ארץ זבת אבק – כיצד מנקים את המערכת

ליאור קורן
08-04-2009 04:13

החלטנו לבצע ניקוי יסודי במערכת האודיו והקולנוע הביתי, לא ניתן לאבק להרוס לנו את הצליל!


אבק מהווה בעיה לא פשוטה בארצם של בני החורין, לא עוברת שעה אחת ממועד סיום הניקיון וכבר מתחילים להופיע הסימנים הלבנבנים הזעירים שמבשרים את בוא פלומת האבק הטורדנית שכה קשה להפטר ממנה.

אבק הוא אויב של כל מכשיר חשמלי, אמנם אין מדובר בסכנה ברורה ומיידית, אולם לאורך זמן, אבק עלול לחדור לחלקים הפנימיים, לסתום מאווררים, גופי קירור וחרכי אוורור, לגרום לחימום ובשילוב גם עם לוחות או רטיבות, עלול לקצר את חיי המוצר שכה נקשרנו אליו.
בנוסף, זה לא כל כך נעים לראות סלון מאובק ולכן נכנס כאן לענין גם גורם אסטטי.

אין פיתרון פשוט למלחמה באבק, חלקם של מרכיבי מערכת הסטריאו או קולנוע ביתי ניצבים חשופים, ללא יכולת המלטות מהאויב האפרפר, אלו הם רמקולים, למשל, או פטיפון שמוצב בד"כ בראש פירמידת המכשירים.
מגברים / רסיברים / נגני DVD או CD שוכנים בד"כ בתוך מעמד או מזנון, ניתן לחשוב כי העמדה שלהם בתוך מזנון סגור לעולם החיצון תביא מזור לבעית האבק, אך מנגד, הצבתם בתוך חלל סגור עלולה לגרום לחימום יתר ולכן נעדיף עליה התמודדות עם בני פרעה הנוחתים מן האויר.

רמקולים

אלו הם הניצבים בשער, חשופים לכל בדל אבק שמגיע לסלון, גופם עטור גימור עדין למראה ומגע ולכן נבחר לנקותם עם מטלית בעלת בד עדין למגע, כזו שלא תגרום לשפשוף, בגוף הרמקול.
את גריל הבד הקדמי, נעדיף לפרק בעת הניקוי, לא נעז לשאוב ממנו אבק בעזרת שואב אבק בעודו מחובר לרמקול, פן יגרם נזק לחלקי הרמקול העדינים ובכלל, לא מומלץ להשתמש בשואב אבק, משום שהוא גורם למתיחת בד הגריל, מה שעלול להפוך אותו לרפוי אח"כ.

את האבק מהאלמנטים השונים ברמקול (טוויטר, וופר) נסיר בעזרת נשיפת אויר עזה, ניתן להשתמש גם בנוצה עדינה לשם ניקוי הוופרים, אך אין לגעת בטוויטר שהוא עדין מאוד באופיו ונפגע בקלות.
אסור להשתמש בכל חומר ניקוי או מים לשם ניקוי הוופרים, משום שהוא עלול לגרום להתייבשות ממברנת הרמקול, לסדיקתה ונטילת תכונותיה הגמישות, מה שיפגע באיכות צליל הרמקול באופן מובחן.

מגברים / רסיברים

את המכשירים מומלץ לנקות עם מטלית יבשה בלבד.
שימוש במים או נוזל ניקוי אחר עלולים לגרום לנזקים: במקרה הקל, נוזל שיטפטף דרך חרכי האוורור עלול לגרום לקצר ונזק חמור למגבר / מכשיר, במקרה הפחות קל, תזכו לאכול מרור בדמות מכת חשמל לא סימפטית (למרות שמפסק או נתיך ביתי אמורים למנוע סכנה, לא מומלץ לבדוק את יעילותם בפועל, במיוחד כשאתם הם הנסיינים).

בכל מקרה, כלל הברזל אומר כי יש לנתק את המכשיר מרשת החשמל טרם הניקוי.

נזק אחר שעלול להגרם כתוצאה משימוש בנוזל ניקוי הוא מחיקת כיתוב הכפתורים, לא פעם ולא פעמיים, נתקלנו בעוזרות (או עוזרי) בית חרוצות מדי שעמלו קשות על מנת להבריק את חזית המכשיר, מה שגרם למחיקת כל כיתובי הכפתורים.
לאחר המחיקה, נסו לתאר בדמיונכם בהייה מתמשכת וגירוד בפדחת של בעל המכשיר, בניסיונו לזהות תפקידו של כל כפתור במכשיר (הדבר חמור במיוחד כאשר מדובר ברסיבר קולנוע ביתי שכולל לעיתים עשרות לחצנים שונים ומשונים).

באם קיים מאוורר במכשיר, יש לנקות סביבו (עם מפוח או בעזרת עבודת שאיבה זהירה מאוד) גם את השבכה שקלטה כמויות אבק גדולות, באם ניתן, רצוי להגיע למאוורר עצמו ולנקות את כניפיו, למען ימשיך להסתובב באופן חופשי.

נגן DVD / CD

בהמשך לאמור לעיל, נגני תקליטורים, כוללים גם מנגנון אופטי שעלול להתלכלך לעיתים, ניתן להשתמש בדיסקים יעודיים המשמשים לצורך ניקוי העינית.
גם את הדיסקים עצמם רצוי מאוד לנקות מדי פעם, דיסק מאובק מכניס גיס חמישי אל תוך המכשיר ומקצר את חייו.
הוראות ניקוי עבור דיסקים, ניתן לקבל במדריך הזה.

פטיפונים
 
מחט הפטיפון גומאת מרחק של אלפי חריצי תקליטים מסתובבים, תוך שהיא אוגרת לכלוך רב, מה שמוריד מאיכות הקול באופן משמעותי.
את המחט, ניתן לנקות (בזהירות רבה) בעזרת מברשות ייעודיות, ניתן גם להשיג ערכות ניקוי שכוללות מברשת פחם, בדים אנטי סטאטיים לניקוי וגם נוזל מיוחד לניקוי ראש הפטיפון (במחירים של 30 ₪ ומעלה למברשת וכ- 90 ₪ לערכת ניקוי).

בזמן ניקוי פטיפון, יש להזהר שלא להפר את איזון משקולת הזרוע או לשנות כיול של פרמטרים אחרים (כמו כפתור ה- PITCH שקיים בחלק מדגמי פטיפונים).
באם יש לפטיפון משטח לבד שמונח כמצע לתקליט, מומלץ כמובן לנקות אותו - הוא מושך אבק רב, אין להרטיב או לכבס אותו על מנת שלא יתעוות או יקבל קמטים קבועים.

ניקוי תקליטים
לא מומלץ לנקות את שטח התקליט בעזרת מברשת / כרית קטיפה משום שפעמים רבות, פעולה זו מסייעת דווקא בידי האויב ודוחפת אותו עמוק, אל תוך חריצי התקליט.

חסידי הויניל הותיקים, ימליצו להשתמש במכונת ניקוי תקליטים יעודית שמגיעה במחירים הנעים בין 1500 ₪ עבור מכונה ללא מנוע סיבובי ועד לכ- 10,000 ₪ עבור מכונה משוכללת.

בתהליך ניקוי תקליט במכונה, מטפטפים עליו נוזל ניקוי שמורכב מאתינול ומים מזוקקים, מורחים ו"מעסים" קמעה את התקליט, ממתינים דקה עד שנוזל הניקוי יחדור לכל החריצים, מכניסים אותו למכונה שמבצעת פעולת שאיבה של הנוזל עם הלכלוך תוך כדי סיבוב.
בסיום הניקוי, ממתינים עד שהתקליט מתייבש ורק אח"כ ניתן לנגנו בפטיפון.

אנו ממליצים מאוד לבצע פעולת ניקוי תקליטים שכזו, ההבדל באיכות הקול לפני ואחרי הניקוי גדול מאוד לאוזניים - "מעבדות לחירות".


מחברים / ראשי כבלים

באם מחברי הכבלים משומנים מכל סיבה שהיא (עקב מגע בידיים מלוכלכות למשל), ניתן לנקות אותם בעזרת אלכוהול, ובכלל, מדי מספר חודשים, מומלץ לנקות את שטח המגע של ראש הכבל וגם את השקע המתאים במכשיר, באם התפתחה קורוזיה על מחבר הכבל, מומלץ אף לשייפו בעזרת נייר עדין או להכניס ולהוציא אותו מספר פעמים אל השקע.
ניקוי ראש הכבל, ישפר את שטח המגע ויעזור להעברה טובה ורציפה יותר של האות.

הדבר מתייחס אל טרמינלי כניסה של רמקולים, כבלים של רמקולים וגם כבלי אינטרקונקט.

לא לשכוח לנקות גם מדפים ומעמדים עליהם מונחים מכשירי המערכת, גם למגברים מגיע לנשום אויר נקי, מומלץ גם לא להחביא את האפיקומן ליד המערכת, פירורי המצות אינם מתקבלים בברכה כאן...

טלויזיות פלזמה או LCD

זרוע נטויה אינה מומלצת בניקוי מסכים, החלק הרגיש ביותר במסך LCD הוא הפאנל הקדמי שעשוי חומר רך שנלחץ ושוקע למגע, לחיצה חזקה מדי עליו עלולה לגרום לנזק קבוע ולכן יש לנהוג במשנה זהירות ולהתנהל כאילו אתם דורכים על ביצים (קשות של צלחת הסדר).

מסכי פלזמה כוללים ציפוי קדמי קשיח (זכוכית), אבל גם כאן, יש להתנהג בעדינות רבה ובכל מקרה, מומלץ שלא לגעת באצבעות בחלקו הקדמי של המסך.

את גוף המסך ניתן לנקות עם מטלית עשויה בד מיקרופייבר, אין להשתמש בשום נוזל ניקוי רגיל, אלא רק בכזה שמיועד באופן מפורש למסכים, ניתן לרכוש ערכות ניקוי שכוללות נוזל מיוחד ומטלית, במחירים שנעים סביב 60 ₪ - 120 ₪ לערכה.
אין להתיז את נוזל הניקוי על המכשיר עצמו, אלא רק על הבד ואח"כ לעבור בתנועות עדינות על המסך, כמובן, יש לבצע זאת בזמן שהמסך כבוי.

בברכת צליל נקי לכולם!

סייע בהכנת הכתבה: נמר לוי
מעבר לתגובות בפורום