אפסון TW2800 – מקרן קולנוע ביתי ברזולוציה גבוהה

ליאור קורן
20-03-2009 15:25

דגם TW2800 של אפסון הוא מקרן הכניסה לסדרת ה- 1080p עם תמונה מפורטת וצבעים עזים, האם הוא זכאי לתואר האח הגדול של ה- TW420 ?


לאחר שסקרנו את TW420 – דגם הכניסה בסדרת ה- HD Ready 720p, נעבור עתה אל האח הגדול שנחשב גם הוא למקרן כניסה, אך הפעם בסדרה הבכירה, סדרת ה- FULL HD.

האם ההבדלים בין שני המקרנים מתמצתים בגודל רזולוציה בלבד או שתוצאות המבחן יגלו הבדלים גם בפרמטרים נוספים בתמונה?

במבט ראשון, ה- TW2800 נראה גדול בהרבה בהשוואה לדגם הקטן, עם מבנה מסיבי וגם משקל כבד פי שניים וחצי.
חלקו הקדמי של המקרן כולל את העדשה, עם שתי טבעות ידניות, האחת לכיוון גודל הזום והשניה לצורך פיקוס.
בצידו העליון של דגם זה, נמצאים שני גלגלי שליטה שמיועדים להזיז את העדשה ימינה שמאלה או מעלה מטה (Lens Shift), מה שמקל מאוד על ההתקנה ומאפשר גמישות רבה במיקום המקרן.

מלבד אלו, חלקו העליון של המקרן חף מכפתורים רבים וכולל רק לחצן כיבוי והדלקה ובורר כניסות, את לחצני השליטה על תפריטים נמצא דווקא בדופן ימין.


נחזור לחזית, משמאל לעדשה, נמצא את פתח האוורור, ממנו נפלט אויר חם במהלך הפעולה, כך שלא מומלץ להתקין את המקרן בקרבת גב הצופים משום שאחד מהם "יזכה" להנות מפרץ אויר חמימים (נעים בחורף, מזיע בקיץ).
בסיס ה- TW2800 כולל שתי רגליות קדמיות מתברגות החוצה ורגלית אחורית קבועה, את המקרן ניתן לתלות הפוך מהתקרה או להציבו על רגליו מול מסך ההקרנה או מאחוריו.

חיבורים, שלט רחוק, תפריטים


סוללת החיבורים מאחור כוללת שתי כניסות HDMI, כניסת מחשב VGA, כניסות S-Video, קומפוזיט וגם קומפוננט. על הקשר עם אפליקציות בית חכם אחראי חיבור ה- RS232 וגם יציאת  Trigger Out עבור הפעלת מסך חשמלי.



השלט מגיע בגימור לבן, הוא נוח להחזקה ביד וכולל לחצנים נדיבים בגודלם ותאורה אחורית בגוון כתום.
על השלט, ניתן למצוא לחצנים עם גישה ישירה לכניסות השונות וגם קיצורי דרך לפונקציות נדרשות כגון שינוי מהיר של מצבי צבע, יחס תמונה, חדות ועוד.

שלטים רחוקים - מימין: שלט של דגם TW420, משמאל: שלט רחוק של TW2800

תפריט המקרן נוחים וכוללים אפשרויות רבות לכיוון וכיול. כיוון הגאמא למשל, מקפיא את התמונה המוצגת באותו הרגע ומאפשר לרצפות בהבדלים שבין הערכים השונים על התמונה.
את הצמצם הדינמי (Auto Iris) ניתן לשים על מצב רגיל או מהיר שמאיץ את המעברים בין בהיר- כהה ולהפך.
תפריט מצבי צבע, כולל מספר אפשרויות, כמו מצב Living Room שהופך את התמונה לדינמית מאוד באופיה, ניגודית ובומבסטית לעין.
אבל, עבור תכני קולנוע עדיף בהרבה לבחור באחד משלושת מצבי ה- Theatre שמפגינים צבעים קולנועיים ושחור משופר (המצב אותו מצאנו למוצלח ביותר היה Theatre Black 1).

איכות תמונה

אין ספק, במעבר מה- TW420 ל- TW2800 מקבלים שיפור ניכר בכל פרמטר: רזולוציה, ניגודיות, איכות ועומק הצבע.

פתיחת הבדיקה עם הסרט "קזינו רויאל" מגלה תמונה חיה בצבעים ופירוט מרשים מאוד, בכל חלקי התמונה – בהירים ככהים.
צפיה בסצנות הכוללות חלקים המוארים בעוצמות תאורה שונות מגלה רגישות וטווח דינמי טובים מאוד של האפסון, כמו למשל בדוגמא הבאה שחושפת את כל הפרטים בפרצופו של בונד שניבט אלינו, פרטים בצידו המואר של פרצופו נחשפים במלואם כמו גם בצד המוצל, תוך שמירה על אופי הגוונים וללא איבוד של מידע נראה לעין.



גם בשאר הבדיקות הרגילות אותן אנו מעבירים את המקרן, מתגלה יכולתו להציג לצופה פירוט מרשים, כל "אנשי החליפות השחורות" מוצגים במלוא הדרם, כאשר כל פרט ופרט בחליפות הכהות מוצג לצופה, זאת ביחד עם שאר הפרטים בחלקי התמונה הבהירים.
אז הפירוט מצוין, השחור גם טוב אבל עדיין אינו מוחלט ועמוק כפי שהוא מוצג במקרנים יקרים יותר, הוא טוב בהרבה בהשוואה לדגם הקטן יותר, אבל עדיין יותר מואר בהשוואה למקרנים היקרים שבחבורה.

יותר מ- 100%
הצבעים חיים ותוססים לעין, אפסון מצהירה כי שלושת פאנלי ה- LCD מציגים 115% מטווח הצבעים של תקן NTSC ואכן התוצר בצבעים מגוון בהחלט, בסצינת החוץ בה אנו צופים, הירוק נראה מלאכותי מעט, אבל דוגמא זו הינה יוצאת דופן בהשוואה לתפקוד הכללי שמפגין תמונה רווית צבע אבל מבלי לאבד את המראה הטבעי.




יכולתו של ה- TW2800 בהצגת הצבע נחשפת בסצנה הבאה שלקוחה מתוך "האביר האפל", הביטו ברקע שנמצא מאחורי דמותו של מפכ"ל המשטרה המיועד והאמיץ, למרות שרקע זה חשוך בחלקו, עדיין פורצת ממנו צבעוניות עזה שממלאת את המסך בחיים, זה קורה בחלקים המוארים של התמונה (שם קל יותר למקרן להציג צבעים) וגם בחלקים החשוכים יותר, במספר דגמי מקרנים מתערבב לעיתים מידע הצבע באפרפרות וחשיכה, מה שלא קורה כאן.


האביר האפל עומד באור
האפסון מקבל הזדמנות להציג גם את ביצועי הטווח הדינמי בסצנה הבאה שמציגה אתגר ומצליבה מקורות אור רבים כגון תאורת חוץ שמגיעה מחלונות ענק, עשרות מנורות ניאון דלוקות  והשתקפויות רבות של כל מקור אור אפשרי: רצפה מבריקה שמשקפת את אור היום, משטח שולחן מבריק שמשקף את תאורת התקרה כמו גם את תאורת החוץ ואפילו תקרה שמשקפת גם היא כל מקור אור אפשרי.


מנגד, ישנם גם חלקים כהים בתמונה, הריהוט בחדר כהה, כמו גם דמותו של באטמן בחליפה (הפעם חליפת עסקים).
בסצינה מאתגרת זו, מצליח ה- TW2800 לשקף כל פרט ופרט, מבלי "לשרוף" את החלקים המוארים ולאבד יותר מדי פירוט בחלקים הכהים, גם כאן, השחור יכל להיות אפל יותר, אבל ביחס לסצנה מעורבת שכזו, התוצאה מרשימה בהחלט.



חזרה בזמן לסרט הקודם של איש העטלף, גם כאן מראה המקרן פירוט טוב, כולל מידע מלא על גווני הצבע בפניו של ברוס ווין מבלי לוותר גם על חשיפת הפרטים ברקע (למרות שהוא מטושטש במקור).


בדיקה עם מקורות וידאו SD מגלה תוצאות מפתיעות מאוד לטובה, ה- TW2800 מבצע עבודה טובה בנושא החלקת רעשים והוא מתאים בהחלט גם לצפיה בטלויזיה באיכות שידור שלא יועדה במקור למקרני Full HD...

הסרט "נקודת מפגש" שמוקרן באחד מערוצי הסרטים מציג תמונה שאמנם, באופן טבעי, אינה חדה וברורה כמו תכני HD, אבל היא עדיין חלקה לעין ומאפשרת להנות ממעשה ידיו של הבמאי וודי אלן.


התמונה בדגם זה מפורטת מאוד, האופי שלה מזכיר באופן כללי אופי תמונה של צלולויד, היא אינה "נשכנית" ומבריקה לעין כמו שקורה לעיתים במקרני DLP, אלא רכה יותר בהרגשה, מה שלא בא על חשבון הפירוט.
שידוך למסך הקרנה מבריק יעלה במשהו את התחושה הפאנצ'ית בתמונה.

האח הגדול: מימין -  מקרן TW2800 1080p, משמאל - דגם TW420 720p

ה- TW2800 מהווה את דגם הכניסה לסדרת ה- Full HD 1080p של חברת Epson, ככזה, הוא מספק תמונה מפורטת מאוד, חושף לעין הצופה את הפרטים בחלקים הבהירים והכהים כאחד, השחור סביר בהחלט, אולם אינו שובר שיאים, שאר הצבעים קורצים מאוד לעין בשלל סיטואציות.
 
דגם זה גמיש מאוד להתקנה ומספק מספר אפשרויות לתיקון זויות תמונה והזזת העדשה, ממרחק 3.3 מטרים, הצלחנו לפתוח תמונה לגודל של 110 אינטש. בנוסף, התפעול חרישי למשמע (אלא אם עוברים למצב High Brightness אז המאוורר מעלה הילוך) השלט נוח להפעלה והתפריטים מספקים כר נרחב לאפשרויות כיוון וכיול.


ציון:
מחיר: 14,490 ש"ח

בעד: פירוט בתמונה, איכות צבעים, גמישות בהתקנה, אחריות גם לנורה
נגד: תנו עוד לשחור

מפרט טכני - אפסון EH-TW2800


טכנולוגיה: 3LCD
רזולוציה טבעית: 1920X1080
ניגודיות דינמית: 16,000:1
עוצמת הארה: 1,600 לומנס
גודל תמונה אפשרי: 30" - 300"
נורה: 200W, אורך חיים מוצהר: 4,000 (מצב חסכוני)
קליטת אות וידאו: עד איכות 1080p
חיבורים: קומפוזיט, S-Video, קומפוננט, שתי כניסתו HDMI 1.3a, כניסת PC RGB, חיבור RS232.
רעש: 22dB
מימדים: רוחב 390 מ"מ, עומק 450 מ"מ, גובה 145 מ"מ
משקל: 7.3 ק"ג
אחריות: 3 שנים, כולל נורה (זכאות להחלפה של נורה אחת עד ל- 3,000 שעות או 3 שנים - המוקדם מבינהם).   

מעבר לתגובות בפורום