בלוריי - מה מאט ומה מאיץ מכירות נגנים ומקליטים?

ליאור קורן
20-04-2009 17:19

מדוע מתעכבת כל כך השקה של מקליטי Blu-ray בעולם, זאת לעומת מכירות הנגנים שהולכות וגוברות?


טכנולוגית, הם כבר כאן: מקליטי ה- Blu-ray נמכרים בכמויות הולכות וגדלות ביפן, המוכרים בחנויות אופטימיים ואף סקרים שנערו, מצביעים על כוונת 81% מהצרכנים לרכוש מקליטים בעלי קרן כחולה.


לעומת זאת, בשאר העולם, ענף מקליטי הבלוריי תופס מקום קטן מאוד ואפילו בלתי מורגש, אבל לא בגלל שמדובר בבעיה טכנולוגית אלא בענין הרגיל של הגנה על זכויות יוצרים – DRM, שוב המשפטנים מעכבים קידמה טכנולוגית.
חברות התוכן "רוצות לעשות זאת בדרך הנכונה" כלומר להגביל ולהבטיח במקסימום את זכויותיהן זאת לפני שהחומרה יוצאת אל הצרכנים ובפועל, עד עכשיו, לרוכשי מקליטי בלוריי לא היה ממש מה להקליט באיכות גבוהה, סנונית ראשונה שמגיעה אל אנגליה מבטיחה להקל על המתשמשים המקומיים במעט.

עד היום, באנגליה - בדומה למדינות רבות בעולם המערבי, לא ניתן עדיין להקליט באיכות מקורית את התוכן שמשודר בערוצי HD בטלויזיה, האפשרות היחידה הינה לבצע הקלטות באיכות SD (רזולוציה רגילה), מה ששמוציא למעשה את העוקץ, מנטרל את יתרון מקליט ה- Blu-ray ומונע משוק מקליטי HD להצליח.

BBC HD מאפשר הקלטה

לפני מספר ימים פנתה מנהלת שידורי BBS HD  בבלוג של BBC אל לקוחות החברה וגילתה כי BBC תאפשר הקלטה של שידורי BBC HD אל עותק בלוריי יחיד, אבל לא תאפשר לבצע העתקה נוספת של העותק.


כאמור, לא מדובר כאן ביכולות מיוחדות או מרחיבות אופקים וניתן ליצר רק הקלטה יחידה (ללא יכולת שכפול), אבל, לראשונה, יוכלו בעלי המקליטים החדשים לנצל את האפשרות להקליט מהטלויזיה תוכניות או סרטים באיכות HD מלאה.

מה שמראה כי זהו עוד מקרה קלאסי בו עניינים משפטיים ואינטרסים מסחריים עכבו למעשה השקה חדירה של טכנולוגיה או מוצרים חדשים.

מחיר נגני Blu-ray יורד

מנגד, בשוק הנגנים (שאינם מקליטים) התמונה טובה יותר: בארה"ב, מחירם של נגני Blu-ray ממשיך לרדת באופן עקבי ומגיע כבר אל קו 200$.
התחזיות מנבאות, כי באופן לא מפתיע, המחירים ימשיכו לרדת ואף יגיעו בעוד זמן קצר יחסית ל- 99$ בלבד.

מהמזרח הרחוק נמסר כי יצרנים רבים בסין מתכוננים להכנס אל תחום הנגנים באבחנה גבוהה, מה שעתיד ליצור מלחמת מחירים אגרסיבית ולתרום לירידות המחירים.
ארגון התקינה של Blu-ray, החל כבר במתן רשיונות יצור לספקים הנמצאים בסין, ויש המנבאים כי כבר במכירות חג המולד הבא, יכולו הצרכנים לרכוש דגמי כניסה במחיר של פחות מ- 100$ בארה"ב.

מעבר לתגובות בפורום