רמקולים Audium Comp 5 במבחן

נמר לוי
08-05-2009 08:00

הרמקולים של Audium מגיעים בתצורה יחודית ומראה יוצא דופן, יחידת המיד-בס זעירה והוופר חבוי בתחתית. כיצד יתמודדו עם מוזיקה תובענית? ביקורת.


הסטוריה

הרמקול העומד למבחן כיום ביקר אצלי כבר לפני יותר משנה. הוא הגיע למטרת מבחן,
האזנתי לו בחיבור למספר מגברים, בינהם היה גם מגבר משולב שזכה למוצר השנה בסוף שנת 2008, אך לא הצלחתי להגיע איתו לתוצאה סבירה ומהימנה בחלל ההאזנה הקבוע ברמה שאוכל לכתוב עליה.
חשתי בבבעיה שנבעה מחוסר איזון ובבס לחוץ ולא ממוקד, הורגש בור בין הבס הנמוך למיד הנמוך.

לפני כחודשיים לערך, הכריזה החברה על קיט שדרוג שניתן חינם ללקוחות שרכשו את הרמקול. כנראה שלא רק אני חשתי בבעיה הזו: התאמתו לחדרים שונים הייתה קשה מאוד.

השדרוג כלל החלפת קרוס וקבלים מסוג MKP מתוצרת Wima, גם החיווט הוחלף לאיכותי יותר ובוצע תיקון חיתוכים בקרוס. היחידות נשארו זהות, ביחד עם התיבה.

גם הפעם שידכתי את הרמקול למערכת האישית שלי, בדיוק כפי שחובר בזמנו הרמקול הלא משודרג.

מראה

Comp 5 הוא רמקול מקורי בעיצובו ודי שנוי במחלוקת, יש כאלה שיגידו שהוא מוזר למראה ויש שיתאהבו בו מיד, רוב הנשים שראו אותו התלהבו מהמראה והעיצוב, מה שמהווה יתרון נכבד בסביבה זוגית.

בחלק הקדמי בולטת תוספת מסגסוגת, עליה מורכבת יחידה בקוטר 3 אינטש, עשויה סיבי במבוק, היא אחראית על תחום תדרי מיד-בס והגבוהים.
היחידה השניה נסתרת מהעין – היא מצויה בחלקו התחתון של הרמקול ופונה עם חזיתה כלפי מטה - זוהי יחידת הבס, אובלית בצורתה ובקוטר 7 על 9 אינטש, היא מוגנת בתוך מבנה שמשמש גם כמעמד הרמקול על הרצפה.
המבנה הכללי של תיבת הרמקול הינו בצורה פריזמתית, בחלקו האחורי התחתון נמצא הפורט הגדול (בס רפלקס) ומתחתיו חיבורי BIWIRE מוזהבים.
איכות הבניה יוצאת דופן. מדובר ברמקול קטן מימדים ומושקע מאוד.


ה- COMP 5 הינו הדגם האמצעי והאחד לפני הבכיר מבין 3 דגמי רמקולים בלבד אותם מייצרת Audium.
יצרנית זו אינה מחזיקה בקולקציה רחבה ולמרות זאת ממשיכה לשמור על מקומה בשוק כבר מעל ל-30 שנה. בנוסף מחזיקה יצרנית זו דגמי רמקולים שנועדו עבור קולנוע ביתי אך לא בהם נתרכז היום.

אוכל! קדימה אוכל...

לאחר מיקום זוג הרמקולים וחיבור הכבלים הופעלה המערכת, נתתי למגבר להתחמם למשך שלוש שעות ביחד עם מוסיקת עולם מרגיעה בזמן שאני מבשל ארוחת ערב לבת זוגתי ולי (תפריט מקורי).
רגוע ועם בטן מלאה התיישבתי מול המערכת. המוסיקה ששטה ברקע היתה אוסף של מוסיקת עולם משלל יוצרים מוכרים וטובים עם איכות הקלטה מעולה.
כבר בהאזנה ראשונה זו הרושם המתקבל מרשים, הצליל סוחף ועוטף ובהשוואה לפעם האחרונה בה שהקשבתי לו הוא מאוזן ואנרגטי.

המבחן מתחיל: הקטע הראשון שאני מכניס למגש הקומפקט הוא בלוז מתוך תקליט בשם BLUES AT SUNRISE של הזמר והגיטריסט המוערך STEVIE RAY VAUGHAN ברצועה מספר 1 בשם AIN'T GONE 'N' GIVE UP ON LOVE.

במוסיקת בלוז יש חשיבות אדירה למשקל: הדינמיקה בגיטרה חייבת להיות מרשימה אחרת היא תשמע קטנה ואנמית. הרמקול אמור ליצר אווירה של פאב מעושן וחם.  
הרמקול הקטנטן מתחיל לנגן.
ההפתעה מגיעה כבר מהתו הראשון. ה- Comp 5 מצליח לייצר נפח של רמקול רצפתי גדול, יחידת המיד-בס הקטנטונת מרגישה עמוקה ומרשימה בהחלט ביחס לגודלה. הצליל מאוזן ומהיר ובנוסף מפתיע מאוד בגודל הצליל שהוא מייצר. הגיטרה נשמעת דינמית ושמנמנה והתחום התחתון אנרגטי מהיר ועמוק במיוחד, בהרגשה יש אפקט שגורם לחשוב כי ישנו סאב בחדר, זאת כנראה עקב מיקום יחידת הבס בתיבה והשתתפותה המכוונת בצליל.

התחום הגבוה של הרמקול מרגיש מפורט, מלא ומהיר במיוחד. קולו של הסולן נשמע נהדר ובעל נוכחות מרשימה. התחום המרשים כאן במיוחד הינו המיד, החיתוכים והתיבה פשוט מחמיאים לו והוא מצליח לייצר קול אנושי מאוד משכנע ומרשים.


קלאסי
אני ממשיך עם יצירה קלאסית שהיא אולי המרגשת ביותר עבורי. הכרתי אותה עוד לפני שנים רבות כאשר עוד הייתי בטוח כי מדובר בפס הקול של הסרט גורף האוסקרים "פלאטון", מי שמכיר את הסרט בוודאי יודע על מה אני מדבר ומי שלא אז מדובר על יצירה מבית BARBER בשם ADAGIO FOR STRINGS.

האזנה מגלה כי הכינורות נשמעים מפורטים ובגודל טבעי עם הפרדת צליל מעולה, התחום הגבוה נעים ומלא - אוורירי ומפורט והכי חשוב לא צועק, הרמקול מגלה יציבות טונאלית מרשימה ודינמיקה מפתיעה גם בקטעים מתפרצים. הרמקול מצליח למלא את הסלון ללא בעיה כלל.

אלקטרוני
Guru josh project   infinity 2008 -  klaas remix
מדובר בלהיט מועדונים נחשב ביותר, יוצרו הצליח לייצר סגנון אלקטרו חדש ומקצבו הופך כיום ללהיט היסטרי בכל מועדון. על מנת שהרמקול יצליח לעבור את המבחן האלקטרוני עליו להיות מהיר, חזק ועם בס בריא ועמוק. אכן – הוא מהיר, חזק והבס עמוק ובריא. הוא מצליח להעביר הרגשה של מועדון צבעוני, הוא כוחני מאוד לגודלו ובעל נוכחות מרשימה בתחום המוסיקה הזה. התרשמתי ממנו מאוד בתחום הזה ואף הופתעתי.

לפני השורה התחתונה
זוג הרמקולים הנבחן שודך לאלקטרוניקה האישית שלי בסלון ובנוסף לאלקטרוניקה מבית ארקם, אל דגם מיני סולו שמפיק 25 וואטים בודדים, הוא קל מאוד להנעה וזה יתרון בבחירת ההגברה אך די מפונק מבחינת איכות האלקטרוניקה והמקור אליה הוא מחובר כאשר מצליח לשקף את ההבדלים בין המגברים ללא בעיה.

ה- Comp 5 יודע להעריך אלקטרוניקה איכותית אך יירק החוצה אלקטרוניקה בעלת צליל "מלוכלך". הוא אינו רגיש למיקום למרות הפורט האחורי וניגן כיאה גם בחדר שינה ממוצע, הוא נשמע במיטבו כאשר ניצב במקביל לקיר האחורי ללא הטיה הצידה.


שורה תחתונה

מדובר בשדרוג אמיתי, ההבדל בינו לבין הדגם הלא משודרג הוא כמו ההבדל בין ברווז לברבור – שניהם עופות, שניהם טעימים אבל אחד מהם אינו נחשב למיוחד.

אופי הרמקול חמים על גבול הנייטרלי והוא מהיר מאוד כאשר יחידת המיד-בס הקטנה והקלה מצליחה להעביר כל רחש בהקלטה.

בנוסף לקטעים להם האזנתי לצורך הבחינה חייתי איתו במשך שבועיים ימים, הוא התגלה כמאוד מוסיקלי (לפחות על פי ההגדרה שלי) לעיתים - במהלך ההאזנה אליו בשבועיים הללו הפסקתי לחשוב על המבחן ופשוט האזנתי ונהניתי מהמוזיקה והצלילים.

לאור המבחן הזה והשבועיים האינטנסיביים, אני טוען כי מדובר ברמקול מעולה ולא יקר באופן יחסי. הוא אמנם נציל אך דורש כי הגברה תהיה איכותית (ללא קשר למחירה). הוא מצליח לנגן במגוון גדלי חדרים וגם בסלון בגודל בינוני עד כמעט גדול. הוא נראה טוב בעיני הנשים והכי חשוב נותן תמורה מלאה למחיר.

אם היה זוג רמקולים זה מגיע אלי לפני סוף שנת 2008, הייתי פותח עבורו קטגוריה לרמקול בעל התמורה הטובה ביותר למחיר.

מחיר: 12,000 ש"ח לגימור בסיסי
יבואן: Livesound

הנבחן – רמקולים רצפתיים של חברת AUDIUM
דגם – COMP 5
ארץ יצור – גרמניה


מפרט טכני - Audium Comp 5

נצילות: 2.83V 90dB
עכבה: 4Ω
הספק מקסימלי מומלץ: 200Watt 
מיד-בס 3"
וופר: 150 x 230 mm (6" x 9")
מידות: גובה 920 מ"מ, רוחב 215 מ"מ, עומק 290 מ"מ
משקל יחידה: 15 ק"ג
גימורים: Black / White High Gloss, Wild Cherry, Makassar Ebony, Zebrano


מערכת יחוס
רמקולים - Aurum Cantus Harmony
מגבר הספק -  Audio Analogue MAESTRO DUECENTO
קדם מגבר - Densen Beat 200
מקור דיגיטלי - ORIGINAL CD 2008 MK2

אנלוגי:
פטיפון - NOTTINGHAM ANALOGUE - SPACEDECK
זרוע - Ace Space 9 inch tonearm
ראש - ORTOFON KONTRAPUNKT b
פונו סטייג' - GRAHAM SLEE - GRAM AMP 3 FANFARE
ספק כח לפונו סטייג' - GRAHAM SLEE
משקולת מייצבת לפטיפון - Stabilizer Thorens
תוספת פלטת קרבון לפטיפון - living voice

סטנד - Finite-Elemente Pagode Signature

צילומים: נמר לוי

מעבר לתגובות בפורום