ASW Cantius - סט רמקולים לקולנוע ביתי

ליאור קורן
23-02-2009 02:27

אספנו 5 רמקולים מסדרת ה- Cantius של ASW, בתוספת סאב וופר, אליהם חיברנו שני רסיברים ובדקנו את כל העסק בסרטי קולנוע ביתי והופעות מוזיקה. איך נשמע? ביקורת.


ASW היא חברת אודיו מגרמניה אשר מפתחת ומייצרת דגמי רמקולים שונים עבור מוזיקה וקולנוע ביתי.
דגמי הרמקולים אותם נסקור בכתבה זו משתייכים ל- Cantius Line שהינה סדרה הממוצבת מעל סדרת הכניסה (Opus) ומתחת לסדרה הגבוהה Genius.
מעל לשלוש הסדרות הללו, מתנוסס זוג רמקולים מדגם Magadis, אלו הם רמקולי הפסגה של ASW, במחיר עגול של כ- 100,000 ₪.

לצורך כתבה זו, קיבצנו סטאפ קולנוע ביתי שלם שמורכב מחמישה רמקולים וסאב וופר: זוג רמקולים רצפתיים Cantius 404, זוג מדפיים 204, רמקול סנטר CS304 ואת סאב הוופר התואם AS 404.

מערכת קולנוע ביתי מודרנית צריכה צריכה לספק צליל איכותי במגוון סגנונות וז'אנרים שנעים החל מקולות מלחמה רועמים, דרך הופעות מוזיקה חיות ורועשות ועד לביצועי מוזיקה אינטימיים. מגוון סגנונות רחב זה מעמיד באתגר כל דגם רמקול שמיועד לשימוש בחלל הקולנוע הביתי.

אל הרמקולים צירפנו צמד רסיברים המיועדים לקולנוע ביתי: Cambridge Audio Azur 640R ואת הרסיבר מבית Yamaha מדגם RX-V863 שנבחן בעבר.


דקים למראה

זוג הרמקולים הקדמיים צר ורזה למראה, הגימור שונה מהמוכר: הצבע שחור מלווה בעיטור פס אפור-כסוף שחוצה את חזית התיבה מכיוון מטה ועד למעלה. שני הוופרים (בקוטר 4") עשויים אלומיניום בגימור ברונזה בינם ניצב טוויטר משי בקוטר 30 מ"מ (בתצורת דיאפוליטו), החיבור האחורי הינו מסוג Bi-Wire ולא רחוק ממנו מצוי פורט אחורי תחתון.
טווח התדרים עומד על 25,000Hz-35Hz, הנצילות הינה 89.5dB והעכבה נעה בין 4-8 אוהם, מה שבתאוריה מציב אותם בין "קלים ל- "בינוניים" להנעה ע"י מגבר או רסיבר.

צמד האחוריים (בגימור עץ ופס כסוף תואם) כולל טוויטר משי 30 מ"מ עם וופר יחיד בקוטר 130 מ"מ (קצת יותר מחמישה אינטש), בין שני האלמנטים, ממוקמים שני פורטים עבור הבס.

רמקול הסנטר כולל, בדומה לקדמיים, גם שני וופרים בקוטר 4" וטוויטר משי 30 מ"מ, מאחור נמצא שני פורטים לבס וחיבור BI-Wire.

דגם הסאב וופר התואם, מגיע עם וופר בקוטר 10 אינטש, כניסות High Level (מהרמקולים) או Low Level (כבל RCA מיציאת ה- LFE ברסיבר), ניתן למצוא מאחור גם חוגת כיוון קרסאובר ושליטה על ווליום.

האזנה

את מבחן ההאזנה אנו פותחים בתרועות מלחמה, זהו עותק Blu-ray של הסרט Brotherhood of war (מחובר אל רסיבר ה- RX-V863).
זהו סרט המתאר זוג אחים שלוחם במלחמת קוריאה ועל מעלליהם כלוחמים אחים במלחמה האכזרית של דרום קוריאה מול היריבה הצפונית.
הפסקול הינו בפורמט DTS HD Master Audio והוא אינו חוסך רחמים מהצופים:
בסצינת קרב לילית, אנו חוזים במכות אכזריות של קת רובה, הקולות מגיעים מכיוון רמקול הסנטר, כל אבחה ומכה חודרת באכזריות אל תוך החדר, בעוד הרמקולים הקדמיים מלווים בסימפונית יריות בודדות ובצרורות.
המלחמה, עד כמה שניתן לומר זאת, נשמעת נקיה, כל צליל פיצוץ, יריה או חבטה נשמעים הדוקים ומדויקים.
בשלב מסוים, נפתחת אורגיית יריות בין שני הרמקולים הקדמיים שמתקשרים בדואט חד וברור, המוזיקה שנכנסת לעלילה מתפקדת בעיקר כרקע, מבלי להיות דומיננטית.
צוות ה- ASW פועל במקשה אחת, מדויקת ואינו מתבלבל לרגע מבליל הקולות ששוטף את החדר.

מעבר חד ממאורעות המלחמה אל השליח הבריטי 007: הסרט "קזינו רויאל" מגיע בפסקול PCM 5.1 ערוצים והוא נשמע בומבסטי ומלא יותר בהשוואה לפסקול הסרט הקודם, ה- ASW מפגינים שקיפות ומציגים באופן ברור את מאפייני הפסקול אשר מוזרם אליהם.
בונד, ג'יימס, קופץ מהמנוף בסצינת המרדף בתחילת הסרט, המוסיקה דרמטית ברקע, הוא פותח דלת וההד מטלטל בחלל האזנה.
מוסיקת תופי דרבוקה מסובבת את הגיבור בחלל החדר, ג'יימס ממשיך במרדף אחר הרשע התורן, הוא פוגש את הקרקע במעלית חסרת מעצורים והחבטה מורגשת היטב בעזרת הסאב.
הסנטר מרגיש כאן קטן מעט, המוסיקה ממשיכה לסבוב, הפעם עם צלילי חליל וחצוצרות שמגיעים מודגשים מחזית הרמקולים.
בהמשך, אנו פוגשים צליל יריות מודגשות, זכוכית מתנפצת, קריספית לאוזן, הטוויטר מורגש כאן למדי והוא פתוח וחד באופיו.

מעבר אל סרט בלוריי שלישי, מדגים כי הרמקולים הקדמיים של ASW נוטים להשמע במיטבם כאשר הפסקול מגיע בגוון צליל מלא, הסרט האחרון בסדרת "רמבו" (פסקול DTS HD Master Audio) מפיק צליל עשיר של אפקטי יריות ופיצוצים, מלווים במוסיקה ומספר נמוך יחסית של הברות אנושיות, הכל מוגש בצורה נקיה, ברורה וחוויתית.

חזרה לפורמט (העבר?...) של סרטי DVD וחיבור לרסיבר ה- Azur 640R.

זה יגמר בדם: (פסקול דולבי דיגיטל) כאשר השחקן (גיבור הסרט הקודר והמטלטל) דניאל די לואיס מדבר עם נכדו של של באנדי על השכרת השטח, הכינורות שמבשרים רע מתנגנים ברקע, קול השיחה עצמו הינו שקט ומוחבא, ההפרדה מציבה כל צליל במקומו: הדיבור נשמע חלש אך ברור דיו והמוזיקה עוטפת מסביב, יוצרת אוירה, בדיוק לפי הוראות הבמאי.



טיסה לעבר מחוזות הפנטזיה מכניסה אותנו אל תוך מעמקי ההר בסרט שר הטבעות  - אחוות הטבעת, אנו מסתובבים במערות עם חבורת הטבעת, מחפשים מוצא אל האור – החוצה.
כאשר מגיעים אל חורבות העיר מתחת לאדמה ואלפי הטרולים מתקבצים להמון מאיים, המוסיקה שרירית, מלאת בס, מעצימה את חווית הצפיה.
אופיו של ה-640R מתגלה בדינמי וקופצני, כאשר השד הגדול והבוער מתקרב אל החבורה הנמלטת, הבס מרעיד ומפחיד לא פחות, כל פסיעת ענק הולמת בחדר וכל סלע שניתק במהלך המנוסה ונופל אל התהום מרעיד את החושים.
ללא ספק, מדובר בהדגמת קולנוע ביתי מרשימה, חווית הסרט עוברת היטב אל המאזין.


הופעות מוזיקה

The Cores
מאזינים לשיר השני בהופעה, הוא נפתח עם צליל כינור שבוקע מאחור (רמקול שמאל) ומתרחב גם לרמקול הקדמי, ב- קיימברידג', הצליל פחות ממוקד, רחב יותר ומתפרס בחדר, הקול, לעומתו, עמוק ופחות שטוח. בימאהה, הפרדת הצלילים טובה יותר, אבל הקייברידג' מוסיף נוכחות דרמטית לאוירה.

מצלילי אירלנד, אנו נודדים למערב, אל פט מטיני ומיתרי הגיטרה.

ההופעה Speaking on now Live מהפנטת בחיוניותה והוירטואוזיות של מטיני גורמת לנו להסחף אל תוך קטעים רבים במופע ומקשה עלינו לקום מהכורסא.

פט בקטע Are you going with me מטייל על מיתרים בעלי צליל עגול וחם, קול חצוצרה מהדהד מצד ימין, אופיו של הקיימברידג' 640R נוטה לכיוון המיד-בס עם קוי בס ברורים ומודגשים.
הימאהה לעומתו עדין יותר, עם הצגה דרמטית פחות של הצליל.

A map of the world
כאן נוטל לידיו האומן גיטרה סינטי, התופים מתחזקים בצד שמאל, הצליל יוצא מהיר וקפיצי, עוקצני, נושך ותוקפני עם נוכחות חזקה של מצילות וגיטרה מייבבת בדיסטורשיין  בהמשך מקבלים גם תוספת בצורת צ'לו נמוך ועמוק.


על המילימטר

לאחר האזנה אינטנסיבית, אחד הפרמטרים הבולטים בסט הרמקולים של ASW מתגלה בנטייתם לדיוק: זהו סט שמקרין את איכות ההקלטה אל המאזין, הוא לא מוסיף בומבסטיות או צליל נפוח שאינם קיימים במקור, הוא מצליח לשקף נאמנה את הבדלי האופי שבין שני הרסיברים.

כאשר האזנו למוזיקה, ההופעה היתה דרמטית וקצבית עם ה- 640R ועדינה יותר באופיה עם ה- RX-V863, אופיים השקוף של הרמקולים ביטא באופן נאמן את ההבדלים בין ההגברות.
כתוצאה מכך, הקלטות רזות מדי, ישמעו ככאלו: ה- ASW לא יעבו את המוזיקה באופן מלאכותי ולא יוסיפו משקל יתר היכן שהוא לא מצוי מלכתחילה.
הטוויטרים עשויים מסוג המשי, אך אופיים הפתוח דומה יותר לזה של טוויטרים מתכתיים, זאת מבלי לחרוך את האוזן בחריפות מציקה.

הסאב AS 404 הדגים בס הדוק ובא לעזר רב גם בהופעות מוזיקה ולא רק בסרטים, וופר האלומיניום הדגים מהירות ועמידה בקצב ולא הרעיד את החדר לשווא בבס מנופח.

בסרטי קולנוע ביתי, הרמקולים הפגינו באופן ברור כי הם נהנים מאיכות פסקול סרטי ה- Blu-ray (בחיבור לימאהה), הקפיצה ברמת הפורמטים החדשים נשמעה לאוזן בפסקול עשיר יותר, דחוס פחות ונעים יותר לאוזן.

במחירה של חבילת הרמקולים מבית ASW, תוכלו לקבל סטאפ מדוייק ומוזיקלי, תצטרכו לזווג אליו הגברה איכותית באופיה, רצוי כזו עם אופי צליל מלא ולא דקיק ובתמורה תובטח לכם הנאה בסרטי קולנוע ביתי, הופעות ומוזיקה.

מחירי המוצרים הנסקרים:

זוג רמקולים רצפתיים ASW Cantius  - מחיר 6,500 ₪
זוג רמקולים אחוריים מדפיים ASW Cantius 204 – מחיר 5,200 ₪
רמקול סנטר ASW Cantius 304 – מחיר 3,750 ₪
סאבוופר AS 404 – מחיר 5,000 ₪
רסיבר קולנוע ביתי Cambridge Azur 640R – מחיר 7,500 ₪
רסיבר קולנוע ביתי ימאהה RX-V863 – מחיר 6,490 ₪

קישור: נתונים טכניים של רכיבי הסטאפ

יבוא ואחריות: מאסטרו אודיו

גודל החדר: רוחב 5 מטרים, אורך 4 (נפתח אל 6 מטרים נוספים), גובה: מעל 3 מטרים.

מעבר לתגובות בפורום