LCD טושיבה RV555 במבחן

ליאור קורן
11-03-2009 17:56

דגם Regza RV555 של טושיבה, מציע רזולוציית Full HD, מנגנון 100Hz ומפתיע גם בתוספת חיבורי סקארט, בדקנו אותו בשידורי טלויזיה וסרטי HD.


ראשית, עוד לפני תחילת הסקירה, ראוי לתת מחמאה לחברת Toshiba על הדרך בה היא בוחרת לשלח את מוצריה, זאת בקרטון קטן מידות וידידותי יותר לסביבה (פחות עצים לכרות), זאת בהשוואה לחלק מאריזות של מסכים מקבילים שמגיעים במידות מנופחות ובזבזניות.

סדרת ה- RV ממוקמת במיקום "אמצעי עליון" על פי מיצוב טושיבה, מעל סדרות AV500, CV500 ו- XV550, בסדרת ה- RV ניתן למצוא דגמי 500 וגם דגם 555 אשר מיוצר באירופה ואותו נבחן בכתבה זו.

העיצוב סולידי, עם גוף שחור מבריק ומסגרת שפינותיה אינן חדות אלא עגולות, הבסיס צנוע במימדיו ומאפשר לסובב את המסך בכיוון אופקי - ימין או שמאל.

חיבורים

סיבוב המסך על צירו מגלה לנו את מבחר החיבורים הקיים, הפתעה נעימה לעין הינה מראה של חיבורי סקארט.
חיבורי סקארט מופיעים בדגמי טלויזיות שמיוצרים באירופה או כאלו המיועדים להפצה בה, לצערנו, בשנים האחרונות, מביאים רוב יבואני הטלויזיות בישראל מסכים שמשויכים לאיזור דרום אפריקה או אסיה ואלו חסרים את חיבורי הסקארט שמומלצים לשם חיבור לממיר הכבלים או הלווין.



במקרה זה, כולל ה- RV555 שני חיבורי סקארט, בתוספת לשאר חיבורים הוידאו הנפוצים כגון קומפוזיט, S-Video וקומפוננט.
מלבד אלו, ניתן למצוא באחורי המסך שתי כניסות HDMI (ושלישית שנמצאת בצד), כניסת מחשב RGB PC וכניסת אודיו מתאימה, כמו גם כניסת אודיו סטריאו RCA ויציאות אודיו מסוג דיגיטלית אופטית, סטריאו RCA, יציאה לסאב וופר וגם לאוזניות.
מתחת לפנל המסך, חבויים הרמקולים שמבצעים עבודתם נאמנה ואף מפתיעים ביכולתם להשמיע מוזיקה וגם לתפקד בסרטים.

שלט רחוק
השלט עשוי חומר נעים למגע ואחיזה, רוב הלחצנים עשויים גומי קשיח שחור, קל להגיע אל לחצני שינוי הווליום, אבל לעומת זאת, שני לחצנים חשובים: לחצן שינוי יחסי תמונה ובורר הכניסות השונות, שניהם נחבאים בין שאר לחצנים דומים במראם, מה שדורש תקופת הסתגלות לתפעול מהיר.


כיול

תפריט הכיול, כמסורת טושיבה בדגמי LCD האחרונים, כולל פרמטרים רבים אותם ניתן לשנות, כגון עוצמת תאורת הפאנל האחורית, שליטה על פרמטרים שונים של ניגודיות דינמית והחלקת תופעות שנובעות מדחיסת Mpeg ורעש דיגיטלי בתמונה.
ניתן לשנות באופן ידני ערכים של שישה צבעי יסוד במסך – אדום/ירוק/כחול/צהוב/Cyan (כחול-ירקרק) וגם Magneta (אדום-סגול), כמו גם את טמפרטורת הצבע הכללית ונתונים אחרים כגון בהירות, ניגודיות וחדות.

בזמן הכיול הנדרש, בחירה במצב Black/White Level על High מגדילה את ההבדלים בין הגוונים הלבנים לשחורים, אבל במחיר של Blooming – רוויה בצבע הלבן, זאת בעמודה הבהירה ביותר בסקאלה, כלומר על חשבון פירוט מסוים בחלקי התמונה הבהירים ביותר.


רמת הפירוט בגוונים הכהים טובה, יותר בערוצי הצבע הירוק והאדום ופחות בערוץ הכחול. רמת השחור האבסולוטית אינה כהה במיוחד, אלא דומה באופיה לאפור כהה ולא שחור. ניתן להבחין גם בחוסר אחידות מסויים בפנל מה שמתבטא בכתם בהיר יותר בצידו הימני של המסך (לא בולט למראה).

שידורי טלויזיה SD

בשידורי טלויזיה רגילים, ממשיך דגם זה את אותם ביצועים מוצלחים של הדגם CV500 שסקרנו בעבר, טושיבה מפעילה מנגנון גיהוץ רעשים ותופעות לוואי בשידור, מה שמביא לתוצאה חלקה ונעימה לעין, זאת ביחס לטלויזיות LCD.

כאמור בתחילת הכתבה, דגם RV555 כולל שני חיבורי סקארט, אחד מהם תומך באות RGB, לאחר הגדרה מתאימה בממיר, מתקבל למעשה אות הוידאו האנלוגי הטוב ביותר שניתן להוציא מממיר רגיל (שאינו HD).
אך, אל תתלו בחיבור RGB את כל תקוותיכם לאיכות תמונה מדהימה משום באיכות השידורים הרגילים (SD) בישראל שאינה תמיד בין המשובחות, גם החיבור הטוב ביותר משקף בסה"כ בצורה שקופה את האות שהגיע מהגוף המשדר (קרי, הוט או יס), כאשר השידור עצמו נעשה בקצב נתונים נמוך, גם הטלויזיה הטובה ביותר מוגבלת ביכולתה לשפר אותו.

אבל, בכל מקרה, חיבור RGB הוא המועדף (מול קומפוזיט או S-Video) והכללתו כאן מתקבלת בברכה.

בנוסף, מספק המסך מצבי תמונה רבים, מבינהם, מצב Super Live 1 הוא אחד המוצלחים בהם נתקלתי בהתמודדות עם מתיחת שידור ביחס מסך 4:3 אל 16:9: עיוות התמונה מינימלי וכל הפרטים החשובים (כולל כתוביות) נשארים מוצגים על המסך ואינם נחתכים כמו שקורה לעיתים במסכים אחרים.


סרטים שמוקרנים במקור ביחס 16:9, נהנים מתוספת איכות, במיוחד כאשר בוחרים ביחס תמונה Exact Scan שמציג את הסרט ביחס 1:1 כפי שהועבר מהממיר (אפשרי רק בחיבור HDMI בממירי HD של HOT ו- חברת יס).

High Definiton

כאשר עולה בהתאמה, גם האיכות, אבל, ניתן לחוש במידה מסויימת גם כאן את כוחו של מנגנון החלקת הרעשים שהטמיעה טושיבה, מה שיוצר אופי תמונה חלק אם כי מעט דחוס לעין.

מבחן הג'קט אותו מחזיק ביד ג'יימס בונד (במקור, עותק הבלוריי של קזינו רויאל רוחש גרעיניות במידה בולטת יותר ביחס לסרטים אחרים) עובר בהצלחה בינונית עם פירוט טוב והחלקה יחסית ממרחק צפיה של שלושה מטרים, התקרבות קלה אל המסך חושפת גרעיניות במרקם הבד במידה מסוימת.

לאחר כיול התמונה, מפגין דגם RV555 תמונה מפורטת בחלקי התמונה הכהים, כפי שניתן לצפות בדוגמא הבאה שמפגינה פירוט רב בשתי חליפות אנשי הצוות.


אם רוצים לקבל תמונה ניגודית יותר לעין, ניתן לעשות זאת במספר צורות, כאשר מופעלים מנגנוני הניגודיות הדינמית השונים (שכוללים שילוב של עיבוד וידאו ושליטה משתנה על עוצמת התאורה האחורית) מתברר כי הפירוט בחלקים הכהים של התמונה מוקרב במקצת, זאת במטרה לקבל להגדיל ניגודיות.

אופי הצבעים נוטה להיות אדמדם זהבהב לעין, המצב המאוזן יותר הינו Natural בטמפרטורת הצבע, בחירה במצב Black Level High משנה גם את אופי הצבעים בתמונה לגוון ניטרלי יותר, מסירה אדמדמות וכתמתמות ומבחינה זו מהווה את המצב המוצלח יותר לטעמי עבור צפיה.

כאשר מכוונים את המסך לשחור מיטבי ואופי תמונה קולנועי, הצבעים מאבדים משהו מהחיוניות שלהם שקופץ בחזרה למסך רק במצב VIVID שמתאים יותר להדגמה בחנויות ולא לצפיה בבית.

מאה הרצים
מנגנון החלקת התנועה 100Hz שמצוי בדגם זה הינו עדין למדי בפעולתו ונמצא אי שם באמצע הדרך בין המנגנון שראינו בפלזמה PY800 של פנסוניק לבין דגמי 100Hz פשוטים שמבצעים הכפלת פריימים פשוטה, ללא יצירת פריימים חדשים.
מנגנון 100Hz בטושיבה, מחליק יותר את התנועה בתמונה בהשוואה ל-50Hz, אך לא מונע לגמרי את הרעד (Judder) שמופיע בעת תנועות מצלמה אופקיות, עוצמת המנגנון כאן יכולה להיות פיתרון ביניים לאלו שאינם אוהבים את המראה המלאכותי של מנגנון ה-100Hz במסכים אחרים, אך לא רוצים לוותר לגמרי על אפשרות זו.

דם אפל
סצינת הפתיחה האפלה של "זה יגמר בדם" מתרחשת בנקבת כרייה, בה חוצב דניאל די לואיס מחצבים יקרים מקירות האבן.
מצב Black Level OFF מראה הכי פחות פרטים בתמונה, אבל בתמורה מפגין תמונה חלקה יותר לעין, בחירה במצבי Blacl Level אקטיביים מעלה פלאים את כמות הפרטים שנחשפים בחשיכה, אבל מביאה איתה גם רעש ורחש מוגברים בתמונה.

הפתיחה של הסרט "אני אגדה" מחמיאה מאוד לטושיבה, גוון הצבעים של המסך מתאים לאופי הסרט והתמונה של ניו יורק הנטושה מוצגת עם עומק ותלת מימדיות.


מכונית המוסטנג GT500 שואטת ברחובות העיר וצבעה האדום בולט בולט ברחובות הנטושים,בזמן מרדף אחר עדר הצבאים.

גם כאן, בצפיה בתנאים אופטימליים (קרי, חדר חשוך), הורדה של ערך הבהירות לרמה של 40 ושל עוצמת התאורה האחורית ל-47 משפרות בהחלט את איכות השחור.
במצב זה, אנו מאבדים חלק מהפרטים בחלקים הכהים ביותר של המסך, אבל מקבלים עומק משופר בתמונה, כמו בסצינה שלפנינו בה יושב ברוס ווין ומדבר עם גדול הנבלים של גותהם, ניתן לראות את פניו בבירור ואת רקע המסעדה בעומק מוחשי.



גם באחת מסצינות התמודדות במעבה היער בסרט Eragon, ניתן לראות בבירור את משחקי האור והצל ואת ההבדלים ברמת התאורה בין העצים ועל רקע הדמויות החשוכות:


סיכום

דגם RV555 מציע איכות תמונה סולידית, בולטת לטובה גם בהתמודדות עם שידורי טלויזיה רגילים, השחור יכל להיות עמוק יותר והצופה עומד בפני ברירה האם הוא מעדיף פירוט טוב גם בחלקי התמונה הכהים על פני ניגודיות טובה יותר ולהפך.
גוון הצבעים נוטה באופן כללי לכיוון שנראה "חם" לעין (גווני אדום/חום ולפעמים תחושה של זהוב), כמו תמיד, מומלץ ואף חובה לראות את התמונה בעיניים לקראת רכישה, על מנת לוודא שהיא תואמת את טעמכם האישי.

תכונות נוספות של דגם זה כוללות הוספת חיבורי סקארט עבור המשתמשים בממיר רגיל, מנגנון 100Hz, תמיכה ב- Native Scan שמומלצת עבור במקרה של חיבור למחשב, לעומת זאת, לא תמצאו כאן חיבור USB כגון זה שקיים בדגמי חברות מתחרות.

ציון:


בעד: רזולוציית Full HD, חיבורי סקארט, מנגנון 100Hz, איכות שידורי טלויזיה SD
נגד: הצבע השחור יכל להיות טוב יותר, מומלץ לכייל ולנסות את הפרמטרים השונים בכדי לקבל תמונה מיטבית.

מחיר מחירון: 9,990 ש"ח
אחריות ניופאן: 3 שנות אחריות (מהשנה השניה חיוב בעבור ביקור טכנאי).

מפרט טכני - טושיבה LCD REGZA RV555D

גודל: 42"
רזולוציה: 1920X1080 פיקסלים
ניגודיות דינמית: 30,000:1
מהירות תגובה: 6ms
פאנל: 10 ביט
רמת בהירות - 500cd/m²
מנגנון 100Hz: כולל

זוית צפיה: 178º
חיבורים: 3 כניסות HDMI 1.3, כניסת וידאו קומפוננט, שני חיבורי סקארט, כניסת S-Video, קומפוזיט, כניסת מחשב VGA + קול, כניסת אנטנה RF, יציאת + אודיו אופטית + אנלוגית + אוזניות
מידות (כולל סטנד בס"מ): ג-69.4 ס"מ, ר-101 ס"מ, ע-30.8 ס"מ.
משקל כולל סטנד 25 ק"ג
מעבר לתגובות בפורום