רמקולים - איך לקנות באופן הנכון ביותר? מדריך

ליאור קורן, מישל דור
24-04-2009 10:10

קונים רמקולים עבור סטריאו או קולנוע ביתי? מדריך זה יסביר לכם על מה להתמקד בחנות ואיך לבחור את הרמקול שהכי מתאים לאוזן שלכם.


מי שיודע להעריך איכותו של צליל טוב, ירצה בוודאי להקדיש זמן ומאמצים במטרה לבחור את הרמקולים המתאימים ביותר למערכת.

ראשית, חשוב לדעת כי רמקולים בודקים ורוכשים רק בחנויות בהן מתקיימים תנאי האזנה נאותים שיאפשרו לכם להתרשם בצורה נכונה מהרמקול המיועד.


                   
                   

צילום: רותם פלדנר, עריכה: מישל דור, משתתפים: מישל דור, ליאור קורן, נמר לוי


בבואכם לחנות, מומלץ מאוד כי תקפידו על הכללים הבאים:


לא בוחרים רמקולים על סמך נתון הוואטים

לנתון הוואטים, אין כל קשר לאיכות הצליל המופק, פרמטר זה מלמד רק על כמות ההספק אותו מסוגל הרמקול לקבל מהמגבר, אי אפשר לדעת לפיו האם הרמקול מפיק בסופו של דבר צליל איכותי.
יתרה מזאת: ברוב המוחלט של המקרים, העוצמה בה אנו מאזינים, לא תעלה על מספר עשרות בודדות של וואטים ולכן "רמקול אימתני של 300 וואט!!" כלל לא יהווה יתרון מעשי במערכת.

בודקים בעוצמה בה אתם רגילים להאזין

אל תתנו למוכר להחריש לכם את האוזניים ["אחי, תקשיב לצליל המפוצץ הזה, תראה (...) איך הם מרעידים את החדר!!!"]

רמקול בודקים בווליום האזנה שמאפשר לכם להבחין באיכות של התדרים השונים בצליל, כאשר מגבירים את עוצמת הווליום לרמות בלתי הגיוניות, מלבד הכאב באוזניים, הצליל הופך בדרך כלל ללא מאוזן, כאשר תדרי הבס משתוללים בחדר ומאפילים על שאר התדרים.

בס? לוודא שהוא אכן שייך לרמקול
"הקשיבו לבס המפוצץ, שימו לב איך הרמקול הזעיר הזה מלא בבס"

אם הבס מרשים מדי ביחס לגודל של הרמקול, אל תתעצלו - תבדקו שהמוכר לא חיבר אי שם מאחור סאב וופר חבוי שמעלה באופן ניכר את עוצמת הבס.
יש רמקולים (בעיקר לוויניים), אשר מיועדים מראש לעבוד בצוותא עם סאבוופר, זה בהחלט מקובל, רק חשוב שתוודאו כי אכן מדובר בסט שלם שאינו כולל הפתעות בסגנון "בשביל לקבל בס תצטרכו להוסיף עוד כסף".


רמקול בוחנים רק עם מוזיקה והקלטות מוכרות

אל תתנו למוכר להרשים אתכם עם מוזיקת הדגמה, תמיד הביאו עמכם דיסקים מהבית, חובה לבדוק עם המוזיקה לה אתם נוהגים להאזין ורצוי בכמה שיותר סגנונות שונים: רוק, פופ, ג'אז, קלאסי וכו', עם זאת, נדיר למצוא רמקול שנשמע מצוין בכלל הסגנונות, לכן חשוב להתמקד ברמקולים שמתאימים לסגנון המוזיקה שאתם מאזינים לו בעיקר.

אם הרמקולים מיועדים עבור מוזיקה וגם עבור צפיה בסרטים וטלויזיה, עדיף לבחון אותם במגוון השימושים, ככל שמתאפשר בחנות.

יש להתאים את ההגברה לרמקול

לשילוב של הגברה ורמקולים יש השפעה על אופי הצליל, לכן, אל תתנו שידגימו את הרמקולים עם המגבר הכי יקר בחנות, אלא בשילוב של מגבר סטריאו או רסיבר קולנוע ביתי מדגם מקביל או כזה שמחירו נמצא בסדר גודל של תקציב דומה למגבר שלכם.
מומלץ מאוד להביא את הרסיבר / מגבר מהבית אל חנות ולהאזין איתו, כך תמנעו מהפתעות מרות מאוחר יותר.

בוחנים דרך האוזניים ולא על סמך העיניים

אמנם המראה חשוב בסלון, אבל אל תבחרו דגם ספציפי רק בגלל התובנות שקיבלתם מהמוכר ("זה עץ אקזוטי שעבר תהליך יבוש על גגות חימר"), יש לבחור את טיב הרמקול רק על סמך האוזניים שלכם.

משקיעים ברמקולים קדמיים

רמקולים קדמיים הם החשובים והמשפיעים ביותר במערכת, לכן רצוי להשקיע את מירב התקציב בהם, אם אתם נאלצים להתפשר בתקציב, עדיף שזה יהיה על חשבון איכות הרמקולים האחרים (אחוריים למשל), או שתוותרו עליהם לגמרי בשלב זה ותחסכו לקניה בשלב מאוחר יותר.

לא מחליטים בלחץ

לא להכנע לסחטנות ולחצים ! הקשיבו כמה שאתם רוצים, הגיעו להחלטה רק כשאתם שלמים עם הרמקול ולאחר שבחנתם אותו עם מירב סוגי המוזיקה לה אתם מאזינים בדרך כלל.

רמקול לא בוחרים לאחר האזנה של רגע, אם מצאתם רמקול שנשמע לכם טוב בהאזנה ראשונה, הקדישו זמן מספק להאזנה נוספת: ישנם דברים שמתגלים רק לאחר זמן מה, לדוגמא, רמקול שנשמע חד וברור בדקות הראשונות, עלול להתגלות כחריף מדי ומציק באוזן לאחר חצי שעה.

אחריות – כדאי לדעת כי אורך תקופת האחריות המקובל כיום הינו חמש שנים.

השורה התחתונה
כדאי לבוא מוכנים אל החנות, עם ידיעה ברורה לגבי התקציב שלכם והדרישות מהרמקול, אל תתביישו, קחו את הזמן, בחנו בעזרת האוזניים ובהתאם לכללים, כך תוכלו להיות בטוחים כי רכשתם את הרמקולים שמתאימים לכם.



תודה לחברת Morel על הסיוע בצילום הכתבה.
מעבר לתגובות בפורום