מקרן קולנוע ביתי - Epson EH-TW420

ליאור קורן
18-03-2009 11:37

לקחנו לבדיקה שני מקרני כניסה של אפסון לשימושי קולנוע ביתי: מקרן 1080p ומקרן בסיסי באיכות 720p אותו נסקור תחילה: דגם TW420 למתחילים.


ישנו פרמטר אחד בו שום מסך טלויזיה (LCD או פלזמה) אינו מסוגל להתחרות במקרן קולנוע ביתי: גודל תמונה.

מי שמבקש לבנות חדר קולנוע ביתי יעודי או אף לצפות במקרן בחדר המגורים הגדול בבית (סלון) יזכה לחוויה גדולה (תרתי משמע) שקשה עד בלתי אפשרי להגיע אליה כיום בעזרת מכשיר טלויזיה.

דגם ה- EH-TW420 מהווה את דגם הכניסה הזול ביותר אל עולם הקולנוע הביתי, הוא מציע רזולוציית 720P HD Ready ואפשרות לתמונה בגודל של מעל 100 אינטש, זאת במחיר של מסך טלויזיה מדגם ממוצע בגודל 42".

מבנה ותכונות


ה- TW420 מגיע במארז קטן לעין, בגימור מבריק לבן פנינה ותחתית אפורה, החלק העליון כולל פנל לחצנים עם כניסה ישירה אל התפריט, כיבוי והדלקה, בחירת מקור וידאו, היות והמקרן מיועד גם למשתמשים מתחילים, ישנו מקש קיצור דרך לתפריט עזרה.

בחלק הקדמי, מתחת למכסה נגלל (שמגן על העדשה בפני אבק בזמן אחסונו), מצויה עדשת המקרן עם שתי טבעות: טבעת זום וטבעת פוקוס, שתיהן ידניות.
במהלך ההקרנה, באם המקרן נמצא בזוית חדה מדי מתחת או מעל המסך, ניתן לתקן את הטרפז שנוצר, זאת בעזרת שני לחצנים יעודיים.


מתחת לעדשה, נמצא פילטר אבק אשר נשלף לצורך ניקוי מהיר. בצד שמאל  מצוי מאוורר שנועד להוציא את האויר החם מגוף המקרן (החלק שמתחמם ביותר הוא המנורה), בזמן שימוש במצב LOW, רחש המקרן חרישי למדי ואינו מפריע, בזמן מעבר למצב HIGH מתגבר הרעש והופך למוחשי לאוזן.

האפסון כולל שתי רגליות אחוריות שמתארכות בתצורת הברגה עד לגובה 1.5 ס"מ, מלפנים נמצאת חד רגל נשלפת בלחיצה ומתארכת עד לכדי 4.5 ס"מ.
את המקרן, ניתן להציב מול המסך, בגובה השולחן או בתליה מהתקרה וכמו כן לעשות זאת מאחורי המסך, ניתן לבצע תיקון KEYSTONE אוטומטי או תיקון טרפז ידני בעזרת לחצנים מתאימים.

מקרן זה מאפשר גם להשמיע את פסקול הסרט דרך רמקול פנימי, זה אינו פיתרון מומלץ במיוחד כאשר משווים את הצליל הקטן לתמונה הענקית, אבל אם אתם מתכוונים לנייד את המקרן, זה יכול להוות פיתרון נוח לדרכים.

חיבורים

החיבור החשוב ביותר עבור מקרנים לקולנוע ביתי הינו כניסת ה- HDMI, לצידה, נמצאת כניסת VGA לחיבור מחשבים, בעזרת מתאם מיוחד, ניתן לחבר אליה גם שלושה כבלים מסוג קומפוננט.
מלבדן, נמצאות גם כניסות וידאו מסוג קומפוזיט ו- S-Video, ביחד עם כניסת אודיו RCA תואמת.
בנוסף,  ישנו חיבור USB וגם כניסת USB PC לחיבור ישיר למחשב.


אחרון חביב הינו חריץ עבור כרטיסי זיכרון מסוג SD.

דרך כרטיס ה- SD (וגם כניסת USB) ניתן לצפות בתמונות, ישנה אפשרות למצגת שקופיות או העברה ידנית של התמונות, התגובות מהירות והתמונות נטענות בזריזות, גם הצבעים מרשימים ודומים מאוד באיכותם למסך LCD עם פנל S-IPS אליו נעשתה השוואה.


איכות תמונה

בדומה לשאר מקרני החברה, גם דגם ה- TW420  עושה שימוש ב- 3LCD: במקום פנל LCD יחיד, קיבצה אפסון שלושה פנלים של LCD, אחד לכל צבע יסוד: אדום, ירוק וכחול.
מעבר לטיפול בצבעים, חיפוש אחר נתון הניגודיות באתר החברה אינו מביא לתוצאות, חקירה באינטרנט מביאה לנתון צנוע למדי של 2000:1, נבדוק כיצד מתרגם נתון זה למציאות.

סצינת הפתיחה בסרט "האביר האפל" מציגה שוד בנק של הג'וקר, הסצינה מתרחשת במקום מואר למדי, בדוגמא שלפנינו, ניתן לראות שחליפת המוקיון אינה שחורה לחלוטין, מנגנון הצמצם הדינמי מבהיר את התמונה מה שגורם לבד החליפה להיות מוצג באפור כהה ולא שחור, בנוסף, מצטרף לענין גם גוון סגלגל לאפור. הפירוט בשאר חלקי התמונה המוארים הינו טוב.


מנגנון "צמצם דינמי" (Automatic Iris) דומה לאפקט של ניגודיות דינמית במסכי LCD אבל כאן, במקום שינוי של עוצמת תאורה אחורית, נפתח ונסגר צמצם המקרן ומאפשר ויסות של כמות האור שעוברת אל המסך, זאת בהתאם לסצינה המוצגת באותו רגע, מנגנון זה אמור לשפר את איכות השחור בסצינות ליליות ולהחזיר את כל עוצמת ההארה כשחוזרים לסצינה בהירה.

אם ברצונכם לנצל את כל עוצמת ההארה של המקרן (2000 אנסי לומנס), יש להפעיל את מנורת המסך על מצב Brightness control High, מה שמעלה במעט את הפירוט בחלקים הכהים, אך זאת על חשבון נוסף של איכות השחור וגם שעות מנורה. במצב זה, מאוורר המקרן מעלה הילוך, מה שמביא להתגברות הקול באופן מוחשי.

בסצינות מעורבות שכוללות חלקים כהים ובהירים בכפיפה אחת (ובסרטו האחרון של באטמן יש המון כאלו), גם במצב Low התמונה עדיין בהירה מדי, בסצינות חוץ, לעומת זאת, המצב טוב בהרבה עם פירוט מוצלח וצבעים תוססים יותר.

את יכולותיו בהצגת סצינות מוארות, מפגין המקרן בסרט Eragon שכולל סצינות נופים מרהיבות עין, כאן ה- TW420 עטשה זאת בהצלחה ומצליח להרשים את הצופים בהעבירו ניואנסים קטנים ומפורטים כגון השתברות קרני שמש, השתקפות פני המים ועוד.


תפריט האפסון מאפשר לבחור מספר מצבי צבע, מצב Living Room מביא לתמונה דינמית ומוארת, ניתן לבחור אפילו במצב Dark Wall שמאפשר להציג תמונה על קיר צבוע כהה (על מסך לבן, הצבעים מוצגים בגוון ורוד), המצב המוצלח ביותר עבור צפיה בסרטי קולנוע הוא Theatre שמכהה במשהו את התמונה וצובע את המסך בגוונים קולנועיים.
גם בשימוש במצב זה, הגברתי את רווית הצבע בשני ערכים על מנת לשוות מראה חי יותר לצבעים.

חזרה לסרטים: מבחן החליפה של ג'יימס בונד עובר בהצלחה בינונית, גם כאן עם גוון אפור, שימו לב להבדל בין גוון החליפה (שאמור להיות מוצג בשחור) לעומת השול השחור של המסך בצד שמאל.


סצינות משחק הפוקר עברו בהצלחה טובה יותר עם גוונים עזים ופירוט מספק של הדמויות המשתתפות.

קפיצה בזמן לסרט הקודם של באטמן ("מתחיל"), בסצנת החניכות של איש העטלף הצעיר, אנו נחשפים לזיו פניו בחשיכה, למרות שהשחור אינו מוחלט כאן, הפירוט בשני חלקי הפנים טוב, כולל הארה מספקת על החצי המוצל.


התמודדות עם רזולוציה סטנדרטית
מקרן קולנוע ביתי מודרני מיועד בראש ובראשונה להציג סרטים באבחנה גבוהה (וכמה שיותר רזולוציה, הרי זה משובח), אך בצד סרטים אלו, יש סיכוי לא קטן כי גם יאלץ להתמודד עם סרטי DVD ברזולוצית PAL ואף, רחמנא לצלן, באיכות לא מרהיבה של ערוצי הטלויזיה המקומיים.


לאור זאת, שמחנו לגלות כי טיפול בסרטי DVD נעשה כראוי והסרט הישראלי "ביקור התזמורת" מוצג בצורה מכובדת על המסך, עם רווית צבעים טובה ואף עבודת החלקה טובה של מעבד הוידאו במקרן.


גם התמונה המתקבלת בתכני SD (ערוצי טלויזיה רגילים) מדגימה כי ניתן להשתמש ב- TW420 גם עבור צפיה בחדשות ותוכניות אחרות, זאת ללא נפילה באיכות לעומת מסך טלויזיה בגודל "רגיל" ועם הבונוס של תמונה גדולה יותר.

סיכום

אפסון EH-TW420 מהווה שער כניסה זול לעולם המקרנים לשימושי קולנוע ביתי, הוא מציג רזולוציית HD Ready 720p באופן טבעי, בהשוואה למסך טלויזיה בתקציב מקביל, יקבל הלקוח תמונה ענקית (ניתן לקבל תמונה בגודל 105" ממרחק 3.3 מטרים).
ה- TW420 אינו מקרן מושלם, במחירו הוא לא יכול להיות כזה, הפשרה מגיעה בנושא איכות השחור ופירוט בחלקי התמונה הכהים, מומלץ להתרשם מנושא זה לפני הרכישה.

בשאר הפרמטרים, מספק דגם זה תמורה נאה עם מבחר כניסות מספק, כולל אפשרות להצגת תמונות מכרטיסי זיכרון והתקני USB, רמקול לעת צרה ואף אחריות יחודית על נורת המקרן שמקנה זכות להחלפה במקרה והנורה המקורית נשרפת.

ציון:

מחיר: 6,199 ש"ח

בעד: גודל תמונה, מחיר, אחריות
נגד: איכות השחור

מפרט טכני - Epson EH-TW420

טכנולוגיה: 3LCD
רזולוציה טבעית: 1280X720
ניגודיות: 2,000:1
עוצמת הארה: 2,000 לומנס
גודל תמונה אפשרי: 27" - 270"
נורה: 170W, אורך חיים מוצהר: 4,000 (מצב חסכוני), 3,000 שעות (מצב רגיל)
קליטת אות וידאו: עד איכות 1080p
כניסות: קומפוזיט, S-Video, קומפוננט (דרך VGA),כניסת HDMI, כניסת אודיו RCA, שליטה דרך USB, חיבור USB למחשב, חריץ לכרטיסי זיכרון SD.
תיקון Keystone בהתקנה: עד לזוית 30 מעלות.
רעש: 28dB
מימדים: רוחב 327 מ"מ, עומק 245 מ"מ, גובה 101 מ"מ
משקל: 2.8 ק"ג
אחריות: 3 שנים, כולל נורה (זכאות להחלפה של נורה אחת
עד ל- 3,000 שעות או 3 שנים - המוקדם מבינהם).

ביקורת המשך - אפסון EH-TW2800, מקרן 1080p
מעבר לתגובות בפורום