קומפקט דיסק: 25 שנה למהפיכת הצליל הדיגיטלי

ליאור קורן
20-08-2007 04:06

לפני 25 שנה הגיח לאויר העולם פורמט אודיו דיגיטלי חדש: הקומפקט דיסק. מה הוא גרם ולאן מועדות פניו של המהפכן הפופולרי ?

לא יודע מה אתם עשיתם בכספי מענק השחרור מצה"ל, אצלי זה הספיק בדיוק לרכישת יחידת נגן דיסקים אחת מתוצרת Sansui (עוד בימים בהם נחשבה לחברה מכובדת).

מעבר להתפעלות מהפורמט החדש יחסית, היה למכשיר יתרון ענק נוסף: שלט רחוק. מגבר הסטריאו שלי (דגם ותיק של רוטל) לא כלל שלט רחוק ואילו זה של הנגן CD כלל יכולת שליטה גם על ווליום אות היציאה של הנגן.

הדיסק הראשון שרכשתי, היה אוסף להיטי להקת "פוליס", למען האמת, אגלה כי לא אהבתי את כל השירים אבל מאוד נהניתי להריץ אותם קדימה, לקפוץ ולדלג משיר אל שיר, לערבב ואפילו לעצור לרגע בעזרת הפונקציה החדשה Pause.

אפשר להתווכח על השאלה האם הדיסק של ABBA היה הראשון שיצא בפורמט זה, אפשר גם להתווכח האם איכות הצליל טובה או גרועה ביחס לתקליט.

אבל אי אפשר להתעלם מעובדה בסיסית אחת:

קומפקט דיסק: CDPהופעת ה-CD היתה למהפיכה, מהפיכה אמיתית, כזו שגרמה לאינספור צרכנים לעבור ממדיום אודיו אנלוגי אל דיגיטלי.

מאז אוגוסט 1982 ועד היום נמכרו למעלה מ-200 מיליארד תקליטורים בכל העולם, בכל בית מודרני ניתן למצוא דוגמא אחת לפחות מהדיסק העגול והנוצץ.

אין לי מושג מהו אותו אורך החיים שניבאו לפורמט מתכנניו בחברות פיליפס וסוני, מעניין האם הם הבינו שביסוד המצאת פורמט דיגיטלי טמונה גם הסיבה למותו הקרב של הקומפקט דיסק.
הפורמט, שבאותו הזמן היה מוגבל למדיה עגולה וכסופה, פרח אל מעבר לשולי הדיסק הצרובים ומעתה לא ניתן יהיה להגביל אותו לעד לדיסק העגול.

במושגי ההווה, הפורמט הדיגיטלי מרגיש הרבה יותר "טבעי", הוא מתאים לאורח החיים המודרני, כזה שדורש זריזות, ניידות וגם איכות: למידע הדיגיטלי לא אכפת האם הוא שוהה על קומפקט דיסק, דיסק קשיח או זיכרון פלאש, גם לא אכפת לו לנדוד על פני מרחקים עצומים של כבלי תקשורת במרחב האינטרנט (כל עוד שומרים על איכות ההזרמה).

הקומפקט דיסק לא יוכל להמכר לאורך זמן משום שבהשוואה למדיה אחרת (נגנים ניידים / סטרימינג דרך אינטרנט) כל מה שיש לו להציע זה את אותה האיכות, במחיר יקר בהרבה ובתוספת סרבול (שמחייבת ניגון בנגן CDP או נגן נייד שדורש לסחוב איתו מאגר דיסקים).

צחוק הגורל, אבל דווקא תחום הפטיפונים יכול להציע אלטרנטיבה של משהו שונה, צליל אנלוגי.
מי שחשב כי המצאת הקומפקט דיסק חיסלה לגמרי את עולם תקליטי הוויניל, יופתע לגלות עולם חי ותוסס הפונה לנישה שונה לחלוטין. רק פטיפון יכול להציע התנהגות טקסית בזמן הנחת וניגון התקליט ובנוסף גם סגידה ליצירות אומנותיות מגוונות בדמות פטיפונים. ובל נשכח את עטיפות התקליטים: גדולות ומעוטרות בשלל צילומים / ציורים.

באופן אישי, אני מודה בחום למהנדסי חברות פיליפס וסוני: כישרונם תרם לי אינספור שעות האזנה והנאה ממגוון עצום של תקליטורים.

וגם אם ביום בהיר אחד יעלם הקומפקט דיסק מחיינו, בטוח אני כי הפורמט הדיגיטלי ימשיך להנעים את חיינו: בקידודים שונים, מושמע מסוגי נגנים שונים אבל בסופו של דבר גורם לאותן תחושות מוכרות ואהובות.



דון על מאמר זה בפורום!
מעבר לתגובות בפורום