הגיעה אופנת עדשות קיט זום: הרוב הגדול של מצלמות DSLR נמכרות כיום עם עדשת זום סטנדרטית של 18-55 מ"מ או יותר.
אין עוררין על העובדה כי עדשת הזום מגיעה עם טווח שימושי למדי, המאפשר לצלם תמונות נוף רחבות זוית וגם תמונות תקריב, זאת מבלי להזדקק להחלפת עדשות.

אבל, בצד הנוחות, התגלה גם חסרון: בעדשות זום סטנדרטיות, גודלו של הצמצם המקסימלי קטן בהרבה מול עדשת פריים (קבועה), מה שגורם להרבה פחות אור להכנס אל תוך העדשה ומחייב פתרונות נוספים לצילום בתנאי תאורה חשוכים, למשל שימוש בפלאש (שיש לו חסרונות משלו) או הוספת מנגנון מייצב רעידות אל גוף העדשה.
בנוסף, גם עומק שדה הפוקוס התרחב מאוד, מה שהשכיח מלב צלמים רבים את הימים בהם הופיע בתמונה אובייקט צילום כשהוא בפוקוס, בעוד הרקע מאחוריו מטושטש לחלוטין.

שובה של עדשת הפריים

לאחר שנים רבות של העדרות מהחזית, מחזירה Nikon את עדשת הפריים לתמונה: זוהי Nikkor AF-S DX 35mm f/1.8 G.
עדשה זו מיועדת לחיישני ה- DX של ניקון (שאינם Full Frame) ובתרגום למונחי פילם 35 מ"מ, אורך המוקד שלה עומד על 52.5 מ"מ, זהו אורך מוקד שדומה לזה של העין האנושית, כלומר, המראה דרך עינית המצלמה אינו מוקרב או מורחק בהשוואה לזה הניבט מעין חשופה. 

העדשה מגיעה במבנה קומפקטי למדי, היא קצרה בהשוואה לעדשת הקיט 18-55 וקלה ממנה, בנוסף, אין זום והפיקוס הינו פנימי ולכן גוף העדשה לא מתארך בשום מצב, מה שמקל על נשיאה ואחסון.
עם העדשה, מקבלים מגן שמש קצרצר, נרתיק וחוברת הוראות.

מבנה

איכות הבניה סולידית, הביונט (החלק שמתהדק אל גוף המצלמה) עשוי מתכת - מה שמהווה יתרון לעומת עדשות קיט כגון 18-105mm או 18-135mm בהן הביונט עשוי פלסטיק, מה שעלול להיות פגיע יותר במקרים של נפילות או מכות חזקות.

ניקון מצהירה על מבנה צמצם שכולל 7 להבים מעוגלים, מה שאמור לתרום לאיכות הבוקה, העדשה הינה מסוג AFS, מה שאומר כי ישנו מנוע פוקוס פנימי וזה הופך אותה למתאימה עבור מצלמות החובבים של ניקון מדגמי D40 / D40x / D60 ודגם Nikon D5000 החדש.

כאמור, מדובר בעדשת 35 מ"מ ובתרגום למונחי פילם היא הופכת ל- 52.5 מ"מ, זוהי עדשת DX, מה שאומר כי אינה מתאימה למצלמות Full Frame כגון דגם D700, אבל תתאים למצלמות בעלות חיישן CROP בדגמים D40 ועד ל- D300.

לניקון יש כבר עדשת פריים 35 מ"מ ותיקה למדי, זו היא עדשת 35 מ"מ F2.0, אולם היא אינה כוללת מנוע פוקוס פנימי ולכן בעלי מצלמות מדגמי D40-D60 שבחרו לרכוש אותה, נאלצו להשתמש בפוקוס ידני.

העדשה הוכרזה בתחילת שנת 2009, נכון להיום, ישנו מחסור עולמי בעדשות זמינות, המשלוח הראשון נמכר כולו ולכן משתמשים רבים בארה"ב ובשאר העולם מסתפקים בקריאת Review .

איכות תמונה

תמונת פרח הגרניום צולמה בשעת צהריים, ביום מעונן חלקית, למרות קויו החדים של מבנה תא הטלפון מאחור, הבוקה, (החלק המטושטש שנמצא מחוץ לפוקוס) נאה למדי.
החדות הכללית בתמונה טובה מאוד, ניתן לראות זאת גם בהגדלה של עלי התפרחת האדומים.

ISO200 F3.2 1/800

בתמונה הבאה, שצולמה בשעות הערב המוקדמות, ניתן לראות את החדות הטובה של מרקם קליפת העץ, זאת על גבי הרקע המטושטש.
התמונה צולמה במפתח צמצם מקסימלי F1.8, מה שמאפשר לראות גם את הבוקה שמייצרת העדשה, עלי הצמצם העגולים יוצרים הילה עגולה סביב אורות המכוניות והרמזורים, ניתן להבחין בגבולות חדים בחלק מהמקרים (למשל, בפסי מעבר החציה שנמצאים מימין לעץ), אך התוצאה עדיין נאה לעין.

1/100 ISO400 F1.8

הגדלה ב- 100% חושפת חדות טובה יחסית, גם בצמצם פתוח לרווחה.


חדות במרכז ובשוליים

בתמונה הבאה, נבדוק את חדות העדשה, במרכז הפריים והצדדים.


ניתן לראות כי החדות טובה מאוד במרכז העדשה, כבר בצמצם F1.8 היא מרשימה, סגירת צמצם משפרת את הניגודיות בתמונה, מה שמבליט יותר את הפרטים השונים (בולט במיוחד במשטח חלוקי האבן).



בשולי הפריים, ניתן לראות כי בעדשה ששימשה אותנו למבחן, החדות יורדת קמעה, אם כי היא עדיין מספקת בהחלט ונראית ראויה גם בהגדלה של 100%.
גם כאן, הניגודיות עם צמצם F1.8 קטנה יותר בהשוואה אל F5.6 ואף החדות פחות טובה, אבל, עדיין, לא מדובר בהבדלים של שמיים וארץ.


התמונה הבאה צולמה עם צמצם F2.5, בתמונה המקורית ניתן לראות תופעה שחזרה על עצמה מספר פעמים והיא נטיה מסויימת של הצבעים בעדשה זו לכיוון הגוון הצהבהב והחם לעין.


בחירה ב- Auto Color בתוכנת פוטושופ תיקנה ברוב הגדול של המקרים את הגוון הצהבהב, כפי שניתן לראות בתמונה הבאה.
החדות מרשימה בהחלט בצמצם F2.5 וגם הבוקה (Bokeh) יפה לעין.

ISO400 F2.5 1/25

כיכר הלחם צולמה באור הטבעי שהגיע מדלת המאפיה, החדות ב- F2.0 טובה ללא ספק, ניתן לראות כל גרגר בפירוט, הבוקה, כולל מעט קוי שוליים קשים, מה שמשתפר בסגירת צמצם נוספת.

ISO200 F2.0 1/160

סגול בולט

כמו בכל עדשה זולה יחסית, גם כאן נגלה מספר מגרעות: 

תופעה בולטת מדי ממנה סובלת ה- Nikon 35mm F1.8G היא נטיה לסטיות צבע (Chromatic Aberrations) באיזורים בעלי ניגודיות גבוהה.

בתמונה הבאה, נראה את התופעה שנתגלתה באופן מפתיע גם בצילום באור חלש למדי - בתאורת חדר, שדה הפוקוס מצומצם מאוד (צמצם 1.8) וכל החלק שלפניו קיבל גוון סגול.

ISO200 F1/8 1/250

בהגדלה, ניתן לראות בבירור כי באיזור שנמצא לפני קו הפוקוס, צבע הדפוס אמור להופיע בשחור, אבל מקבל גוון סגול.
צילום בצמצם קטן יותר של F2.8 צמצם את התופעה אך לא העלים אותה לגמרי.


במסגרת תפקידי ב- DTOWN, אני מצלם מכשירים רבים בתאורת פנים מלאכותית, בתמונה הבאה (F/2.0) ניתן לראות שוב את הילת ה- CA, האיזור לפני קו הפוקוס מכיל הילה סגלגלה ואילו האיזור שמאחורי קו הפוקוס מכיל הילה ירוקה לעין.
את ההילה הסגולה Purple Fringing ניתן להעלים במצלמות מודרניות כגון Nikon D90, בהן מעבד התמונה החדשני בנוי להתמודד עם תופעות כאלו, אך את הירוק קשה יותר להעלים והוא מחייב עבודה רבה יותר בתוכנות עיבוד תמונה.

ISO800 F2.0 1/40

בתמונה שמלעלה, ניתן לראות גם בפינה הימנית תחתונה רשף אור בוהק (Flare) שהגיע ממנורת התאורה, באופן כללי, העדשה מתמודדת היטב עם פלייר ואינה רגישה אליו באופן יוצא דופן, בחלק קטן של התמונות מול שמש או אור ישיר ניתן להבחין בתופעה.
עם העדשה, מסופק מגן שמש (קצר למדי) ובאופן כללי, ניתן לצלם ללא בעיות מיוחדות בתאורה ישירה.

בהגדלה של 100% ניתן לראות את ההילות הצבעוניות בצבעי סגול וירוק.


הילת ה- CA מופיעה גם במקרים נוספים: בתמונה הימנית צולם פרח לבן על רקע בהיר, קו הגבול בין הפרח לרקע כולל הילה ירוקה (longitudinal CA), בתמונה השמאלית, קו הניגודיות בין מקטע כהה למקטע בהיר כולל את ההילה הסגולה (Lateral CA).



ניקון כנראה בחרה לחסוך בנושא הציפויים לעדשה והתוצאה השלילית בולטת לעיתים לעין, זה לא קורה תמיד, כך שאין צורך לצלם בחשש וגם ניתן לטיפול בתוכנות עיבוד תמונה, אבל עדיין, זה מעבר לממוצע והייתי מוותר בשמחה על תופעה זו.

עיוותי חבית

חובבי ארכיטקטורה ישרת קוים יתאכזבו לגלות עיוות חבית Barrel Distortion מורגש, זה בולט בעיקר בהשוואה לעדשת ה- Prime הותיקה של ניקון - ה- 50mm F1.8 שזולה מדגם ה- 35מ"מ וחסרת עיוות אופטי כמעט לחלוטין.
גם כאן, הדבר אינו בולט במרבית הצלומים, אבל במקרים מסויימים, כמו למשל בצילום פורטרטים מקרוב, זה בהחלט עלול להפריע.


סיכום

צילומי הדוגמא יראו כי אמנם לא מדובר בעדשת מאקרו, אבל ניתן לצלם ממרחק קטן למדי (מינימום של 30 ס"מ) ולהגיע לתוצאות נאות לעין, זאת בזכות החדות ועומק השדה הרדוד.

תופעת האפלת פינות, ממנה סובלות עדשות זום רבות, נראית מעט בצמצם פתוח, אבל נעלמת כמעט כליל בסגירה של מספר סטופים ובואפן כללי אינה מפריעה כלל בתמונה.

ניקון מחזירה למעשה את גלגל ההיסטוריה לאחור ומעלה שוב את הזכרונות על צילום בתנאי תאורה לא אופטימליים ושימוש באפקט של שדה פוקוס צר ורקעים מטושטשים.
משתמשי העדשה, יגלו עד כמה קל יותר לצלם איתה בתוך הבית, בתנאים שהיו עד עכשיו קשים מאוד לצילום עם עדשות זום סטנדרטיות.

במחיר בו היא נמכרת בחו"ל (200$ בארה"ב) היא מהווה בהחלט מציאה ותמורה טובה ביחס לעלות, במחיר הנוכחי בישראל (כ- 1,400 ש"ח מחיר יבואן רשמי הדר) התמורה כבר פחות מלהיבה, לאור החסרונות שצויינו בכתבה, אם כי, גם איתם, העדשה הזו תספק אינספור אפשרויות לצילום מהנה, אם זה בחדרי הבית, בגינה או במקומות נוספים.

ציון:

בעד: חדות, צמצם 1.8 שמיש, דיוק פוקוס, בוקה סביר ויותר

נגד: הילות CA, עיוותי חבית

מחיר בישראל: כ- 1,400 ש"ח

מפרט טכני Nikon AF-S Nikkor 35mm 1.8g DX Review

פורמט: DX
ארוך מוקד: 35 מ"מ קבוע
אורך מוקד במונחי 35 מ"מ פילם: 52.5 מ"מ
צמצם מקסימלי: F1.8
צמצמם מינימלי: F22
מבנה: 8 אלמנטים בשש קבוצות, אלמנט אספרי
להבי דיאפרגמת צמצם: 9 - מעוגלים.
מרחק פוקוס מינימלי: 30 ס"מ
מנוע פוקוס: פנימי, אולטרסוני
מייצב: ללא
קוטר פילטר: 52 מ"מ, אינו מסתובב בזמן פיקוס
מידות: קוטר 70 מ"מ, אורך 52.5 מ"מ
משקל: 210 גרם

התמונות בכתבה זו צולמו עם מצלמת Nikon D40
אין להעתיק או להפר זכויות יוצרים של התמונות שמופיעות בכתבה זו ללא רשות מפורשת ובכתב מבעלי אתר DTOWN

מעבר לתגובות בפורום