מחשב נייד עם בלוריי - HP HDX 18

ליאור קורן
09-03-2009 15:47

ביקורת - המחשב הנייד החדש של HP מהווה מכונת מולטימדיה שכוללת מסך 18.4" גדול, כונן Blu-ray, רמקולים עם סאב ותכונות נוספת.


HDX 18 על כל גודלו העצום, אינו מהווה ממש מחשב נייד, (זאת בגלל הגודל, המשקל או אפילו המטען האימתני) אלא יותר כתחליף למחשב שולחני, במקרה הזה לא מחשב שולחני רגיל, אלא תחליף למחשב מדיה סנטר – HTPC.
דגם זה נושא יכולות מולטימדיה רבות ומגוונות, אותן נבדוק בהמשך.

עיצוב ונוחות תפעול

מאפייני המולטימדיה מתחילים כבר במראה החיצוני, בגימור אפור-שחור מעוטר קוים דקיקים בצורת גלים, הדבר הראשון שתופס את העין הוא מסך ה- LCD הרחב והגדול – 18.4 אינטש גודלו, זהו מחזה שאינו שכיח במחשבים ניידים.

המקלדת ה- QWERTY הינה כסופה בצבעה, המקשים בגודל סטנדרטי של מקלדת שולחנית ומהלך קצר יותר (כנהוג במחשבים ניידים) האותיות העבריות מוטבעות בצבע כחול, לאחר פרק זמן קצר של התרגלות, מצאנו את המקשים נוחים להקלדה, שקטים בעת לחיצה עם פידבק רך.
רוחבו הגדול של דגם זה, אפשר ל- HP להוסיף גם מקלדת נומרית בצד מקלדת הטקסט, כך שאנו מקבלים כאן מקלדת סטנדרטית של מחשב שולחני ולא מקלדת קטנה וצפופה כפי שנהוג  במחשבים ניידים קטנים יותר, גם מיקום הכפתורים הינו מוכר לכל מי שמורגל בהקלדה ואין צורך להתרגל למיקומים מוזרים של כפתורים .

משטח המגע (TouchPad) שמתחת למקלדת הינו כסוף מבריק, ציפוי המתכת הכסוף מגיב באופן פחות מוצלח ללחיצות כפולות, עם פידבק פחות מדוייק מהרצוי; בצד ימין של המשטח מצוי פס הגלילה.
שני הלחצנים המדמים לחצן ימין ושמאל בעכבר גדולים ונוחים ללחיצה, מעל המשטח, מצוי לחצן שלישי שתפקידו הינו לנטרל או להפעיל את משטח המגע.


שורת לחצני מולטימדיה
את המקלדת, מעטרים בפס עליון לחצני מגע שמיועדים לפעלות שונות הקשורות לתפעול קבצי מדיה, לחיצה על השמאלי בשורת הלחצנים מעלה את יישום המדיה של HP – MediaSmart, לימינו לחצני הפעלה (נגן, עצור, קדימה/אחורה וכו'), כמו גם שליטה על ווליום ופרמטרים בצליל כגון טרבל ועוצמת הבס.

כל הלחצנים הללו הינם לחצני מגע שאינם בולטים ממשטח המחשב, הם מעוטרים באור לבן שמוסיף גם הוא לעיצוב החדשני.
מעליהם מצוי משטח מחורר שמחפה על רמקולים מתוצרת חברת Altec Lansing, בצידו התחתון של המחשב, מצוי סאב וופר קטן שאחראי על תדרי הקול הנמוכים – תוספת נדירה בניידים.
את החלק התחתון בחזית המחשב תופסות מדבקות צבעוניות שמכריזות על מגוון תכונות, לצידן מצוי קורא טביעות אצבע, על מנת שנוכל להגן על מלאי הסרטים היקר שלנו מפני גישה של אורחים בלתי רצויים.

חיבור לכל דבר

מגוון החיבורים הוא הגדול ביותר בו נתקלנו במחשבים ניידים: קישוריות לאמצעי אחסון הכוללת שלושה חיבורי USB, חיבור USB רביעי משמש גם כחיבור ESATA עבור כונן קשיח, חיבור Firewire, קורא כרטיסים SD/MS/MMC/XD, חיבור רשת חוטית, כרטיס רשת אלחוטית וחריץ הרחבה נוסף.

חיבורי האודיו כוללים יציאת אוזניות, כניסת מיקרופון, תחום הוידאו מטופל ע"י יציאת VGA וגם חיבור HDMI שהפך לתקן חובה בקולנוע ביתי.
המחשב שקיבלנו לבדיקה כלל אפילו מקלט טלויזיה מסוג DVB-T שלא ממש רלוונטי בישראל.
בנוסף לכל האמור, מקבלים בחבילה לא אחד, אלא שני שלטים רחוקים: הראשון, קטן במימדיו, ניתן לאחסון בתוך גוף המחשב (בחריץ הרחבה Express Card) ומתאים לדרכים, השני גדול ונוח יותר לתפעול ומתאים לסביבה הביתית.

חומרה

המעבד הינו Core Duo2 P8400 של אינטל והוא מספק עבור שימושי מולטימדיה, כמות זיכרון ה- RAM הינה 4GB ועקב כך שמדובר במערכת הפעלה בגרסת 64 ביט (ויסטה) כל ארבע הגיגות מזוהים ע"י המערכת.

על האחסנה, אחראים שני כוננים קשיחים בנפח כולל של חצי טרה, מהירותם עומדת על 5400RPM שנחשב לקצב איטי מעט, מה שמתבטא לעיתים באיטיות מסויימת בזמן התקנת תוכנות או פעולות אחרות.
בשורה התחתונה, החומרה החזקה מקבלת ציון 5 בחווית Windows Vista ואין לה בעיה להתמודד עם הדרישות מבית מיקרוסופט.

מסך


שטח המסך גדול – 18.4 אינטש, ברזולוציית FULL HD וביחס תמונה של 16:9 – בדיוק כמו במסכי טלויזיה, איכות השחור שלו אינה מרקיעה שחקים (דומה בהרבה לאפור כהה), זויות הצפיה סבירות משני הצדדים וגם בצד התחתון, הזוית מהצד העליון פחות טובה (הטיה מטה גורמת להאפרת גוונים).
כנהוג במחשבי מולטימדיה, ציפוי מבריק, משפר במשהו את גוון הצבעים אך משקף מקורות אור בחדר.


ניגון בלוריי ושאר קבצי וידאו


אחת מהתכונות היחודיות ב- HP HDX 18 היא הכללתו של כונן Blu-ray, אין צורך להוסיף על כך תוכנת צפיה משום שה- MediaSmart של HP מטפלת בזה היטב עם תגובה זריזה, פענוח האודיו והוידאו ללא גמגומים או בעיות אחרות.


התפעול נוח למדי, לאחר הכנסת הדיסק לכונן, ניתן להתרווח בכיסא במרחק של מטר, מטר וחצי מהמחשב ולתפעל הכל מהשלט הקטן, בדיוק כמו בנגן בלוריי סלוני, פסקולי הקול (כולל אודיו HD החדשים) שמגיעים במקור בתצורת סראונד, מתורגמים לסטריאו בשני הרמקולים, לאיכות קול טובה יחסית – צלולה ונעימה לאוזן ואם יושבים מספיק קרוב, ניתן אף לחוש באפקט הסטריאו.

הכונן האופטי, משמש גם לקריאת תקליטורי DVD ואף לצריבה שלהם, כמובן שניגון DVD כבר מזמן אינו מהווה אתגר למחשבים ניידים.
תוכנת HP Media Smart המותקנת במחשב מגיעה עם ממשק גרפי אסטטי ונעים לעין, היא נוחה עבור ניגון סרטי בלוריי, DVD, שירים והצגת תמונות.

מלבד זאת, בל נשכח כי מערכת ההפעלה הינה ויסטה פרמיום שכוללת גם היא את התוסף מדיה סנטר שמיועד למטרה זהה, אולם שתי אלו, במצבן הטבעי (ללא תוספות / שינויים או תרגילים), אינן תומכות בניגון של פורמטים אחרים שמקובלים כיום בעולם ה-HD.
לניגון קבצים כגון DivX, MKV  ושלל פורמטי HD, נשתמש בתוכנת נגן אחרת כגון VLC.
סרטי AVI 720P הורצו ללא כל בעיה, כמו גם קבצי באיכות של עד MKV 1080P (מעבד עובד על כ- 60%), בגדול, ניתן לומר כי חומרת המחשב (ובמיוחד כרטיס המסך של Nvidia) עומדים במטלת סרטי HD ללא בעיות מיוחדות וכי תאימות לניגון קבצים שונים תלויה יותר בהתאמת תוכנות ולא בחומרת המחשב.


ביצועי גרפיקה

כאמור, ה- HDX 18 מגיע עם מסך ברזולוציה גבוהה שמהווה אתגר לכל כרטיס גרפי, כרטיס המסך הקיים 9600M GT מתאים יותר לשימושי מולטימדיה כמו צפיה בסרטי HD, אך ביצועיו במשחקים תובעניים פחותים בהשוואה.

המבחן התובעני 3DMARK Vantage סחט מהמחשב תוצאה נמוכה למדי של 1306 נקודות, מבחן נוסף ב- 3DMark06 הראה של 4026 שהינה סבירה אולי עבור מחשבים ניידים בקבוצה המקבילה, אבל עדיין מראה כי משחקי תלת מימד כבדים ירוצו על ה- HDX 18 רק ברזולוציות נמוכות יותר וללא שימוש בהגדרות גרפיקה גבוהות.

צלילים


איכות הרמקולים טובה מאוד ביחס למקובל במחשבים ניידים עם צליל מפורט שמשמיע קולות צלולים בד"כ של הזמרים, הבס גם הוא מלא ביחס למקובל באופן יחסי כמובן, הוא לא ירעיד רצפות, אבל כשהמחשב נמצא על הברכיים ניתן לחוש את הסאב מנגן.

ברמת  הווליום מספקת למדי במוזיקה ומולטימדיה, במספר קבצי סרטים, התוצאה היתה בהחלט מרשימה.
תפעול הווליום נעשה בעזרת מחוון המגע, ניתן לכוון גם את ערכי הבס והטרבל בעזרת מחוון מגע נוסף, השליטה לא תמיד מצליחה בדיוק כמו שרוצים בגלל תגובה מבלבלת במקצת של הלחצנים.

סוללה וטמפרטורה

הסוללה גדולה, בת 8 תאים, אך היא ניצבת בפני אתגר לא פשוט של אספקת זרם למסך גדול במיוחד, שני כוננים ומפרט חזק יחסית.

בשימוש רצוף שכלל גלישה באינטרנט, הורדת קובץ רציפה לאורך כל זמן הבדיקה דרך חיבור אינטרנט אלחוטי, כתיבה בוורד והתקנת מספר תוכנות, הסוללה החזיקה כשעתיים ורבע עד להופעת התראה על הצורך בטעינה (5% נותרים).
חום המחשב עומד על טמפרטורה סבירה רוב הזמן, מרגישים את החום כאשר המחשב מונח על הברכיים, זאת בעקבות פעילות כמו ניגון קבצי מדיה או הרצת משחקים.    
המאוורר פועל רוב הזמן בקול חרישי לעיתים רחוקות פורץ בפרץ חדווה של הוצאת אויר ברחש גבוה יותר לאוזן.


סיכום

דגם ה- HDX 18 של HP טומן בחובו מספר מאפיינים יחודיים ובולטים כמו כונן בלוריי, צג גדול במיוחד, קישוריות לכל דבר קיים, שלטים רחוקים, חבילת תוכנות ועוד.
אבל, מחירו מעמיד אותו בסיטואציה לא פשוטה: מצד אחד, ניתן להרכיב מחשב מדיה סנטר בעל יכולות דומות אך בעלות זולה באלפי שקלים, מצד שני, ה- HDX 18 גם לא ממש מהווה מחשב נייד עקב מימדיו ומשקלו.
הוא יכול לשמש בהחלט כתחליף למחשב שולחני בצירוף יכולות מולטימדיה מגוונות וסקס אפיל גבוה, אבל גיימרים כבדים יעדיפו מחשב עם כרטיס גרפי מוכוון ביצועי תלת מימד גבוהים.

בעד: מסך גדול, כונן בלוריי, מקלדת נוחה, מגוון חיבורים, שני שלטים רחוקים.
נגד: פחות מתאים לגיימרים, משקל גבוה וגודל פיזי.

ציון:


מחיר: 8,999 ₪

מפרט טכני
מעבד Intel P8400 @ 2.26GHZ
כרטיס מסך Nvidia GEFORCE 9600M GT עם זיכרון מובנה 512MB
זיכרון 4096MB
כוננים קשיחים: 2x250GB 5400rpm
מסך: 18.4" 1920x1080
כונן אופטי משולב: Blu-ray / DVD R/RW
מידות: רוחב - 43.6 ס"מ, עומק: 28.6 ס"מ, גובה 4.36 ס"מ
משקל: 4 ק"ג
מערכת הפעלה: ויסטה הום פרימיום 64 ביט SP1


מעבר לתגובות בפורום