המדריך לבחירת מערכת סטריאו

נמר לוי
16-08-2007 04:00

בחירת מערכת סטריאו למוסיקה יכולה להיות מסע מעניין אך גם מפרך, מדריך זה יוביל אתכם בדרך לקבלת הצליל האידאלי.

בחירת מערכת סטריאו למוסיקה יכולה להיות מסע מעניין אך גם מפרך, במאמר זה אתן לכם טיפים ואנסה להקל ולקצר המסע.
לפני שאמשיך במאמר אבקש מכם לזכור משפט אחד "החוק היחיד בסטריאו הוא שאין חוקים" תכף תבינו למה.

החלטתם לרכוש מערכת סטריאו איכותית ? חשוב מאוד לגייס תקציב ולקחת בחשבון חריגה של כמה אחוזים כלפי מעלה, מניסיוני תמיד השקעתי סכום גבוה יותר ממה שתוכנן בתחילה.

לאחר גיוס התקציב נתחיל לצמצם מוצרים על פי הקריטריונים הבאים:

1רמקול מדפי- גודל החדר: זהו פרמטר חשוב ביותר בבחירת מערכת סטריאו טובה, חשוב מאוד להתאים את הרמקול לגודל החדר וזאת על מנת לבטל בעיות אקוסטיות שיגרמו לרמקול להישמע שלא במיטבו.
בעיה נפוצה היא בס מהדהד ומודגש במקרים בהם הרמקול "גדול על החדר".
יש לקחת בחשבון גם כי רוב הרמקולים מעדיפים לעמוד במרחק מינימום של 30-50 ס"מ מהקיר הקרוב ביותר, מרחוק פחות מזה יבליט את הבס על חשבון תדרים אחרים.
המלצתי לחדר שינה ממוצע תהיה לרוב רמקול מדפי, ניתן גם להתאים רמקול ריצפתי קטן עד בינוני.
אך, קחו בחשבון כי אם בחירתכם תהיה רמקול ריצפתי אתם צפויים לצאת למסע איזון אקוסטי שיכול לכלול פתרונות אקוסטיקה שונים (ספוגים בפינות החדר / חומרים סופגים אחרים ועוד).

2- סיגנון מוסיקה: זהו אולי הפרמטר החשוב ביותר בבחירת מערכת סטריאו ויש להתייחס אליו בכובד ראש.
לא כל הרמקולים מסוגלים להתמודד בצורה שווה עם סגנונות מוסיקה שונים: לדוגמא, אדם שנוהג להאזין למוסיקה קלאסית קלה או ג'אז עדין, נטייתו תהיה לבחור ברמקול מאוזן ומפורט ולעיתים יסכים לוותר על תחום התדרים הנמוך, אדם המאזין למוסיקה אלקטרונית או רוק כבד לא יהיה מוכן לוותר על רמקול ש"יבעט לו בבטן" בכל מכת תוף רגל ויהיה לו חשוב שידע לנגן בווליום רם כשצריך.

3- בחירת אלקטרוניקה (הגברה ונגן): "הרמקול הוא זכוכית המגדלת של האלקטרוניקה", אלקטרוניקה מתאימה תוציא מהרמקול תוצאה טובה, אלקטרוניקה שאינה מתאימה לעולם לא תוציא מהרמקול את הפוטנציאל האמיתי שלו ולא משנה באיזו עלות.
מה זה מתאימה ? מגבר שמסוגל "לדחוף" ולהניע את הרמקולים (ולא מתעוות תחת עומס), הגברה שהאיזון הטונאלי שלה משתלב ביחד עם זה של הרמקול ועוד...


מיתוס נפוץ: וואטים.

רוב הצרכנים מסתכלים על המפרט הטכני של הרמקול ומייחסים חשיבות גבוהה מידי למושג וואט (WATT). אגלה לכם כי הוואט מהווה פרמטר פחות קריטי.

נתונים חשובים

רמקולים1- התנגדות הרמקול (עכבה) מהווה פרמטר חשוב ביותר. היא נמדדת ביחידות אום; רמקול עם התנגדות ממוצעת של 4 אום יהיה קשה יותר להנעה מאשר רמקול בעל התנגדות ממוצעת של 8 אום, מה שיגרום למאמץ גדול יותר של המגבר.

למעשה, רמקול של 100 וואט בעל התנגדות 4 אום יהיה קשה יותר לדחיפה מאשר רמקול של 80 וואט ו-8 אום.

עכבה שכתובה בנתוני הרמקול הינה עכבה ממוצעת, לדוגמא, רמקול שבנתוניו רשום נתון של 4 אום יכול לנוע בפועל בין עכבה של 8 אום ועד עכבה של 2 אום. ב-2 אום, הרמקול מושך מהמגבר זרם רב וזקוק למגבר חזק בעל יכולת אספקת זרם גבוהה.

איך נדע האם רמקול הוא אכן בעל (לדוגמא) עכבה "קלה" של 8 אום כפי שכתוב בנתוני היצרן? נקרא חוויות משתמשים, נתייעץ עם מי שמכיר את הרמקול וכמובן נבדוק אותו עם ההגברה שנרצה לשדך לו.

2- נצילות DB (דציבל) מהווה גם כן פרמטר חשוב, רוב הרמקולים נעים בין 88 ל- 91 DB. נצילות מנבאת לנו את עוצמת הצליל שניתן להוציא מהרמקול בווליום מסויים.
לדוגמא, אם נכוון את חוגת הווליום לרבע סיבוב, רמקול בעל נצילות 91DB ישמיע צליל חזק יותר בהשוואה לרמקול בעל נצילות 88DB.
רמקול בעל נצילות פחותה מ- 88 מתחיל להחשב לרמקול פחות ידידותי להגברה, אלא אם העכבה שלו יציבה ואז הוא יהיה פחות קשה לדחיפה.

חשוב לציין שאין קשר בין איכות הרמקול לנצילותו, אך פרמטר זה יכול להקשות או להקל עלינו בבחירת ההגברה.

3- מותג: בתחום האודיו מסתובבים מוצרים רבים שנקראים "מוצרי מדבקה" כלומר: חברה שבעבר הייתה איכותית ומכרה את שמה לחברה אחרת שמייצרת רמקולים או כל מוצר אודיו אחר "איכותיים" תוך כדי ניצול הצרכן התמים שרואה רק את השם המוכר מתנוסס על תיבת הרמקול ללא ידיעה שהחברה המקורית פסה מן העולם.
לכן חשוב לבדוק מי החברה המייצרת וגם מי היבואן (מי מספק שירות ואחריות).

הגברה4- חנויות: בדיוק כמו שלא נרכוש מכונית בסופר מרקט ובטח שלא במכולת כך גם נרצה לרכוש את ציוד הסטריאו בחנות מתמחה ומקצועית. ישנן חנויות המתמחות בתחום הסטריאו ושאינן מערבבות מכונות גילוח ותנורי מיקרוגל ביחד עם ציוד לאוהבי מוסיקה, רצוי מאוד לבחון את החנות לפני שבוחנים את המוצר. חנות מתמחה בדרך כלל לא תחזיק במרכולתה מוצרי מדבקה שאינם קיימים באמת.


איך בוחרים ?

ראשית, חשוב להגיע לחנות עם חבילת הדיסקים שאתם אוהבים ומכירים. יש לתפוס מקום ישיבה במרכז בין ומול הרמקולים. במקרה שמדובר בחנות בה מאוחסנים הרמקוליםבתוך כוך או נישה, חשוב לבקש מהמוכר להוציא את הרמקולים ולמקמם בחלל הפתוח.


אל תתביישו להאזין לכל רמקול בקפידה וללא לחץ.
לדעתי, חשוב מאוד לבקש מהמוכר לשמוע את הרמקול על מגבר סטריאו אמיתי ולא על רסיבר קולנוע ביתי; אם בכל זאת אתם הולכים לחיות עם רסיבר קולנוע גם כמגבר סטריאו, בקשו מהמוכר לשים את רסיבר הקולנוע על מצב סטריאו Direct ללא תוספת עיבוד מיותר / אפקטים דיגיטלים של הרסיבר. חשוב שהמקור (CD/DVD) יהיה מתאים למוסיקה בלבד כלומר לא DVD אלה אותו CD מוכר ו"ישן". ברוב המקרים CD יעודי ישמע טוב יותר מאשר DVD ואף יקר ממנו.

אחרי ששמעתם את הרמקול עם האלקטרוניקה המתאימה, בקשו מהמוכר להאזין לעוד שני זוגות רמקולים לפחות על מנת לקבל נקודת ייחוס / זוית נוספת האחד מול השני. בכל רמקול האזינו לאותם השירים בסדר השמעה דומה. אל תתבישו לבקש מהמוכר להיות בשקט ולא להסיט את תשומת ליבכם במהלך ההאזנה!

במידה ואהבתם רמקול ספציפי נסו למקסם את התוצאה על ידי החלפה של האלקטרוניקה לאחרת, יש סיכוי שהחלפת האלקטרוניקה אכן תשפר את התוצאה. אם לא קיבלתם שיפור המשיכו סט אלקטרוניקה נוסף על מנת להיות בטוחים בבחירתכם.

סאב וופר וסטריאו אומנם חברים אך לא של כל אחד, שילוב סאב וופר במערכת סטריאו הוא אולי אחד הדברים הכי קשים בתחום הסטריאו, לכן חפשו רמקול שיספק אתכם בתחום הבס הנמוך והשתדלו להמנע משילוב יחידת בס נפרדת שעלולה להוות מקור לבעיות איזון קשות.

לבסוף, לא נשכח כי מה שמחבר את כל חלקי המערכת יחדיו הם הכבלים.
החוק היבש אומר כי כבלים יכולים לתפוס כ- 10-20 אחוז ממחיר המערכת, אבל אל תשכחו שאת הכתבה פתחתי במשפט שאומר כי אין חוקים, לכן, בקשו מהמוכר להשמיע לכם מספר סוגי כבלים טובים... היה וחשתם בהבדל והוא לטעמכם אז עשיתם קניה טובה, אך אם לא הצלחתם לחוש בהבדל החזירו את הכבל לקופסא ותשקיעו את הסכום במשהו אחר (רצוי שיהיה קשור לסטריאו).

אוסיף ואומר כי מנסיוני,"ככל שתעלו באיכות המערכת כך היא תוכל לשקף יותר את הבדלי האיכות בין כבל אחד למשנהו".


הכיצד נדע כי המערכת אכן טובה?

מערכת סטריאוראשית, בתחום זה, שביעות רצון הינה גם עניין של טעם, אך מלבד טעמנו האישי, ישנם פרמטרים נוספים שדורשים התייחסות:

1- סאונד סטייג' (בימת הצליל): רמקול טוב אמור לתת לכם תחושה של הופעה חיה ועומק צליל, כאשר אתם יושבים בין שני הרמקולים.

יש לכוון אותם בהטיה אליכם כאשר אתם יושבים בקצה המשולש הדמיוני במרחק שווה מהרמקולים. תחושת הבמה צריכה להיות כזו בה הצליל לא יוצא בדיוק מהרמקול מוקרן באויר.
כאמור, חוויה זו מהנה ביותר ויוצרת תחושה של הופעה; ככל שהמערכת איכותית יותר כך היא תייצר את הבמה טוב יותר.

2- אימג'ינג (תמונה): הרמקול אמור ליצר תמונת סטריאו טובה כלומר: כאשר אתם מאזינים ליצירה קלאסית או קטע ג'אז לדוגמא, הרמקול אמור למקם את הנגנים במרחב הבמה הדמיונית, הזמרת אמורה לשיר (בד"כ) מאיזור המרכז והנגנים אמורים להיות פזורים סביבה.
מערכת סטריאו איכותית שממוקמת נכון תייצר תמונה בה אנו מסוגלים למקם כל נגן בדיוק במהלך ההאזנה.

3- איזון טונאלי: יחידת הבס (וופר), יחידת המיד ויחידת הטוויטר אמורות לנגן בו זמנית ולהשתלב בצורה מאוזנת האחת עם השניה. היחידות אמורות להמשיך זו את תדריה של השניה כך שאין "חורים" בתדרים אותם הם מנגנים.
ברמקולים זולים, ישנה נטיה להדגיש את התדרים הגבוהים בצירוף עודף בס, אבל לעיתים חסר החלק האמצעי (המיד) שנשמע פחוס.

4- בס: רמקולים רבים מרשימים בתחום הנמוך שלהם, אך אל תפלו בפח ותחשבו שכל מה שמרעיד את קיבתכם נחשב לטוב. כאשר אתם בוחנים רמקול ומרגישים את הבס נסו לבחון כמה הוא הדוק וכמה הוא נשמע ריאליסטי, שימו לב למהירות שלו, האם הוא מספיק מוסיקלי או שמה מדובר בבס מרוח שמטרתו היא רק להרעיד אותנו עד פחד.


מה למדנו?

"וואטים זה לא הכל".

לא קונים 2 חלב, 1 שמנת, סט סכיני גילוח ומיקרוגל במבצע ועל הדרך גם מערכת סטריאו איכותית באותה החנות.

לא כל תדר מרעיד מהווה בס אמיתי.

ניתן בהחלט להביא את הלהקה האהובה אלינו לסלון: הכינו את כרטיסי האשראי וחצי טונה של סבלנות. והכי חשוב? נסו להנות מהמסע כמה שיותר. אני מבטיח לכם שבסיום מסע שכזה, המוסיקה שתתנגן בביתכם תפיק צלילים ממכרים.

רק הזהרו מהשידרוג הבא, יש סיכוי שהוא לא יאחר לבוא...

מעבר לתגובות בפורום