YES MaxHD - ביקורת על ממיר מקליט

ליאור קורן
27-04-2009 16:57

YES MAX HD הוא הממיר המתקדם ביותר אותו מציעה חברת הלווין, בדקנו את הממשק, איכות התמונה והקול וגם התנסנו בתפעול השלט החדש והמפתיע.


מראה חיצוני וחיבורים

מבחינה ויזואלית, ממיר ה- YES MaxHD כמעט זהה לממיר ה- HD הרגיל, בצד שמאל של הממיר ניתן לראות בממיר המקליט עיטור של פסים כחולים שאינו קיים בממיר הקודם.

אל המארז הדק, הוכנס כונן קשיח בנפח 320GB, ספק הכוח, לעומתו, הוצא החוצה ומעתה הוא שוכן בקופסה נפרדת, שזה לכשעצמו אינו רעיון רע משום שהמצאותם של שני גורמים מפיצי חום בצוותא בתוך מארז בודד לא היתה תורמת לקרירות הנדרשת.

דק, שחור ומעוטר בפסים כחולים

פתיחה של דלת החזית בממיר חושפת כפתורי שליטה, הימני - עליון מבינהם (אדום), אחראי על פונקצית הקלטה.
 
הספרות על צג המידע בצד ימין מוארות בצבע כחול, זאת בהשוואה לספרות האדומות בממיר HD שאינו מקליט.
תאורת הספרות הכחלחל מבליחה באור חזק מדי, זה בולט לעין מצד אחד, אבל הכחול פחות ברור לקריאה מהספרות האדומות (מצד שני, הוא אלגנטי יותר למראה), היינו שמחים לו מתאפשר היה להחליש תאורה זו.



מגוון הכניסות מאחור דומה, גם הוא לממיר הרגיל, מלבד תוספת של חיבור USB שאינו פעיל כרגע.

חיבורי הוידאו כוללים יציאת HDMI, קומפוננט, שני חיבורי סקארט, S-VIDEO וקומפוזיט, אות האודיו יוצא דרך חיבור HDMI, סקארט, יציאת RCA אנלוגית ושני חיבורים דיגיטליים - אופטי וקואקסיאלי.

שלט רחוק

השלט מהווה אחת מנקודות הזכות החזקות ביותר בדגם זה, הוא קל ונוח מאוד להחזקה ביד, הלחצנים נעימים למגע וכוללים גם תאורה אחורית כתומה שנדלקת עם הלחיצה.

העיצוב אלגנטי ומשתלב בסלון המודרני, הגימור הינו שחור מבריק מלפנים (רגיש לטביעות אצבע) ומחוספס יותר (בגימור מט) מאחור, מה שמקל על האחיזה בכף היד.

מדובר בשלט הרחוק הטוב ביותר (שמגיע עם ממיר) בו נתקלנו עד היום, הוא מאפשר גם שליטה על מסכי טלויזיה (בעזרת קודים) וגם מגברים / רסיברים מתוצרת חברות שונות, מלבד שיטת הקודים, ניתן אף ללמד אותו תכונות של שלטים שאינם נמצאים ברשימה.

שלט רחוק שחור עם תאורת לחצנים כתומה

השלט אינו מתיימר להיות אוניברסלי מלא, הוא מסוגל לשלוט על שלושה מכשירים: הממיר, מסך טלויזיה וגם רסיבר / מגבר.
השליטה נעשית באופן שונה בהשוואה לשלטים אוניברסליים רגילים, לכל מכשיר ישנם לחצנים יעודיים שמיועדים רק אליו, לדוגמא, לחצן AMP מכבה רק את הרסיבר ואינו מעביר את השליטה בלחצנים האחרים אליו.

בחוברת המצורפת, מודפסת רשימת קודים של טלויזיות ורסיברים נפוצים, מה שמקל על תכנות השלט, בנוסף, אין בנמצא קוד שליטה מתאים, ניתן ללמד חלק מהלחצנים בשלט, זאת באמצעות העמדת שלט המכשיר המבוקש מול שלט הממיר ולחיצה במקביל על הלחצנים המתאימים.


בצידו האחורי של השלט, ניתן לראות מגעים המיועדים לחיבור אל עריסת הטענה, אך בשלב זה, מסופק המכשיר עם סוללות רגילות.

ממשק הממיר

נקודה ראשונה שראוי להתייחס אליה היא החזרה של תפעול החיצים לדרך הפעולה של הממירים שקדמו לממיר HD הרגיל, החיצים מעלה ומטה מעבירים בין הערוצים והחיצים ימינה ושמאלה מעבירים בין התוכניות השונות באותו הערוץ, תודה לאל ש- YES החליטה לחזור למוטב בענין זה ולהפסיק לבלבל את הלקוחות שניסו להתרגל לצורת הפעלה הפוכה בממיר HD.

בזמן צפיה בערוץ כלשהוא, לחיצה על לחצן ה- "?" מעלה חלונית מידע המראה את שם התוכנית, יחס התמונה (4:3 או 16:9), פס זמן וגם טקסט פרומו לתוכניות אחרות, במקרה הזה, בחרנו להקליט את התוכנית, מה שהביא להצגת אייקון מתאים בצד השמאלי - עליון של התמונה.

לחיצה על לחצן ה- "+" בשלט, מעלה על מסך הטלויזיה את תקציר התוכנית.

בהשוואה לממיר HD הרגיל, התגובות בממיר החדש זריזות מהירות יותר וחווית התפעול חלקה יותר, עם פחות השהיות.
בעוד לעומת הממשק של ממיר ה-HD הרגיל של החברה, אנחנו מגלים שיפור רציני ב-max HD, אך כשהשוונו אותו למקס הרגיל נחלנו אכזבה קלה: הממיר הזה מרגיש איטי יותר. זה מתבטא במעבר בין ערוצים (במיוחד בין ערוצי HD, אך גם ברגילים), בהעלאת לוח השידורים, בהרצת הקלטות ועוד. חשוב לציין שלא מדובר באיטיות שהורסת את חווית המשתמש, ובהחלט אפשר לחיות אותה - אך מי שהתרגל לזריזות של הממיר הישן, יצטרך זמן מה להתרגל לשינוי.
 
שלושה במסך אחד: תוכניות מוקלטות, סדרות בהקלטה ותוכניות מוזמנות

מי שעניין המהירות לא יטריד אותו, ימצא כנראה את הממשק החדש של ה-HD מוצלח יותר, בכל הקשור לסדר התפריטים והצגת המידע על המסך בצורה שלא פוגעת בחווית הצפייה.

EPG - מדריך התוכניות

בהתאם לייעודו, מציג ממיר ה- MAX HD את לוח השידורים בגרפיקה עדינה וחדה למדי שנראת כהלכה על טלויזיות פלזמה ו- LCD, ניתן למיין את הערוצים והתוכניות על פי מספר פרמטרים ותוכניות או סדרות שמיועדות להקלטה יסומנו באייקון מתאים.
אפשרות שאהבנו במיוחד היא צפייה בלוח השידורים של ערוץ מסוים בצורה אנכית, מה שמאפשר "לסרוק" שידורים עתידיים במהירות ויעילות, ולסמן אותם להקלטה.

לוח השידורים של ערוץ CNN

שלט הממיר כולל ארבעה לחצנים צבעוניים, לכל אחד מהם יעוד שונה בזמן הצפיה ב- EPG, כגון הוספה לערוצים מועדפים וכו'.

הקלטת שתי תוכניות במקביל
בדומה לממיר ה- MAX הרגיל, ניתן להקליט תוכניות משני ערוצים במקביל, כאשר אחת התוכניות חייבת להיות מתוך ערוץ בו צופים באותו הרגע.
מעבר לערוץ שלישי ידרוש הפסקת אחת מההקלטות.


תוכניות מוקלטות או מוזמנות
אלו מסודרות באופן ברור לעין, תוכניות רגילות מוקלטות מופרדות מסדרות אשר מוקלטות באופן אוטומטי (הממיר מקליט את כל פרקי הסדרה מבלי הצורך בתזמון ידני של הקלטת כל פרק).


ערוצים מועדפים
ממיר ה- YES MaxHD מאפשר סימון ערוצים כמועדפים, לא נתקלנו עד כה במגבלת מספר ערוצים מועדפים ואפילו אפשר להציג לוח שידורים שמורכב רק מערוצים אלה.


פורטל ערוצי HD
במקביל להשקת ממיר מקליט HD זה, הוסיפה יס גם ערוץ ספורט נוסף - Eurosport HD ופיצלה את ערוץ הסדרות לערוץ Yes Stars Drama וערוץ Action.
מעתה, ניתן לראות באפיק 17, תמונות מקדימות מערוצי HD השונים.


איכות תמונה

ערוצי ה- HD משודרים ברזולוציה מקסימלית של 1080i, כלומר, 1920X1080 פיקסלים בתצורת Interlaced, זהו תקן המקובל בכל העולם.

מבחינת HD, התמונה נראית דומה עד זהה לזו של ממיר ה- HD הרגיל, השיפור הגדול יותר מגיע דווקא בצפיה בערוצי ה- SD.
לא מעט טענות נשמעו כלפי ממיר ה- HD הרגיל, זאת על איכות התמונה (או ה- Upscale) בצפיה בערוצים הרגילים, המתלוננים דיברו על תמונה רכה וחסרת פרטים.

שמחנו לראות כי חל שיפור בנושא זה, איכות הצפיה הכללית של ערוצי SD אינה מחייבת עוד את הטרחה של שימוש בשני ממרים במקביל – האחד עבור שידורי HD והשני עבור SD והופכת את ה- Yes MaxHD לפיתרון כולל עבור צפיה והקלטה בערוצי SD ו- HD כאחד.

כאשר תוכן 4:3 משודר לטלויזיה 16:9, נדרשת מתיחה חכמה, ניתן לבחור מספר מצבי מתיחה בממיר (כמו Letter Box, Pan), אבל YES עדיין לא הטמיעה בו מנגנון מתיחה חכמה, כפי שמצוי בדגמי טלויזיות רבים.

בעיה אחרת, אינה קשורה דווקא לאיכות הממיר עצמו, אלא לאיכות התכנים, מצד אחד, YES בצעו צעד מבורך וחילקו את ערוץ הסדרות הקיים ב – HD לשני ערוצי תוכן שונים ובכך הגדילו את היצע הסדרות.
אך, חלק מהסדרות אינן משודרות באיכות HD מקורית אלא בתצורת אפסקייל.

ב- Upscale, התוכן המקורי מגיע באיכות SD, אך עובר המרה במעבד וידאו והגדלה מלאכותית של הרזולוציה, כתוצאה מכך, התמונה המתקבלת טובה יותר מאשר שידור SD רגיל, אך עדיין אינה מוצגת באיכות HD אמיתית.
לדוגמא, הסדרה הבלתי נלאית – נמלטים 4, מוצגת באיכות UPSCALE, ההבדל מול HD אמיתי ניכר בעיקר בסצינות מרובות פרטים קטנים כגון המטוסים בשדה התעופה אוונרגלייד ממוריאל.

נמלטים 4 ב- Upscale

גם הסדרה סוכן מחוק 2 משודרת באופן דומה (ואף ב- 4:3), העוקץ, לעומת זאת מוצגת באיכות HD ועם תמונה חדה בהרבה.
למרבה הצער, YES לא מציינת מתי התוכנית משודרת ב- HD מקורי או באיכות Upscale.

בערוץ הסרטים, לעומת זאת, כל הסרטים בהם צפינו הוצגו באיכות HD מלאה, החברה הצהירה כי רכשה 900 סרטים באיכות HD וכל שנותר הוא לצפות להבטחה כי תתקיים.



אודיו

את אות האודיו ניתן להוציא דרך יציאה אנלוגית (סטריאו בלבד) או בעזרת שימוש ביציאה דיגיטלית S/PDIF מסוג קואקסיאלית או אופטית שמסוגלת להעביר אות סטריאו או דולבי דיגיטל 5.1 וגם לשלוט על השהיית האות בערכים של 0ms-300ms.
גם כאן, המבחר הקטן של סרטים עם אות דולבי דיגיטל לא מאפשר להנות ממלוא הפוטנציאל של הממיר.
יציאת ה- HDMI מאפשרת בהגדרות להוציא אות PCM או דולבי, אך לא מאפשרת לכוון השהיית אות האודיו, שחשוב במקרים בהם האות עובר דרך רסיבר כתוצאה מכך נוצר פער בין האודיו לתמונה.

סיכום

YES השיקה את הממיר המקליט הראשון שלה שמתאים גם לשידורי HD, ללא ספק, זהו הממיר המורכב והמשוכלל ביותר אותו מציעה החברה, משוכלל גם ביחס לממיר הקיים של חברת HOT ומציע אלטרנטיבה לשירות VOD הקיים של המתחרים.


למרות מורכבות המוצר, ניתן לומר כי בסך הכל מדובר במוצר בשל למדי, הוא איטי אמנם במידה מסוימת ביחס לממיר MAX הרגיל, אבל מהיר בהשוואה לממיר HD הקודם.
הממשק נוח לתפעול ונעים לעין, ה- Yes MaxHD מקבל נקודות זכות בנושא זה, התפעול פועל באופן חלק, ללא תקיעות או השהיות יוצרות דופן.
בממיר HD הרגיל, איתו התנסינו רבות, לעיתים חווינו השהייה מסויימת בקבלת פקודות שהגיעו מהשלט, בממיר החדש, למקרה בודד בו הממיר לא הגיב למספר שניות ואז הוציא לפועל את סדרת הלחיצות שהגיעה מהשלט, הפקודות בוצעו כמעט תמיד באופן סדיר.

במהלך צפיה בהקלטות, ניתן להריץ את הסרט קדימה ואחור במהירויות X2 עד X30, על המסך הדבר מתבצע בקפיצות פריימים וגם כאן, הפעולה מתבצעת באופן סדיר, ללא תקיעות.

גם נושא התרגומים פועל בצורה טובה, לא נתקלנו בתקלות כמו העלמות התרגומים או הופעה שלהם בתזמון שגוי.

חיובי בהחלט
למרות הצורך בהוספת שיפורים בתחומים מסוימים כמו הוספת מתיחה חכמה לשידורי 4:3 והצורך בהתרגלות לקצב תגובות איטי במעט ביחס לממיר MAX הרגיל, הצליחה YES להפיק מוצר מוצלח מאוד ברמה הטכנית ונוח מאוד ברמת התפעול מבחינת ממשק, גם תוספת של השלט החדש משדרגת בהחלט את החוויה.

עתה, נותר להמשיך להרחיב את תוכן ה- HD, כך שחבילת הממיר + ערוצי HD תעשה לאטרקטיבית יותר עבור צופים נוספים.

ציון:

מחירים

1.    לקוחות חדשים

מסלול  Choice (חבילת בסיס+חבילת סרטים+3 חבילות) + yesMaxHD + 7 ערוצי  HD במחיר של 249 ש"ח לחודש

מסלול  Top (חבילת בסיס+חבילת סרטים+12 חבילות) + yesMaxHD + 7 ערוציHD במחיר של 259 ש"ח לחודש

2.    לקוחות קיימים

לקוחות שברשותם שני מכשירים -  yesMax ו - HD
משדרגים ל-  yesMaxHD בתוספת של 9.90 ש"ח לחודש.

לקוחות שברשותם yesMax
משדרגים ל-  yesMaxHD בתוספת של 19.90 ש"ח לחודש.

לקוחות yesHD (חסרי yesMax)
משדרגים ל-  yesMaxHD בתוספת של 29.90 ש"ח לחודש.

לקוחות yes ללא yesMax או HD
yes MaxHD - במחיר 59.9 ש"ח לחודש.

דמי התקנה - 159 שקלים (חד פעמיים) ללקוחות קיימים, חינם לחדשים.

אפשרויות תשלום נוספות: קנייה ב-2,015 שקלים, פיקדון ב-1,299 שקלים עם ירידת ערך (פחת) של עשרה אחוזים לכל שנה או חלק ממנה.

השתתף בהכנת הכתבה: ארז רונן

מעבר לתגובות בפורום