מדריך: רכישת מצלמה קומפקטית

נמרוד גנצרסקי
16-03-2009 10:23

החלטתם לשדרג את מצלמת הפוקט? נמרוד מספק לכם מספר טיפים על מנת שתמצאו את המצלמה הנכונה עבורכם.


האביב בפתח והוא מספק לנו סיבה שמאפשרת להתפנק ולהשתדרג בשלל מתנות יקרות עם התירוץ המקובל – כי זה פסח.
בליל הסדר הגדול, כולם בוחנים מה התחדש אצל כולם - זאת הזדמנות מצויינת להציג את המצלמה הדיגיטלית החדשה שקנינו.
בנוסף, מי שלוקח על עצמו את תפקיד צלם האירוע מרוויח גם התחמקות מנשיקות של הדודות ומהשאלות המביכות של הסבתות ("אני יודע סבתא, אבל גם רומנים הם בני אדם ותזכרי שהתינוק יהיה רק חצי רומני").
לקראת אותו ערב מלא אהבה ואוכל כבד, הכנו לכם מדריך קצר למתלבט –  איך לשדרג את המצלמה הדיגיטלית באופן הנכון ביותר.

גוף קטן או עדשה גדולה

ההחלטה הראשונה שצריך לקחת לפני רכישת מצלמה היא איזה סוג מתאים לצרכים שלנו.
משפחת מצלמות הפוקט, כוללת מספר קבוצות: קומפקטיות, אולטרה קומפקטיות ומנגד מצלמות דמויות SLR עם טווח זום ענק וגוף גדול יחסית.
מצלמות אולטרה קומפקטיות הינן קטנות מאוד במימדיהן, הן נכנסות אל כיס המכנסיים או החולצה ולכן נשלפות במהירות לכל מצב.
מצלמות קומפקטיות רגילות ובעלות הזום הגדול, עלולות להיות גדולות מדי לכיס ולכן ידרשו תיק נשיאה יעודי.

הבעיות העיקריות איתן מתמודדת מצלמות הפוקט הינן גודלו של חיישן הצילום הקטן העדשה הצרה שמאפשרת כניסה של פחות אור לחיישן, זאת אם נשווה אותן מול מצלמות ה-SLR שמגיעות עם חיישן ענק ועדשות גדולות.

קבוצת המצלמות הקומפקטיות שמכונה "דמויות רפלקס (SLR)" איננה מרמזת בדיוק על מצלמות מקצועיות במחיר זול יותר, אלא מצביעה על מצלמות קלות לשימוש, בעלות עדשה עם טווח זום גדול. הן מאפשרות צילום למרחק וגם להרשים את החבר'ה עם המספר הגדול שטבוע בחזית המצלמה, אבל, כדאי לזכור כי לעיתים, עדשה עם זום גבוה באה בחשבון על איכות תמונה ורגישות לאור.

אך, השאלה שאתם צריכים לשאול את עצמכם היא כמה פעמים יהיה הזום חשוב כל כך עד כדי ויתור על נוחות של נשיאת מצלמה בכיס?
אני מחליף מצלמות דיגיטליות כמו גרביים כבר למעלה מ-8 שנים ועד היום נתקלתי בכ-עשרה מקרים בלבד בהם הצטערתי שאין לי עדשת זום, אבל במאות אלפי מקרים אחרים לא הצטערתי על כך שהמצלמה נכנסה לי לכיס ובאותה מהירות יצאה ממנו ולא נאלצתי להסחב עם תיק נשיאה בכל מקום שהלכתי אליו.


מיתוס הפיקסלים

בטח כבר שמעתם את הקלישאה השחוקה שהגודל לא קובע, אבל נדגיש אותה בכל זאת: הגודל לא קובע.
המיתוס הקיים שמספר כי כמות הפיקסלים קובעת את איכות התמונה אינו נכון. האמת היא שאין קשר בין כמות הפיקסלים לאיכות התמונה.
עורך המדור הטכנולוגי ב'ניו יורק טיימס' ערך את המבחן שכולנו היינו רוצים לבצע וביצע השוואה בין גרסאות תמונה אחת שהודפסו בשלוש רמות של פיקסלים (5, 8 ו-12 מגה פיקסל).
את שלוש ההדפסות, (בגודל 40 על 60 ס"מ) תלו למבחן בקרב עוברים ושבים. פרט לאדם אחד, כולם חשבו שמדובר באותה תמונה בדיוק.

עדיין, ישנן ארבע סיבות עיקריות להעדיף מצלמות עם יותר מגה פיקסל. הראשונה – האפשרות לחתוך חלק מהתמונה (Crop) ועדיין להישאר עם מספיק פיקסלים להדפסה. זה כמובן מתאים למי שבדרך כלל אוהב להתעסק עם התמונות במחשב; לחתוך, להגדיל, לעוות וכו'. השנייה – זה מתאים לצלמים שמדפיסים פוסטרים בגודל קיר. השלישית – זה סחיר יותר בשוק יד שניה אם מוכרים מצלמה עם המון פיקסלים במחיר של מצלמה זהה עם פחות פיקסלים. הרביעית והכי נכונה לצערי – כדי להראות שיש לך גדול יותר.

אל תתפתו לרכוש דגם מסוים רק על סמך כמות הפיקסלים שמנסים למכור לכם. מצלמות בנות 10 מגה פיקסל וחמישה מגה פיקסל יתנו את אותה תוצאה לכל צלם ממוצע וחובב עבור תמונות לצפיה במחשב, להדפסה לאלבום תמונות ואפילו הדפסה בגודל A4 או יותר.

זה משפיע

לעומת המיתוס של המגה פיקסל, מי שבאמת אחראי על איכות התמונה הם החיישן, העדשה, מהירות הצמצם, הרכיבים האלקטרוניים וכמובן הצלם עצמו. לא נגזים אם נאמר כי לעיתים מצלמות בנות ארבעה מגה פיקסל מסוגלות לתת תוצרים איכותיים יותר בהשוואה למצלמת 12 מגה.
נקודה נוספת שכדאי לזכור היא שככל שהתמונה צולמה במגה פיקסל גבוה יותר – כך היא תתפוס מקום גדול יותר בכרטיס הזיכרון. חבל שתמונות, שאחרי חודש לא תבינו מדוע צילמתם אותן, יתפסו את המקום של תמונות שהייתם רוצים לצלם ("של מי הכלב הזה לעזאזל ולמה צילמתי אותו?").
כל שאר הדיבורים על "יותר מגה פיקסל שווה יותר איכות" הם תוצר של שנות דור בפיתוח ומחקר על שיטות פיתוי הצרכן, או במילים אחרות – בבל"ת של אנשי מכירות.


כל עדשה מלך

עדשה היא בעצם הקשר היחיד בין מצלמה דיגיטלית לעולם הצילום. כל השאר החלקים הינם רכיבים אלקטרוניים שתוכלו למצוא בכל מכשיר סלולרי או גאדג'ט אחר. לכן, יש עדיפות מכרעת לעדשה איכותית, כזו שתוכל להעביר את המציאות בחוץ בצורה אמינה ומדויקת לחיישן. חברות צילום ותיקות כמו אולימפוס, קנון, פוג'י וניקון יודעות לעשות עדשות איכותיות, כי זה מה שהן עושות כבר עשרות שנים (כמובן שיש עוד כמה, אבל מה שחשוב זו הכוונה). חברות אלקטרוניקה שנכנסו לתחום הצילום כמו סוני, פנסוניק וסמסונג בנו מצלמות טובות מבחינה אלקטרונית אך חסרה להם המומחיות בתחום העדשות ולכן חברו למי שמתמחה בייצור עדשות, כמו חברת שניידר, קארל זייס ועוד. אם אתם קונים מצלמה של חברת אלקטרוניקה, שימו דגש על חיפוש דגם בעל עדשה איכותית, עדיף.

מהירות וזריזות

לא ברור לי למה, אבל את הפרט הזה שוכחים לספר לנו בקניית מצלמה. יש שני מדדי מהירות במצלמה. המדד הראשון הוא המהירות מרגע הלחיצה על הפוקוס ועד הצילום עצמו. זוכרים את התמונה מהלונה פארק שמנציחה את פסי רכבת ההרים ולא את הילדים ברכבת עצמה?
המדד השני הוא הזמן שעובר בין צילום לצילום. לכולנו יצא לפחות פעם אחת להגיד "אל תזוזו, נעשה עוד תמונה... רגע... תכף... תעמדו רגע... תחזירו את התינוק... איפה הכלב עכשיו?".
המדדים האלה מהירים יותר שחומרת המצלמה טובה יותר: מנגנון פוקוס מתקדם ועדשה בהירה יזרזו את העניינים, עדשה שאינה מכניסה אור רב לחיישן תקשה על מציאת פוקוס מהיר.
תוכלו לבדוק את המהירות בחנות עצמה אם יסכימו להפעיל את המצלמה עבורכם, או למצוא נתונים כאלה באתרי ביקורות מקצועיים (באנגלית) כמו https://www.dpreview.com או https://www.steves-digicams.com.


טכנולוגיות

היום תוכלו למצוא המון טכנולוגיות בתוך כל ערבוביית הרכיבים הזו שנקראת מצלמה דיגיטלית. למשל האפשרות לזהות חיוך ולצלם רק כשהחיוך נמצא בשיא ולא לפני. יש גם זיהוי מצמוצים. אם המצולם ממצמץ בזמן הצילום, תקבלו התראה כדי לצלם שוב. יש ייצוב תמונה, ביטול עיניים אדומות ומה לא. לפני הקנייה בררו מה יש במצלמה והכי חשוב – האם קל לתפעל את כל האפשרויות הללו בכדי לא לבזבז זמן לפני כל צילום. מי שלא מתעניין בכל הטכנולוגיה הזו, יכול מראש לחפש מצלמה שמשקיעה בצילום ולא בפונקציות.

סוללה רגילה או יעודית

גם זו נקודה למחשבה. מצלמה המופעלת בסוללות רגילות הינה פחות בעייתית מבחינה לוגיסטית, סוללות רגילות ניתן לקנות בכל חנות וסופר מרקט.
מצד שני, בשימוש בסוללות כאלו, ככל שהן מתרוקנות יותר, כך גדל זמן ההמתנה בין צילום לצילום, במיוחד כאשר משתמשים בפלאש ואז יש להמתין עד שהוא יטען.
מצלמות אחרות כוללות סוללה יעודית שלרוב מספקת ביצועים טובים יותר, עם זמני טעינה קצרים ואפשרות לצלם מאות תמונות ברצף, אך במקרה הזה, אנו מוגבלים לשימוש במטען הייעודי של המצלמה ואם הסוללה נגמרת באמצע הטיול, האפשרות היחידה תהיה לחפש שקע חשמלי עבור המטען (קשה להשגה באמצע המדבר...) או לרכוש מראש סוללת גיבוי שמחירה לעיתים מגיע למאות שקלים.


הדפסה ביתית

נכון, מדפסת איננה חלק מהמצלמה, אך כדי לעזור לסקפטיים לא להיגרר אחר פרסום של מגה פיקסלים, הנה טיפ קטן על הדפסה ביתית שיעניק לבעלי מצלמות בעלות מגה פיקסל נמוך להדפיס תמונות טובות. פשוט הקפידו לפני ההדפסה להגדיר את המדפסת ל-300dpi.
אבל הטיפ החשוב ביותר הינו: צלמו בצורה איכותית ולימדו עקרונות צילום נכון, כך תהנו מהתוצאות.

צילומים: ליאור קורן


מעבר לתגובות בפורום